Äänestys

Toinen on markkinoilla, toinen vasta tulossa, mutta kummalle annat äänesi?

HTC Hero
Nokia N900
...jotain ihan muuta?

Kirjoittaja Aihe: Hero vai N900?  (Luettu 13684 kertaa)

meizirkki

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Hero vai N900?
« Vastaus #20 : 19.09.09 - klo:10.29 »
Jotain ihan muuta. Minä kun tarvitsen vain peruspuhelimen. Saahan se olla kosketusnäyttöinen, mutta hinta ei kyllä saa ylittää 200 euroa. Tuossakin on oikeastaan puolet liikaa.

http://www.e-ville.hk/fi/product/view/?id=1602 ;D
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #21 : 20.09.09 - klo:19.05 »
Menin sitten tilaamaan itselleni tuon Heron. (ei jaksanut odottaa n900 saamista)
Mutta ilmeisesti vaatii windowsin että, pystyy päivitykset puhelimeen asentamaan?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

meizirkki

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 20.09.09 - klo:20.17 »
Menin sitten tilaamaan itselleni tuon Heron. (ei jaksanut odottaa n900 saamista)
Mutta ilmeisesti vaatii windowsin että, pystyy päivitykset puhelimeen asentamaan?

Olikos tuo nyt androidin tuntien mikään yllätys..
Fanitan:

untrepid

• Vieras
« Vastaus #23 : 13.12.09 - klo:16.04 »
Ei tietenkään millään pahalla tai loukkaavasti, mutta meizirkkin käyttämä kirjoituskieli ja tiedot ovat kyllä aika hirveitä, mutta miten hän nyt vain ikinä haluaa.

0. Toivottavasti Ubuntu ei ole "ykkösdistrosi".
1. Android ei ole windows, mistä lie olet tällaista päähäsi saanutkaan.
2. Androidin selain käyttää Geckoa, N900 käyttää WebKittiä, mikäli et tiennyt. Siitä en ole tietoinen, ovatko "vainmobiiliselain" ja huonompi prosessori noin valtavia tekijöitä
3. N900:aan jää sormenjälkiä, Heroon HTC:n mukaan ei (kyllä, epäluotettavan yhtiön mukaan).
4. Nokia ei tehnyt Maemoa.
5. Paremmat "käyttöympäristöt" ovat useimmiten mielipidekysymyksiä (allekirjoituksestasi). KDEmod, LXDE ja xmonad/fbpanel/jne. ovat minun mielestäni parempia vaihtoehtoja.
6. En ymmärrä, miten n900:aan saisi Androidia.

ps. niin ja viestin tarkoitus ei ollu suosia Heroa ja haukkua N900:aa (pidän molemmsita puhelimista, kaikki mahdolliset kehut N900:aa kohtaan sinä vain jo taisit luetella) tai sinua. Sinulla voi tietenkin olla omat päätelmäsi, mutta se taas ei ole millään lailla minun asiani.

Immo

• Käyttäjä
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
« Vastaus #24 : 13.12.09 - klo:17.05 »
Älypuhelimista Nokia.
Voittaa HTC:n ominaisuuksissa ja iPhonen operaattoririippumattomuudessaan.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

meizirkki

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 13.12.09 - klo:17.11 »
Ei tietenkään millään pahalla tai loukkaavasti, mutta meizirkkin käyttämä kirjoituskieli ja tiedot ovat kyllä aika hirveitä, mutta miten hän nyt vain ikinä haluaa.

0. Toivottavasti Ubuntu ei ole "ykkösdistrosi".
Itseasiassa on, enkä nää siinä mitään värää. Aika monen ubuntu foorumin käyttäjän ykkösdistro on varmaan ubuntu ?

1. Android ei ole windows, mistä lie olet tällaista päähäsi saanutkaan.
Mistä lie olet päähäsi saanut että olen sitä mieltä? Minä en ole niin sanonut.'

