Kirjoittaja Aihe: Linux Mint  (Luettu 230028 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #380 : 24.12.12 - klo:11.16 »
Mintissä raivostuttava piirre ettei järjestelmä versiosta toiseen päivitys onnistu kovin helposti. Äitini Mint9 isadora pitäisi kuitenkin päivittää koska OP herjaa vanhentuneesta selaimesta (chromium 18 joka on just päivitetty). Helpoin tapa olis varmaan asentaa chromium jotain muuta kautta mutta todennäköisesti siirtäisi ongelmaa vain tulevaisuuteen. Uudelleen asennuskin on käynyt mielessä mutta voisinko kopioida nykyisestä järjestelmästä ilman ongelmia /etc ja /home kansion?  Aptlist pitää tietysti muokata mutta onko jotain muuta? Ei vaikuta oikein hyvältä ajatukselta pelkkä sourcelist muokkaaminen sillä epäilen että jotain menee pieleen kun päivityksiä on reilusti toista tuhatta ja varoitukset on pahoja
Koodia: [Valitse]
VAROITUS: Seuraavat välttämättömät paketit poistetaan.
Näin EI PITÄISI tehdä jos ei aivan tarkkaan tiedä mitä tekee!
  lzma (syynä dpkg)
1455 päivitetty, 787 uutta asennusta, 108 poistettavaa ja 34 päivittämätöntä.
Noudettavaa arkistoa 1 418Mt.
Toiminnon jälkeen käytetään 400M t lisää levytilaa.
Olet aikeissa tehdä mahdollisesti vahingollisen toimenpiteen.
Jatka kirjoittamalla "Kyllä, tee kuten käsketään!"
« Viimeksi muokattu: 24.12.12 - klo:11.23 kirjoittanut welmar »

Storck

  • Vieras
Vs: Linux Mint
« Vastaus #381 : 24.12.12 - klo:12.15 »
Mintissä raivostuttava piirre ettei järjestelmä versiosta toiseen päivitys onnistu kovin helposti.

Kokeile MintDebiania, siinä ei ole tuota murhetta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #382 : 24.12.12 - klo:22.54 »
Lainaus
Saa nähdä, miltä Mint 13 KDE näyttää kun sen uudelleen käynnistän.
Itsellä Mint 13/Cinnamon, en tiedä onko tuossa KDE versiossa jotain erityisiä pakettilähteitä mutta hätäisesti olettaisi että nuo lähteet pitäisi olla samat ?  Olen hieman utelias menikö se päivityksessä eteenpäin kun annoit välillä "tuoretta sähköä"  eli käynnistit alusta alkaen uudestaan ?

Lainaus
Mintissä raivostuttava piirre ettei järjestelmä versiosta toiseen päivitys onnistu kovin helposti. Äitini Mint9....

Jos levytilaa on käytettävissä niin olisiko tuossa ideaa asentaa rinnalle se uusin versio ja keräillä datat sitten vanhalta puolelta uudelle ?    
« Viimeksi muokattu: 24.12.12 - klo:23.02 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #383 : 25.12.12 - klo:19.51 »
Käytössä Mint 9 Gnome työpöydällä. On ollut tuon tuostakin samantapaisia ohjelmalähteiden pävitysongelmia, kuin edellä on kerrottu. Olen poistellut sieltä asiaa sen enempää ymmärtämättä joitakin lähteitä. Nyt näyttäisi luettelo tältä:

jussi@jussi-desktop:~$ cat /etc/apt/sources.list
deb http://packages.linuxmint.com/ isadora main upstream import
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid main restricted universe multiverse
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-updates main restricted universe multiverse
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ lucid-security main restricted universe multiverse
deb http://archive.canonical.com/ubuntu/ lucid partner

Sitten olen päivitysten hallinassa painannut virkistä painiketta ja käynnistänyt koneen uudelleen. Näillä olen pärjännyt.

PS. Mint Isadoran (9) tuki päättyy tulevan vuoden keväällä, joten on kohtapuoliin aika siirtya seuraavaan LTS versioon eli Mint 13 (uusi asennus).  Minkähänlainen se Cinnamon työpöytä lienee? Muistuttaako Unityä?

