Kirjoittaja Aihe: Kuinka monen ihmisen olet saanut houkuteltua Linuxin käyttäjäksi?  (Luettu 19515 kertaa)

Senior

  • Vieras
Tähän keskustelun avaukseen haluan heti aluksi sanoa, että olisi syytä rehellisesti kertoa tosiasiat. Omalta kohdaltani voisin sanoa, että hyvästä yrityksestä huolimatta ja vaikka olen välttänyt lähetyssaarnaaja-asennetta, en ole toistaiseksi 14 kuukauden aikana ole saanut yhtään ihmistä siirtymään Windowsista Linuxiin. Sen sijaan olen kertonut sitäkin hanakammin - aina kun on tullut puhetta tietokoneista ja käyttöjärjestelmistä - käyttäväni nykyisin yksinomaan Linuxia kotikäytössä. Ts. teen ns. pohjustustyötä. Olen havainnut muutosvastarinnan olevan voimakkaampaa kuin kuvittelinkaan. Mitä ilmeisemmin vasta täystuho Windows-maailmassa saa ihmisen tarttumaan hukkuvan tavoin oljenkorteen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Iskän koneessa on Ubuntu (ja se kone on työkäytössä) ja se siksi, että itse rupesin Ubuntua käyttämään ja hänkin halusi sitä kokeilla. :) (jouduin tuohon koneeseen Ubuntun asentamaankin ja laittamaan toimintaan, mutta vieläkään se ei ihan oikein toimi)

Veljellä on myös joku linux koneessaan (nyt vissiin Ubuntu toisinaan Kubuntu ja välillä joku vähän muukin), mutta sitä hän käyttää vain joskus, koska pelit ovat niin "tärkeitä"... ;)

Mummolaan asennan kyllä Ubuntun kunhan hommaan sinne toisen kiintolevyn ja tämä vain siksi, että olen itsekäs ja haluan päästä eroon siitä XP:een (ja muiden ohjelmien) päivittämisestä, jonka joudun joka kerta tekemään... ::)

EDIT: Lisäsin vähän...
« Viimeksi muokattu: 08.07.09 - klo:08.49 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Minä teen lähinnä "valistustyötä" eli kerron vaihtoehdoista. Saavat sitten itse pohdiskella asiaa, kun Windows seuraavan kerran laukeaa. Aika ei yksinkertaisesti riitä auttamaan uutta käyttäjää alkuun Linux-maailmassa. Vanhemmilleni olen asentanut Hardyt, ettei sinne tarvitse koko ajan sinkoilla XP:tä korjailemaan. Muutamille muillekin sukulaisille pitäisi, jos vain tietäisi, että on aikaa perehdyttää heidät alkuun. Muuten voi olla, että heistä tulee Linux-vihaajia, kun apua ei tarvittaessa löydykään ja perusasiatkin ovat hukassa.

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Lainaus
Minä teen lähinnä "valistustyötä" eli kerron vaihtoehdoista. Saavat sitten itse pohdiskella asiaa, kun Windows seuraavan kerran laukeaa. Aika ei yksinkertaisesti riitä auttamaan uutta käyttäjää alkuun Linux-maailmassa. Vanhemmilleni olen asentanut Hardyt, ettei sinne tarvitse koko ajan sinkoilla XP:tä korjailemaan. Muutamille muillekin sukulaisille pitäisi, jos vain tietäisi, että on aikaa perehdyttää heidät alkuun. Muuten voi olla, että heistä tulee Linux-vihaajia, kun apua ei tarvittaessa löydykään ja perusasiatkin ovat hukassa.

Samalla linjalla.  :)

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

PenguinNerd

  • Vieras
Itse ainakin olen lähes saanut pikkuveljeni lähes Linuxin käyttäjäksi. Eli hän kokeillut sitä ja ilmeisesti todennut sen vakaammaksi, kuin Windows Vista. Mutta, hän pitää edellistä Windowsia XP:etä vakaampana kuin Linuxia. Aina, kun olen kysynyt syytä hänen Windowsin käyttöönsä. Motivaatiokseen siihen hän on sanonut: Windows on paremmin tuettu (Tarkoittaa ilmeisesti pelien saatavuutta ja mp3-soittimensa toimivuutta Creative Zen X-FI).

Vanhemmilleni koko juttu on mennyt yli hilseen ja jostain syystä he ilmeisesti pelkäävät Linux-distroja (Aina kun sanon asentavani Linuxin johonkin koneeseen he huutavat hädissään, että kone menee rikki jos siihen asentaa Linuxin! "Enpä ole ikinä kuunnellut ::)") No nykyään he kylläkin luottavat Linuxiin, mutta eivät käytä sitä. Samapa tuo....

