Kirjoittaja Aihe: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia  (Luettu 4047 kertaa)

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« : 18.04.06 - klo:11.06 »
Tämä nyt ei varsinaisesti ubuntuun liity, mutta kun täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa.

En nyt ihan varma ole, oliko se emolevy, joka jämähti. Ensin luulin, että se oli virtalähde, kun kone ei käynnistynyt millään tavalla, mutta kun irrotin cd-aseman virtajohdon, ja vaihdoin sen viimeiseen vapaana olevaan lähteeseen,  niin kas kummaa, jo rupesi tuuletinkin hurisemaan. Mikään ei kuitenkaan käynnisty, ei edes biossin alotus, eikä mikään lähde latautumaan (äänistä päätellen) Voisiko se silti olla virtalähde? Noin kuukausi sitten ostin uuden kiintolevyn ja asensin ubuntun sinne, voisiko se vaikuttaa, että on liikaa kuormitusta? Olisin kiitollinen ehdotuksista, mitä tehdä. Tietokone on fujitsu siemens celeron prosessorilla.

Auttakaa hädässä olevaa ja kiitoksia etukäteen vinkeistä.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #1 : 18.04.06 - klo:11.30 »
Kokeile ensin siten, että irrotat kaikki ylimääräiset virtaa käyttävät laitteet. Esimerkiksi tuon CD-aseman voit jättää pois ja vaikkapa toisen kiintolevynkin (ellei grub ole asennettuna juuri sinne).

Tämän jälkeen jos kone käynnistyy, niin vika on joko jossain irrotetussa laitteessa tai yksinkertaisesti siinä että virtalähde ei jaksa syöttää tarpeeksi virtaa kaikille.

Tällaisella kokeilulla on ehkä helpoin aloittaa.

Mikko

Mikko Saarinen

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #2 : 20.04.06 - klo:11.49 »
Kokeile ensin siten, että irrotat kaikki ylimääräiset virtaa käyttävät laitteet. Esimerkiksi tuon CD-aseman voit jättää pois ja vaikkapa toisen kiintolevynkin (ellei grub ole asennettuna juuri sinne).

Tämän jälkeen jos kone käynnistyy, niin vika on joko jossain irrotetussa laitteessa tai yksinkertaisesti siinä että virtalähde ei jaksa syöttää tarpeeksi virtaa kaikille.

Tällaisella kokeilulla on ehkä helpoin aloittaa.

Mikko

Eipä auttanut, kokeilin ihan uudella virtalähteellä (480W, vanha 300W, taisi homma kaatua virran puutteeseen, kun käytössä on kolme kiintolevyä) ja ihan sama juttu. Vahvasti rupeaa tuntumaan siltä, että se on emolevy vaihtoon, mitä muutakaan se voi enään olla?

Mikähän mahtaisi olla hyvä vaihtoehto, minulla on intelin celeron prosessori 2,4 GHz, onko siinä paljon vaihtoehtoja jos en halua prosessoria vaihtaa? Minulla on myös surullisen kuuluisa ati radeon 9600 näytönohjain, taitaapa olla sillä pidemmällä kiinnityksellä, mitä ei kuulemma uudemmista emolevyistä löydy.

Haluan nimenomaan ajatella laitteistoa ubuntun kannalta, ettei tule sellaista ati ajuri hässäkkää uudestaan(en muuten ole saanut toimimaan sitä ollenkaan)

juhizz

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #3 : 20.04.06 - klo:18.01 »
Kun tuulettimet minulla viimeksi hurisi ja mikään ei käynnistynyt oli prossulla pohjassa sellainen pieni kiva musta piste. Koitappa ihan ensimmäiseksi nollata bios-asetukset siirtämällä sitä emolevyn bios-muisti jumpperia (manuaali neuvoo sen missä se on). Sitten kannattaa kaverin koneessa testata mitkä osat toimii ja mitkä ei, ennen kuin lähtee mitään uusia palikoita ostamaan.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

juhizz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #4 : 26.04.06 - klo:10.29 »
Oon kokeillu vähän kaikkea, olen irrottanut koneen osia erikseen ja kokeillu olisiko joissakin niissä vikaa, mutta ei. Tällä hetkellä kokeilussa on uusi emolevy ja virtalähteenkin olen vaihtanut. Mitä vaihtoehtoja enään on, mikä voi olla rikki? Itselleni tulee vain mieleen prosessori, mikä muu se enää voisi olla?

Ongelma on edelleen juuri sellainen kun se oli aikaisemmin, vain virtalähde hurraa eikä näytölle tule yhtään mitään, eikä kiintolevyistä kuulu pihaustakaan. Vähän rupeaa turhauttamaan..  :-[


moonstone

  • Vieras
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #5 : 26.04.06 - klo:11.00 »
Prossu on rikki.

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #6 : 26.04.06 - klo:22.08 »
Itselläni kävi vähän samanlailla jokin aikaa sitten, hankin uuden emolevyn ja prossun ja sit myöhemmin tuli huomattua että ainoa osa joka oli rikki oli emolevystä kovalevyihin menevä johto... että silleen... tulipa uusittua ainakin paremmiksi nuo osat   ;)

Eli pointti on, todellakin revi niitä johtoja yksi kerrallaan viimeiseen mahdolliseen asti...

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #7 : 26.04.06 - klo:22.19 »
Mahdollisuuksia on useita. :( Ainakin vanhemmissa rungoissa saattoi tuollaiseen tulokseen johtaa viallinen virtakytkin (ylimeno vastus kytkin pinnoissa).
Ei muuta kun testailemaan. :P
Poistuu taka vasemmalle - - -

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: emolevy hajosi, mikä tilalle, ehdotuksia
« Vastaus #8 : 26.04.06 - klo:22.22 »
Oon kokeillu vähän kaikkea, olen irrottanut koneen osia erikseen ja kokeillu olisiko joissakin niissä vikaa, mutta ei. Tällä hetkellä kokeilussa on uusi emolevy ja virtalähteenkin olen vaihtanut. Mitä vaihtoehtoja enään on, mikä voi olla rikki? Itselleni tulee vain mieleen prosessori, mikä muu se enää voisi olla?

Ongelma on edelleen juuri sellainen kun se oli aikaisemmin, vain virtalähde hurraa eikä näytölle tule yhtään mitään, eikä kiintolevyistä kuulu pihaustakaan. Vähän rupeaa turhauttamaan..  :-[



Muistit, prosu tai näytönohjain. Noi nyt ainakin itellä tuli mieleen.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle