Tervehdys,
Joitakin kertoja foorumille kirjoiteltuani ja viestejä luettuani minulle jää melkoisen negatiivinen olo koko touhusta - foorumilla käyttäytymisestä. Esimerkkinä tapauskuvio, jossa epätietoinen pyytää apua -> saa muutaman vastauksen (mutta suoraa ratkaisua ei löydy) -> turhautuu (ja purkaa paineitaan keskusteluun) -> ja keskustelun sävy muuttuu syytteleväksi puolin ja toisin.
Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vai olenko vain sattunut lukemaan "vääriä" viestiketjuja?
1. Ymmärrän keskustelun aloittajaa, joka (ehkä epätietoisuudessaan) kysyy ratkaisuun vastausta. Hän välttämättä ei ymmärrä laittaa kaikkea tarvittavaa tietoa mukaan / ei viitsi/löydä vastausta ongelmaan. Kun ratkaisua ei löydy, tottakai se turhauttaa! Siinä tulee ehkä turhaankin purettua sanoja, joita ei välttämättä tarvitsisi kirjoittaa foorumille asti. Jos joku alkaa kuittailemaan jostain aloittajan sanomista sanomisista, niin tietenkin aloittaja ryhtyy puolustuskannalle (tai sitten ei).
2. Viestiin vastaaja yrittää ehkä auttaa omalta osaltaan aloittajaa, antamalla esim. linkin joka koskee asiaa, tai ainakin sivuaa sitä. Pahaa hän ei tarkoita. Ehkä esittämällä mielipiteensä tai väärin ymmärretyn kirjoituksen saa jonkun muun hermostumaan, ja puuttumaan keskusteluun - sota syttyy.
Myös omalta kohdaltani ehkä hieman samanlainen tapaus, jossa yritin omalta osaltani auttaa, ja toinen foorumilla pyörinyt puuttui tähän sanomiseen.
Olen itse päätynyt ajatukseen, että näin pelkästään kirjoittamalla ja hymiöitä jakelemalla sanotut asiat voidaan käsittää väärin, ja pahasti. Asia jonka ei ole tarkoitus loukata, voi toisen mielestä olla hyvinkin henkilökohtainen ja loukkaava.
Itse en ole loukkaantunut sanomisista niin paljoa, että yöuneni olisin menettänyt. Ainoastaan pitävät minut varpaillani, ja näin ei-niin-osaajana miettimään, haluanko välttämättä kysyä apua täältä.
Jotain myönteistä loppuun - paljon on osaavia ihmisiä, jotka mielellään auttavat.
Kiitos näistä, monet ongelmat on ratkottu foorumia selaamalla. Ja kiitos koko mahdollisuudesta käyttää Linuxia (Ubuntua), ilman foorumia en siihenkään olisi pystynyt.
Nämä mielipiteeni, henkilökohtaiset. Mitenkä muilla?
Mirka