Kirjoittaja Aihe: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!  (Luettu 15026 kertaa)

Turbineair

  • Vieras
Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« : 25.06.09 - klo:13.52 »
Dilemma:
Mistä löytyy simppeli soitin usb-levyn 10 000 mp3 biisin kuunteluun?

En todellakaan jaksa odottaa playerin käynnistyessä kirjastotietojen päivittymistä! Winukassa päädyin lopulta 1by1 directory playeriin, jota en saanut Winelläkään toimimaan Ubuntussa, vaikka ne niin sivuillaan lupailivatkin.

Kokeilin jo näitä suosituimpia playereitä, mutta jokin niissä kaikissa tökki pikaisen kokeilun ja asetusten säätöjen selaamisen jälkeen. Mikäli joku kaltaiseni musafriikki on jo ratkaissut tämän ongelman niin olen kiitollinen vastauksesta.


Jälkikommentti:

Quod Libet toimii niin kuin pitäisikin, mutta...
Kun iskin linuxin kiinni kotistereoihin niin puolentoista tunnin kuuntelun jälkeen tuli sellainen kutina, että kaikki ei ole nyt niinkuin pitäisi olla.
Ja vähän jälkeen subbari haukkasi palan vastapäisen seinän rappauksesta. Lisäsin rasitetta ja painoin "next" nappulaa pari kertaa peräjälkeen. Tulos: Puoli sekuntia toistoa ilman mitään volumesäätöä. "Isojen poikien ämyritehtaalla" F-16 hävittäjä rikkoo tässä kohtaa äänivallin ja naapurit säntäävät nitropurkeilleen.

Kaiken lukemani perusteella näin ei olisi pitänyt käydä. Outoa! Silloin harvoin kun käytän kajareita niin näin ei vain kertakaikkiaan saa tapahtua. Sen verran olen asian eteen uhraanut työtunteja (digitalisoinut älppärit jne.). Joten fileissä ei ole mitään vikaa.

Onko kyse vain satunnaisesta toimintahäiriöstä vai jostain vakavemmasta vakausongelmasta. Oma etiäiseni on, että joko playerien audoi/video codekkien valinta tuottaa ongelmia tai ongelma on jossain vielä syvemmällä syvemmällä (?) käyttiksen 'proseduureissa'.

Ainahan on mahdollista, että veli Murphy vain potkii minua päähän 1. klausulallaan?
Joka tapauksessa testailin randomina myös eri (codec) musavideoita joka vain vahvisti tuumailujani. Mutta videoihin palattaneen muun otsakkeen alla.

ILOUUTISIA:              (poistan tämän jos tarvetta ilmenee?)
Kävelin 2 kertaa maapallon ympäri ja löysin yhden ohjelman joka ymmärtää Win puolella tehdyt ReplyGain asetukset (=pari riviä tekstiä, joka .mp3:n alussa).

gmusicbrowser

+ Lukee ReplyGain säädöt.
+ Next-nappi aiheuttaa vain 0,2sek "zup" äänen biisin vaihtuessa.
+ Ei lue käynnistyessään automaattisesti kirjastoja
  vaan tallentaa ne kerran luettuaan.
+ Browser'in layout
+ Autoplaylist (Browser'in Saved kohdassa) todella monivalintainen.
- Vaatii opettelua, että saat kaiken irti.
- Toistaa "kaikki 'rivit' = senkin mikä ei ole 'toistettavaa musiikkia'. [0,2s zup ääni]

mplayer + gnome-mlayer (skin)

+ vlc:täkin kevyempi. Laadullisesti ehkä jopa hitusen parempi.
+ Erityisen toimiva vanhassakin koneessa. Sulautuu tehojen mukaan.
- Vähän kranttu tekstitystiedostojen nimeämisen kanssa. GPRename tarvitaan.
* Uudemmalle koneelle SMPlayer monipuolisten asetusten (=vaikeuksien) kanssa VLC:n rinnalle (Miksi !?).

* Poista kaikki (Synaptic) missä lukee gstreamer
* Älä asenna codec'eja joiden perässä lukee Bad/Ugly
* Jos vasta aloittelet niin tee ennen näitä kuten aloitusohjeissa sanotaan.

LOPPUKANEETTI: UBUNTU TOIMII AIVAN HYVIN NORMAALISSA KOTIKÄYTÖSSÄ.
Ehkä hion hippusen verran liikaa jo huomista?

Pääsääntöisesti Linux'in mediasoittimet (joita jäljempänäkin suositellaan) eivät osaa lukea mp3-gain säätöjä tiedostojen alkuriveiltä. Alsa ei myöskään osaa puskuroida "next" biisiä riittäästi puskuriin. Jos osaat vähänkään vaatia niin ongelmissa olet. Itse olen käyttänyt Ubuntua vasta 2kk ja toiveeni on nimenomaan saada kj edes toistamaan musat ja videot kunnolla.

