Äänestys

Toinen on markkinoilla, toinen vasta tulossa, mutta kummalle annat äänesi?

HTC Hero
Nokia N900
...jotain ihan muuta?

Kirjoittaja Aihe: Hero vai N900?  (Luettu 12637 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Hero vai N900?
« : 14.09.09 - klo:20.45 »
Tuikitarpeetonta naiivia utelua on tämä ::) mutta itsekin olen tuuminut, päivittäisinkö puhelinta (Nokia N81) jo vähän älykkäämpään, joten... Mielipiteitä?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #1 : 14.09.09 - klo:23.14 »
N900 vetää minua puoleensa enemmän kuin mikään muu puhelin/härpäke ikinä, joten ite ainakin ottaisin sen.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #2 : 14.09.09 - klo:23.51 »
Ite kallistuisin heron puoleen koska paremman tuen nopeuden ja marketin takia heroon. Olen itsekin miettiny mistä ostaa android luuri ja mitä muita vaihto ehtoja olis josta minulla on täällä oma ketjukin.   :)

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #3 : 15.09.09 - klo:09.41 »
N900 olis mun mielestä kiinnostavampi, mut ite ehkä vielä ootan seuraavaa versiota ;)
Ohhoh!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #4 : 15.09.09 - klo:17.02 »
Vasta yksi ”Jotain ihan muuta” -ääni... Olisikohan iPhonelle?

Minuakin N900 kiinnostaa, mutta Nokia yhtiönä ja valmistajana on jotenkin menettänyt luottamukseni. Lex Nokiat ja muut jäivät kaivelemaan hampaankoloon.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #5 : 15.09.09 - klo:17.07 »
Miksi N900:

- Aito nettiselain (+Flash)
- Näytön resoluutio: Nettisivuja ei tarvitse selata sivuttaisuunnassa.
- HW-näppis
- Maemo käyttöjärjestelmä. (Laitteeseen saa useita työpöytälinueistakin tuttuja ohjelmia)
- Tehokkaampi laitteisto (Yhtä tehokas kuin TouchBook miniläppäri!)

Miksi Hero:

- Jos haluaa sen Androidin. (Saa todennäköisesti myös n900 myöhemmin)
- Suuri valikoima kännykkäsovelluksia.

Itse olen siis arvatenkin tuon n900 puolella :P
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #6 : 15.09.09 - klo:18.46 »
Miksi N900:

- Aito nettiselain (+Flash)

Kyllä kai Androidinkin selain ihan aito on, vaikka siinä ei Flash-tukea olekaan.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #7 : 15.09.09 - klo:19.58 »
Miksi N900:

- Aito nettiselain (+Flash)

Kyllä kai Androidinkin selain ihan aito on, vaikka siinä ei Flash-tukea olekaan.

Toi oli vähän sekavasti sanottu.. tarkoitin että Androidin selain on kännykkäselain kun taas n900 on ihan kunnon selain joka siis on ton resoluutin ansiosta mukavampi käyttää.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #8 : 15.09.09 - klo:23.20 »
Itse laittaisin kyllä Android puhelimen jos olisin nyt puhelinta vaihtamassa ihan jo sen takia, että Androidille löytyy kivuttomasti softaa ja kaupallisiakin sellaisia. Nokian jättäisin pois jo ihan sen takia, että tunkevat niin älyttömän bugista kamaa markkinoille, että ei ole tosikaan. Tuo oma 5800XM alkaa pikkuhiljaa oleen sellainen kun odotin sen olevan julkaisuhetkellä. N900 sitten tietysti jos sitä puhelinta pitää saada twiikkailla kuin tietokonetta, vaan itse ainakin haluaisin laitteen mikä oikeasti toimii, on kivuton käyttää ja että ihmiset voi soittaa minulle enkä ole tavoittelemattomissa minkään säätämisen takia :) . En myöskään esim. odota että N900 tulee samaan esim. kaupallisia ulkopuolisia navigointisoftia tms. (joo joo, on ilmaisia ja niistä kyllä sitten yleensä näkee että on ilmaisia)

En voi käsittää, että miten esim. tuo OVI Store on Nokialla vieläkin noin räkäisessä ja viimeistelemättömän oloisessa kondiksessa. Silti pitää yrittää tuoda uusia palveluita ja taas jätetään vanhat purkkaviritykset tekemään omaa hidasta kuolemaansa. Itse olen törmännyt esim. synkronointibugiin millä sai hävitettyä työnumerot puhelimesta, jonka tosin sentään ovat ilmeisesti korjanneet. Tosin itsellä meni luotot kyseisiin toimintoihin sen sileäntien. Ihmettelen myös väen hehkutusta N900:n käyttämisestä, miten siitä jo nyt on konkreettista tietoa kuinka toimiva värkki on kyseessä?

