Kirjoittaja Aihe: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?  (Luettu 8701 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« : 09.04.06 - klo:10.14 »
elikkä pitäisi tuossa kasata uusi pöytäkone veljelle.(PCI-E)
niin mikä kortti kannattaa laittaa hoitamaan näytönohjaimen virkaa?
6xxx vai 7xxx?
meneekö noissa tehot suoraan numero järjestyksessä?
eli onko nVIDIA GeForce 6800 heikompi kuin esim nVIDIA GeForce 7600?
vai onko ne loppussa olevat kirjaimet tärkeämpiä (GT, GTX)?
eli pitäs saada hyvä kortti jolla pärjäis taas muutaman vuoden hinta luokassa noin 200-300e voi tietysti mennä hiukan ylikin jos on kannattavaa maksaa hiukan lisää.

Gainward GeForce 7900GT, Club 3D GeForce 7800GT, XFX GeForce 7600GT tai Asus Extreme N6800GT/2DT/256MB tuollaisia olen miettinyt, mutta siitä on useampi vuosi kun olen noita tutkaillut niin enpä osaa sanoa mikä kannattaisi ottaa. myyjän mielestä yleensä se kallein tai se missä on paras kate. :)
tietysti nuo nyt oli esimerkkejä, joten ehdottakaa.

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #1 : 09.04.06 - klo:11.48 »
JAT Hardwaren sivuilla on melko hyvä suuntaa antava lista näytönohjaimien nopeusjärjestyksestä.

http://www.jathardware.com/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=30&PHPSESSID=d09d94b5e3f7c6245a3d06089a1f3467

Ei kuitenkaan ihan sokeasti kannata uskoa tuota listaa..

Myös prosessorien nopeusjärjestys löytyy samalta sivustolta

http://www.jathardware.com/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=30&PHPSESSID=d09d94b5e3f7c6245a3d06089a1f3467

Jebus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #2 : 09.04.06 - klo:12.23 »
Mun mielestä tohon hintaluokkaan kannattaa kattella Geforce 7900GT (saattavat mennä tosin vähän hintaluokan yli..) tai jos jostain löytyy käytettynä (muuten menee reilusti yli hintaluokan) niin Geforce 7800GTX. Myös muita 7800 -sarjan geforceja kannattaa kattella, jos sopii paremmin budjettiin.  ;)

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #3 : 09.04.06 - klo:12.45 »
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin tarvitsee näytönohjaimen hurjaa suorituskykyä Linux käytössä? Win puolella pelit on tietenkin vastaus, mutta Linuxissa olen pärjännyt loistavasti gainward geforce ti 4800 se näyttiksellä.

Koneen päivitystä olen jokatapauksessa harkinnut juuri tuon win pelaamisen takia ja vaihtoehtoina näytönohjaimelle on 7900 gt 256 Mb ja 6800 gt 256 Mb. Nykyiset pelit ilmeisesti toimivat ainakin karsituilla efekteillä tuollakin 6800 gt kortilla, mutta jatkoa ajatellen 7900 gt olisi tietenkin parempi. Hinnan erohan noilla on ~100 € riippuen valmistajasta ja kauppiaasta.

Jos alan konetta päivittämään niin emolevy ja näyttis tulee olemaan Asuksen käsialaa. Tämä siksi, että uskon saman valmistajan komponenttien tulevan paremmin toimeen keskenään kuin kaksi eri valmistajan tuotetta. Huhupuheiden mukaan Asuksen laatu on ihan kohdillaan muutenkin.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #4 : 09.04.06 - klo:15.57 »
gf 7600:sen heikkoutena on muistin väylänleveys(128bit), mutta se ei tee siitä vielä huonoa korttia(onhan 6600gt:ssäkin 128bittinen väylä). gf 6800 korteissa on 256bittinen muistin väylänleveys, joten se voi olla nopeampi. En ole nähnyt kortteja samoissa testeissä missään, mutta eri testeissä tomsharwaressa näyttäisi 7600gt kepittävän hienoisesti jopa 6800 ultran. Mutta tosiaan en osaa tuosta kortista tuon enempää sanoa, koska samoissa testeissä eivät ole olleet(ero johtunee testikokoonpanon muista eroista,eikä pelkästään näytönohjaimesta)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #5 : 09.04.06 - klo:15.59 »
Linux puolellakin pystyy pelailemaan, ja tiosekseen haluaa tietysti XGL:n pyörivän mahdollisimman pehmeästi. :D