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #384 : 26.12.12 - klo:08.50 »
Tuli tänä aamuna pieni ongelma poikani Toshiba-läppärin kanssa johon kuukausi sitten olin asentanut Linux Mint 13 MATE:n - ei käynnistynyt kuin recovery-tilassa. Buuttasin aina uudestaan ja yritin, ei onnistunut. Vain palautustilasssa pääsin työpöydälle. Kokeilin myös asentaa suljetun näytönajurin (ATI) - ei auttanut. Sitten asensin Startupmanagerin ja muutin grub-käynnistystä näennäisesti (starttiaika 10 sekunnista 9 sekunttiin). Sen jälkeen buuttasi normaalisti. Omituisinta asiassa on se että edellisenä iltana kone buuttasi Minttiin aivan normaalisti. Tällä välillä en asentanut mitään enkä päivittänyt mitään paketteja.

Koneessa myös Windows 7, jonka rinnalle Mint asennettu.

Onko muilla ollut aivan äskettäin vastaavia ongelmia?

Koodia: [Valitse]
~ $ lspci | grep "VGA"01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Robson LE [AMD Radeon HD 6300M Series]
« Viimeksi muokattu: 26.12.12 - klo:09.02 kirjoittanut roikale »
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #385 : 26.12.12 - klo:12.07 »
Olen vaihtamassa Mint 9->13. Kumpaa työpöytää suosittelette Mate vs. Cinnamon. Tarkoitus on pitää se jokapäiväisessä käytössä tuen loppuun asti. Helppokäyttöisyys ja toimintavarmuus ovat etusijalla, ulkonäöllä ei ole väliä.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #386 : 26.12.12 - klo:12.34 »
Lainaus
Minkähänlainen se Cinnamon työpöytä lienee? Muistuttaako Unityä?

Ei muistuta.  Se on ulkoasultaan menupohjainen kuten Ubuntu on aiemmin ollut mutta  menu aukeaa alapalkista.  Kun sammuttaa lisäominaisuuden joka kulkee nimellä "kuuma nurkka" niin tuo on käytökseltään aika tutun oloinen.  Silmää voi hämätä aluksi että alimenut aukeavat aina menupanelin yläreunaan eikä rivin kohdalle, tuohon tottuu nopeasti ja oppii hiirellä hyppäämään esimerkiksi "Programming" valinnasta ikään kuin "tyhjän päälle" pykälän oikealle ensin (täytyy kokeilla niin selventyy mitä tarkoitan).

Laitoin koekäyttöön ensin yhdessä koneessa tuon 32 bittisenä versiona.  Toimi niin asiallisesti että meni toiseenkin koneeseen 64 bittisenä versiona käyttöön.   Olin hieman epäilevä kun aloitin koekäytön, odotin alkuaan että Cinnamon: ssa olisi tullut vastaan runsaasti lastentauteja tai ratkaisemattomia käyttöhankaluuksia jollakin tavalla vaan ei, toiminut itselläni hyvin.  

Lainaus
Olen vaihtamassa Mint 9->13. Kumpaa työpöytää suosittelette Mate vs. Cinnamon.

Itse halusin Gnome 3: n tuoreilla ohjelmilla mutta sellaisessa muodossa että sitä voi käyttää tutulla tavalla menupohjaisesti.  Cinnamon oli tuohon lähin vastine. Alkuepäilyistäni huolimatta se on ollut varmatoiminen, kaiken mitä olen tarvinnut on saanut toimimaan ja sen kanssa on tullut toimeen helposti.    
Jos tuo vanhempi Gnome 2 ei häiritse pidemmän päälle niin monet pitävät tuosta "Mate": sta.  

