Kirjoittaja Aihe: oma mielipide Ubuntusta  (Luettu 8770 kertaa)

joubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
oma mielipide Ubuntusta
« : 25.09.09 - klo:17.03 »
Hei!
olen käyttänyt Ubua versiosta 5.10 lähtien. Versioiden uudistuessa Ubu on parantanut toimivuuttaan sekä käyttetävyyttään että laitteiston asennettavuutta. Mutta vielä on pitkä matka siihen missä Windows on. Jos vertaa Windowssin käytettävyyteen tai laitteiston toimivuuteen niin Ubua joutuu säätämään aika paljon. Koskaan ei voi olla varma että toimiiko ko. laite Ubussa suoraan vai tuleeko jotain komplikaatioita. Yleensä tulee. Ja hermot menee.

Ubuntu "parasta antia" on sen ilmaisuus. Toki myös jotkut tekniset toteutukset myös mutta... se mikä tälläiselle tavalliselle käyttäjälle on tärkeää, on laitteisto toimii sekä vähäinen säädettävyys. Tässä Windows vetää pitemmän korren.

Tällähetkellä paras ratkaisu on se että koneella on molemmat käyttöjärjestelmät asennettuna.

marvinmarvin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 125
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #1 : 25.09.09 - klo:17.17 »
Laitteistopuolella toimivuusongelmat (nykyään tosin vähäiset) eivät oikeastaan ole ubuntun vika, vaan syypää on microsoft ja sitä hännystelevät laitevalmistajat. Laitevalmistajat eivät siis tee kovinkaan usein avoimia ajureita, koska ovat naimisissa microsoftin kanssa. Tämä asetelma tosin tulee muuttumaan hyvinkin pian...

Storck

  • Vieras
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #2 : 25.09.09 - klo:17.48 »
Mutta vielä on pitkä matka siihen missä Windows on. Jos vertaa Windowssin käytettävyyteen tai laitteiston toimivuuteen niin Ubua joutuu säätämään aika paljon. Koskaan ei voi olla varma että toimiiko ko. laite Ubussa suoraan vai tuleeko jotain komplikaatioita. Yleensä tulee. Ja hermot menee.

Toivottavasti tulee olemaankin pitkä matka sinne missä vindou$ on, tarkoitan toki eri juttua kuin sinä.

Sinun koneesta laitteista kun ei ole mitään tietoa niin voin kertoa vain omista kokemuksista: kaikki laitteet mitä itselläni on, toimii hyvin eikä tarvitse tapella.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #3 : 25.09.09 - klo:17.59 »
Tuo "yleensä tulee" on kyllä liioiteltua. Itse aloitin ubuntun käytön n. vuosi sitten ja kaikki laitteet jota olen koneeseen kiinnilaittanut on toiminut samantien.

http://broadcast.oreilly.com/2008/10/how-linux-supports-more-device.html :p

Helppokäyttöisyys on sitten enemmän mielipide kysymys. Edes peruskäyttäjäkään ei tule toimeen windowsin omilla ohjelmilla, tarvitaan ainakin virusturva, codekit, kuvankäsittelyohjelmat, ajurit jne. Näiden asennus ei ole aina aivan ongelmatonta. Päivitystenhallinta on windowsissa surkea, jos sitä lähtee vertaamaan ubuntun vastaavaan, joka pystyy päivittämään kaikki ohjelmat ja ajurit yhdestä paikkaa.

Sitten on vielä nämä windowsin muut ongelmat:
-Tietoturva
-Pirstaloituminen
-Hidastuminen (pitäisi puhdistaa rekisterit, väliaikaistiedostot jne. jota ei voi tehdä windowsin omilla ohjelmilla(?).

joubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #4 : 25.09.09 - klo:18.09 »
Mutta vielä on pitkä matka siihen missä Windows on. Jos vertaa Windowssin käytettävyyteen tai laitteiston toimivuuteen niin Ubua joutuu säätämään aika paljon. Koskaan ei voi olla varma että toimiiko ko. laite Ubussa suoraan vai tuleeko jotain komplikaatioita. Yleensä tulee. Ja hermot menee.


