Kirjoittaja Aihe: Nokian linux mutt liian myöhäänkö?  (Luettu 94559 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #80 : 27.08.09 - klo:17.00 »
Tahtoisin minäkin, mutta minkäs teet kun ei ole varaa noin kalliiseen kapulaan...ja Freerunnerillanikaan ei ole ikää kuin puolisen vuotta. ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #81 : 27.08.09 - klo:18.42 »
Eikö softan määrän kannalta Android laitteet ole kuitenkin parempi vaihtoehto, Maemolla on käsittääkseni ihan olemattoman pieni käyttäjäkunta vrt. Androidiin? HC nörtille tuo Maemo on kait helpompi alusta, mutta noin muuten "vaativan peruskäyttäjän" silmillä katsottuna asiaa?

Meinaan Androidille kuitenkin löytyy Spotifyä yms.

jassoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #82 : 27.08.09 - klo:19.07 »
Oli mtv3 jo että nokia lanseerannu uuden linux puhelimen myyntiin ja hintaa alkuun noin 500e mutta varmaan laskee hinta paremmin asiakas ystävälliselle tasolle tuonne jouluun mennessä ainakin.... :P
Onkohan nokia sitten laittanut suljetun ohjelmiston tuohon ja mitenkähän muokattava tuollainen on??

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #83 : 27.08.09 - klo:20.26 »
Oli mtv3 jo että nokia lanseerannu uuden linux puhelimen myyntiin ja hintaa alkuun noin 500e mutta varmaan laskee hinta paremmin asiakas ystävälliselle tasolle tuonne jouluun mennessä ainakin.... :P
Onkohan nokia sitten laittanut suljetun ohjelmiston tuohon ja mitenkähän muokattava tuollainen on??

maemo.org

Eikö softan määrän kannalta Android laitteet ole kuitenkin parempi vaihtoehto,

O_O Maemo on niin lähellä debiania että erittäin paljon softaa voidaan varsin pienellä kikkailulla saada toimiaan maemossa, mitä on tehty jo iät ja ajat. maemo.orgissa on jo lähelle 480 kunnon softaa käyttäjille (kunnon softalla tarkoitan kaikkea muuta kuin iPhone tyylistä 200erimatopeliäkaikkipakkosaada-potaskaa). Ja sovelluksia jotka puuttuu sieltä on useita kymmeniä. Maemo on kunnon käyttöjärjestelmä.. Android nyt on taas luonnollisesti hypetetty juttu.

Lainaus
Maemolla on käsittääkseni ihan olemattoman pieni käyttäjäkunta vrt. Androidiin?

Tästä en tiedä, mutta Maemolla on varmasti isompi ja parempi yhteisö.

Lainaus
HC nörtille tuo Maemo on kait helpompi alusta, mutta noin muuten "vaativan peruskäyttäjän" silmillä katsottuna asiaa?

Nokian internettableteissa on tähänkin asti ollut peruskäyttäjälle varsin ystävällinen käyttöliittymä, mutta Maemo 5 heittää koko homman uuteen luokkaan, katsoitko noita videoita? Fremantle pieksää Symbianit ja Androidit.. Nyt on Nokia vihdoinkin alkanut pitää "vaativan peruskäyttäjän" tarpeista huolta!

Sori tuli vähän android-vastainen viesti. Omat kokemukseni androidista ovat olleet aika negatiivisia, Android on minun listallani kaikkien muiden mobiilien linux-distrojen alapuolella..


Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #84 : 27.08.09 - klo:22.26 »
Android on minun listallani kaikkien muiden mobiilien linux-distrojen alapuolella..
En ole ihan älyttömästi perehtynyt noihin, varsinkaan Maemoon, mutta mielestäni Android vaikuttaa todella pätevältä käyttöliittymältä puhelinkäyttöön. Sitä on tullut tietokoneella ihan hetken testattua ja vaikuttaa ihan ok vaihtoehdolta. Samoin monilta valmistajilta on tullut ja on tulossa Android laitteita ja sille tuntuu olevan monia kaupallisten softien tukijaakin kuten mainittu Spotify ja esim. monet GPS-ohjelmistojen tekijät kuten Garmin on käsittääkseni kiinnostunut tekemään softaa kyseisille laitteille, näistä kummatkin sellaisia mitä ei Linuxille varsinaisesti löydy. Eli tuntuva osa iPhone ohjelmien kehittäjistä tuntuu olevan kiinnostunut myös Androidista. Enkä tarkoita mitään matopelijuttuja, vaan ohjelmia jotka oikeasti on käyttökelpoisia kännykässä.

