Mutta winukan "helposti toimivuus" on kyllä aika iso asia, joka (yleisesti) Linuksin pitäisi parantaa.
Omat kokemukset:
Itsellä ollut hiukan erilaisia käsityksiä windows xpn toimivuudesta. Ei pysty asentamaan uudestaan ilman että tyhjentää käyttöjärjestelmäosion,
jota ennen tiedostot pitää siirtää talteen.
Kyllä minun muistaakseni XP:n sai myös edellisen asennuksen päälle laitettua. Mutta en muista tarkasti, koska itselle ei mikään noin järjetön ole tullut koskaan mieleeni. Itse pidän juurikin loogisena sitä, että pistää samalla käyttisosion uusiksi jos käyttiksenkin. Omassa käytössä käyttisosiolla on varmuuskopsattavaa filezillan "tietokanta" sekä laskutusohjelman "tietokanta" ja sitten firefox. Kaikki muu tarpeellinen onkin sitten toisella osiolla ja saa siellä pysyäkkin. Eli ei juurikaan siirrettävää. Noiden muutamien tietojen varmuuskopiointia "raskaampi" (eli yli 10min homma:) taitaa olla se vaiva kun siirtää/tekee portable ohjelmien pikakuvakkeet uusiksi ja laittaa sähköpostit / omat tiedostot yms. polkuviittaukset kuntoon asennuksen jälkeen.
Ajureita en koskaan ole varmuuskopsinu (poislukien kaikki käytetyt printterit asetuksineen, koska se on niin kätevää kun ei tartte joka vitun verkkotulostinta uudelleen asentaa). Käyttis tulee niin harvoin uudelleen asennettua, että monista ajureista on saattanu ilmestyä uusia/parempia versioita joten ne on ihan ok noukkia netistä. Sama koskee Ibarin apuohjelmia.
Rekisteri valitettavasti windowsissa paisuu, jos käyttäjä ja ohjelmat sitä paisuttaa. Se on windowsin "ongelma" sillä ohjelmien on annettu kirjoittaa rekisteriin, mutta käyttis ei mitenkään siivoa paskojen koodarien ohjelmien tekemiä lisäyksiä kun ohjelma poistuessaan ei sitä tee.
Itse en pidä rekisteriä ongelmana, koska koneellani ei käy kaikki mailman miljoona ohjelmaa, ja olen minä kerran rekisterin putsannutkin muistaakseni. Mutta kyllähän tuo koneen ylläpito monesti tosiaan unohtuu kun ei ole ollut pakollista tarvetta.
Jos nyt pitäisi XP:stä joku negatiivinen asia sanoa, niin ketuttaa tuo "tietoturvakeskus" kun se herjaa puuttuvasta virustorjunnasta niin kauan kunnes koko höskän käy ottamassa pois päältä. Sitä ei tarttisi ottaa pois päältä, jos siihen olisi tajuttu koodata pieni "rasti ruutuun" johon voi kuitata sen, ettei käytä virustorjuntaa. Sama homma olisi kai palomuurin kanssa, mutta koska se (winukan oma) minulla on päällä niin ei tuo haitannut aikoinaan ennen koko höskän disabloimista.
Enemmän minulla kestää Ubuntua säätää uuden asennuksen jälkeen kuin winkkaria, mutta nämä on niin yksilöllisiä asioita.