Jos joku aloittaa tuotekehityksensä jostain saamansa vinkin tai pienen alkutuuppauksen seurauksena, tehden ja liittäen siihin joskus jopa moninkertaisen määrän omia kehitelmiään/tuotteistuksiaan/innovaatioitaan, niin kenen se lopputulema silloin on? Sen aloitusoivalluksen/mahdollistajan vai jatkokehittäjän?
Itse näkisin homman aina siten, että kukin projekti on vain se mitä se on, eikä siihen sisälly se alusta minkä päälle se on rakennettu.
Esimerkiksi Maemo ei sinänsä ole käyttöjärjestelmä tai "Linux", vaan ainoastaan Linux -ytimen ja Debian -käyttöjärjestelmän päälle tehty mobiilialustalle suunnattu modifikaatio. Ja Maemohan on Nokian kehittämä, joten mielestäni kyllä "Nokia on tehnyt Maemon", vaikka täällä muuta on väitettykin. Mutta Maemo sinänsä ei kata esimerkiksi sitä Linux -ydintä joka alla pyörii, tai Debiania jonka päälle koko järjestelmä on rakennettu. Toisaalta Maemo kattaa ne _muutokset_, jotka Nokia on tehnyt Maemon mukana tulevaan Linux-ytimeen ja Debian -järjestelmään.
En myöskään esimerkiksi Debiania määrittelisi "Linuxiksi". Debian (ja sen johdannainen Ubuntu) ovat yleispäteviä GNU-yhteensopivia käyttöjärjestelmiä, joita _yleensä_ ajellaan Linux -kernelin päällä. Debianiahan (ja näin ollen myös Ubuntua) voi käyttää vaikka Hurd tai BSD -ytimellä, jolloin näillä ei ole enää mitään tekemistä Linuxin kanssa.
Otetaan esimerkki vielä pienemmässä mittakaavassa: jos oletetaan että teen vaikkapa Firefoxiin jonkin pienehkön muutoksen (patch) ja laitan sen julkiseen jakoon. Tällöin Firefox sinänsä on edelleen Mozilla Foundationin weppiselain, kun taas se muutos on minun. Eli näin ollen Firefox ja tämä pieni muutos ohjelmakoodissa ovat kaksi eri tuotetta, jotka voidaan yhdistämällä saadaan haluttu lopputulos jota ei voi erikseen spesifioida kenenkään määrätyn tahon tuotteeksi.
Sen sijaan jos Mozilla Foundation lisää tuon muutoksen viralliseen Firefox-jakeluun ja lisää minut Firefoxin kehittäjäryhmään, niin tuolloin tuosta muutoksesta tulee osa Firefoxia, eikä puhuta enää kahdesta eri tuotteesta, vaan puhutaan vain Firefoxista, jonka kehitykseen minä olisin tuollaisessa tapauksessa osallistunut. (Tämähän toki edellyttäisi minun suostumustani).
Eihän Ubuntukaan kaiketi ole GNU:n eikä linux Torvaldsin - vaikka lienevät hyvin merkittäviä tekijöitä tuotteissa.
Nämä vertaukset ovat sikäli erilaisia lähtökohdiltaan, että GNU -järjestö ei itse ole mitenkään osallistunut Ubuntun kehittämiseen, vaan Canonical on kerännyt ison nipun GNU -softaa, sekä Linux -ytimen ja näistä koonnut käyttöjärjestelmän. Canonical Ltd. omistaa Ubuntun trademarkin, joten voidaan sanoa että "Ubuntu on Canonicalin". Mitä Ubuntu sitten itsessään on? No sehän on kokoelma eri ohjelmistoja jotka pyörivät Linux -ytimen päällä. Canonical ei omista mitään näistä, vaan ainoastaan hyödyntää niitä omassa Ubuntu-käyttöjärjestelmässään.
Linuxin ja Linus Torvaldsin side taas on melko erilainen, koska Torvalds itse kirjoitti ja julkaisi ensimmäisen Linux -ytimen. Torvaldsilla on siis tekijänoikeudet Linuxin alkuperäisiin versioihin ja Torvalds omistaa Linux-trademarkit. Mielestäni Linux on selvästi Linus Torvaldsin jos pitää jollain tapaa määritellä "kenen tuote" Linux on.