Kirjoittaja Aihe: Oma mielipide foorumin vastauksista  (Luettu 8566 kertaa)

mirkal

• Käyttäjä
    • Profiili
Oma mielipide foorumin vastauksista
« : 14.10.09 - klo:11.47 »
Tervehdys,

Joitakin kertoja foorumille kirjoiteltuani ja viestejä luettuani minulle jää melkoisen negatiivinen olo koko touhusta - foorumilla käyttäytymisestä. Esimerkkinä tapauskuvio, jossa epätietoinen pyytää apua -> saa muutaman vastauksen (mutta suoraa ratkaisua ei löydy) -> turhautuu (ja purkaa paineitaan keskusteluun) -> ja keskustelun sävy muuttuu syytteleväksi puolin ja toisin.

Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vai olenko vain sattunut lukemaan "vääriä" viestiketjuja?

1. Ymmärrän keskustelun aloittajaa, joka (ehkä epätietoisuudessaan) kysyy ratkaisuun vastausta. Hän välttämättä ei ymmärrä laittaa kaikkea tarvittavaa tietoa mukaan / ei viitsi/löydä vastausta ongelmaan. Kun ratkaisua ei löydy, tottakai se turhauttaa! Siinä tulee ehkä turhaankin purettua sanoja, joita ei välttämättä tarvitsisi kirjoittaa foorumille asti. Jos joku alkaa kuittailemaan jostain aloittajan sanomista sanomisista, niin tietenkin aloittaja ryhtyy puolustuskannalle (tai sitten ei).

2. Viestiin vastaaja yrittää ehkä auttaa omalta osaltaan aloittajaa, antamalla esim. linkin joka koskee asiaa, tai ainakin sivuaa sitä. Pahaa hän ei tarkoita. Ehkä esittämällä mielipiteensä tai väärin ymmärretyn kirjoituksen saa jonkun muun hermostumaan, ja puuttumaan keskusteluun - sota syttyy.  ;) Myös omalta kohdaltani ehkä hieman samanlainen tapaus, jossa yritin omalta osaltani auttaa, ja toinen foorumilla pyörinyt puuttui tähän sanomiseen.

Olen itse päätynyt ajatukseen, että näin pelkästään kirjoittamalla ja hymiöitä jakelemalla sanotut asiat voidaan käsittää väärin, ja pahasti. Asia jonka ei ole tarkoitus loukata, voi toisen mielestä olla hyvinkin henkilökohtainen ja loukkaava.
Itse en ole loukkaantunut sanomisista niin paljoa, että yöuneni olisin menettänyt. Ainoastaan pitävät minut varpaillani, ja näin ei-niin-osaajana miettimään, haluanko välttämättä kysyä apua täältä.

Jotain myönteistä loppuun - paljon on osaavia ihmisiä, jotka mielellään auttavat.  :D Kiitos näistä, monet ongelmat on ratkottu foorumia selaamalla. Ja kiitos koko mahdollisuudesta käyttää Linuxia (Ubuntua), ilman foorumia en siihenkään olisi pystynyt.

Nämä mielipiteeni, henkilökohtaiset. Mitenkä muilla?

Mirka

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Oma mielipide foorumin vastauksista
« Vastaus #1 : 14.10.09 - klo:11.59 »
Pahoittelut: seuraava on "töksähtelevää tekstiä"

Voisitko linkata johonkin tällaiseen keskusteluun?
(jos et julkisesti, niin yksityisviestillä?)

Ikävä kyllä olet oikeassa, tuossa käyttäytymisessä.

Esim: Jos toinen vertaa windowsiin, niin melkein heti ollaan syyttelemässä trolliksi.
Ei hyväksyttävää.