Sinun koneesta laitteista kun ei ole mitään tietoa niin voin kertoa vain omista kokemuksista: kaikki laitteet mitä itselläni on, toimii hyvin eikä tarvitse tapella.

oma kone on:
3.0 GHz
2 x 40 Gb kiintolevy
Radeon 9200 128 Mb
1,5 GB ram
Logitech web-kamera

Näistä yllättäen nyt ei toimi kamera nettipuheluissa (skype).Eikä oikein muissakaan. Tippuu aina pois käytöstä. Camorama taitaa olla ainut missä toimii.

joubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #5 : 25.09.09 - klo:19.18 »
Tuo "yleensä tulee" on kyllä liioiteltua. Itse aloitin ubuntun käytön n. vuosi sitten ja kaikki laitteet jota olen koneeseen kiinnilaittanut on toiminut samantien.
Ei se liioittelua ole. Kyllä joka version tulon jälkeen on pitänyt tehdä jotakin fiksauksia. On jopa pitänyt tehdä "puhtaita asennuksia". Ohjeistuksen löytäminen ja sen ohjeistuksen "gurumainen" asenne sekä tekeminen on välillä ollut yhtä tuskaa.

Kun vaihdoin W98:sta Win XP.n ei järjestelmän uudelleen asentamista ole tarvinnut tehdä. myös WinXp tietoturva on ihan hyvä, olen tullut toimeen ilmaisilla tietoturvasovelluksilla. Ja löytyy niitä hyviäkin ohjelmia ilmaiseksi ilman waretusta tai kopioimista wintoosaan.

Jutun pointti on se että minua harmittaa/suututtaa tämä ubun vaikea "hallinta". Pitäisi olla jonkinasteinen guru jotta osaisi saada ilman ongelmia toimivan koneen.

Kun aattelee winukan päivityksiä niin kyllä ne on parantuneet ammoisista ajoista.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #6 : 25.09.09 - klo:20.05 »
Njoo meillä on selkeästi hieman erilaiset käyttäjä kokemukset. Windows Xp tietoturva on ollut kyseisen käyttöjärjestelmän alkupuolella sellaista helvettiä, että... mutta nykyään taitaa olla ihan siedettävää.
Pointtini tosiaan sovellusten suhteen oli se, että ubuntun mukana tulee erittäin kattava sovelluskokoelma, Windowsin ei. Jos puhutaan todellisista peruskäyttäjistä, niin valmiiksi asennetut ohjelmat on isoplussa. Samat ohjelmat kyllä saa windowsiin, mutta se on työläämpää.

Windows päivitykset ovat toki parantuneet (varsinkin nyt Windows 7 ohessa), mutta edelleen se on lukkiutunut päivittämään pelkästään Microsoftin omia sovelluksia.

joubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #7 : 25.09.09 - klo:20.34 »
Windows Xp tietoturva on ollut kyseisen käyttöjärjestelmän alkupuolella sellaista helvettiä, että... mutta nykyään taitaa olla ihan siedettävää.
Pointtini tosiaan sovellusten suhteen oli se, että ubuntun mukana tulee erittäin kattava sovelluskokoelma, Windowsin ei. Jos puhutaan todellisista peruskäyttäjistä, niin valmiiksi asennetut ohjelmat on isoplussa. Samat ohjelmat kyllä saa windowsiin, mutta se on työläämpää.

Minulla ei ole ollut Xp:ssä ongelmia tietoturvan kanssa (tai sitten en vain tiedä). Totta, wintoosaan ei tule valmiina ohjelmia, mutta nykyään ohjelmat on helppo hakea verkosta (ilmaisohjelmat) ja ne asentuvat aika kivuttomasti.

se on kyllä hyvä ubussa, jos ei halua mitään eksoottisempaa niin kaikki mitä tarvii on valmiiksi asennettu.