En tiedä tarkoititko juuri tuota, että Androidille löytyy enemmän suljettua koodia vai mitä, mutta mielestäni se ei ole lainkaan huono asia. Monet kaupalliset softat kuitenkin hakkaa harrastelijaohjelmistot 100-0 esim. GPS-ohjelmistot. Vai miten perustelet sen että Android on muiden alapuolella, en ymmärrä? Mielestäni "Android storessa" on todella vähän potaskaa vrt. iPhone ohjelmiin. Meinaan jos menen tuonne maemo.orgiin ja katson suosituimmat ohjelmat, niin löytyyhän sieltäkin vaikka kuinka pelejä yms. "potaskaa". Ensimmäisellä viidellä sivulla en ainakaan saanut itse minkäänlaisia viboja saatavista softista, vai lataako maemo käyttäjät ohjelmat jostain muualta? Tuo suosituimpien lista kuitenkin kertoo hiukan siitä, mihin ohjelmien kehittäjät on panostaneet. Minun silmissä pikaisesti ei mihinkään erityiseen vrt. Android tai vaikka se iPhone. Poislukien ne mainitut kaupalliset softat.

En siis pidä tietenkään mitenkään huonona tuota linux puhelinta, mutta itselle ei ostoperusteeksi todellakaan riitä se, että se on "aito" Linux puhelin. Tässä lopussa nyt katsoin nuo videot ja olisiko niistä pitänyt löytää jotain mihin Android ei taivu?

*edit*
No ok, meinasit että Debianista voi _kikkailulla_ saada softaa toimimaan puhelimessa. Noh oma näkemys puhelimesta on, että sen pitää toimia nopeasti ja täysin ilman kikkailuja sama mitä sillä tekee ja puhelimen konffailuun en itse ainakaan halua tuhlata liikoja aikaani, eli taidamme olla todella pahasti eri linjoilla mobiililaitteiden kanssa. :)
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo:22.28 kirjoittanut qwertyy »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #85 : 27.08.09 - klo:22.36 »
ottamatta sen enempää kantaa siihen miten hyvä androidin käyttöliittymä on (koska en ole ikinä kokeillut sitä), minua vaivaa siinä se, että softadevaus tapahtuu javalla. maemo on minusta tuossa vahvoilla siksi, että se tarjoaa yleisimmät linuxdevauksessa käytettävät työkalut. mutta tuo nyt onkin vaan devaajanäkökulma, enkä oikeastaan ole tällä hetkellä maemostakaan ihan mahdottoman innoissani.

No ok, meinasit että Debianista voi _kikkailulla_ saada softaa toimimaan puhelimessa. Noh oma näkemys puhelimesta on, että sen pitää toimia nopeasti ja täysin ilman kikkailuja sama mitä sillä tekee ja puhelimen konffailuun en itse ainakaan halua tuhlata liikoja aikaani, eli taidamme olla todella pahasti eri linjoilla mobiililaitteiden kanssa. :)

tuo debianista voi saada toimimaan tarkoittaa sitä, että maemo tarjoaa joitain linus-työpöydälläkin käytettyjä kirjastoja sellaisenaan ja niitä käyttävän softan porttaaminen maemo-alustalle ei parhaassa tapauksessa ole hirveän paljon vaikeampaa kuin ohjelman kääntäminen.
Janne

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #86 : 27.08.09 - klo:22.40 »
Tuo selvensi asiaa paljonkin. Itse kuulun puhelimen loppukäyttäjiin, eli itseäni tuo ei koske mitenkään. Siksi Android tuntuisi ainakin näin alustavasti itselle paremmalta vaihtoehdolta softien suhteen. Mä pidän siitä, että on ainakin yksi elektroninen laite minkä kanssa ei oikein paljoa joudu taistelemaan ;)

*edit*
Toki jos maemo yleistyy ja sille tulisi noita haluamiani suljettuja softia, niin mikäs siinä sitten.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #87 : 28.08.09 - klo:00.17 »
Toki jos maemo yleistyy ja sille tulisi noita haluamiani suljettuja softia, niin mikäs siinä sitten.

