Kirjoittaja Aihe: VDR:n asentaminen  (Luettu 141053 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #160 : 22.04.18 - klo:15.07 »
Uudellla Ubuntulla olen nyt soitellut musaa sunnuntaina taustalla Kodilla ja ei ongelmia paitsi lirc ei asentunut kuten aikaisemmin. Ei tullut sitä valikkoa missä valitaan kauko-ohjain. Langaton näppis kyllä korvaa sen sen hyvin.

VDR vielä asentamattta tähän koeasennukseen. Ei VDR mitään museokamaa ole. Sen kaikista mahdollisuuksista olen käyttänyt vain osaa. EPGSearchkin kokeilematta kun ajastukset tulee tehtyä Kodilla. Kyllä silläkin ohjelmia hakee. 

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #161 : 23.04.18 - klo:11.50 »
EPGSearchkin kokeilematta kun ajastukset tulee tehtyä Kodilla. Kyllä silläkin ohjelmia hakee.

Kannattaa kokeilla sitä VDR Liveä ja sen takana olevaa EPG Searchia - minä en millään muulla ole vuosikausiin ajastanut mitään. Se on aivan killeri paketti. Tosin onkos nyt mahdollista, että sillä KODIlla oletkin jo oikeasti käyttänyt EPGSearchia vai miten se KODI ne VDR ajastukset muuten tekee?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #162 : 24.04.18 - klo:12.59 »

Kannattaa kokeilla sitä VDR Liveä ja sen takana olevaa EPG Searchia - minä en millään muulla ole vuosikausiin ajastanut mitään. Se on aivan killeri paketti. Tosin onkos nyt mahdollista, että sillä KODIlla oletkin jo oikeasti käyttänyt EPGSearchia vai miten se KODI ne VDR ajastukset muuten tekee?
Jos Kodi kokeilematta asenna se ja vnsiserver plugarit. VDR ja Kodi versiot. itse olen käyttänyt Kdin ppa:team-xbmc/ppa repoa.

Kodi käynnistyy minulla automaattisesti htpc:ssä ja ei siinä juuri muuta käytetä. Joskus selainta ja välillä leikataan tallennuksia. Automaattinen käynnistys ja sammutus olisi kiva joskus saada toimimaan. Mutta ei sillä niin merkitystä kun käynnistän koneen kun tulen kotiin ja illalla voi Kodin valikosta pistää koneen sammumaan tietyn ajan jälkeen.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #163 : 24.04.18 - klo:13.14 »
Käytän KODIa RaspberryPI frontendinä olohuoneessa ja Android tabletilla keittiössä. Nimenomaan tuo ajatus on jäänyt vähän hämäräksi miten se oikein menee. Minun tapauksessa KODIlla näkyy VDR:n omat ajastukset, jotka on käytännössä tehty Live/EPGSearch paketilla ja itse KODIlla en ajasta mitään koskaan.

Eli minulla on erillinen KODI laite, joka juttelee VDR:n kanssa VNSIServerin läpi. En siis ole ihan varma mikä ajastaa ja miten, jos ajastuksen tekee KODIlla. Minun tapauksessani se olisi KODI, joka ohjaa VDR:n ajastuksia, mutta sinun tapauksesta en oikein osaa sanoa, kun kone on yksi ja sama. Osaako siis KODI ajastaa jotain itsensä sisällä vai ohjaako se vain VDR:n ajastimia?

No ei sillä väliä ole, kunhan homma toimii niinkuin se minullakin toimii.