Mutta winukan "helposti toimivuus" on kyllä aika iso asia, joka (yleisesti) Linuksin pitäisi parantaa.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #8 : 25.09.09 - klo:21.51 »
Mutta winukan "helposti toimivuus" on kyllä aika iso asia, joka (yleisesti) Linuksin pitäisi parantaa.
Sitähän ne tekee :p

http://d0od.blogspot.com/2009/09/will-ubuntu-910-run-on-your-computer.html <- siinä on taas varsin positiivinen uusi "innovaatio"

http://broadcast.oreilly.com/2008/10/how-linux-supports-more-device.html tuo kanssa ihan mielenkiintoista luettavaa

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #9 : 25.09.09 - klo:21.51 »
Asennettiin pojan kannettavaan(Acer Aspire 7520) Ubuntu 9,04 Vistan viereen ja voi vaan ihmetellä nopeutta millä Ubuntu käynnistyy Vistaan verrattuna ;D ja myös sammumisessa on eroja.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Leisko

  • Vieras
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #10 : 25.09.09 - klo:23.37 »
Jooh, itse olen käyttänyt Ubuntua 6.06 versiosta lähtien, tosin vasta tämän vuoden maaliskuussa aloin käyttämään Linuxia, lähinnä Ubuntua, jokapäiväisesti. Omasta mielestäni Ubuntu on kuitenkin ihan hyvä käyttöjärjestelmä uudelle käyttäjälle, vaikkakin Mint taitaa olla vielä parempi tässä valmiiksi asennetun javansa, flashin ja mp3-tukensa ansiosta.

Itsellä laitteisto on toiminut aina yhtä poikkeusta lukuunottamatta hyvin. Tosin tämä ongelmakin johtui OEM-koneessa olleesta emolevystä, jota oli erinäiset tahot tottakai kopellelleet, ettei Linux vaan edes käynnistyisi... Eli ei ollut Ubuntun, Linuxin saatika edes minun vikani  ;D Joten uusi emolevy koneeseen ja homma alkoi pelittämään...

Säätämisestä en osaa sanoa kuinka se on muuttunut, eniten vierastin kolmisen vuotta sitten tuota päätettä ja kaikkea konffaamista, koska siihen en Windows käyttäjänä ollut tottunut... Lukutaitokin hukkui siinä vaiheessa...  ;) Nykypäivänä tuo tulee kuitenkin jo alitajunnasta ja sitä tietää missä vika, jos hiiren napit eivät esimerkiksi toimi.
PS. Jopa päivittäminen uudempaan distroon on onnistunut molemmilla kerroilla ilman kummoisempaa säätämistä tai uudelleen asennusta... Tästäkin ollut monella päänsärkyä?

Windowsia en kuitenkaan sanoisi helppokäyttöiseksi sellaisen ihmisen näkökulmasta joka on aivan peukalo keskellä kämmentä jo ohjelmien asennuksissakin. On meinaan kavereiden tietokoneen käyttötaidoista tullut huomattua, että se tiedoston lataus ja nextin klikkaus on ylitsepääsemätöntä. Sitten kun pitäisi siivota konetta tai kiinnittää huomiota virustorjuntaan ja muuhun tietoturvaan niin yhtäkkiä olenkin itse kyseisen koneen ääressä painamassa nextiä. Ei se palikan muuttaminen vihreäksi sillä asenteella että Synaptic on kaveri, ole oikeasti niin vaikeaa.

Esimerkkinä asentajan näkökulmasta: Itsellä mennyt hermo monesti Windowsin (ainakin XP:n) formatoinnissa siihen, kun tiedustellaan CD-levyjä siinä toivossa, että joku niistä olisi emolevyn että saataisiin helposti edes verkkokortin ajurit asennettua, niin korkeintaan käteen pamahtaa Madonnan uusinta, jos sitäkään. Siinä vaiheessa taas Live CD on kaveri. Jatkossa ajattelinkin asentaa jonkun aloittelijoille sopivan distron ja liittää sinne pienen pdf:n siitä että kuinka tätä Linuxia oikeen ajetaan... Saattoi äskönen kappale olla hieman offtopikkia, mutta anteeksi siitä...