niin siis aikaisemmilla maemo-plattiksillahan oli käytössä kaupallinen gps-navigaattori, mutta muuten suljettu ja kaupallinen 3rd party softa oli aika vähissä. tilanne kuitenkin muuttunee jos tuo tuosta vielä yleistyy. ihan mielenkiintoista nähdä miten tuon käy.
Janne

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #88 : 28.08.09 - klo:09.36 »
Tuo selvensi asiaa paljonkin. Itse kuulun puhelimen loppukäyttäjiin, eli itseäni tuo ei koske mitenkään. Siksi Android tuntuisi ainakin näin alustavasti itselle paremmalta vaihtoehdolta softien suhteen. Mä pidän siitä, että on ainakin yksi elektroninen laite minkä kanssa ei oikein paljoa joudu taistelemaan ;)

*edit*
Toki jos maemo yleistyy ja sille tulisi noita haluamiani suljettuja softia, niin mikäs siinä sitten.

Juu, minäkin odotan että softatalot kiinostuisi kehittämään maemolle softaa :)

Toisaalta sidän nokian maemolaitteista myös siksi, että, maemo tarvitsee ison näyttötarkkuuden. Iso näyttötarkkuus tarkoittaa sitä että ko. laitteella esim. Ubuntun käyttäminen ei tarkoita sitä että jokainen sovellus menee näytö reunoista ulos. Android laitteissa ärsyttävintä onkin se että niillä ei tosiaan muuta sitten voikkaan tehdä. Tuolle N900 saa erittäin todennäköisesti androidin tulevasuudessa, mutta Googlen pelleilyn takia siihen ei kaskaan tule saamaan Googlen kalenteria tai Mapsia. On siis aivan turha asentaa androidia mihinkään, koska ne androidin hyödyllsimmät softat eivät toimi... Olen käyttänyt androidia tietokoneellani ja Nokia N810:lla. Kyllähän se sinänsä on ihan hyvä, mutta minä ainakin kyllästyin siihen melko pian. Minä olen vähän säätäjä tyyppia, mutta tykkään kuitenkin pitää vähntään yhden puhelimen ja tietokoneen jatkuvasti kunnossa. Android ei vaan ole minun käyttis.. :)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #89 : 28.08.09 - klo:09.40 »
Tämmönen perustelu löyty vaativalle peruskäyttäjälle  ;D
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #90 : 28.08.09 - klo:11.06 »
Maemolle tarkoitettujen sovellusten yleistymistä hidastaa luonnollisesti laitealustojen vähyys (toistaiseksi vain yksi valmistaja) ja sitä kautta yhteisön laajuus. Vaan oli miten oli, niin jokaisen kannattaa tykönään miettiä, mitä nykyisin tekee mobiililaitteellaan ja mitä mahdollisesti tekisi enemmän, jos olisi enemmän vääntöä. Omat vaatimukseni ovat tässä:

1. Kalenterin voi kyllä keskittää yhden laitteen varaan, mutta laitteen katoamisen kannalta ihanteellinen ratkaisu on esim. Google Calendar. Kalenteria pitää kuitenkin pystyä lukemaan ja päivittämään mahdollisimman vaivattomasti. Kunhan selain toimii, niin tämän ei pitäisi olla ongelma. Ulos työntyvä fyysinen näppäimistö on mielestäni ylläpidon kannalta parempi, koska näyttö jää tällöin kokonaan kalenterinäkymälle. En tosin ole testannut iPhonea tai muutakaan näyttönäppistä, joten ehkä tuokin toimii ihan yhtä hyvin.

2. Sosiaalinen media vaatii ennen muuta hyvän ja nopean selaimen. Jokaiselle palvelulle räätälöity sovellus ei siis ole välttämätöntä. Tosin widget/gadget tyyppiset työpöytähärpäkkeet ovat toivottavia, sillä tapahtumien seuranta ja nopean reagoinnin mahdollisuus lisää kokemukseni perusteella esimerkiksi Twitterin käyttöä. Omilla PC koneillani käytän iGoogle aloitussivua ja TwitterGadgettia. Olen tätä kautta saanut hyödyllistä ajankohtaista tietoa kontakteiltani ja myös todistettavasti jakanut sitä.