Oikeastaan ainoa kehityskohde olisi saada Kodi 18 ajoon tableteilla ihan suoraan google playsta, koska nyt joudun käyttämään betaa. Ei silti sekin toimii, mutta onhan se kauneusvirhe järjestelmässä, jossa muuten käytetään oletuspakettilähteitä.  Ja vajaat kymmenen vuotta kestäneen harjoittelun myötä osaaminen on kasvanut sen verran, että uusi VDR serveri lähti ajoon noin puolessa tunnissa. Eli ei tämä mutkikastakaan ole, jos homman osaa, mutta ensimmäinen kerta kieltämättä otti kyllä aikaa.
« Viimeksi muokattu: 24.04.18 - klo:13.19 kirjoittanut tikola »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #164 : 24.04.18 - klo:17.46 »
Itsellä ei ole Live/EPGSearch asennettuna, mutta  VNSIServer on joten Kodi ohjaa VDR:ää. Makuasia. Itse tykkään käyttää kauko-ohjainta ja painella sillä tallennettavat ohjelmat. Joskus käytän hakua. Älykännyä käytin jonkin aikaa, mutta kyllästyin sen lataamiseen. Kauko-ohjaimen paristot kestävät pitkään. RaspberryPI ei käsittääkseni jaksa VDR:ää ja Kodia pyörittää.

Kyllä VDR serverin asennuksen tekee äkkiä jos kaikki laitteet tuettuja ja kanavat valmiiksi viritetty. Ja sitten ne oikeudet pitää saada kohdilleen. Itsellä oli Atom Ion koneessa joskus Gentoo & VDR ja silloin asennus kestää vaikka kuinka olisi osaamista. Nykyään ei taida edes onnistua 2G muistilla.

Kodi 18 testailua olen vähän harrastanut. Kyllä sen lähdekoodin saa helposti Gitillä ja lähdekoodikin kääntyy kohtuuajassa nykykoneilla.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #165 : 24.04.18 - klo:19.07 »
RaspberryPI ei käsittääkseni jaksa VDR:ää ja Kodia pyörittää.

Tarkennus. Raspberry Pi (3) jaksaa Kodia pyörittää, mutta ei ehkä VDR:ää samaan aikaan. VDR-käyttöön Raspberry taitaa olla vähän turhan mopo, kun muisteleisin USB:tkin olevan HUB:n takana, niin HD-kanavat yskii.

En tosin ole testannut.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #166 : 25.04.18 - klo:06.35 »
Raspberry Pi (3) jaksaa Kodia pyörittää

Juuri näin, eli RasPissa on pelkkä Kodi LibreElec ja VDR pyörii sitten oikealla koneella toisaalla kotiverkossa. Näin se minulla toimii ja HD kama toimii myös. EHkä vakaudessa on jotain puutteita, mutta kyllä se aikalailla toimiva paketti on.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #167 : 25.04.18 - klo:18.09 »

Juuri näin, eli RasPissa on pelkkä Kodi LibreElec ja VDR pyörii sitten oikealla koneella toisaalla kotiverkossa. Näin se minulla toimii ja HD kama toimii myös. EHkä vakaudessa on jotain puutteita, mutta kyllä se aikalailla toimiva paketti on.

Ilmaisin hieman huonosti. Raspissa OpenElec ja Kodi toimii hyvin. VDR vielä lisäksi on hieman liikaa. Raspi 3 on kyllä hankimatta, mutta jo vanhempi näytti hyvin HD leffoja. Blu-ray levy oli jo liikaa (levykuva ulkoisella levyllä). Uudempi pärjää varmaan tuossakin.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #168 : 26.04.18 - klo:06.38 »
Minulla on kolmonen ja hyvin jaksaa HD materiaalinkin. Se mikä on nyt analyysin alla on se, miten RasPi Zero selviää tuosta samasta hommasta?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #169 : 18.03.20 - klo:19.47 »
Hyvä ohje jonka mukaan tuli asennettua vdr uudestaan. Vdpau tuki onnistuu helposti nvidian ajureilla. Vaapi vähän nikottelee itsellä kun nyt Intel kone. Vielä kysyisin miten vdr:n saisi valitsemaan tietyn virittimen. Setup-tiedostoon pistän laitteeksi 2, mutta vdr muuttaa sen yköseksi ja kuvaa ei näy. Nykyinen ratkaisu - otin kiejoitusoikeuden pois setup tiedostosta

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #170 : 18.03.20 - klo:19.49 »
Muuttaako sillonkin kun ensin suljet VDR:n ja sitten muutat asetuksen ja käynnistät VDR:n uudelleen?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #171 : 18.03.20 - klo:20.03 »
Säilyy seuraavaan kertaan asti. PrimaryDVB voidaan asettaa vdr:n käynnistyksen yhteydessä --device optiolla. Pitää kokeilla. En ymmärrä logiikkaa miksi pitää olla 2 kun vain yksi viritin. Valikosta en saa muutettua sitä. Ei näin ole ennen tapahtunut.