Jotkut ovat myös kritisoineet Ubuntua siitä, että se on sullottu liian täyteen ohjelmia... Itselleni tuo on kuitenkin yksi hailee, koska tarvitsen yhden distron, joka on suht valmis käyttöön, ja siitä löytyy ohjelmointiin tarvittavat työkalut nopeasti koulun takia. Niitä muita distroja voi sitten säätää millä mitalla aikansa kuluksi.

Paljon tässäkin distrossa on vielä opittavaa ja eiköhän se tästä joskus taidoksi muutu  :)

kinder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #11 : 02.10.09 - klo:11.04 »
itse olen käyttänyt ubuntua 7.04 asti. mutta vasta vuoden ihan "pääkäyttiksenä".. xp löytyy vielä koneesta pelejä varten..

Mutta, mutta... kaverin koneessa oli aikoinaan xp. tämä kyseinen kaveri oli/on aika avuton koneen kanssa. kerran tuli sitten puhelu että "viittiks tulla kattoo ku tää kone sekoilee"... No, kaverin ei sitten ollut osannut rekisteröidä avast homea uudelleen ja kone oli "täyttynyt viruksista yms haittaohjelmista. Enimmät pöpöt saatiin kyllä poistettua, mutta oli kuulemma niin hidas kone että pitäs uusi ostaa... Ehdotin kaverille että asennettaisiin ubuntu. "täh? mikä se on. onko se joku uus wintoos juttu". No, asensin sitten ubuntun yms. tarvittavat paketit. vuoden se sitä käytti ja ihmetteli kun on niin nopea kone ja kaikki toimii heti kun "klikkaa hiirellä":). Ohjelmien asennuskin onnistuu Lisää/poista sovelluksella. ei tarvi netistä etsiä. Nyttemmin kaverilla on läppäri jossa vista. manailee että on niin hidas, ihmettelee että miks ihmiset ei käytä "Windows ubuntua" kun se oli paras...:) Yritin kyllä selittää että ubuntu on ihan oma käyttöjärjetelmä, mut ei sillä sytyttäny...

Että se siitä windowsin helppokäyttöisyydestä jos ajatellaan ihan "nollatason" käyttäjän näkökulmasta:).
Näytön pitäisi olla aina tuuman tai kaksi isompi, koneen vuoden tai kaksi uudempi. rahaa tonni tai kaksi enempi. Ihminen on ahne ja kateellinen, mutta niin pitääkin olla, muuten kulutus loppuisi ja kehitys pysähtyisi.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #12 : 02.10.09 - klo:13.05 »
itse olen käyttänyt ubuntua 7.04 asti. mutta vasta vuoden ihan "pääkäyttiksenä".. xp löytyy vielä koneesta pelejä varten..

Mutta, mutta... kaverin koneessa oli aikoinaan xp. tämä kyseinen kaveri oli/on aika avuton koneen kanssa. kerran tuli sitten puhelu että "viittiks tulla kattoo ku tää kone sekoilee"... No, kaverin ei sitten ollut osannut rekisteröidä avast homea uudelleen ja kone oli "täyttynyt viruksista yms haittaohjelmista. Enimmät pöpöt saatiin kyllä poistettua, mutta oli kuulemma niin hidas kone että pitäs uusi ostaa... Ehdotin kaverille että asennettaisiin ubuntu. "täh? mikä se on. onko se joku uus wintoos juttu". No, asensin sitten ubuntun yms. tarvittavat paketit. vuoden se sitä käytti ja ihmetteli kun on niin nopea kone ja kaikki toimii heti kun "klikkaa hiirellä":). Ohjelmien asennuskin onnistuu Lisää/poista sovelluksella. ei tarvi netistä etsiä. Nyttemmin kaverilla on läppäri jossa vista. manailee että on niin hidas, ihmettelee että miks ihmiset ei käytä "Windows ubuntua" kun se oli paras...:) Yritin kyllä selittää että ubuntu on ihan oma käyttöjärjetelmä, mut ei sillä sytyttäny...