3. Erilaisten formaattien avaaminen ja muokkaus on tulossa entistä tärkeämmäksi. Jotkut linja-autoyhtiöt ja yritykset julkaisevat tärkeää tietoa vain PDF tiedostoina, joten Adobe Reader on lähes välttämätön pakko. Yhä useampi palvelu on alkanut käyttää sangen rasittavia Flash/AJAX/mitälie -kikkareita, joten myös niiden on toimittava. Esimerkiksi wordpress.com blogin/sivuston ylläpito on yhtä painajaista jopa Opera Minin tyyppisellä mobiiliselaimella. Nykyinen Sonny Eriksonini pystyy avaamaan ainakin joitain videoformaatteja, mutta esimerkiksi Youtube-videoiden lataaminen ja katsominen on yhtä tuskaa. Mukavampaa olisi, jos nekin voisi katsoa suoraan selaimessa. Ehdoton plussa olisi, jos jopa Open Office toimisi mobiililaitteessa, jotta pääsisi esimerkiksi reissussa päivittämään esityskalvojaan.

4. Nopea, suhteellisen laadukas ja linssisuojalla varustettu kamera on osoittautunut minulle lähes välttämättömäksi. Lukemattomia kertoja olen esimerkiksi huomannut vaivattomimmaksi keinoksi ottaa jostain tärkeästä asiasta kuvan ja lähettää sen saman tien kuvagalleriaan tai sähköpostitse tuttavalle. Liitutaululle tehdyt muistiinpanot ja tilanteet saa parhaiten dokumentoiduksi hyvällä kännykkäkameralla. Nopeus on tärkeää tilanteiden tallentamiseksi. Myös kuvien esittämisen täytyy olla nopea. Joissain Symbian kännyköissä on kuulemma tolkuttoman raskasta esimerkiksi zoomata kuvia. Linssisuojus on oikeasti välttämätön. Laadukkaasta kamerasta ei ole mitään iloa, jos linssi on naarmuilla ja likainen.

5. Paikkatiedon merkitys on lisääntymässä kovaa vauhtia. Itse olen pitkään kaivannut kameraa, joka saman tien tallentaisi kuvauspaikan sijainnin. Mikä olisikaan sen mukavempaa, kuin reissussa ottaa kuva vaikkapa mielenkiintoisen erikoiskaupan julkisivusta, jotta löytäisi paikan myös myöhemmin, ja osaisi neuvoa myös kaverit perille. Omassa kotikaupungissakin on edelleen kaupunginosia, missä on ihan mukava selvittää sijaintinsa jopa GPS-tarkkuudella. Edit: Reittihaku ja matkan keston arvio ovat myös osoittautuneet itselleni sangen hyödyllisiksi.

6. Erilaiset apuohjelmat ovat tärkeitä jokapäiväisessä elämässä. Toivon todellakin myös seuraavasta mobiililaitteestani löytyvän esimerkiksi "taskulamppu ominaisuuden" millä saa LED-salaman/tarkennusvalon muutoinkin päälle kuin vain kuvatessa. Olen koukussa RPN-laskimiin, joten toivon myös sellaisen olevan saatavilla. Sanakirja on myös osoittaututunut hyödylliseksi. Sanakirjaa voi toki myös käyttää selaimen kautta, kunhan palvelu toimii nopeasti ja vaivattomasti. On loppujen lopuksi sama, onko nuo sovellukset tehty Javalla tai jollain muulla, kunhan ne on saatavilla, suhteellisen edullisia/ilmaisia ja vieläpä toimivat.

7. Käyttöliittymän toimivuus ja vaivaton muokattavuus on olennaista, sillä monikin edellä mainituista uhkaa jäädä käyttämättä, jos sovellus on vaikea löytää ja siten hidas käynnistää. Kameran pitää käynnistyä, kun avaa linssisuojuksen. Oikopolku "taskulamppu apuohjelmaan" pitää olla korkeintaan kahden klikkauksen päässä. Kaikki turha pitää olla siivottavissa jonnekin syrjään. Itse en tee hittoakaan joillain Sony Ericssonin PlayNowTM tai OVINOKIA palveluilla, joten en kaipaa moisiin lehmän kokoista käynnistysikonia työpöydälleni.

Tuossa seitsemän tärkeintä mieleen tulevaa piirrettä "joita ilman en voi elää" ;D Huomaan ilokseni suurimman osan noista toteutuvan N900 kalikassa, joten jään innolla odottamaan, mitä esimerkiksi http://www.gsmarena.com/ sanoo laitteesta, kunhan ehtivät arvion kirjoittamaan.