Jos N900 on oikeasti hyvä ja sille alkaa tuleen sitten joskus tulevaisuudessa kaupallisia softia ja värkin todellinen laatu tulee ilmi, niin voihan tuon sitten ostaa muutenkin ihmismäisempään hintaan. Android kapulan myynti käytettynäkin luulisi olevan suht helppoa jos laite on kunnossa ja pitää hinnan siedettävänä?

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #9 : 16.09.09 - klo:08.19 »
Henkilökohtaisesti Maemo vie voiton seuraavilla syillä:
- Gnumeric
- Abiword
- Octave
- Duke Nukem 3d
- kaikki kaipaamani konsoli-ohjelmat
- Voin vain kuvitella, mitä pystytään porttaamaan tehokkaammalle raudalle ja avautuvalle alustalle.

ToniV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #10 : 16.09.09 - klo:12.00 »
Hankin itselleni Heron tuossa elokuun alussa. Silloin arvoin iPhonen ja Heron välillä. Päädyin Heroon siksi, että en halunnut sitoutua mihinkään Soneran kytkyihin ja lukittuihin puhelimiin. Toisekseen Hero vaikutti olevan ensimmäinen puhelin, joka pisti kampoihin iPhonelle käyttöliittymän sulavuudessa. Ja kolmanneksi Hero tuli ensimmäisenä saataville Suomessa.

Ja olen ollut tyytyväinen Heroon. Käyttöliittymä on hyvän näköinen ja helppo käyttää. Varsinkin tuo viimeisin päivitys nopeutti sitä huomattavasti. Puhelin synkronoi todella näppärästi googlen palveluiden kanssa. On melkeinpä kätevämpi tarkistaa sähköpostit puhelimen kautta, kuin tietokoneelta. Henkilöiden yhteystiedot se hakee Google Contactsista ja myös päivittää ne sinne. Facebookista saa ihmisten kuvat yhteystietoihin. Heron selain tukee myös flashia (tosin ei kaikkia. Vissiin versioon 9 asti). Selain tukee multitouchia, joten siinä toimii zoomit kuten iPhonessa.

Hyviä puolia herossa:

+ Mahtuu taskuun
+ Kapasitiivinen kosketusnäyttö mutlitouchilla. Herkkä ja mukava käyttää.
+ Integrointi Googlen palveluihin, Facebookkiin ja Twitteriin.
+ Helppo käyttää. Mikään ei ärsytä, kuten aiemmissa puhelimissa.
+ Android market. Paljon ohjelmia, helppo asentaa.
+ Nettiselain on helppo ja mukava käyttää. Yhtä hyvä kuin iPhonessa.

- Android Market. Maksullisten ohjelmien puoli ei toimi suomessa. Saa roottaamalla käyntiin, mutta en ole jaksanut säätää.
- Connect Bot ssh-terminaalissa bugeja Heron kanssa. Edellisessä päivityksessä korjattiin jotakin bugeja, mutta vielä näppis ei toimi oikein. Mutta tulen toimeen.
- Synkausohjelma, jonka avulla esim päivitin firmwaren, toimii vain windowsilla. Ja silläkin epävarmasti. Piti päivittää mäkin kautta VMWare Fusionilla.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #11 : 16.09.09 - klo:18.02 »
N900 sitten tietysti jos sitä puhelinta pitää saada twiikkailla kuin tietokonetta, vaan itse ainakin haluaisin laitteen mikä oikeasti toimii, on kivuton käyttää ja että ihmiset voi soittaa minulle enkä ole tavoittelemattomissa minkään säätämisen takia :) . En myöskään esim. odota että N900 tulee samaan esim. kaupallisia ulkopuolisia navigointisoftia tms. (joo joo, on ilmaisia ja niistä kyllä sitten yleensä näkee että on ilmaisia)

Aika hyökkäävällä asenteella olet tullut kirjoittelemaan, joten minä jatkan..

Et tiedä Maemo 5:stä mitään eikä viestistäsi ilmi käyvä AndroidtoimiionkivutonkäyttääjaettäihmisetvoioikeastisoittaaminulleN900eipystymoiseen pidä lainkaan paikkansa. Nokian Internettabletit ovat ollet koko elinkaarensa ajan mobillien linux-laitteiden eliittiä ja Nokia ei tätä kahitystä ole todellakaan kääntänyt huononpaan suuntaan. N900:a on tehokkain laitteisto mitä missään Nokian puhelimessa on ikinä nähty, "puhelimesta" löytyy PIM (Kunnon kalenterit ja osoitekirjat), Nokia OVI Maps jota olet varmasti käyttänyt 5800si enkä usko että voit sanoa sen olevan kovin ala-arvoinen.