Että se siitä windowsin helppokäyttöisyydestä jos ajatellaan ihan "nollatason" käyttäjän näkökulmasta:).

Ääni tälle. Itse olen huomannut muutamalle "nollatason" käyttäjälle Ubuntun asentaneena, että kunhan sen asennusvaiheen tekee huolella loppuun saakka, eli asentaa flashit,  näytönohjaimen ajurit (mikäli edes tarvitsee) jne niin se ei ole muuta kuin kovaa käyttöä siitä eteenpäin, eli ei tarvitse säätää enää yhtään mitään. Toisin on Windowsin kanssa, joka vetää itsensä solmuun ihan itsestään ilman mitään säätämistä.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #13 : 02.10.09 - klo:20.15 »
Itsehän tykkään Ubuntusta ja Linukoista yleensäkin. Linuxin perusajatukset, olla ilmainen, mutta silti täysverinen käyttöjärjestelmä sekä avointa koodia jne. ovat minusta myös erittäin arvostettavia asioita jo sinällään. Sopii siis allekirjoittaneelle likipitäen kaikin puolin ja jaksan myös nähdä ne pienet vaivat, joita joskus joutuu näkemään.

MUTTA, yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä, että Ubuntun, ja monen muunkin, varsinkin massoille suunnattujen jakeluiden pitäisi olla valmiimpia ja helpompia. Kun joku koneessa oleva osa tai siihen liitetty laite ei toimikaan, niin taviskäyttäjää ei kiinnosta se, että miksi se ei toimi ja kenen syy se on. Kaiken pitää toimia nyt tai viimeistään heti, muussa tapauksessa pysytään Windowsissa. Se, että me Linuxin vakikäyttäjät tiedämme ja tiedostamme taustalla olevat syyt, miksi esim. koneissa oleva rauta tai oheislaitteet eivät ole niin tuettuja, kuin Winukassa, ei kelpaa taviskäyttäjälle selitykseksi. Ei sitä kiinnosta. Taviksen tulkinta on yksinkertainen: Linux ei toimi. Näin käyttäytyvät ihmiset, joita eivät tietokoneet kiinnosta sinänsä, vaan tekevät niillä töitä tai hoitavat perushommelit niillä kotona. Koneen pitää toimia, piste.

Pelaaminen lienee se suurin yksittäinen syy, miksei Linux yleisty.

Virukset ja muut pöpötkään eivät riitä syyksi vaihtaa järjestelmä johonkin toiseen. Niitä vartenhan on ne virusohjelmat ja muut.  :) Muutosvastarinta on hirmuinen voima.

Itse suhtaudun esimerkiksi autoihin juuri noin, kuin ylempänä kuvasin. En ymmärrä niistä paljoakaan, eikä kiinnostakaan. Vaadin niiltä lähinnä vain sitä, että ne toimivat luotettavasti ja ovat riittävän mukavia ja helppoja. En tykkää yhtään, jos niitä pitää huoltaa tai pestä tai muutenkaan ylläpitää. Hyi.  ;)

Helppoa ja toimivaa. Sellaisella pääsee massojen suosioon.

Valitettavasti Windowsista pääsi muodostumaan standardi käyttöjärjestelmä. Siksi Linuxille ei riitä se, että se on yhtä hyvä, vaan sen pitäisi olla parempi, mielellään selvästi parempi, että siitä voisi olla vakavaksi kilpailijaksi. Nyt se on lähinnä eksoottinen vaihtoehto. Mikään ei ole tietysti ikuista ja Linuxin suosio voi tulevaisuudessa kasvaa reilustikin, mutta en usko, että lähiaikoina.