Joku kysyy asiaa josta on aikaisempia ketjuja, turhauttaa, kun ei jaksa käyttää hakua.
Sitä varten se siellä on. Asenne jos on aloittajalla: "mulle kaikki ja heti" niin ollaan jo valmiiksi huonolla tiellä.
Tietenkin on ymmärrettävää, ettei aloittelijalla ole kaikki termit ja slangit hallussa.
Mutta järjestelmän käyttö helpottuu jos hiukan jaksaa panostaa siihen opiskeluun omatoimisesti.
Eikä heti ole ryntäämässä muiden helmoihin.

Viesteissä on myös "ilmoita valvojille" toiminto, jolloin saataisiin kytkettyä pois tällaiset huonostikäyttäytyjät.

Sitten muille muutama sana: Jos teillä ei ole ongelmaan mitään sanottavaa, pitäkää näpit irti näppäimistössä.
Lievä offtopic menköön. Mutta jos ei varsinaisesti liity aiheeseen...
« Viimeksi muokattu: 14.10.09 - klo:12.21 kirjoittanut gdm »
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

JayJay

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.10.09 - klo:12.47 »
Varmasti miltei kaikki voivat toki katsoa peiliin. Aika paljon tulee ilmeisesti sitä kuraakin niskaan ulkopuolelta, joten ehkä kipukynnys on laskenut joillakin liian alas ja sitten tilanteet kärjistyy turhan helposti. Niitä lällättelijöitä ja trolleja kyllä riittää ihan joka yhteisössä - vaikka täytyy kyllä oikein ihmetellä, kuinka jotkut jaksavat. Onhan sitä sisältöä toki jotenkin elämään hankittava, mutta...

Tuo "ilmoita asiattomasta viestistä"-toiminnon korostaminen on kyllä hyvä pointti. Itselläni ainakin on ehkä liiankin korkea kynnys sen käyttöön, joten toiminnon imagoa voisi hieman putsata ja markkinoida yleisesti, jos vaikka muillakin on syystä tai toisesta samanlainen kynnys.

Yhtenä toiminnan kannalta ongelma on ehkä myös se, että ihmiset eivät jaksa lukea ohjeita, vaikka ne olisi hyvin tehty. Esim. itse suosittelen Ubuntu (Desmond) tutuksi käsikirjan lukemista ennen kuin aloittaa Ubuntun parissa ja heti sen aloitettuaan. Sen jälkeen on termistökin jo paremmin hallussa ja jonkinlainen kuva järjestelmästä ja sen perustoiminnasta. Ja alkaa herätä mielenkiintoa myös muuhun asiaan liittyvään ohjeistukseen ja kirjallisuuteen.

Jotkut taas selkeästi turhautuvat konsolikomennoista ja konsolipohjaisesta konffaamisesta, vaikka se on IMO helpoin ratkaisu. Sen kyllä ymmärtää, että se turhauttaa ja pelottaa, jos on todellakin tottunut graafisiin työkaluihin. Tuohon kipupisteeseen pitäisi jotenkin mielestäni kiinnittää huomiota niin kysyjän, kuin vastaajankin kannalta. Ehkä Ubuntua on myös markkinoitu liikaa "helppona", joka varmasti valtaosan tulokkaiden mielestä tarkoittaa erinomaisia graafisia työkaluja ja valikkohelvettiä. Se tosin pitää osin paikkansakin, mutta entä, jos avun antaja haluaakin antaa apunsa vain konsolikomentoina? Pattitilanne.

Yksi ongelma ohjeiden antamisessa ja opastamisessa on vielä tietenkin toisen asemaan asettumisen vaikeus. Jos on jo itse todella pitkällä ja ei välttämättä omaa luontaisia taipumuksia opastuksen selkeään antamiseen, niin saattaa antaa toisen mielestä vajavaisia vastauksia, joista ei tunnu olevan mitään hyötyä. Eli ongelmana silloin on se, että pitäisi jotenkin päästä autettavan tasolle, että päästään eteenpäin. Jos tässä epäonnistutaan ja molemmat kommunikoivat - eivät nyt välttämättä provosoivasti, mutta... - hieman epäonnistuen, niin napit ovat aivan varmasti vastakkain. Ehkä jotenkin pitäisi helpottaa tätä toisen tasolle pääsyä... mutta miten? :)

Peace!

