Kirjoittaja Aihe: Paras linux jakelu minulle?  (Luettu 6152 kertaa)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Paras linux jakelu minulle?
« : 04.07.09 - klo:17.56 »
Mikä on mielestäsi paras paras linux-jakelu ottaen huomioon esim seuraavat seikat?:

-Kieli: Mille kielile distro on käännetty.
-ajuri kanta: Onko laitteille ajureita
-tehovaatimukset: Vaatiiko paljon tehoja ja keskusmuistia
-ulkoasu: Onko ulkoasu silmille miellyttävä ja onko ulkoasu miten muokattavissa
-Ohjelmien toimivuus distrossa. Toimivatko ohjelmat moiteettomasti.
-Ohjelmien poisto ja lisääminen: Onko helppoa ja mutkatonta
-Asetukset. Onko järjestelmän asetuksia miten hyvin muokattavissa ja onko se helppoa ja vaivatonta.

jne jne.

Tarkoitus ei ole tietenkään vastata kaikkiin noihin osa alueisiin, mutta jos olet käyttänyt esim ubuntua, open Susea, Fedoraa ja Mandrivaa niin mikä niistä olisi paras sinun mielestäsi?


Mitä jakelua suosittelisit minulle seuraaviin vaatimuksiin?:
-Kevyt ja toimiva
-Suomenkielinen
-Ajurit pitää löytyä mun koneelle. (Tiedot näet allekirjoituksesta alta)
-Ohjelmien asennus ja poisto helppoa
-Järjestelmän asetuksien kuten hiiren ja näppäimistön asetuksien muuttaminen pitää olle helppoa.
Asetusten muttaminen mielellään graafisesti sillä en osaa käyttää komentoja.
-Ulkoasu selkeä ja mukava sekä helposti muokattavissa.

Käytän konetta lähinna netissä surffailuun ja musiikin kuunteluun sekä kuvien ja videoiden katseluun.


Tarkoituksena olisi kokeilla jotain muuta distroa kuin Ubuntua.

edit//gdm, otsikkoa muokattu hienoisesti.
« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo:18.10 kirjoittanut mies19 »
:) :) :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Paras linux jakelu
« Vastaus #1 : 04.07.09 - klo:18.06 »
Noilla kriteereillä kokeilisin kyllä OpenSUSE:a ja Mandrivaa, niiden hallintatyökaluja on kehuttu ja muutenkin kuulemma erittäin toimivia ja helppoja distroja.

Muoks: Jaah, tässä kysyttiinkin, että mitä suosittelisin sinulle. Luinpa jotenkin väärin aikaisemmin. Muokkasinpa vastaamaan sitä.
« Viimeksi muokattu: 05.07.09 - klo:15.48 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #2 : 04.07.09 - klo:18.07 »
Ensiksi aloittaisin ottamalla hiukan selvää miten gnu/linux toimii.
Jonka jälkeen rupeaisin miettimään mitä jakelua käyttää, Sinun itse se on otettava selvää mikä on sinulle sopiva jakelu jos mikään.

Kaikki jakelut käyttävät samoja ohjelmia ja ydintä, omiin tarkoituksiin hiukan muutettuina.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Storck

  • Vieras
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #3 : 04.07.09 - klo:18.11 »
Tuohon ulkoasuun ei kannata paljoa kiinnittää huomiota koska se on täysin muunneltavissaaivan oman maun mukaiseksi. Tuntuu nykyään olevan (aloittelevilla Linuxlaisilla) tärkein  :o :o kriteeri miltä työpöytä näyttää asenuksen jälkeen.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #4 : 04.07.09 - klo:18.26 »
Jokainen suosittelee epäilemättä omaa lempparidistroaan. Sinuna kokeilisin rohkeasti itse ja päättäisin sitten. Distroa vaihtaessa kokoelua kannattaa tehdä viikko kaksi että pääsee sisään uuteen distroon. Suomenkielisiä, helppoja distroja Ubuntun lisäksi lienevät juuri Mandriva, openSUSE jne