 
« Viimeksi muokattu: 26.12.12 - klo:12.56 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #387 : 26.12.12 - klo:12.42 »
Olen vaihtamassa Mint 9->13. Kumpaa työpöytää suosittelette Mate vs. Cinnamon. Tarkoitus on pitää se jokapäiväisessä käytössä tuen loppuun asti. Helppokäyttöisyys ja toimintavarmuus ovat etusijalla, ulkonäöllä ei ole väliä.
Makuasia. Suosittelen kokeilemaan molempia live-cd:ltä tai tikulta. Molemmissa on puolensa, kumpikaan ei ole aivan samanlainen kuin vanha Gnome2, mutta kummallakin pärjäilee.
Itse mielistyin enemmän Cinnamoniin sen työpöydän ja virtuaalityöpöytien hallinnan vuoksi. Tosin ensin se "kuuma nurkka" , jonne hiiri vahingossa aina lipsahti, tuntui hankalalta; nyt en siitä mieluusti luopuisi.
Ahaa: ajaaskel kerkesi jo kommentoimaan kuumaa kulmaa. Sanoisin, että älä ota heti pois käytöstä.

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #388 : 26.12.12 - klo:13.45 »
Kiitoksia vastauksista. Taidan "varmuuden vuoksi" aloittaa Matella, jos muistuttaa enemmän Gnome 2:sta.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #389 : 26.12.12 - klo:14.30 »
Riippuu myös koneen tehoista: Matelle riittää vähempi.
Minäkin luulin ensin siirtyväni Mateen tuttuuden takia, mutta lopulta kokeillessani Cinnamon "istui" minulle paremmin.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #390 : 26.12.12 - klo:15.25 »
Olen vaihtamassa Mint 9->13. Kumpaa työpöytää suosittelette Mate vs. Cinnamon. Tarkoitus on pitää se jokapäiväisessä käytössä tuen loppuun asti. Helppokäyttöisyys ja toimintavarmuus ovat etusijalla, ulkonäöllä ei ole väliä.
Suosittelen mieluimin siirtymistä mint debianiin. Rolling-releasena debian versiossa ei ole normi mintin typerää vikaa, eli päivitys versiosta toiseen on vaikeaa. Muihin rolling-release jakeluihin verrattuna mint debianin paketit on kuitenkin vanhempia ja ainakin toivottavasti vakaanpia eli esim. kernel 3.2 kun muissa mennään yleensä jo 3.6 kernel versioissa. Ubuntussakin on tuoreempia paketteja kuin tässä, sillä ubuntuhan pohjautuu debianin testing ja epävakaaseen sidiin tämän lisäksi ubuntun omat lisäykset. Eli olettaisin olevan hyvin vakaa vaikka onkin rolling-release. Toivottavasti tulevissa versioissa korjataan toi kiusallinen päivitys juttu sillä oma ongelmani siirtymällä 9isadora LTS seuraavaan LTS 13 maya ei olisi ratkennut, sillä mayan chromium versio olisi ollut 20(kokeilin tätä vaihtamalla ohjelmalähteet mayaksi) ja OP:n verkkopankki haluaisi uudemman version. Mint debianissa tällä hetkellä chromium 22 ja OP ei valita enään.  Myös live versioissa on pari eroa joihin kiinitin huomiota kun vertailin eri live-levyjen käyttöä funtoon asentamiseen. Mint debianissa on parempi tuki eri tiedostojärjestelmille, kuten xfs jota käytän mieluimin  /home osioon kuin ext4:sta. Toinen funtoon asennusta häiritsevä tekijä normi mintussa oli ettei resolv.conf voinut suoraan kopioida asennuksen aikan kun sellaista ei ole(debianissa on). Sillä ei kannata päätä vaivata mate vai cinnamon sillä ne tulee samassa paketissa, itseasiassa Mint taitaa olla ainoa cinnamon distro joka tulee ilman gnome3 ja sen tilalla on mate. itse pidän cinnamonista siinä gnome3 hyviä puolia perinteisemmällä ulkonäöllä.
PS. Olis kyllä kiva jos mintin sivuilla olis vähän tuoreempi levykuva mint debianista, sillä täällä maalla 1275 päivitystä asennuksen jälkeen vei koko yön.
« Viimeksi muokattu: 26.12.12 - klo:15.29 kirjoittanut welmar »

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #391 : 26.12.12 - klo:16.03 »
Ajattelin tehdä puhtaan asennuksen Mint 9->13 vaihdossa, en siis päivittää. Seuraava asennus olisi vasta 2017, joten ei siinä mielessä liian työlästä.