« Viimeksi muokattu: 28.08.09 - klo:11.55 kirjoittanut serola »

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #91 : 28.08.09 - klo:11.21 »
Vaan oli miten oli, niin jokaisen kannattaa tykönään miettiä, mitä nykyisin tekee mobiililaitteellaan ja mitä mahdollisesti tekisi enemmän, jos olisi enemmän vääntöä.



The Guardian -verkkosivusto uskookin, että N900 on paljon parempi laite kuin yhtiön aiempi lippulaivamalli N97 - ainakin paperilla.
N900:n käyttämän ARM Cortex-A8 -sirun pitäisi olla N97:n suoritinta kolme kertaa nopeampi. Lisäksi uutuudessa on tuplasti enemmän muistia kuin N97:ssa.

Näin sanotaan: http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/article322927.ece

sieltä voi lukee lisää
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Storck

  • Vieras
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #92 : 28.08.09 - klo:11.43 »
Montako kertaa tässä vaiheessa puhelimen elinkaarta olette jossain lehdessä nähneet negatiivista kommentointia?

Ihan neutraalina sanon että varauksella kannattaa suhtautua kun yhtään kappaletta ei ole vielä myyntimallia tehty.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #93 : 28.08.09 - klo:12.02 »
Hmm... Mielenkiintoista:
http://n800-as-a-professional-tool.blogspot.com/2008/05/openofficeorg-and-abiword-work-in.html
http://www.internettablettalk.com/wiki/index.php?title=Running_Debian_chroot
Eli ilmeisesti OpenOfficen saa ainakin kepulikonsteilla toimimaan.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan N900:n pitäisi periaatteessa pystyä tuohon. Riittävästi prosessoritehoa ja muistia ainakin löytyy. Pystyyköhän nykyiset Android kalikat moiseen?

EDIT: Lähteitä seuraten löysin tieni lopulta tuoreempaan tietoon: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=24272
« Viimeksi muokattu: 28.08.09 - klo:12.12 kirjoittanut serola »

Storck

  • Vieras
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #94 : 28.08.09 - klo:12.17 »
Tästä Maemo-jutusta saattaa tulla yksi tämän palstan "kiihkeimpiä" aihealueita - arvaus-veikkaus-luulo  :o

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #95 : 28.08.09 - klo:12.46 »
Wau, olen kyllä todella yllättynyt siitä, että joku oikeasti haluaa päivitellä wordpressiä ja käyttää openofficea kännykänkokoisella laitteella. Olen täysin mykistynyt..

Tuohon omaan 5800XM:ään löytyy mielestäni ihan kohtuullisesti softaa, vaikka nyt rupuinen symbian onkin. Vaan vaikka voisin lueskella pdf tiedostoja ja katsella vaikka leffoja, niin en todellakaan halua tehdä mitään sellaista puhelimen kokoisella laitteella. Kuriositeettina on pitänyt kokeilla esim. ScummVM emua kännykässä ja toki toimii ihan kivasti kosketusnäytöllä, mutta alle 5min tuli olo, että kuka pirhana oikeasti haluaa pelata näitä pelejä kännykällä, kun jopa tuo eee tarjoaa mielestäni n potenssiin m kertaluokkaa paremman käytettävyyden. Huh mitä hunchback sukupolvia on tulossa :D

Ok, Monen näköinen onnistuu/onnistuisi, mutta itse käytän naamiaskirja applettia, twitter applettia ja katson sähköpostit, siis huom. katson, en kyllä ala vastaileen jos tietokoneelle vain vuorokauden sisällä pääsen ja tällaista päivää ei ole vissiin ollut vuosiin kun 2000-luvulla mennään, silloin tällöin kuuntelen last.fm:ää napeilla tai kytkäisen stereoihin jos värkkäilen jotain vaikka autotallissa ja saatan ehkä katsoa sään ja uutiset jos pitää odotella jossain. Vaan esim. tuo eee hakkaa kännykän ihan milloin vaan, vaikka sen näppäimistöä parjataankin. Ironisesti muuten kukaan ei koskaan tunnu parjaavan kännykkäkokoisten laitteiden näppäimistöjä. Itse siis kyllä maltan odottaa lähes aina, että pääsen ihan oikealle tietokoneelle, niitä kun on joka nurkassa. Itse en ainakaan saa mitään kiksejä siitä, että kännykässä riittää potku vaikka 3D pelien pelaamiseen tai blender animaatioiden tekemiseen. Ja tuo näyttöresoluutiohan on sama kuin ensimmäisissä eee koneissa, joka välttävästi riittää useimmilla sivustoilla jos skaalaa sivua pienemmäksi, niin että teksteistä saa 7" näytöllä juuri ja juuri selvää. Ei pienintäkään epäilystä, että tuon kokoisella näytöllä onnistuisi sama. Zoomaaminen on takuuvarmasti välttämätöntä lähes joka sivulla ja sehän on näppärää pyöritellä peukaloita näytöllä tai nipistellä sitä jatkuvasti, huoh..