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #6 : 09.04.06 - klo:17.24 »
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin tarvitsee näytönohjaimen hurjaa suorituskykyä Linux käytössä? Win puolella pelit on tietenkin vastaus, mutta Linuxissa olen pärjännyt loistavasti gainward geforce ti 4800 se näyttiksellä.
no ensinnäkin kone ei tule itselleni kuten jo mainitsin. ja syy miksi täältä kysyin asiaa on vain koska tällä foorumilla saa asiallisia vastauksia toisin kuin monella muulla. ja siihen koneeseen tulee xp pakonsanelemana (veljen käyttämät työohjelmat vaativat sen). tosin ehkä 300Gt:n sopis rinnalle myös ubuntu.
ja toisekseen tuohon talouteen hommataan kone noin kerran neljässä vuodessa, joten sen pitäisi toimia vielä neljän vuoden päästäkin.
nykyinen kone siirtyy ohjaamaan lypsykonetta. :)

Geforce 7900GT  on varmaan kortti joka tulee siihen laitettua. pitää nyt alkaa miettimään muita osia.
onko jollain hajua mikä 19" littu olis hyvä?
itse olen ajatellut ViewSonic:n näyttöä jossa on DVI liitäntä.


HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #7 : 09.04.06 - klo:17.40 »
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin tarvitsee näytönohjaimen hurjaa suorituskykyä Linux käytössä? Win puolella pelit on tietenkin vastaus, mutta Linuxissa olen pärjännyt loistavasti gainward geforce ti 4800 se näyttiksellä.
no ensinnäkin kone ei tule itselleni kuten jo mainitsin. ja syy miksi täältä kysyin asiaa on vain koska tällä foorumilla saa asiallisia vastauksia toisin kuin monella muulla. ja siihen koneeseen tulee xp pakonsanelemana (veljen käyttämät työohjelmat vaativat sen). tosin ehkä 300Gt:n sopis rinnalle myös ubuntu.
ja toisekseen tuohon talouteen hommataan kone noin kerran neljässä vuodessa, joten sen pitäisi toimia vielä neljän vuoden päästäkin.

Kiitos vastauksesta.
Tarkoitukseni ei ollut asettaa kyseenalaiseksi laitehankintojen järkevyyttä, kun tuskinpa sitä konetta aletaan päivittämään jos siihen ei ole mitään aihetta. Alkuperäinen viestini taitaa tosin olla hieman hyökkäävän oloinen ja pahoittelut siitä.
Toivoin kommentteja lähinnä siitä, että millä eri tavoin näytönohjaimen resursseja voi hyödyntää nimenomaan Linux-ympäristössä.

Linux puolellakin pystyy pelailemaan, ja tiosekseen haluaa tietysti XGL:n pyörivän mahdollisimman pehmeästi. :D

Joo, kyllähän sitä tosiaan voi pelailla Linuxissakin ja kieltämättä tuokin XGL näyttää varsin hyvältä jos toimii sulavasti.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #8 : 09.04.06 - klo:17.41 »
onko jollain hajua mikä 19" littu olis hyvä?

eizon on ainakin perinteisesti valmistanut hyviä näyttöjä ja minusta se on pärjännyt testeissä näillä litteilläkin näytöillä. työkaveri osti puolisen vuotta sitten eizon litteän näytön ja on ollut siihen todella tyytyväinen. en kyllä ole varma oliko tuo 19" koska oletusresoluutio oli 1600x1200.
Janne

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #9 : 09.04.06 - klo:18.56 »
onko jollain hajua mikä 19" littu olis hyvä?

eizon on ainakin perinteisesti valmistanut hyviä näyttöjä ja minusta se on pärjännyt testeissä näillä litteilläkin näytöillä. työkaveri osti puolisen vuotta sitten eizon litteän näytön ja on ollut siihen todella tyytyväinen. en kyllä ole varma oliko tuo 19" koska oletusresoluutio oli 1600x1200.
onhan ne hyviä, mutta parilla sadalla menee tuo hinta niissä yli. sellaista noin 300e näyttöä on ajateltu. ja noi eizon näytöt on järkiään vähintään 500e.