2. Androidin selain käyttää Geckoa, N900 käyttää WebKittiä, mikäli et tiennyt. Siitä en ole tietoinen, ovatko "vainmobiiliselain" ja huonompi prosessori noin valtavia tekijöitä
Väärin. Androdin selain käyttää webkittiä, Maemo 5 käyttää Gecko pohjaista selainta, N900 on pelkkä laitteisto jolla tosiaan voidaan ajaa molempia. Jos et usko katso wikipediasta tai googlaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Android_os#Features
http://en.wikipedia.org/wiki/Maemo#Maemo_5

3. N900:aan jää sormenjälkiä, Heroon HTC:n mukaan ei (kyllä, epäluotettavan yhtiön mukaan).
Mielenkiintoista. Voi olla että olen mennyt asiasta joskus mölisemään jotain mikä ei pidä paikkansa mutta ihan sama, kiitos tiedosta.

4. Nokia ei tehnyt Maemoa.
Tiedän.

5. Paremmat "käyttöympäristöt" ovat useimmiten mielipidekysymyksiä (allekirjoituksestasi). KDEmod, LXDE ja xmonad/fbpanel/jne. ovat minun mielestäni parempia vaihtoehtoja.
Tottakai jokaisella on se oma suosikki, ja sen kirjoittaminen tuohon allekirjoitukseen ei mieletäni ole asia, josta kenenkään tulisi suuttua. En ole missään vaiheessa yrittänyt pakottaa situa käyttämään KDEta tai e17? Saat käyttää ihan mitä haluat ja kunnioitan kyllä omaa tahtoasi.

6. En ymmärrä, miten n900:aan saisi Androidia
.
Jo vanhoilla 770, n800 ja n810 Internettableteilla on voinut käyttää androidia.
Kukaan ei ole vielä hommaan ryhtynyt n900 osalta, mutta teoreettisesti se on täysin mahdollista. N900n voidaan jo nyt laittaa edeltäjiensä tapaan multibootti vaikka Meriin tai Ubuntuun. Andoridi on vain ajan kysymys jos vaan joku joka osaa kiinnostuisi ja ottaisi homman hoitaakseen. Toki kannattaa ottaa huomioon että se on täysin kiinni vapaaehtoisista kehittäjistä, ei heitä saa painostaa. He tekevät jos kiinostaa.

ps. niin ja viestin tarkoitus ei ollu suosia Heroa ja haukkua N900:aa (pidän molemmsita puhelimista, kaikki mahdolliset kehut N900:aa kohtaan sinä vain jo taisit luetella) tai sinua. Sinulla voi tietenkin olla omat päätelmäsi, mutta se taas ei ole millään lailla minun asiani.
Olen aika varmasti kehunut n900 ja Maemoa joskus ehkä liiankin vuolaasti, mutta lähinnä juuri tässä androidi puhelimeen vertaavassa topicissa koska en itse oikein pidä androidista. Androidi ei ole kuin Ilmainen käyttöjärjestelmä. Okei koodi on saatavilla mutta ainoastaan Googlen kehitettävissä. Onhan Nokiallakin ohjakset Maemosta mutta ei läheskään yhtä kireällä.

Tossa ihan hyvä esitys Androidin rajoittuneisuudesta:
http://laforge.gnumonks.org/weblog/2009/11/04/#20091104-android_mythbusters
Fanitan:

jake

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.12.09 - klo:22.55 »
Sinänsä puuttumatta Meizirkin kertomien 'värityksiin', jotka ei oo kauhiasti mua häirinneet. vaikka ihan kaikista asioista emme ole täysin samaa mieltä olleetkaan, niin minä kyllä luen ne hyvin mieluusti. Miten sen sanois, ettei hää liika 'ylpistyis', niin hää kyll osaa ja tietää asioita ...ja pikkuisen peslaa niitä joskus mieleisekseen, niinkuin uskon useimpien meistä tekevän, vaikka uskotteleisivat itse olevansa täysin neutraaleja ...siis mielipiteettömiä... huh - juullostaakin jo pahalata tuo tahdottomuus/mielipiteettömyss-ajatuskin, huh.