Itsekin innolla odotan kaupallisten softatalojen kiinnostusta Maemo kehitykseen. Miksi uskot ettei sitä tule? Maemolle on paljon helpompi tehdä softaa kuin yhdellekkään symbianluurille, ohjelmointikielenä voi käyttää lähes mitä tahansa haluaa siinä missä Androidille saa vain Javaa. Totuus on se että Androidille on softaa koska se on ollut saatavilla jo vaikka kuinka kauan. Maemo 5:lle ei luonnollisesti ole softaa koska ensimmäistäkään sitä käyttävää laitetta ei ole vielä saatavilla! Tähän asti nettiin tihkuneet, jopa iPhone käyttäjien kirjoittamat arvostelut [1] [2] ovat olleet lähes täysin positiivisia siitä huolimatta että käyttis tai laite ei välttämättä edes ole vielä viimeiseen teräänsä hiottu. Tällä laitteistolla, tällä softalla Nokia on tehnyt aika harppauksen eteenpäin perässä laahaavista Symbianpuikoista. Älä viitsi siis heittää lokaa ihan ilman mitään perusteita tai tietoja.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #12 : 16.09.09 - klo:18.38 »
3 epäonnistuneen Nokia kokemuksen jälkeen ei enää jaksa ottaa niin kallista riskiä. Eli Nero olisi valintani, ei tosin mitenkään kiireellisimpien hankintojen joukossa, ainakin laadukas linssi tai pari kameraan sitä ennen.

Linux user #424871

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #13 : 18.09.09 - klo:21.02 »
alan kallistua tahan N900:een...
Tan selainkin on nimittain tosi nopee ja nappis hyva kayttaa  :D
Naytto on tarkka, jne...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #14 : 18.09.09 - klo:21.10 »
mina kannatan ja oon kallistumassa tahan N900:een
tan selain on todella nopee ja nappis on hyva kayttaa
naytto on tarkka, vaikkei tassa koneessa skandeja viela olekaan
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #15 : 18.09.09 - klo:21.47 »
jake: Ei kahta viestiä samasta aiheesta ja vielä melkein samalla sisällöllä sekä lyhyen aikavälin sisällä samaan aiheeseen, kiitos. :) (pitkä virke, (ja varmaan jossain kohti on joku kirjoitusvirhe) onneksi ei tarvinnut lausua ääneen ;D)
Muitakaa, että aina voi muokata viestiään.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #16 : 18.09.09 - klo:22.39 »
jake: Ei kahta viestiä samasta aiheesta ja vielä melkein samalla sisällöllä sekä lyhyen aikavälin sisällä samaan aiheeseen, kiitos. :) (pitkä virke, (ja varmaan jossain kohti on joku kirjoitusvirhe) onneksi ei tarvinnut lausua ääneen ;D)
Muitakaa, että aina voi muokata viestiään.


...muttku viesti ei näyttäny heti lähteneen...
ni piti varmistaa sen perille tulo ;)
ja jotta viesti ei ois ollu sama, niin piti hiukka modata sitä...
ja - you know - innostu kokeilusta tällanen vanhempikin ratsu vielä... varsinki ku sain kokeilla tällee hiukka 'etuajassa'...
Taidan olla sen takia iteki vielä pikkusen etunojassa ;)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #17 : 18.09.09 - klo:23.03 »
Henkilökohtaisesti Maemo vie voiton seuraavilla syillä:
- Gnumeric
- Abiword
Aiemman Maemo laitteen kokemuksella Gnumeric on toimiva taulukkolaskentaohjelma matkakäyttöön, mutta Abiword oli hyödytön (tilanne saattaa olla sittemmin parantunut). Maemolle on kuitenkin tulossa KOffice, joka on kevyt ja tukee hyvin myös .doc formattia.

Mute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #18 : 19.09.09 - klo:02.50 »
Vaikka olen köyhä opiskelija, niin en millään malta jättää Noksun uutukaista kokeilematta. On se sen verran houkutteleva paketti 8). Octave ja KOffice myös vetää aika lailla puoleensa minua.

Täytyy kyllä myöntää, että Hero olis myös aika kokeilemisen arvoinen härpäke, mutta valinta kohdistuu kyllä nyt suomalaiseen. Ja onhan tuo "designed in Finland" aika siisti juttu. Tässä asiassa ainakiin vastataan Applelle kunnolla ja jäädään vielä (toivottavasti) voitolle :).

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #19 : 19.09.09 - klo:09.19 »
Jotain ihan muuta. Minä kun tarvitsen vain peruspuhelimen. Saahan se olla kosketusnäyttöinen, mutta hinta ei kyllä saa ylittää 200 euroa. Tuossakin on oikeastaan puolet liikaa.