Hieman ehkä kärjistin, mutta jotenkin noin se tuntuisi menevän.

Penator

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #14 : 03.10.09 - klo:15.21 »
Minäkin voisin nyt viestiä ensimmäistä kertaa tälle foorumille. Ubuntua olen siis käyttänyt toissa kesästä alkaen, eli versiosta 8.04. , (nyt löytyy 9.04). Pääsääntöisesti olen ollut hyvin tyytyväinen Ubuntuun, se on yleensä helppo ja yksinkertainen, pyörii koneellani kevyesti ja voin tehdä sillä melkein kaiken mitä haluan. Laajat mukautusvaihtoehdot ovat myös kivoja  :).

Aivan ongelmatonta Ubuntun käyttö ei kuitenkaan ole ollut. Ensimmäisenä ongelmana oli läppärini wlan-kortti. Se ei siis toiminut  ja Ubuntuillessani minun oli oltava verkkopiuhan ulottuvilla. Biosista muistaakseni kuitenkin pistin wlan-kortin käynnistymään oletuksena tai jotain, jolloin ongelma korjaantui. Ulkoisen usb-äänikortin kanssa on myös ongelmia; nykyään Rytmilaatikko kyllä toistaa äänet sen kautta, mutta selaimet eivät, joten esim Youtuben selaaminen vaatii läppärin surkeitten kaiuttimien takia kuulokkeiden käyttöä. iPodin synkronoiminen ei myöskään ole kovin kätevää Ubuntulla, joten mm. sen teen Windowsin puolella. Piirtopöytääni Ubuntu ymmärrä oikealla tavalla, vaan se ikään kuin toimii vain hiirenä. Kahden näytön käyttäminen on myös aika kömpelöä, varsinkin kun kakkosnäyttö välillä on koneessa kiinni ja välille ei. Esimerkiksi awn:n sijainnin joutuu asettamaan aina uusiksi. Muutenkin kahdella näytöllä näyttöjen ollessa eri kokoiset, niiden ulkopuolelle jää käyttämättömissä olevaa työpöytätilaa. Aluksi myös lepo- ja keskeytystila saivat koneen jumiin, mutta tätä ei onneksi enää ole. Lisäksi flashit ym. toimivat mielestäni nihkeämmin Ubuntulla ja niiden toimimaan saattaminen vaatii tosiaan hieman paneutumista. Nämä olivat siis ongelmia joita ei Windowsilla ilmennyt, ehkä ne voisi korjata mutta itse en ainakaan osaa.

Windowsia käytän tosiaan nykyyän lähinnä silloin, kun haluan em. laitteiden toimivan kunnolla. Itseasiassa kirjoitan tätä nyt Windowsilla ja äkkiäkös huomasin odottavani koneen vastausta klikkaukseeni - lagista touhua siis. Mutta toisaalta lagaa se Ubuntukin, nimittäin nettiselailussa. Windowsilla Google Chromella saan jopa kolme kertaa korkeammat pisteet Peacekeeperillä, kuin mitä Ubuntulla Opera 10:llä joka toimii mielestäni parhaiten. Chromen Ubuntu-versiota odottelen siis. Eipä tämä Windowsikaan mikään täysin helppo ole, sillä juuri ajureitten ja virusturvan päivittäminen on melko ikävää puuhaa. Tätä kirjoittaessa muistin taas yhden syyn miksi käytän yleensä Ubuntua; näytönohjain lakkaa aina välillä toimimasta (kaataa joskus koneenkin), mutta tätä ei Ubuntulla ilmene. Ajureidenkin pitäisi olla kunnossa  ???

Niin - ja Ubuntun vakioulkoasu ei ole kovin trendikäs, jos laajempaa leviämistä miettii.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #15 : 03.10.09 - klo:17.30 »
Lisäksi flashit ym. toimivat mielestäni nihkeämmin Ubuntulla ja niiden toimimaan saattaminen vaatii tosiaan hieman paneutumista. Nämä olivat siis ongelmia joita ei Windowsilla ilmennyt, ehkä ne voisi korjata mutta itse en ainakaan osaa.