Turbineair

• Vieras
« Vastaus #3 : 14.10.09 - klo:13.28 »
Dr. Feelgood
Juuri näin. Kuhan saisikin pidettyä sormet poissa näppäimistöltä kun turhautuminen on huipussaan. Silloinhan on kaikkein eniten sanottavaa ja pienen reflektion jälkeen kaduttavaa.
Itse olen viritellyt winukkaa 20v, joten toisten trolliherjat ovat antajan helmassa. Tietokoneella nyt vaan on tietyt funktiot, joista sen täytyy selvitä. Käyttis on sivuseikka.
Ubuntussa kuten sen "käyttäjissäkin" omat irrrationaalit lainalaisuutensa. Mutta! Koska, Ubuntun asennuksen jälkeen kaikki oleellinen toimi, niin eiköhän tämä ole oman projektistatuksensa ansainnut.
Aku Ankan legendaarinen "Kääk!" on ehkä osuvin lausahdus blogi keskustelulle. Missio jatkuu...

Sama asia selitettäneen "jonkun muun" suulla monisanaisemmin?

Urmas

• Käyttäjä
    • Profiili
Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 14.10.09 - klo:14.51 »
Kai kaikille on muuten selvää, että kyseessä on käyttäjien muodostama yhteisö eikä Ubuntusta ”vastuussa” oleva taho? Jatkuvat ”uhkailut” siirtyä Windowsiin takaisin, jollei kyselijän sitä-ja-tätä pikkuongelmaa välittömästi ratkaise, panevat joskus epäilemään.

Ainakin Mozilla.fi-puolella olen huomannut, että aika moni herneen nenäänsä vetävistä taitaa oikeasti kuvitella kirjoittavansa Firefoxin (tms. ohjelman) kehittäjille.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

PenguinNerd

• Vieras
« Vastaus #6 : 14.10.09 - klo:16.13 »
Hoah taas kerron omia kokemuksiani..

Alussa kun olin vähempi aktiivinen kaikki oli hyvin.. Mutta nyt on ollut jo 2 ööö 3 vihanpurkausta yhteensä. Mutta silti tämä riski on kannattanut; Nettielämäni on vilkkaampaa kuin koskaan, eikä minulla ole enää koskaan tylsää. Olen aina kadehtinut muita, siitä että kuinka rohkeasti he tuovat mielipiteensä esille, mutta vihdoin olen uskaltanut tuoda ne esille! Minulla ei olisi sosiaalista elämää lainkaan ilman nettiä ja tätä yhteisöä. Olen oppinut välttämään pahimmat sudenkuopat, mutta silti joskus uppoan niihin.

Ei millään pahalla, mutta minusta tämä sitä saa mitä tilaa homma on karannut "vähän" käsistä yhdellä jos toisella...

Muuten check my WWW- link ;) Jou jouh 8) Hehe!
« Viimeksi muokattu: 14.10.09 - klo:16.16 kirjoittanut PenguinNerd »

mirkal

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.10.09 - klo:16.33 »
Ehkäpä yksi "huonoimmista" vaihtoehdoista (ainakin pahimmasta päästä..), mutta : http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29434.0
Keskustelu sai itsenikin harmistuneelle päälle  :-\

Itse en ole mikään nero Linuxin kanssa, vaikka monta vuotta jo sitä käyttänyt. Termistö on edelleen hukassa, ja jollen käytännössä asiaa ymmärrä, on kirjasta lukeminenkin hankalaa. Ja asia jota en ymmärrä, turhauttaa minut helposti.  :( Mutta yleensä kyllä selailen foorumia / googlea, ennen kuin apua lähden kysymään. Toisaalta, jollen onglman yksityiskohtia kunnolla ymmärrä, on avun löytäminenkin vaikeaa. Onneksi riittää mielenkiintoa säätelyyn  8)

How to help someone use a computer
HIENOA! En vielä lukenut loppuun asti, mutta ainakin alku näytti lupaavalta.

Kai kaikille on muuten selvää, että kyseessä on käyttäjien muodostama yhteisö eikä Ubuntusta ”vastuussa” oleva taho? Jatkuvat ”uhkailut” siirtyä Windowsiin takaisin, jollei kyselijän sitä-ja-tätä pikkuongelmaa välittömästi ratkaise, panevat joskus epäilemään.

Ainakin Mozilla.fi-puolella olen huomannut, että aika moni herneen nenäänsä vetävistä taitaa oikeasti kuvitella kirjoittavansa Firefoxin (tms. ohjelman) kehittäjille.
Hyvä pointti. Ehkäpä itsekkin joskus tulee unohdettua, vaikken kyllä kenellekkään uhkaile siirtyväni Windowsin puolelle  :P

Mirka

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 14.10.09 - klo:18.24 »
Joku kysyy asiaa josta on aikaisempia ketjuja, turhauttaa, kun ei jaksa käyttää hakua.
Sitä varten se siellä on. Asenne jos on aloittajalla: "mulle kaikki ja heti" niin ollaan jo valmiiksi huonolla tiellä.
Tuohon soppaa kun lisää vielä SuperOscarin mainitseman uhkailun, niin ei tarvitse ihmetellä jos apua ei heru tai viestittely muuttuu suoranaiseksi piruiluksi.

Moni Ubuntuun tutustumassa oleva ei ilmeisesti ole tajunnut, että tämä foorumi ei ole mikään Ubuntun virallinen tekninen tuki. Ei siis ihme jos yllä mainittu käyttäytyminen saa kokeneet käyttäjät ärähtämään, itse kun ovat luultavasti opetelleet kantapäänkautta tai muuten "työtä tekemällä". Lisäksi kyseessä voi olla "miksi mulla ei toimi flashit?" tyyppiset todella monesti käsitellyt aiheet, jotka on lähes mahdotonta missata foorumin hakutoiminnolla, vaikka kuinka huonoja hakusanoja käyttäisi. Piste i:n päälle ja vihoviimeiseksi pommiksi pistää tuon viestin jonnekin ei sinnepäinkään alueelle foorumia, niin ei voi odottaa paljoa vastauksilta.