Mutt silti kysyisin tietämättömyyttäni, ett kuka eli mikä kehittu Maemon, kun molemmat _tiedätte_ ett ei Nokia.
Onko se Debian? jonka pohjalta tuo lie kehitetty eli siis muuteltu, täydennetty ja ties mitä...
Minusta ei, vaikka kuinka olis Debiania pohjalla. Lisukkeita kun lie tullut paljon muila mukaan
vai oliko se GNU? Gnome kun vieläkin viimeisiä henkosiaan vetelee liittymässä...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

LassiLeevi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #27 : 13.12.09 - klo:23.50 »
No en tuosta linkkikokoelman tarkoituksesta juuri ottanut selkoa, mutta Maemo on yhteisöprojekti jossa Nokia on varmaan se suurin vaikuttaja ollut.

Lainaus
Maemo is a software platform that is mostly based on open source code and powers mobile devices such as the Nokia N810 Internet Tablet. Maemo platform has been developed by Nokia in collaboration with many open source projects such as the Linux kernel , Debian , GNOME , and many more.

Ja tuo alusta on avoin, mutta varsinainen "jakelu" tablet ym. -laitteissa sitten sisältää suljettuja ohjelmia jotka on tuotettu Nokian toimesta.

Edit: Toki osa alustasta on suljettua, kuten jotkin kodekit ja ajurit. Mutta noin pääosin alusta on avoin. Ja jos nyt kiinnostaa tutustua tarkemmin, niin asiaa valottaa mm. maemo.org, Nokia forum
« Viimeksi muokattu: 13.12.09 - klo:23.53 kirjoittanut LassiLeevi »

LassiLeevi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #28 : 14.12.09 - klo:00.00 »
Tuon linkki kokoelman tarkoitus oli että mikään ei tule tyhjästä, ihmiset puhuvat linuxista mutta eivät tiedä mikä se on ja mistä se tulee. Oisko tuo nyt jokin historian juttu  :)  systeemistä

Pelottaa vaan aina tuo wikipedian kylväminen kovin "totuutena", mielummin vaikka sitten niitä viitteinä olevia oikeittein saittien linkkejä. Nuo artikkelit kun tuppaa olemaan enempi tai vähempi virheellisiä tai "viritettyjä", kun on vähän oiottu :)

jake

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #29 : 14.12.09 - klo:09.57 »
Pohdinta lie liki ja teoreettista lähinnä, mutt tavallaan kiinnostavaa...

Jos joku aloittaa tuotekehityksensä jostain saamansa vinkin tai pienen alkutuuppauksen seurauksena, tehden ja liittäen siihin joskus jopa moninkertaisen määrän omia kehitelmiään/tuotteistuksiaan/innovaatioitaan, niin kenen se lopputulema silloin on? Sen aloitusoivalluksen/mahdollistajan vai jatkokehittäjän?
Olkoon kyseessä vaikka auto tai lentokone. Osia ja kehitysvaiheita ja innovaatioita tulee aikas monesta paikasta. Lentokoneen ja auton valmistaja hankkii tarvitsemansa mikä mistäkin. Kenen se auto tai lentokone silloin on? Kokoajan vai jonkin hienon, uraauurtavan toiminnon siihen kehittäneen? ...vai idean alkuperäisen 'keksijän' eli hänen, joka älysi ilman aerodynaamisten virtausten ja siiven muotoilun 'leijuttavan' konetta ilmassa ja ymmärsi liittää kapineeseen sopivatoimisen (potkuri-, tms) moottorin vauhtia antamaan - sitä ilman kun siipien kantavuus - se 'leijailu' ei pitkälle yltäisi...

Tätähän vois jatkaa vaikkas kuinka. Eli onko Maemo sen aihion kehittäjän vai kaiken toiminnalliseksi tuotteeksi yhteen ympänneen?

Kyllä varmaankin nuo wikipedia-listan mukaiset yhteisöt ja niiden jäsenet ovat merkittäviäkin tekijöitä, mutta onko Maemo sittenkään heidän?

Eihän Ubuntukaan kaiketi ole GNU:n eikä linux Torvaldsin - vaikka lienevät hyvin merkittäviä tekijöitä tuotteissa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.09 - klo:10.00 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

tomageeni

• Käyttäjä
    • Profiili
    • http://sepal.us/~juerkkil/
« Vastaus #30 : 15.12.09 - klo:21.37 »
Jos joku aloittaa tuotekehityksensä jostain saamansa vinkin tai pienen alkutuuppauksen seurauksena, tehden ja liittäen siihin joskus jopa moninkertaisen määrän omia kehitelmiään/tuotteistuksiaan/innovaatioitaan, niin kenen se lopputulema silloin on? Sen aloitusoivalluksen/mahdollistajan vai jatkokehittäjän?
Itse näkisin homman aina siten, että kukin projekti on vain se mitä se on, eikä siihen sisälly se alusta minkä päälle se on rakennettu.