Kiitos vastauksesta.
Tarkoitukseni ei ollut asettaa kyseenalaiseksi laitehankintojen järkevyyttä, kun tuskinpa sitä konetta aletaan päivittämään jos siihen ei ole mitään aihetta. Alkuperäinen viestini taitaa tosin olla hieman hyökkäävän oloinen ja pahoittelut siitä.
Toivoin kommentteja lähinnä siitä, että millä eri tavoin näytönohjaimen resursseja voi hyödyntää nimenomaan Linux-ympäristössä.
ei se mitään ei tuo minun vastauskaan kovin viksu ollut. tuli hiukan töksäytettyä kun oli olevinaan kiire. :)
« Viimeksi muokattu: 09.04.06 - klo:18.58 kirjoittanut Anssi »

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #10 : 09.04.06 - klo:18.57 »
onko jollain hajua mikä 19" littu olis hyvä?

eizon on ainakin perinteisesti valmistanut hyviä näyttöjä ja minusta se on pärjännyt testeissä näillä litteilläkin näytöillä. työkaveri osti puolisen vuotta sitten eizon litteän näytön ja on ollut siihen todella tyytyväinen. en kyllä ole varma oliko tuo 19" koska oletusresoluutio oli 1600x1200.
onhan ne hyviä, mutta parilla sadalla menee tuo hinta niissä yli. sellaista noin 300e näyttöä on ajateltu. ja noi eizon näytöt on järkiään vähintään 500e.
Itellä on tollanen Acerin 19" littu, ja ihan hyvä kuva on ainakin tässä.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #11 : 09.04.06 - klo:18.57 »
Toivoin kommentteja lähinnä siitä, että millä eri tavoin näytönohjaimen resursseja voi hyödyntää nimenomaan Linux-ympäristössä.

Heh eipä oma näyttikseni(fx5500) oikein jaksa pyörittää esim. quake4:sta(fps~1-5), joten kyllä linukallekkin pelejä löytyy, joissa tarvitaan näyttikseltä raakaa voimaa. Noh itse tyydyn ihan enemy territoryyn ja sen modeihin(rtcw->et, q3A -> etf ja cs -> tcetest) ainoa joita väliin kaipailee on nhllät...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #12 : 09.04.06 - klo:19.01 »
Itellä on tollanen Acerin 19" littu, ja ihan hyvä kuva on ainakin tässä.
juu pitää tutkia noitakin. itse olen nuo acerit ohittanut kokonaan, kun on niin huonoja kokemuksia sen tekemistä kannettavista, mutta toisaalta varmaan näyttönä ovat hyviä. pitää käydä tutkimassa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #13 : 09.04.06 - klo:19.24 »
Heh eipä oma näyttikseni(fx5500) oikein jaksa pyörittää esim. quake4:sta(fps~1-5), joten kyllä linukallekkin pelejä löytyy, joissa tarvitaan näyttikseltä raakaa voimaa.

hmm... mielenkiintoista. itselläni on Gf4 Ti4200 64Mt ja sekä doom3, että quake4 pyörivät ihan siedettävällä virkistystaajuudella jos resoluution laittaa alas (1024x768) ja valitsee huonoimmat tekstuurit ja toisiksi huonoimmat äänet. tosin olisihan tuota resoluutiota kiva kasvattaa ja tekstuureita parantaa...
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #14 : 09.04.06 - klo:20.51 »
Itellä on tollanen Acerin 19" littu, ja ihan hyvä kuva on ainakin tässä.
juu pitää tutkia noitakin. itse olen nuo acerit ohittanut kokonaan, kun on niin huonoja kokemuksia sen tekemistä kannettavista, mutta toisaalta varmaan näyttönä ovat hyviä. pitää käydä tutkimassa.

Meillä on acerin 17" littu ja se on muuten suht ok, mutta se on jotenkin huonosti kiinnitetty siihen jalustaan, jotenkin epätukevasti, mikä aiheuttaa sen että kun pöytää vähänkin tönäisee niin alareunaan ilmestyy sellasia kosketushäiriöitä ku se on sitä kehyksen alareunaa vasten vipajamassa.

Muuten se kyllä on suht ok.