Ei vaan, se on hyvä että tämä aihe nousee esille, itse kullakin kun sopivan käyttäytymisen rajat meinaa välillä unohtua. Ainoa mikä täällä itsellä on pistänyt silmään on ehkä ihan hiukan keskivertoa helpompi trolli syyttely. Se ei ole kovinkaan fiksua, vertailemalla kun tulee erilaisia näkökulmia juttuun. Sama mihin leiriin kuuluu on se sitten vaikka Linux, OS X tai Winukka, niin kaikissa noissa on omat ominaisuudet ja lisäksi myös omituiset rutiininsa. Mielestäni on vain hyvä jos niitä pystyy vertailemaan ja ihmettelemään miksi omassa/toisten leirissä tietyt asiat tehdään juuri tietyllä tavalla tai miksi ominaisuutta X ei löydy siitä omasta käyttiksestä. OT: Itse haluaisin ehdottomasti Linuxeihin käyttäjien tekemän vastineen Windows Knowledge Baselle. Vistassa ja uudemmissa tuolta helpistä löytyy mielestäni todella näppärästi vianhakuun liittyviä toimenpiteitä ja ehdotuksia, vaan käyttäjien ehdoilla hyvällä toteutuksella tuollainen olisi mielestäni ihan lyömätön etu integroituna suoraan käyttöjärjestelmään. Jossain tuollaista ehdotin Linux käyttäjille, mutta se tyrmättiin heti wikillä, foorumeilla ja jopa man sivuilla, mikä pisti hiukan jo itseäni huvittamaan. Tuntui että kyseessä oli vain se, että ajatus edes etäisesti pohjautui tuolle winukan helppi tavalle ja sille, että nykyisillä tavoilla on ennenkin pärjätty.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #9 : 14.10.09 - klo:18.29 »
Jatkanpa offtopicia:
OT: Itse haluaisin ehdottomasti Linuxeihin käyttäjien tekemän vastineen Windows Knowledge Baselle. Vistassa ja uudemmissa tuolta helpistä löytyy mielestäni todella näppärästi vianhakuun liittyviä toimenpiteitä ja ehdotuksia, vaan käyttäjien ehdoilla hyvällä toteutuksella tuollainen olisi mielestäni ihan lyömätön etu integroituna suoraan käyttöjärjestelmään. Jossain tuollaista ehdotin Linux käyttäjille, mutta se tyrmättiin heti wikillä, foorumeilla ja jopa man sivuilla, mikä pisti hiukan jo itseäni huvittamaan. Tuntui että kyseessä oli vain se, että ajatus edes etäisesti pohjautui tuolle winukan helppi tavalle ja sille, että nykyisillä tavoilla on ennenkin pärjätty.
Tuo voisi olla hyvä idea. Tosin minulla ei ole juurikaan kokemusta tuosta Windowsin Knowledge Basesta, mutta jonkinlainen ohje systeemi olisi hyvä idea. :) Man sivuista on kyllä apua, mutta aloittelijoille ne eivät aina aukea ja foorumin toiminta on vähän hidastakin ja vaatii enemmän muiden aktiivisuutta. Linux.fin Wikistä kyllä löytyy ihan hyviä ohjeita, mutta ne eivät taida aina auttaa ongelmissa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.10.09 - klo:18.33 »
^ Kyllä, man sivut on suorastaan loistavat, mutta nehän kertoo käskystä/ominaisuudesta josta haet tarkempaa tietoa. man en näe videoita, ei oikein toimi :)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #11 : 14.10.09 - klo:18.47 »
^ Kyllä, man sivut on suorastaan loistavat, mutta nehän kertoo käskystä/ominaisuudesta josta haet tarkempaa tietoa. man en näe videoita, ei oikein toimi :)
Minulleko tuo oli (tai no kellekkäs muulle)? Lähinnä tarkoitin, että joissain asioissa ne auttavat, mutta eivät aina, eivätkä kaikessa (ja tosiaan flashin ja muiden semmoisten kanssa tuskin ikinä). :P Eli kyllä semmoiselle systeemille olisi tarvetta.
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mirkal

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.10.09 - klo:18.53 »
Heti tuli vähän luottavaisempi mieli, kun tuli omia mietelmiä tänne purettua  :D Ja vastaukset ovat asiallisina pysyneet, monelta kantilta on tullut asiaa.

Itselle vain jäi omasta aloituksesta sellainen olo, että puoltaisin kysyjiä ja olisin vastaajia vastaan  :-[ Näinpähän mielipiteeni ei ole. Molemmin puolin löytyy parempaa ja vähemmän parempaa tekstiä.
Nyt alkaa jo itsekkin mennä sekaisin, että mitä tästä ajattelee  ::)

Mirka

Kullervo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 14.10.09 - klo:18.56 »
Minäkään en tiedä mitään tuosta Windowsin Knowledge Basesta, mutta jonkinlainen ohje systeemihän löytyy Ubuntustakin.
Järjestelmä -> Ohjeet ja tuki

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #14 : 14.10.09 - klo:19.08 »
Minäkään en tiedä mitään tuosta Windowsin Knowledge Basesta, mutta jonkinlainen ohje systeemihän löytyy Ubuntustakin.
Aika hauskaa. En edes muistanut moisen olemassa oloa. :D Tuoltahan olisin saanut ohjeet yhdelle kysyjälle, jolle ehkä puoli tuntia sitten vastasin.
Tuon käyttöön pitäisi kyllä ohjeistaa enemmän (sikäli kun siitä on apua) ja tuota voisi kehittää eteenpäinkin (sekä näköjään suomentaa...). :)

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.10.09 - klo:19.09 »
Itse olen Ubuntua ja ylipäätänsä Linuxia puolisenvuotta käyttänyt ja ollut todella tyytyväinen sekä käyttöjärjestelmään, että yhteisön tukeen.