Ja itse käytän Linuxia ihan himona!! ;D

Että sellaista minulla.  :D
« Viimeksi muokattu: 08.07.09 - klo:10.26 kirjoittanut PenguinNerd »

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Kahdelle serkulle olen laittanut. Toisella oli unohtunut salasana vistasta ja kone ei pyörittänyt kunnolla, joten ubuntun pistin siihen. Tosin langaton ei toiminut, mutta en kerennyt kuin hetken asennella.   
Toiselle taasen muuten vain iskin siihen ja se on käytänytkin sitä. Esim: puhelin tunnistuu windowsissa kameraksi ja se ei pääse siirtään tiedostoja. Ubuntu antaa siirtään kamaa ees taas. Tunnisti muuten tuosta vaan zyxelin langattoman verkkokortin ja Terratecin Fun 5.1 äänikortin.
 Nyt voisin käydä kaverille asentaan muistitikulta ubuntun jos emo vain tukee. Aiemmin olen antanut cd-levyn jotta se itse asentaisi mutta 32 bittinen ei sopinut amd:n kanssa.

Iskä vähän hermostu kerran kun olin live-cd:llä sen koneella niin luuli et oon asentanut Ubuntun ja kaikki sen tärkeet tiedostot on mennyt :D Kyllä se sitten ymmärsi kun selitin. Sekin on näköjään hieman kiinnostunut Ubuntusta kerta ite värkkään tän kans aina kun mahollista. Nyt meen asentaan windowsia itelle jos onnistun. Löysin jopa aidon ja ehjän levyn jostain kaapin perukoilta.
Edit: tuli naarmuttomalla levyllä bluescreeniä :D Windows kusee...
« Viimeksi muokattu: 08.07.09 - klo:12.16 kirjoittanut asuspoju »
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Oisko 5-10 Linuxiin ja saman verran mäkkiin.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Itseni ja avovaimoni lisäksi olen asentanut Ubuntun kahdelle ihmiselle, anopille ja isäukolle. En enää vain jaksa alkaa aukomaan noita Windowsin solmuja, joten nyt saavat tottua Ubuntuun tai hankkia maksullisen it-tukihenkilön.

Muutosvastarintaa oli hieman, mutta kun kone käynnistyy nopeammin nettikuntoon, niin se on tähän asti riittänyt. Murheen aiheita ovat olleet jotkin lisälaitteet, joihin ei ole tukea. No seuraavan kerran kun tekevät laitehankintoja niin voin osoittaa oikeaan suntaan, jotta ostaisivat laitteita, jotka toimisi mahdollisimman monissa järjestelmissä.

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Kolme (3) todistettua tapausta  ;D  Paria henkilöä pehmittelen, illan kähmyssä olen live-cd:itä pyöräyttänyt koneissa.. Hiljaa hyvä tulee..  ::)
Registered Linux user number 470428

peran

  • Vieras
Varmuudella olen saanut 2 Linuxin käyttäjiksi, ja todennäköisesti vielä kolmannenkin, mutta hän olisi aikaa myöten muutenkin kokeillut Linuxia suurella todennäköisyydellä. Muitakin ehkä on, muttei niistä ole varmuutta, ja eivät ehkä pääsääntöisesti käytä Linuxia.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
About 20 henkilöä. Satun olemaan suvun mikrotukihenkilö ja olen ilmoittanut että muuta tukea ei tipu kuin Ubuntulle.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Varmuudella en voi sanoa yhtäkään, en kuitenkaan yritä ketään käännyttääkkään. Olen myynyt kaksi tietokonetta Ubuntulla varustettuna, mutta sitä en tiedä mitä niille sen jälkeen tapahtui. Tutut ovat kyllä käyttäneet tätä Linux-läppäriäni, ovat todenneet aluksi että mikä Windows tässä on  :) Sitten olen tietysti sanonut ettei mikään. Ovat osanneet surffata netissä (sama FireFoxihan se on kuin Windowsissa) ja yksi osasi ihan iisisti käynnistää tuolta Winen ja siinä Grand Theft Auto -pelin ominpäin kun näytin kerran että mistä se lähtee käyntiin.  :)

Eivät siis ole valittaneet Ubuntua vaikeaksi, mutta tuskinpa menevät ja deletoivat pakettikoneissaan olevat Windowsit Ubuntun tieltä tai edes asentavat niiden vierelle.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Senior

  • Vieras
About 20 henkilöä. Satun olemaan suvun mikrotukihenkilö ja olen ilmoittanut että muuta tukea ei tipu kuin Ubuntulle.