Itse en kyllä aceria ostaisi missään muodossa.

okram

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
  • Too high to get it right
    • Profiili
    • homepage
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #15 : 20.04.06 - klo:11.44 »
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin tarvitsee näytönohjaimen hurjaa suorituskykyä Linux käytössä? Win puolella pelit on tietenkin vastaus, mutta Linuxissa olen pärjännyt loistavasti gainward geforce ti 4800 se näyttiksellä.
no ensinnäkin kone ei tule itselleni kuten jo mainitsin. ja syy miksi täältä kysyin asiaa on vain koska tällä foorumilla saa asiallisia vastauksia toisin kuin monella muulla. ja siihen koneeseen tulee xp pakonsanelemana (veljen käyttämät työohjelmat vaativat sen). tosin ehkä 300Gt:n sopis rinnalle myös ubuntu.
ja toisekseen tuohon talouteen hommataan kone noin kerran neljässä vuodessa, joten sen pitäisi toimia vielä neljän vuoden päästäkin.
nykyinen kone siirtyy ohjaamaan lypsykonetta. :)

Geforce 7900GT  on varmaan kortti joka tulee siihen laitettua. pitää nyt alkaa miettimään muita osia.
onko jollain hajua mikä 19" littu olis hyvä?
itse olen ajatellut ViewSonic:n näyttöä jossa on DVI liitäntä.



Tämä voi tulla hiukan myöhässä  :-\ mutta mikrobitin testissä oli muutama 19-tuumaiset litteät näytöt joulukuun numerossa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/12/littunaytot/
-okram-

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #16 : 20.04.06 - klo:13.53 »
Tämä voi tulla hiukan myöhässä  :-\ mutta mikrobitin testissä oli muutama 19-tuumaiset litteät näytöt joulukuun numerossa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/12/littunaytot/
ei itse asiassa tule silla koneen hankinta on vasta kesällä jahka muut investoinnit on tehty.
tuo näytti vain vahvistavan käsitystä siitä, että ViewSonic:n littu varmaan tulee hankittua.

onko sillä väliä onko dvi vai vga liitäntä?
itse olen ajatellut että vois hommata dvi:llä varustetun, kun näytönohjaimetkin on nykyään sellaisella varustettuja.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #17 : 20.04.06 - klo:16.09 »
Tämä voi tulla hiukan myöhässä  :-\ mutta mikrobitin testissä oli muutama 19-tuumaiset litteät näytöt joulukuun numerossa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/12/littunaytot/
ei itse asiassa tule silla koneen hankinta on vasta kesällä jahka muut investoinnit on tehty.
tuo näytti vain vahvistavan käsitystä siitä, että ViewSonic:n littu varmaan tulee hankittua.

onko sillä väliä onko dvi vai vga liitäntä?
itse olen ajatellut että vois hommata dvi:llä varustetun, kun näytönohjaimetkin on nykyään sellaisella varustettuja.


Ei kai kukaan nyt osta vga-littua enää...

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #18 : 30.04.06 - klo:09.48 »
Tämä voi tulla hiukan myöhässä  :-\ mutta mikrobitin testissä oli muutama 19-tuumaiset litteät näytöt joulukuun numerossa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/12/littunaytot/
ei itse asiassa tule silla koneen hankinta on vasta kesällä jahka muut investoinnit on tehty.
tuo näytti vain vahvistavan käsitystä siitä, että ViewSonic:n littu varmaan tulee hankittua.


Itsellä on ViewSonicin litteä 15 tuuman näyttö ollut jo n. 2-3 vuotta ja tyytyväinen olen ollut vaikka 19 tuumaa olisi jo mukava  :)
Tuolla juttua näytöistä:
http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=293558
http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=369671

Joko tiedät muuten muut osat mitkä aiot hankkia?
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Mikä nVIDIA:n näytönohjain kannattaa ostaa?
« Vastaus #19 : 30.04.06 - klo:22.23 »
Tämä voi tulla hiukan myöhässä  :-\ mutta mikrobitin testissä oli muutama 19-tuumaiset litteät näytöt joulukuun numerossa:

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/12/littunaytot/
ei itse asiassa tule silla koneen hankinta on vasta kesällä jahka muut investoinnit on tehty.
tuo näytti vain vahvistavan käsitystä siitä, että ViewSonic:n littu varmaan tulee hankittua.

onko sillä väliä onko dvi vai vga liitäntä?
itse olen ajatellut että vois hommata dvi:llä varustetun, kun näytönohjaimetkin on nykyään sellaisella varustettuja.


Ei kai kukaan nyt osta vga-littua enää...


ViewSonicin littu on tässä pöydällä ja juuri tuo VA902 malli.... valitettavasti tässä EI ole DVI-liitäntää...
ninkuin ei monissa muissakaan halvoissa liittunäytöissä...