Kysynpä samalla asennuksesta, kun en enää varmaksi muista. Eikö osiointi (oma osiointi) tehty siten, että /  (juuri) alustettiin ja /home jätettiin alustamatta? Tarkoitus on ottaa entinen /home uuteen asennukseen.

Kysyttiinkö jossakin asennuksen vaiheessa mitä käynnistyslaataajalle tehdään? Jos ei kysytä, tekeekö se soveliaan grubin automaattisesti. Minulla on koneella toisella levyllä Ubuntu 12.04.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #392 : 26.12.12 - klo:16.14 »
Ajattelin tehdä puhtaan asennuksen Mint 9->13 vaihdossa, en siis päivittää. Seuraava asennus olisi vasta 2017, joten ei siinä mielessä liian työlästä.
Voi olla päivityksen/asennuksen tarve tulee aikaisemmin, sillä kuten edellisessä viestissäni totesin ettei mint 13 olisi ollut tarpeeksi ajantasalla edes äitini käytöön vaikka eletään vasta vuotta 2012! Ja äitini ei juurikaan käytä konetta kuin pankki asiointiin. Siksi mint debian. Mint on kyllä hyvä jakelu ja mint debian vielä parempi.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #393 : 30.12.12 - klo:21.40 »
Linux Format - lehdessä oli kai puoliksi leikillään vertailtu parittain yleisimpiä Linux-jakeluja. Tämän CUP-kilpailun voitti Mint 13 KDE, joka minulla on ns työkoneessa. Päivityssotkuja lukuunottamatta toimii hyvin. Vanhassa mikrossani ovat aikaisemmat KDEt jokainen nikotelleet tavalla tai toisella.

Mikähän Mint-jakelu oli välillä Debian-pohjainen? Vieläkö sitä päivitetään?

On toki muitakin Debian-pohjaisia jakeluja. Jopa Debian itse. Miksi se ei kelpaa, jos varmuutta haetaan  ???

Tässä vanhassa miniläppärissäni minulla on uusin Lubuntu. Tekee kaiken, mitä mikron tehdä tarvitsee. Miksi XFCE, Gnome tai KDE? Miksi minulla "työkoneessa" KDE. Vastaus: Se on jotenkin kivan näköinen ja tuntuinen. Niillä Plasma-lisäkkeillä saa eri työpöydille laskukoneen yms. pikku työkaluja valmiiksi.

Todennäköisesti LXDE-työpöydänkin voisi muokata vaikka minkälaiseksi jos osaisi. Voisiko? Minä olen kuitenkin ihan liian laiska yrittämään  :-[

Tulin tässä hypähtäneeksi aiheesta - suokaa kalkkikselle anteeksi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #394 : 30.12.12 - klo:22.40 »
Mikähän Mint-jakelu oli välillä Debian-pohjainen? Vieläkö sitä päivitetään?
No Mint Debian on Debian johdannainen :)
http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Lainaus
On toki muitakin Debian-pohjaisia jakeluja. Jopa Debian itse. Miksi se ei kelpaa, jos varmuutta haetaan  ???
Jaa-a paha sanoa puolestasi. Tosin kannattaa ehkä odotella Wheezyn valmistumista viralliseksi jos vakautta haluaa. Squeezella ei taida enää olla kovin kauaa elinaikaa. Mutta Squeeze on tuossa yhdessä koneessa ainakin ollut itselläni aivan kuolettavan tylsän vakaa, kun vain sain xorgin järkeväksi.

Lainaus
Tässä vanhassa miniläppärissäni minulla on uusin Lubuntu. Tekee kaiken, mitä mikron tehdä tarvitsee. Miksi XFCE, Gnome tai KDE? Miksi minulla "työkoneessa" KDE. Vastaus: Se on jotenkin kivan näköinen ja tuntuinen. Niillä Plasma-lisäkkeillä saa eri työpöydille laskukoneen yms. pikku työkaluja valmiiksi.