Toinen newbien ihmetyksen aihe on, että win Freeware ei ole IKINÄ Ubuntussa samoilla säädöillä ja graffoilla toimiva. Hemmothan kuitenkin rahastaa sillä, että media on toistettavissa "kaikkialla".
« Viimeksi muokattu: 09.10.09 - klo:23.59 kirjoittanut Turbineair »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #1 : 25.06.09 - klo:15.22 »
Playerit on yksi juttu Ubuntussa/Mintissä, jonka kanssa olen itsekin painiskellut. Voi aivan hyvin olla, ettei kaikinpuolin kaikkia tyydyttävää playeria edes löydy, varsinkin jos sen pitää olla ihan samanlainen, kuin mihin on vaikkapa windowsien puolella tottunut. Olen nyt noin vuoden päivät käytellyt Ubuntua tai Mintiä, eikä täydellistä playeria ole löytynyt. Exailea käytin ehkä pisimpään, mutta sekin kävi pykimään tässä taannoin. VLC:tä käytän tällä hetkellä, ja onhan se ihan ok, vaikkei replay gainia olekaan. En tiedä, onko missään Linux -playerissa kunnolla toimivaa replay gainia.

Siltikin, älä heitä kirvestä kaivoon. Kokeile kaikkia mahdollisia, sieltä se löytyy, taikka sitten ei.

Ei kai niihin soittimiin ole pakko ladata sitä musiikkikirjastoa? No, vaikka olisikin, niin ei kai se mikään ongelma ole? Jättää latautumaan ne sinne vaikka yöksi tai jotain...




 

h-kah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #2 : 25.06.09 - klo:16.13 »
itse olen kokeillun kaikenmoisia, ja tullut tulokseen.
kaikista soittimista paras on tähän asti ollut amarok 1.4, sitä ei saa uusimman ubuntun/mintin perus pakettienhallinnasta ladattua, mutta
täällä esim jotain ohjetta http://nomad.ca/blog/2009/apr/3/amarok-14-jaunty-ubuntu-904/
tuo amarok on yllättävän kevyt, sekä näyttää hyvin järkevästi kaikki kappaleesi joko tagien mukaan tai tiedostonimen/kansioiden mukaan, ei ole pakko ladata äänikirjastoa.
lisäksi todella paljon muuta. muokattavuus on myöskin huipussaan ja helppoa hiirellä klikkailua..
todellakin kannattaa kokeilla.

Turbineair

  • Vieras
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #3 : 25.06.09 - klo:16.24 »
Kyllä, kyllä...
Winukan kanssa on poljettu pappatunturia käyntiin jo 15 vuotta. Ei vanha enää jaksa? Nelisen vuotta olen sivusilmällä seuraillut linux'in kehitystä (en emansipointia). Ubuntun iskin kakkoskoneelle ja ajattelin katsoa mitä "lupauksia" se lunastaa. Paljon täytyy näemmä tulla kauraa laariin, että edes pohja peittyy. Viiden vuoden päästä olen "tavallinen" peruskäyttäjä.

Samanlaisuus Linux/Win: Unohdetaan heti tuo ulkonäkö etc., mutta käyttäjän kannalta tietyt toiminnat täytyy löytyä. Kaikelle ei ole olemassa "parempaa" korvaavaa Funktiota. Vasaralla hakataan nauloja jne.

Winukassa kääntyy Jeesus Väinämöiseksi ja päinvastoin. Sitä se aika teetättää. Anteeksi sapekas lähestymistapani. Kokeilen kyllä tuota mainitsemaasi Exailea, eihän tässä olla ensimmäistä kertaa pappia...

Kiitos.
... näinhän se menee

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #4 : 25.06.09 - klo:16.40 »
Kyllä mun Xubuntuni ainakin löytää Amaroki:in Synapticin pakettiluetteloista. Käytössä seuraavat tietovarastot (repository):
main
universe
restricted
multiverse

T:jallu59

P.S. 20-vuotta windowsia riitti, tuote ei koskaan ole lunastanut lupauksiaan ja on jäänyt ikuiseksi käyttöjärjestelmän korvikkeeksi.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #5 : 25.06.09 - klo:16.54 »
Kyllä, kyllä...
Winukan kanssa on poljettu pappatunturia käyntiin jo 15 vuotta. Ei vanha enää jaksa? Nelisen vuotta olen sivusilmällä seuraillut linux'in kehitystä (en emansipointia). Ubuntun iskin kakkoskoneelle ja ajattelin katsoa mitä "lupauksia" se lunastaa. Paljon täytyy näemmä tulla kauraa laariin, että edes pohja peittyy. Viiden vuoden päästä olen "tavallinen" peruskäyttäjä.