Esimerkiksi Maemo ei sinänsä ole käyttöjärjestelmä tai "Linux", vaan ainoastaan Linux -ytimen ja Debian -käyttöjärjestelmän päälle tehty mobiilialustalle suunnattu modifikaatio. Ja Maemohan on Nokian kehittämä, joten mielestäni kyllä "Nokia on tehnyt Maemon", vaikka täällä muuta on väitettykin. Mutta Maemo sinänsä ei kata esimerkiksi sitä Linux -ydintä joka alla pyörii, tai Debiania jonka päälle koko järjestelmä on rakennettu. Toisaalta Maemo kattaa ne _muutokset_, jotka Nokia on tehnyt Maemon mukana tulevaan Linux-ytimeen ja Debian -järjestelmään.

En myöskään esimerkiksi Debiania määrittelisi "Linuxiksi". Debian (ja sen johdannainen Ubuntu) ovat yleispäteviä GNU-yhteensopivia käyttöjärjestelmiä, joita _yleensä_ ajellaan Linux -kernelin päällä. Debianiahan (ja näin ollen myös Ubuntua) voi käyttää vaikka Hurd tai BSD -ytimellä, jolloin näillä ei ole enää mitään tekemistä Linuxin kanssa.

Otetaan esimerkki vielä pienemmässä mittakaavassa: jos oletetaan että teen vaikkapa Firefoxiin jonkin pienehkön muutoksen (patch) ja laitan sen julkiseen jakoon. Tällöin Firefox sinänsä on edelleen Mozilla Foundationin weppiselain, kun taas se muutos on minun. Eli näin ollen Firefox ja tämä pieni muutos ohjelmakoodissa ovat kaksi eri tuotetta, jotka voidaan yhdistämällä saadaan haluttu lopputulos jota ei voi erikseen spesifioida kenenkään määrätyn tahon tuotteeksi.
Sen sijaan jos Mozilla Foundation lisää tuon muutoksen viralliseen Firefox-jakeluun ja lisää minut Firefoxin kehittäjäryhmään, niin tuolloin tuosta muutoksesta tulee osa Firefoxia, eikä puhuta enää kahdesta eri tuotteesta, vaan puhutaan vain Firefoxista, jonka kehitykseen minä olisin tuollaisessa tapauksessa osallistunut. (Tämähän toki edellyttäisi minun suostumustani).

Eihän Ubuntukaan kaiketi ole GNU:n eikä linux Torvaldsin - vaikka lienevät hyvin merkittäviä tekijöitä tuotteissa.
Nämä vertaukset ovat sikäli erilaisia lähtökohdiltaan, että GNU -järjestö ei itse ole mitenkään osallistunut Ubuntun kehittämiseen, vaan Canonical on kerännyt ison nipun GNU -softaa, sekä Linux -ytimen ja näistä koonnut käyttöjärjestelmän. Canonical Ltd. omistaa Ubuntun trademarkin, joten voidaan sanoa että "Ubuntu on Canonicalin". Mitä Ubuntu sitten itsessään on? No sehän on kokoelma eri ohjelmistoja jotka pyörivät Linux -ytimen päällä. Canonical ei omista mitään näistä, vaan ainoastaan hyödyntää niitä omassa Ubuntu-käyttöjärjestelmässään.

Linuxin ja Linus Torvaldsin side taas on melko erilainen, koska Torvalds itse kirjoitti ja julkaisi ensimmäisen Linux -ytimen. Torvaldsilla on siis tekijänoikeudet Linuxin alkuperäisiin versioihin ja Torvalds omistaa Linux-trademarkit. Mielestäni Linux on selvästi Linus Torvaldsin jos pitää jollain tapaa määritellä "kenen tuote" Linux on.
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:21.44 kirjoittanut tomageeni »