Ohjeeseen voisi lisätä kauko-ohjaimen asennuksen. Lirc helppo asentaa, mutta ubuntu 18 ja sen jälkeisissä en ole onnistunut.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #172 : 19.03.20 - klo:13.00 »
Osaisiko joku editoida tuon sivun nimen kuntoon. Nythän siinä puhutaan 10.04 versiosta, mutta minä ainakin kuukauden päästä asennan noilla ohjeilla 20.04LTS versioon

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Eli jos tuon versionumeron ottaisi otsikosta ja linkistä pois ja kuvattaisiin vain asentamista Ubuntuun, niin silloin se olisi mitä pitääkin. Minun tunnuksissa ei voima riittänyt - tai sitten en vain osaa.

Myös muita päivityksiä voisi harkita. Ihan noita kaikkia asioita minä en esimerkiksi joudu huomioimaan ollenkaan, enkä ole ollenkaan varma kaipaako kukaan noita joitakin juttuja enää. Toisaalta jos jotain poistaa, niin aina on riski, että tulee poistaneeksi jotain tarpeellista, jonka palauttaminen myöhemmin on työlästä tai jopa mahdotonta.

Minulla esimerkiksi mukaan on tullut noiden muutamien käyttäjien omien repositoryjen lisääminen, eli saan muutamia kaipaamiani liitännäisiä ihan toisaalta, kuin Ubuntun omasta pakettivarannosta ja sen voisi hyvin tuohon ohjeeseen lisätä.

« Viimeksi muokattu: 19.03.20 - klo:13.01 kirjoittanut tikola »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #173 : 19.03.20 - klo:14.40 »
Osaisiko joku editoida tuon sivun nimen kuntoon. Nythän siinä puhutaan 10.04 versiosta, mutta minä ainakin kuukauden päästä asennan noilla ohjeilla 20.04LTS versioon

https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu10.04LTSaanVDRnasentaminenTS-tiedostoille

Minä osaisin, mutta oikeuteni ei taida siihen riittää.

Ohjeet toimivat aika pitkälle samalla tavalla kuin siinä ohjeistetaan...

..., joten kysele, jos jokin ei toimi toivotusti.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #174 : 19.03.20 - klo:15.57 »
Lähinnä se askarruttaa kuinka laveasti noilla vedetään VDRää erilaisiin ympäristöihin ja mitä kaikkea yksityiskohtia tarvitsee ohjeistaa. Itsellä on perus Ubuntu desktop asennuksia pöytäkoneelle ja siten haasteita on varmasti vähemmän kuin edellä olleilla RasPi asentajilla.

LinuxTV.fi on aika kuollut ja VDR harrastajat lienevät siirtyneen VU+ ja muihin tuotteistettuihin linux bokseihin, mutta kyllä meitä VDR jääriä vielä muutamia on, joten hyvä tämä ohje on olla olemassa. Ja saksassa taitaa olla vielä paljonkin aiheen harrastajia.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #175 : 19.03.20 - klo:20.39 »
Ohjeissa VDR:n tiedostojen siirtäminen turha. Enempi iloa olisi loitsusta miten ts pukataan teksteinen matroskaan.
Kodin taustaosana vdr toimii myös vnsiserverillä. Sen kehitys lienee lopetettu. Tuon voisi mainita kun yhdistelmä minusta mainio,  vdr-sxfe käyttää xine-kirjastoja joita ei enää oikein tueta. Itse en saa kunnon kuvaa vaapilla ja kaatuilee helposti.