Samanlaisuus Linux/Win: Unohdetaan heti tuo ulkonäkö etc., mutta käyttäjän kannalta tietyt toiminnat täytyy löytyä. Kaikelle ei ole olemassa "parempaa" korvaavaa Funktiota. Vasaralla hakataan nauloja jne.

Winukassa kääntyy Jeesus Väinämöiseksi ja päinvastoin. Sitä se aika teetättää. Anteeksi sapekas lähestymistapani. Kokeilen kyllä tuota mainitsemaasi Exailea, eihän tässä olla ensimmäistä kertaa pappia...

Kiitos.
... näinhän se menee

Minä siirryinkin juuri kokeilemaan tuota äsken mainittua Amarokin versiota, ja mikäs tässä, ihan sekin musaa sujuvasti soittaa. Mennään nyt tällä sitten toistaiseksi.

Niin, ihan kaikkea samaa ei ainakaan toistaiseksi Linuxmaailmasta löydy, kuin W-maailmasta, se on selvää. Ja toisinpäin. Jos ei sitä kestä, niin silloin ei voi tälle puolelle siirtyä. Ja tämä ihan ilman sarvia ja hampaita.  :) 

h-kah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #6 : 25.06.09 - klo:16.56 »
se voipi olla amarok 2.0, joka ei kovin hääviltä vaikuttanut.. samoin 9.04 ubuntussa löytyy se.
OT: mullekkin on windowsin käyttö riittänyt, ihan siksikin, että tietyt alkuvaikeudet ylitettyään, ymmärtää näiden uusien linuksien helppouden.
melkeen kaikki toimii ihan suoraan, vähän klikkailla tarvii joskus..
silloin kun olin vielä windowskäyttäjä, en kokenut samaa, vaikka laitetuki olikin parempi. ongelmia on sitten kaikissa muissa osa-alueissa.

lisäksi et maksa turhasta :)

huomasin avautuneeni vähän.

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #7 : 25.06.09 - klo:17.13 »
samoja ongelmia ollut mullakin ton soittimen kanssa, tähän asti pärjännyt 24000 mp:sen kanssa rytmilaatikolla mutta 9.04 myötä tulee ärsyttäviä "hae liitännäisiä'" ikkunoita mitään kuitenkaan löytämättä. nyt olen käyttänyt Quod Libet-soitinta, hieman hidas mutta pärjää hyvin isonkin musiikki-kirjaston kanssa. 

Turbineair

  • Vieras
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #8 : 25.06.09 - klo:18.08 »
KIITOS KAIKILLE JO VASTANNEILLE JA JÄLJEMMILLEKIN.

Juolahtikin mieleeni, että pari vuotta sitten kokeilin jotain Knoppix'in cd:tä ja siellä oli joku Toimiva soitin. Olisikohan ollut juurikin Amarok'in varhaisversio? Pahus tätä ihmismuistia. Itsekin vaihdan Lx-puolelle heti kun siellä ei tarvitse peruskauran kanssa märehtiä puolta vuotta, joka koneen kanssa erikseen. P-Tunturissa ei ole tulppaa! :)

Seuraan diskurssia edelleen... ja kokeilen yksi kerrallaan, eiköhän joku osottaudu vasaraksi.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #9 : 25.06.09 - klo:19.47 »
Unohtui sanoa, että käyttäisin todennäköisesti SMPlayeria, ellen olisi riippuvainen taajuuskorjaimesta. SMPlayerin eq temppuilee. Esim. kun sen laittaa päälle, niin volume laskee huomattavasti. Muuten on hyvän oloinen ja näköinen soitin.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #10 : 25.06.09 - klo:20.46 »
Unohtui sanoa, että käyttäisin todennäköisesti SMPlayeria, ellen olisi riippuvainen taajuuskorjaimesta. SMPlayerin eq temppuilee. Esim. kun sen laittaa päälle, niin volume laskee huomattavasti. Muuten on hyvän oloinen ja näköinen soitin.

Jack-palvelin ja fst:llä vst-plugareita väliin niin eiköhän käänny taajuuskäppyrät halutuksi.