Aika harva osaa itse korjata flashin.:) Jos käytössäsi on 64-bittinen ubuntu, niin 64-bittinen flash saattaa olla toimivampi. Adobe voisi parantaa laatuaan, linux-jakelut ja osx saavat monesti turhia syytöksiä (en nyt tarkoita sinua).
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #16 : 04.10.09 - klo:00.20 »
Itse olen käyttänyt ubuntua versiosta 5.04 lähtien, ja windows ei ole koneellani käytännössä viihtynyt lainkaan. Joskus kun olen töissä joutunut windowsia käyttämään, on se ollut kyllä varsin karmea kokemus.

Mielestäni windowsilla on vielä pitkä matka hyväksi käyttöjärjestelmäksi. Olen asiat aikanaan perustellut sekä täällä foorumilla, että blogissa.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #17 : 04.10.09 - klo:13.57 »
Omat kokemukseni työasemakäytöstä ovat pöytäkoneista ja en voi antaa Ubuntulle muuta arvosanaa kun erinomainen,  helppo käyttää ja ylläpitää. Olen nähnyt kaikki käyttikset aina CP/M: stä lähtien (myöskin OS/2 jota monet eivät muista...), tukenut niitä työkseni ja tehnyt joitakin sertifikaattejakin.  Vajaa vuosi sitten tuli Ubuntu itselleni kokeilumielessä ja hetken käytön jälkeen meni useampaan koneeseen.     
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

ExQm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • ...._[:]q
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #18 : 07.10.09 - klo:23.24 »
Nyt puhutaan noin viikon testisession perusteella eli kokemuksia on tullut oikein rutosti. ;)

Vuosia sitten asensin muistaakseni BestLinuxin vanhalle kotikoneelle silloisen win11:sen rinnalle. Asentui mutta X11 ei toiminut, kun ei tunnistanut näyttöpiiriä (joku intelin emolevyyn integroitu kikkare), enkä osannut sitä manuaalisesti järjestelmälle kertoa. Käyttelin järjestelmään ilman graafista liittymää ja muistelin MS-DOS ja MikroMikko aikoja ;) . Vaan nopeasti kyllästyin, kun kerran olin jo päässyt graafisen liittymän makuun.

Nyt sitten ajankulukseni innostuin asentamaan jonkun linuxin koneelleni. Se että päädyin Ubuntuun johtui oikeastaan siitä, että sen imagen sain ladatuksi ensimmäiseksi ehjänä ja pystyin asentamaan sen koneelle.

Olen tänä lyhyenä aikana positiivisesti yllättynyt siitä miten helppokäyttöinen tämä järjestelmä on. Päivityksistä tulee ilmoitus näytölle, että nyt taas sopii päivittää. Paketteja voi hakea, asentaa ja poistaa sen kun vaan ruksii ja suorittaa mitä haluaa ja järjestelmä vielä neuvoo mikäli paketteja pitää asentaa rastimasi paketin lisäksi enemmän. Sekin on hienoa, että järjestelmän voi siivota tarvittaessa ihan järjestelmässä olevalla omalla ohjelmalla.

No pienoista säätämistä oli esim. NVIDIAN näytön asetusten tallentamisessa, mutta siitäkin löytyi tiedot foorumilta. Palomuurin käynnistämiseen, flash'in asetamiseen ja muuhunkin puuhasteluun löytyy oikein mukavasti ohjeita foorumilta.
Ilman näitä pikku puuhasteluja käyttiksen käyttöönotto olisi ollut liian helppoa ja ehkä mielenkiinto sitä kohtaan olisi hävinnyt nopeasti. Nyt on ollut puuhaa vähän jokaiselle illalle edes vähän.

