Tosin Abiword ja Gnumeric kyllä toimivat mun tarpeisiin varmaan ihan riittävästi ja ovat kevyempiä (ja Gnumeric muutenkin OOo Calcia parempi joissain asioissa).
kunhan tuo abiword saa vielä kunnon tuen OASIS-formaatille ja on täten täysin yhteensopiva OO:n kanssa formaatin osalta, niin se on varmasti hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. tosin se jättää puutteeksi vielä oikoluvun, ellei hunspell täytä lupauksia tai soikkoa aja tmispellin kautta.
Gstreamer 0.9 on varmastikin Ubuntu 6.04:n juttuja, mikä tarkoittaisi että se Gstreamer vihdoinkin toimisi niin kuin pitää... on vähän ikävää että edes open source -ystävälliset Ogg Theora -videot eivät pyöri sulavasti Gstreamer 0.8:lla. Tarvinnee 5.10:ssäkin asentaa totem-xine heti tilalle jotta saan oggini näkymään hyvin.
tästä taas ollaan toiminnallisuuden kannalta eri mieltä. gstreamer kyllä varmasti kahittyy vielä ja tulee olemaan nykyistä parempi, mutta omalla pääkoneellani gstreamer on kyllä pyörittänyt moitteetta lähes kaikki videot mitä sille olen sille heittänyt (theorat, dvd:t, divx:t, xdiv:t, mpeg1/2/4, jne.) ja äänipuolella tietty sama juttu. ainoa jonka kanssa olen joutunut taistelemaan on ollut jotkut wmv/asf-pätkät.
ubuntun tilanteesta en kyllä tiedä mutta tuntuu, että ongelmat olisivat distrokohtaisia, eli enemmänkin kiinni kääntämisestä/paketoinnista/ties mistä. joka tapauksessa 'works for me'