Juuri tällaista asennetta välillä kaivataankin. Keskusteluissa tuon tiettyjä tosiasioita jotka perustuvat omiin kokemuksiini kuten esim. että Linux (Ubuntu/Mint) on vakaa kun taas Windows ei sitä ole. Hyvin monet myöntävät että heidän Windows-koneensa tahmoo.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
En ensimmäistäkään. Enkä edes aio houkutella.
Sitten kun toinen kysyy: "että, mites jos kokeiltaisiin mun koneessa jotain vaihtoehtoa...?"
Ollaan paljon vakaammalla pohjalla, eikä kukaan saa evankelistan leimaa otsaan.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Yhden. Tytär alkoi käyttämään Ubuntua, kun Windows sekosi. Toivottavasti myös pysyy Ubuntun käyttäjänä Tämän hetkisenä ongelmana on ettei mokkula toimi.

Linux user # 406601

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Yli 20 henkilöä eikä läheskään kaikkia ole edes tarvinnut houkutella vaan kun ovat nähneet ubuntun/linuxin käytössä niin ovat itse pyytäneet asentamaan tai apua asennukseen.
Vanhemmat ihmiset ottavat ubuntun hienosti vastaan, yli 50% asennuksista onkin 40 vuotiaita tai vanhempia, tokihan sekin vaikuttaa että en suostu windowsin kanssa neuvomaan koska olen jo niin ulkona mokomasta.
Ja kaikkien näiden lisäksi koneet jotka olen kasannut ja myynyt, lukumäärä on ehkä yli 30kpl, mutta tiedä niistä kuinka moni yhä pyörii linuxilla.

Senior

  • Vieras
Yli 20 henkilöä eikä läheskään kaikkia ole edes tarvinnut houkutella vaan kun ovat nähneet ubuntun/linuxin käytössä niin ovat itse pyytäneet asentamaan tai apua asennukseen.
Vanhemmat ihmiset ottavat ubuntun hienosti vastaan, yli 50% asennuksista onkin 40 vuotiaita tai vanhempia, tokihan sekin vaikuttaa että en suostu windowsin kanssa neuvomaan koska olen jo niin ulkona mokomasta.
Ja kaikkien näiden lisäksi koneet jotka olen kasannut ja myynyt, lukumäärä on ehkä yli 30kpl, mutta tiedä niistä kuinka moni yhä pyörii linuxilla.

Sama juttu. Ei voisi vähempää kiinnostaa Windowsin asentaminen toisten koneisiin. Viime syksynä suostuin sentään asentamaan puuttuvan Javan tuttavaperheen Vistaan. No selvisi sekin, ettei ainakaan tuossa kaupasta ostetusta Vistasta olisi ollut nettiradion kuunteluun sellaisenaan.

PS. Minulla on myös vähän samanlainen näppituntuma että vanhemmat ihmiset (yllätyskö?) ovat valmiimpia kokeilemaan Linuxia. Ja sitten vielä puhutaan kuinka nuoret ovat ennakkoluulottomia... ::)

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
En ensimmäistäkään. Enkä edes aio houkutella.
Sitten kun toinen kysyy: "että, mites jos kokeiltaisiin mun koneessa jotain vaihtoehtoa...?"
Ollaan paljon vakaammalla pohjalla, eikä kukaan saa evankelistan leimaa otsaan.

Juuri näin.

Mikään ei ole yhtä raivostuttavaa kuin oman suosikkijärjestelmän tuputtaminen.

EDIT: Muutoshalun pitää lähteä henkilöstä itsestään.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
kaks tulee näin pian mieleen. oma pikkuveli ja eräs vanhempi pariskunta. molemmat olleet suht tyytyväisiä ubuntuun ja ovat huomanneet itsekin eron juuri ohjelmien toimivuudessa (melko vanhat koneet molemmilla) lisää tulee kunhan vain jakelen noita live-cd.tä poijes
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Senior

  • Vieras
En ensimmäistäkään. Enkä edes aio houkutella.
Sitten kun toinen kysyy: "että, mites jos kokeiltaisiin mun koneessa jotain vaihtoehtoa...?"
Ollaan paljon vakaammalla pohjalla, eikä kukaan saa evankelistan leimaa otsaan.

Juuri näin.

Mikään ei ole yhtä raivostuttavaa kuin oman suosikkijärjestelmän tuputtaminen.

EDIT: Muutoshalun pitää lähteä henkilöstä itsestään.


Mitähän mainosmiehet tuohon sanoisivat? 

Mitä ilmeisemmin Tha-Foxin lähestymistapa - asiallinen informaatio - on lähellä omaani. Ts. illanistujaisissa en ensimmäisen tilaisuuden tullen ala "tuputtamaan" (huomatkaa negatiivinen sävy) Linuxia. Mutta kun muut ottavat asian esille, olen valmis vastaamaan ja kertomaan omista kokemuksistani.



« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo:08.37 kirjoittanut Senior »