Minä tossa latailin ubuntun kun se on niin paljon tietoturvallisempi ja luotettavampi kuin Windows.
aha.
Mihin tää tietoturva väite perustuu?
siihen, että koodi on avointa, audiotoijia on paljon ja löydetyt aukot paikataan nopeasti.
Sitte on kans tääki pointti että linuxissa koodataan paljon C/C++:llä, jolloin noita kaikenlaisii haavoittuvuuksia pääsee softiin.
haavoittuvuuksia on softissa käytetystä ohjelmointikielestä riippumatta.
Joku vois sanoo että kun niitä aukkoja löydetään enemmän ja nopeemmin ja niitä paikataan nii se tekee järjestelmästä turvallisemman. Itse olen eri mieltä sillä alamaailman hakkerit pitää haavoittuvuudet visusti omana tietonaan
krakkerit varmasti pitävätkin haavoittuvuudet omana tietonaan, mutta edelleenkään se ei muuta sitä tosiasiaa, että hakkerit löytävät ongelmia avoimesta koodista helpommin kuin suljetusta ja voivat tarjota niitä patcheja aukkojen paikkaamisksi. suljetussa koodissa voi hyvin olla jopa tiedossa olevia aukkoja joihin ei edes julkaista paikkoja tai paikkoja pantataan kun odotellaan jotain tietyin välein ilmestyvää patchiversiota.
Samoin, kun joku yksi sopiva skriptikersa löytää sen yhdenkin sopivan haavoittuvuuden niin se voi saada paljon pahaa aikaan.
scriptikersat eivät löydä yksinään yhtään mitään, mutta saattavat kyllä löytää jonkun referenssitoteutuksen johonkin exploittiin. tällöin se on kyllä muidenkin tiedossa.
Ja edellee, mä oon tilaillu rss feedin milw0rmilta niin linuxin kernelistä löydetää vakavia haavoittuvuuksia joka viikko, mikä syö kyllä paljon uskottavuutta.
oletko siis sitä mieltä, että haavoittuvuuksia ei kannattaisi julkaista?
no, jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä minäkin pidän tätä ensimmäistä viestiä trollina ja verrattain huonona aloituksena foorumilla.