Esimerkki miten koneen saa käynnistymään automaattisesti ja sammumaan myös kiinnostaisi.

Itsellä outo ongelma PrimaryDVB asetuksen kanssa joka muuttuu vaikka muutan sitä ja otan kirjoitusoikeuden pois tiedostolta. VDR näköjään osaa poistaa setup.conf tiedoston ja kirjoittaa uuden päälle. Nyt PrimaryDVB = 4 vaikka töistä tullessa muutin sen jotta saisin kuvan näkymään.
Nyt pohjalla LUbuntu 16. Mietinnässä Ubuntu 16 asennus tai vdr yavdr reposta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #176 : 19.03.20 - klo:22.49 »
Ohjeissa VDR:n tiedostojen siirtäminen turha. Enempi iloa olisi loitsusta miten ts pukataan teksteinen matroskaan.

Tuollaisia ohjeita saa kyllä kirjoitella wikiin. :)

Itsellä outo ongelma PrimaryDVB asetuksen kanssa joka muuttuu vaikka muutan sitä ja otan kirjoitusoikeuden pois tiedostolta. VDR näköjään osaa poistaa setup.conf tiedoston ja kirjoittaa uuden päälle. Nyt PrimaryDVB = 4 vaikka töistä tullessa muutin sen jotta saisin kuvan näkymään.

PrimaryDVB määrittää laitteen, jota VDR käyttää OSD:n näyttämiseen. Se liittyy vanhoihin rautapurku-DVB-kortteihin, jotka olivat aikoinaan VDR:n pääasiallinen alusta. Softapurkupluginia kuten vdr-sxfe:tä käytettäessä PrimaryDVB:n tulee olla VDR:n tunnistamien DVB-laitteiden lukumäärä + 1, koska softapurkuplugari varaa sen laitteen itselleen. Jos VDR tunnistaa sinulla kolme tavallista DVB-korttia/tikkua, ja vdr-sxfe tai joku muu softapurkuplugin on käytössä, VDR asettaa omatoimisesti PrimaryDVB:n arvoksi 4. Et oikeastaan pysty sitä muuttamaan miksikään muuksi, koska muita ulostulolaitteita ei ole olemassa.

Kuulostaa kummalliselta, että joudut säätämään PrimaryDVB:tä, tai että se vaikuttaa kuvan näkymiseen. Onko sinulla mahdollisesti useampia softapurkuliitännäisiä käytössä?


Nyt pohjalla LUbuntu 16. Mietinnässä Ubuntu 16 asennus tai vdr yavdr reposta.

YaVDR taitaa olla aika kuollut. Eiköhän kannata siirtyä suoraan (L)Ubuntu 20.04:ään, kun se kohta julkaistaan.
« Viimeksi muokattu: 19.03.20 - klo:22.52 kirjoittanut nm »

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #177 : 20.03.20 - klo:08.10 »
Ohjeissa VDR:n tiedostojen siirtäminen turha. Enempi iloa olisi loitsusta miten ts pukataan teksteinen matroskaan.
Kodin taustaosana vdr toimii myös vnsiserverillä. Sen kehitys lienee lopetettu. Tuon voisi mainita kun yhdistelmä minusta mainio

Minulle se tiedostojen siirto taas on kuukauden päästä kullanarvoinen muistin tuki ja kodi VNSI paketilla tulen jatkamaan vielä pitkään. Jossain vaiheessa joutunee pysäyttämään VDR päivityksen, jotta VNSI&KODI pysyisivät yhteensopivina, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Eli se tässä poistamisessa on aina riskinä, toisen roska on toisen aarre ja sitä ei oikein voi ulkopuolelta arvioida. Ehkä se paras olisi jonkinlainen wikisivun rakenteen uusinta, jossa ydinosuus olisi tiiviimpi ja sitten linkkien takana kaikenlaista muuta kivaa ja tarpeellista.