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #5 : 04.07.09 - klo:20.04 »
Old timerit gdm ja Owdy puhuvat asiaa, testaa eri jakeluita etsi itsellesi sopiva. Myöhemmin kun kokemusta on kertynyt muokkaat valitsemasi jakelun mieleiseksesi. Minulla on maaninen testauskierre: pari kuukautta sitten oli gOS 3.1, vaihto Baltix linux 2009, sitten Kiwi 9.04, sitten retkahdin Mint 7 pauloihin ja tätä kirjoittelen Minime 2009 live CD:n avulla. Aloita vaikka tuolta: http://www.livecdlist.com        terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

HaXeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
  • Arch linux & Kubuntu 10.04
    • Profiili
    • niksipedia
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #6 : 06.07.09 - klo:19.46 »
No huhhuh, tuli taas sellaista sontaa että on pakko oikaista  :-[
1. Ubuntu on täysin munneltavissa oman maun mukaiseksi ja suomennokset ovat ihan hyviä
2. Työpöydän voi asennuksen jälkeen vaihtaa IHAN MIKSI HALUAA ja x session voi kasata jopa itse.
Työpöytiä/window managereja on runsaasti, on gnomea, kde:tä, xfce:tä, enlightenmentiä, openboxia ja muita kivoja.
3. Ajureita saa ubuntulle ihan kivasti, suse maailmasta saattaa löytyä jotain jännää mutta kaikki linux ajurit ovat saatavissa ubuntulle vähintään pienellä säädöllä.
4. Jos tulee ubuntun kanssa ongelmia esim ajurien kanssa tai muuten ei ulkoasu miellytä tai tarvitset neuvoa esim. työpöydän vaihdossa, tule meidän mukavien ihmisten kanssa keskustelemaan irkkiin :D Ubuntu kanavan löydät Freenode verkosta #ubuntu-fi, etusivulta löydät ohjeet irkkikanavalle joinaamiseen
HUOMIO! Linux kouluihin! AMD Phenom II 3.2GHz X4  2x2gt 1600mhz 500gt
Dealextremestä tekniikkaa polkuhintaan

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #7 : 05.09.09 - klo:13.02 »
Olen nyt testannut Open susea ja puppy linuxia ja vähän muitakin ja olen tullut siihen tulokseen että UBUNTU on paras.

Ubuntussa kaikki toimii hyvin ja se on helppo käyttää, mutta joskus voi tulla pieniä ongelmia, mutta niistä on yleensä selvitty.
:) :) :)

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #8 : 05.09.09 - klo:16.41 »
Muille jotka ajattelivat aloittaa Linuxin käytön, tuo: http://www.zegeniestudios.net/ldc/ on hyvä valitsemaan sopivimman Linux-distron.


Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #9 : 05.09.09 - klo:18.22 »
Valinnan vapaus.

http://distrowatch.com/

 ;D
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #10 : 06.09.09 - klo:16.35 »
Kiinnittäisin huomiota vielä yhteen asiaan: distron pakettivarastoissa olevien pakettien määrään.

Vaikka distrossa olisi kuinka hieno ja helppokäyttöinen väline ohjelmien asentamiseksi, siitä ei ole hyötyä, jollei distroon saa ohjelmia kuin perinteisellä menetelmällä eli itse kääntämällä. Tämä on huomattavasti tärkeämpää kuin esim. ”distron suomenkielisyys”, koska kaikki distrot käyttävät samoja työpöytäympäristöjä (Gnome, KDE) ja ohjelmia, jotka käännetään omissa projekteissaan distrosta riippumatta.

Tältä kannalta katsottuna Ubuntun (ja Mintin) lisäksi Debian, openSUSE sekä suorat RedHat-johdannaiset (Fedora, CentOS) nousevat kärkeen. Ehkä Gentookin (ja sen johdannaiset)?, joskaan siitä ei ole omaa kokemusta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

juyli

  • Vieras
Vs: Paras linux jakelu minulle?
« Vastaus #11 : 07.09.09 - klo:11.22 »
Tältä kannalta katsottuna Ubuntun (ja Mintin) lisäksi Debian, openSUSE sekä suorat RedHat-johdannaiset (Fedora, CentOS) nousevat kärkeen.

Valtadistroihin on luettava myös Slackware. Uusin Slackware on vast' ikää julkaistu versio 13.0. Tekeillä on 64-bittinen versio.