Netin kanssa tulee kanssa mukavasti toimeen. Aloitin normi laajakaistalla 8M ja tänään vaihdoin kaapelilaajikseen 100/2M. Järjestelmä ei edes värähtänyt - upeaa.

Niin hyvät ovat kokemukseni, että taidan suositella tätä myös kavereille sekä hyvänpäiväntutuille.

Pannaas tähän vielä kokoonpano:
AMD ATHLON 64 3000+ S939 WIN
2 x APACER 512MB 400 DDR
ABIT S939, KT800PRO, SATA150 RAID, GBLAN
BARRACUDA 7200,7 160GB SATA150
GEFORCE 7600 GS 512MB AGB 8X
ACI ASUS VW192S
LG GSA-4163B DL 16X DVD/CD+-RW

 ;D ;D ;D ;D ;D   (viiden hymyn käyttis)

AMD ATHLON 64 3000+ S939 WIN
Kingston 1GB 400MHZ DDR
ABIT S939, KT800PRO, SATA150 RAID, GBLAN
BARRACUDA 7200,7 160GB SATA150
GEFORCE 7600 GS 512MB AGB 8X
ACI ASUS VW192S
LG GSA-4163B DL 16X DVD/CD+-RW

HandOfNod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: oma mielipide Ubuntusta
« Vastaus #19 : 08.10.09 - klo:00.11 »
Mutta winukan "helposti toimivuus" on kyllä aika iso asia, joka (yleisesti) Linuksin pitäisi parantaa.

Omat kokemukset:
 
Itsellä ollut hiukan erilaisia käsityksiä windows xpn toimivuudesta. Ei pysty asentamaan uudestaan ilman että tyhjentää käyttöjärjestelmäosion,
 jota ennen tiedostot pitää siirtää talteen. Vanhemmalle raudalle ei saa enää tukea - esim Windows 7 / Vista - jos rauta alunperin tehty XPlle niin voi luultavasti unohtaa ajurit.
Melkein aina pitää asentaa vähintään seuraavat: piirisarjan ajurit + äänikortin ajurit + verkkokortin ajurit + näytönohjaimen ajurit.
Ja nämä kukin pitää ladata itse jokaisen valmistajan omalta sivulta. Jos on pieni valmistaja niin ei löydy sitten ajureita mistään ja saa sitten piireistä arvata mikä rauta on kyseessä.
Jokainen XP asennus on hidastunut rekisterin täyttyessä, ja vuoden tai kahden jälkeen pitää asentaa uudestaan.
Juuri ja juuri sitä voi käyttää pelaamiseen.

Ubuntun saa sitten vastaavasti asennettua lähes miten vanhaan rautaan tahansa, pystyy testaamaan toimivuutta ennen asennusta,
Voi asentaa vanhan asennuksen päälle ja säilyttää home hakemiston (varmuuskopio suotavaa).
Helppokäyttöisyys on lähes nörttiä häiritsevää luokkaa, ei saa nörttistatusta ubuntun käytöstä kun mitään ei tarvi osata, tai kerneliä käännellä.
Pitää kohta siirtyä toiseen distroon kun kaikki toimii joko heti tai sitten parin klikkauksen jälkeen.
Onneksi sentään HP2133 läppärissä piti lisätä yksi rivi Xorg conffiin, kun siinä oli eksoottinen näyttötila.

Kokemuksia on vuosien mittaan tullut mm Red Hatistä, suse linuxista, Fedorasta, Knoppixista, debianista, centosästä, mandrakesta(nykyisin mandriva),
Gentoosta ja Damn Small linuxista. Laiskana nörttinä olen sitten päätynyt käyttämään ubuntua kun pitäisi töitäkin ehtiä tekemään...
Juuri siksi kun on helppokäyttöinen. Vaikeakäyttöisin on ehkä Gentoo, mutta siitä oppii eniten.

Jotain saattaa joskus joutua säätämään, mutta ei ainakaan kaikkia laitteita kuten Window$issa.