Todennäköisesti LXDE-työpöydänkin voisi muokata vaikka minkälaiseksi jos osaisi. Voisiko? Minä olen kuitenkin ihan liian laiska yrittämään  :-[
No hankalampi Lubuntuun on tehdä ihan prikulleen samanlaista Plasma-vastaavaa järjestelmää ja toisaalta jos KDE:ta tykkäät käyttää, niin kannattaako sitä vaihtaa? En itse näe KDE:ssa varsinaisesti mitään vikoja. On se varmaankin raskaimmasta päästä työpöytäympäristöjä jos ei se raskain, mutta eipä silläkään ole oikein mitään merkitystä jos kone nyt ei museoikäinen ole.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #395 : 31.12.12 - klo:02.34 »
Ajattelin tehdä puhtaan asennuksen Mint 9->13 vaihdossa, en siis päivittää. Seuraava asennus olisi vasta 2017, joten ei siinä mielessä liian työlästä.
Voi olla päivityksen/asennuksen tarve tulee aikaisemmin, sillä kuten edellisessä viestissäni totesin ettei mint 13 olisi ollut tarpeeksi ajantasalla edes äitini käytöön vaikka eletään vasta vuotta 2012! Ja äitini ei juurikaan käytä konetta kuin pankki asiointiin. Siksi mint debian. Mint on kyllä hyvä jakelu ja mint debian vielä parempi.
Ehkä. Mutta meikäläiselle muinaismuistolle mint 13 cinnamon on riittävän moderni. Firefoxilla ei ole koskaan ollut pulmia pankin kanssa. Chrome/iumilla en ole kokeillut.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #396 : 31.12.12 - klo:11.21 »
Ajattelin tehdä puhtaan asennuksen Mint 9->13 vaihdossa, en siis päivittää. Seuraava asennus olisi vasta 2017, joten ei siinä mielessä liian työlästä.
Voi olla päivityksen/asennuksen tarve tulee aikaisemmin, sillä kuten edellisessä viestissäni totesin ettei mint 13 olisi ollut tarpeeksi ajantasalla edes äitini käytöön vaikka eletään vasta vuotta 2012! Ja äitini ei juurikaan käytä konetta kuin pankki asiointiin. Siksi mint debian. Mint on kyllä hyvä jakelu ja mint debian vielä parempi.
Ehkä. Mutta meikäläiselle muinaismuistolle mint 13 cinnamon on riittävän moderni. Firefoxilla ei ole koskaan ollut pulmia pankin kanssa. Chrome/iumilla en ole kokeillut.
Totta tuliketulla ei totakaan onbgelmaa olisi ollut. Äitini oli kuitenkin tottunut chromiumiin joten tein nyt uuden asennuksen ja tällä kertaa mint debian.
EDIT: Täytyy myöntään että uusi asennus oli tämän pankkiongelman ratkaisuun lievästi sanottuna liiottelua. Mintiin olisi varmasti jostakin ppa:sta saanut uudemman chromiumin tai sitten olis voinut asentaa Chromen.
« Viimeksi muokattu: 31.12.12 - klo:11.27 kirjoittanut welmar »

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #397 : 01.01.13 - klo:09.18 »
LTS:t asennan yleensä aina puhtaalta pöydältä. Eli työtiedostot talteen. En luota päivityksiin. Ainoa lisätyö meikäläiselle tulee silloin selaimen bookmarkseista ja sähköpostiohjelmaan tietojen syötöt (sähköpostiosoite,käyttäjätunnus, salasana)
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #398 : 01.01.13 - klo:10.31 »
Lainaus
Ainoa lisätyö meikäläiselle tulee silloin selaimen bookmarkseista ja sähköpostiohjelmaan tietojen syötöt
Tuotakin voisi helpottaa kun ottaa talteen kotihakemiston alta .mozilla ja .thunderbird piilohakemistot, palauttaa ne uuteen asennukseen ja katsoo toimiiko kaikki kuten ennen.

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Linux Mint
« Vastaus #399 : 01.01.13 - klo:16.43 »
On kohtapuoliin Mint 13 uusi asennus samalle levylle kuin nykyinen Mint 9. Muistaakseni edellisessä puhtaassa asennuksessa  sen osiointivaiheessa (oma osiointi) pistin täpän / osion kohtaan, mutta en /home osion. Näin säilyy kaikki nuo ylläolevissa viesteissä sanotut /home osiossa olevat jutut. Vain /(juuri) osio menee uusiksi eli Mint 9 korvautuu Mint 13 :lla.

Oliko se tosiaan näin helppoa?