Kuten Ubuntun Wikissä, mainittiin kannattaa käyttöjärjestelmään tutustua huolella, enne kuin asentelee, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
No minähän sitten viikonpäivät opiskelin Ubuntua ja linuxia, mukaanlukien loistavan Ubuntu tutuksi -kirjan.
Sitten kun Ubuntu oli asennettu, ei näyttö pelittäny kunnolla, usb-tökki ja kaikki oli vähän sinnepäin. Ongelmat oli kaikki sen verran rautakohtaista, ettei wikistä ratkaisua löytänyt etsimälläkään.
Onneksi tämän foorumin jäsenet väänti rautalangasta kaikki asetukset, sun muut mitä piti tehdä, että koneen sai kunnolla toimimaan.
Ilman tätä foorumia olisi linuxin käyttö jäänut kokonaan kokematta ja tuskailisin vieläkin wintontun kanssa päivästä toiseen, mutta onneksi näin.

Itsekin olen foorumilla surfaillessa tullut huomioiduksi, että monet postaavat kysymyksiä lähes samasta ongelmasta, joka varmasti veteraaneja rassaa.
Esimerkkinä ongelmat resoluutiosta, joita on kymmenkunta tälläkin foorumilla. Itselläkin oli tälläinen ongelma, mutta aloitin uuden aiheen, koska en aloittelija vaan pystynyt soveltamaan, muitten aiheitten ohjeita, taikka edes yhdistämään niitä toisiinsa. Esim. kuinka moni aloittelija tietää mitä lukee, kun seuraa aihetta xorgin säädöistä ja modelinestä sun muusta? Vaikka ratkaisut sieltä löytyvät, niin ei aloittelija osaa niitä hyödyntää näytön resoluution korjaamisessa.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
« Vastaus #16 : 14.10.09 - klo:19.55 »
Kyllähän sitä parantamisen varaa on itsellänikin. Kuitenkin pitää muistaa, että täällä kenellekkään ei tästä hommasta makseta, kaikki auttavat auttamisen ilosta. Pitää myös muistaa, että ihmisiä tässä kaikki ollaan, kaikilla on huonot päivät jolloin myös netissä saattaa tiuskia foorumeilla ja muualla. Minkäänlaisen sotilaskurin vaatiminen vastauksiin ei ole millään tavalla realistista, en nyt väitä jonkun väittäneen sellaisen saamista tässä aiheessa, tuon vain omia ajatuksia esille.

Minusta tuo puheohjaus-topikki on kyllä ihan tahallista yritystä suututtaa ihmisiä. Henkilölle todetaan, ettei sellaista ole saatavilla. Silti jatkuu monta viestiä se "voi voi kun ei ole sellaista, tytötkään ei tykkää ja naapurin mummoakin harmittaa", tosin palautteellakin oli varmasti osansa tuohon käytökseen. Joka tapauksessa näen tuollaisen viestittelyn ihan tahallisena yrityksenä suututtaa meitä foorumilaisia.