Yrmiö

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #11 : 25.06.09 - klo:21.02 »
Outoa. Minulla ei kyllä rytmilaatikko töki lainkaan 50 k playlistini kanssa. Soittolistan automaattinen tarkkailu pois niin ei päivittele listaa omin avuin itse en kyllä huomaa siinäkään mitään hidasteluja. Minullakin on Windowsin puolelta ikävä Foobar 2000 pleiriä. Siinä oli simppeli ja toimiva soitin. Exaile on myös ihan ok, mutta ei itselläni ainakaa osaa laittaa kaikkien albumien kappaleita oikeaan järjästykseen vaikka tagit on kunnossa.  Mulla autto tuohon rytmiboksin turhien liitännäisten hakuun päivitys 12.2 versioon.
« Viimeksi muokattu: 25.06.09 - klo:21.11 kirjoittanut Yrmiö »
Ubuntu user
# 27214

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #12 : 25.06.09 - klo:22.27 »
Unohtui sanoa, että käyttäisin todennäköisesti SMPlayeria, ellen olisi riippuvainen taajuuskorjaimesta. SMPlayerin eq temppuilee. Esim. kun sen laittaa päälle, niin volume laskee huomattavasti. Muuten on hyvän oloinen ja näköinen soitin.

Jack-palvelin ja fst:llä vst-plugareita väliin niin eiköhän käänny taajuuskäppyrät halutuksi.

Kuulostaa hyvältä. Mitään en ymmärrä, mutta... Voisin kai googletellakin, vaikka toivon kyllä, että selittäisit vähän.  ;)

Turbineair

  • Vieras
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #13 : 26.06.09 - klo:11.11 »
Jack-palvelin ja fst:llä vst-plugareita väliin niin eiköhän käänny taajuuskäppyrät halutuksi.
 :o
Kattos kuhaa. Hauella loksahti leuka auki. Jackalla taitaa olla joku filee eq-rullan laittoon.
Ja ei kun kokkisivujen kautta keittiöön sushia pyörittämään.
 :D

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #14 : 26.06.09 - klo:11.21 »
Quod Libet pyörittää minun isoja musiikkitiedostomääriä kivasti. Vaikka ulkonäkö onkin karu.  8)
Petyin kokeiltuani seuraavia:
-amarok (joko koneesta loppuu paukku tai soitin on liian raskas)  :(
-winamp cloonit ei miellyttäny  :(
-tahmaamista esiintyi, johtuneeko sitten siitä että usb-kovolla olevat tiedostot...  >:(
-musiikkimaijjakin tuntui raskaalta  :-[

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #15 : 26.06.09 - klo:13.10 »
Muistinpa tuossa juuri, että Foobar2000 toimii winellä, asensin juuri. Näyttää huonolta, mutta toimii jotenkuten. Eli vetelen sillä replay gain -tagit biiseihin, niihin, missä jo ei ole, ja käyttelen soittamiseen jotain Linux -soitinta, joka osaa niitä tageja sentään lukea, esim. Banshee. Jotkut muutkin kai jo osaavat, mutta en niitä muista.

Tämä metodi tuntuu ihan toimivalta. 

EDIT: Eipä osaakaan Banshee lukea replay gainia, vaikka asetuksista valinta löytyikin. Mutta ainakin Quod Libet osaa, kokeilin. 

EDIT2: Monikin Linux -player näyttää osaavan lukea replaygainia, Exailekin. Palasinkin juuri siihen. Hehe. Toivottavasti ei ala tahmaamaan taas. t: nimimerkillä "Etsin kunnes löydän sun..." tai "Tuuliviiri yllä talon katon...".  :D
« Viimeksi muokattu: 26.06.09 - klo:13.40 kirjoittanut Eesaurus »

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #16 : 26.06.09 - klo:13.31 »
Virittelin just Foobar 2000 0.9.6.8 + Wine 1.0.1. Hyvin jytisöö  ;D Kokeile ihmeessä, jos innostusta vaan riittää.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #17 : 26.06.09 - klo:14.26 »
Yhh, miks pitäs replaygainia käyttää..

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #18 : 26.06.09 - klo:15.37 »
Yhh, miks pitäs replaygainia käyttää..

Miksi ei?

No, minulla on koneellani hyvin paljon musiikkia, monilta eri vuosikymmeniltä, ja niissä on hyvinkin merkittäviä eroja äänenvoimakkuuksissa. Jos pistän biisejä randomilla soimaan, niin...no, voinet kuvitella. ReplayGain rules!  ;)

Turbineair

  • Vieras
Vs: Pulassa tuhansien mp3:ten kanssa!
« Vastaus #19 : 26.06.09 - klo:16.37 »
Kiitos ystävät ja kylän miehet!
Quod Libet ratkaisi ongelman. Jokin aikaa tässä menee vielä kätellessä... mutta nyt kaivan shortsit ja soaven kaapista ja lähden tötterö kourassa rantakiviä rasvailemaan. Huh, kun häikäisee
 8)