Itse pelkään, että linuxtv.fi sammuu jonain päivänä ja samalla sieltä katoaa kaikki se sinne kirjoiteltu, jota aina asennusten yhteydessä aika ajoin haeskelen.
« Viimeksi muokattu: 20.03.20 - klo:08.15 kirjoittanut tikola »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #178 : 20.03.20 - klo:15.26 »

Itsellä outo ongelma PrimaryDVB asetuksen kanssa joka muuttuu vaikka muutan sitä ja otan kirjoitusoikeuden pois tiedostolta. VDR näköjään osaa poistaa setup.conf tiedoston ja kirjoittaa uuden päälle. Nyt PrimaryDVB = 4 vaikka töistä tullessa muutin sen jotta saisin kuvan näkymään.

PrimaryDVB määrittää laitteen, jota VDR käyttää OSD:n näyttämiseen. Se liittyy vanhoihin rautapurku-DVB-kortteihin, jotka olivat aikoinaan VDR:n pääasiallinen alusta. Softapurkupluginia kuten vdr-sxfe:tä käytettäessä PrimaryDVB:n tulee olla VDR:n tunnistamien DVB-laitteiden lukumäärä + 1, koska softapurkuplugari varaa sen laitteen itselleen. Jos VDR tunnistaa sinulla kolme tavallista DVB-korttia/tikkua, ja vdr-sxfe tai joku muu softapurkuplugin on käytössä, VDR asettaa omatoimisesti PrimaryDVB:n arvoksi 4. Et oikeastaan pysty sitä muuttamaan miksikään muuksi, koska muita ulostulolaitteita ei ole olemassa.

Kuulostaa kummalliselta, että joudut säätämään PrimaryDVB:tä, tai että se vaikuttaa kuvan näkymiseen. Onko sinulla mahdollisesti useampia softapurkuliitännäisiä käytössä?
Nyt vain yksi viritin kiinni. Ongelma voi olla myös käynnistyksessä - vdr käynnistyy ennen kuin viritin on tunnistettu. setup.conf tiedoston virheet vaikuttavat vdr:n toimintaa ja en nyt muuta huomannut kuin tuon PrimaryDVB arvon heittelyn.

Nyt pohjalla LUbuntu 16. Mietinnässä Ubuntu 16 asennus tai vdr yavdr reposta.

YaVDR taitaa olla aika kuollut. Eiköhän kannata siirtyä suoraan (L)Ubuntu 20.04:ään, kun se kohta julkaistaan.
[/quote]

Tykkäisin käyttää kauko-ohjainta jota noissa uudemmissa en ole saanut sitä toimimaan. Lubuntu 14 alkoi olla jo vanha... mutta toimi.  Kun asentaa lirc vielä Ubuntu 16 kysyy mikä kauko-ohjain ja sitten se toimii. Googlella löytyy erilaisia virityksiä. Kuten neuvo, että asenna lirc ubuntu 16 paketeista. 20.04 asennan jos toimii. vdpau-va-driver vielä kokeilematta jos rautapurku lähtisi sillä toimimaan kun vaapi ei toimi.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: VDR:n asentaminen
« Vastaus #179 : 20.03.20 - klo:15.39 »
Tykkäisin käyttää kauko-ohjainta jota noissa uudemmissa en ole saanut sitä toimimaan. Lubuntu 14 alkoi olla jo vanha... mutta toimi.  Kun asentaa lirc vielä Ubuntu 16 kysyy mikä kauko-ohjain ja sitten se toimii. Googlella löytyy erilaisia virityksiä. Kuten neuvo, että asenna lirc ubuntu 16 paketeista. 20.04 asennan jos toimii. vdpau-va-driver vielä kokeilematta jos rautapurku lähtisi sillä toimimaan kun vaapi ei toimi.

Itselläni oli Raspissa (en muista 3 vai 4) Kodi, jota pystyi ohjaamaan HDMI:n läpi television kaukarilla tai kännykällä (Android+Kore).