Tosin välillä Linux-ihmisten joukossa esiintyy kyllä sitä sokeaa oman käyttöjärjestelmän puolustamista, mutta kyllä sitä tapahtuu muidenkin järjestelmien käyttäjissä. Ollaan niin marginaaliryhmä tosin, että se erottuu paremmin, varsinkin kun Linuxin käyttäjäkunnasta suurinosa on kuitenkin tavallista käyttäjää taitavampia harrastajia tai työkseen Linuxin kanssa toimivia, joille tämä asia on ehkä herkempi suututtamaan. Lapsellista tai ei, tätä tapahtuu muuallakin. Aivan varmasti moni Ferrari-mies vetää herneet nenään jos uudessa testissä todetaankin sen Lambon olevan parempi auto.  ;) Muitakin esimerkkejä tulee varmasti jokaiselle mieleen, ja samaa ilmiötä varmasti käy naisillakin, vaikka he yleensä (onneksi) omaavat hieman harkintaa.  :)
« Viimeksi muokattu: 15.10.09 - klo:00.43 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.10.09 - klo:21.28 »
On toki, mutta tuota en aja takaa. Vaan enemmän käyttäjien vastuulla olevaa järjestelmää, itseasiassa tietokantatyyppistä järjestelmää, joka päivittyisi reaaliaikaisesti sitä mukaan kun materiaalia tulee. Tuohan on ihan ns. kiinteä helppi, ihan kuin monissa ohjelmissa muutenkin on.

Timo Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.10.09 - klo:21.55 »
http://blog.ubuntu-fi.org/2009/asus-eeepc-minilappari-linuxilla/#comments
Lukekaa 12.10. annettu kommentti. Jotenkin tämä haiskahtaa saman näppiksen tuotteelta kuin annettu esimerkkitapaus:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29434.0
Tämä näyttäneen suunnitelmalliselta teolta: blokissa ei vastakommentteja esiintynyt, joten kirjaudutaan foorumille jatkamaan. Jokainen vetäköön omat johtopäätökset itse vertaamalla kirjoituksia, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

J-P

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.10.09 - klo:22.56 »
http://blog.ubuntu-fi.org/2009/asus-eeepc-minilappari-linuxilla/#comments
Lukekaa 12.10. annettu kommentti. Jotenkin tämä haiskahtaa saman näppiksen tuotteelta kuin annettu esimerkkitapaus:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29434.0
Tämä näyttäneen suunnitelmalliselta teolta: blokissa ei vastakommentteja esiintynyt, joten kirjaudutaan foorumille jatkamaan. Jokainen vetäköön omat johtopäätökset itse vertaamalla kirjoituksia, terveisin Timo
Taidat olla valittettavan oikeassa. Tuo haiskahtaa jo siltä, että tänne tullaan puolustelemaan wintoosaa kaikin mahdollisin keinoin, olivatpa ne kuinka tyhmiä/fiksuja tahansa.

Itse asiaa: Tämä on hieno yhteisö jossa liikkuu paljon asiantuntevaa porukkaa, ja vastauksiakin saa kohtuullisen helpolla. Täältä olen saanut paljon apua, ja sittemmin auttanut täällä ja ircin puolella(nick: juhis). Tuntuu vaan olevan porukalla sellainen asenne, jollei suoraan paketista toimi niin sitten takaisin windowsiin. Siis aivan kuin wintoosassa ei olisi ongelmia, niitä vaan ei huomaa kun niihin on tottunut. Toisaalta Ubuntussa tiedetään laitteita, jotka eivät toimi/hankala saada toimimaan. Näistä voisi luoda wikiin listan, johon jokainen käyttäjä voisi lisätä laitteensa, sekä linkin, miten ongelma on ratkennut/onko se edes ratkennut. Se vaan helpottaisi paljon laitepuolen ongelmien kanssa, toki se vaatii sen että ihmiset jaksaisivat tarkistaa omat laitteistonsa listasta. Aiemmin mainittuun Windowstyyliseen ohjeeseen en kuitenkaan ryhtyisi, ubuntun ohje on tarpeeksi laaja peruskäyttöä ajatellen, siihen vielä wiki, aloitusoppaat, foorumi ja irc, niin alkaa siinä jo ohjetta ja tukea olemaan. Vielä kun kuukelillakin niihin ongelmiin löytyy ratkaisut, 99% varmasti.