Pidän ihan oikeasti uudesta tekniikasta, mutta kännyköiden kohdalla aletaan pikkuhiljaa olla mielestäni "all show, no go" linjalla ja vahvasti, jos joku ei oikeasti muuta koko laitteen fyysistä konseptia todella radikaalisti. Messengerikin tuli alkuun asennettua.... ja myös poistettua heti parin yhteydenoton jälkeen. Vastaile siinä sitten kun toinen kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä tietokoneella. Mieluummin lopetan sen psykoottisen puhelimennäytön- tai näppäinten kankean takomisen ja nostan puhelimen korvalle ja puhun  ;D

*edit*
Ai, niin GPS:ää tulee käytettyä suhteellisen paljon.
« Viimeksi muokattu: 28.08.09 - klo:12.51 kirjoittanut qwertyy »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #96 : 28.08.09 - klo:13.18 »
Huh mitä hunchback sukupolvia on tulossa :D
Tämä polvi on jo ylittänyt neljän kympin rajapyykin ;)

Kerrottakoon anekdoottina tällainenkin tapaus:

Juuri viime viikonloppuna selvitin lennossa Opera Mini selaimen avulla Korppoo-Turku linjan aikataulun 5 minuuttia ennen päivän viimeisen vuoron lähtöä. Tällä kertaa aikataulu oli onneksi saatavana JPEG-kuvana. Edit: eikun GIF: http://www.vainionliikenne.fi/at09-2/kuvat/sivu39.gif

Jossittelu on tietysti typerää, mutta PDF-tiedosto olisi jäänyt lukematta, kuten on itseasiassa myös käynyt. Toisella kertaa jouduin hankkiutumaan PC:n ääreen PDF-muotoisen aikataulun takia.
« Viimeksi muokattu: 28.08.09 - klo:13.22 kirjoittanut serola »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, N900 ja takas KÄRKEEN?
« Vastaus #97 : 28.08.09 - klo:14.01 »
...ja huomaa 32 G + laajennus 48 G = 80 G ...totta vai kirotusvihree...?
Tuo aiheutti minullakin hämmennystä, kunnes minua toisaalla ystävällisesti oikaistiin:

Laitteessa sisäistä muistia 32 GB, lisättävissä maksimissaan 16 GB ulkoinen micro SD, eli noista yhdessä muodostuu tuo 48 GB muistia.

Mutta yllättävää kuitenkin on, että sisäistä muistia on noin paljon  :o Tuo menee heittämällä esim. Nykyisen Eee 901 miniläppärini ohi. Vaan mitkähän mahtavat olla sisäisen muistin kirjoitus ja lukunopeudet?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #98 : 28.08.09 - klo:14.19 »
Tämä polvi on jo ylittänyt neljän kympin rajapyykin ;)

Kerrottakoon anekdoottina tällainenkin tapaus:

Juuri viime viikonloppuna selvitin lennossa Opera Mini selaimen avulla Korppoo-Turku linjan aikataulun 5 minuuttia ennen päivän viimeisen vuoron lähtöä. Tällä kertaa aikataulu oli onneksi saatavana JPEG-kuvana. Edit: eikun GIF: http://www.vainionliikenne.fi/at09-2/kuvat/sivu39.gif

Jossittelu on tietysti typerää, mutta PDF-tiedosto olisi jäänyt lukematta, kuten on itseasiassa myös käynyt. Toisella kertaa jouduin hankkiutumaan PC:n ääreen PDF-muotoisen aikataulun takia.
Lisää offtopikkia:

Vielä typerämpi on kyllä Kotijäätelön reittihaku:
http://pysakit.kotijaatelo.fi/cgi/kj.cgi/athaku.w

Jotta Kotijäätelö pystyisi näyttämään (ilmeisesti paperilta skannatun?) typerän aikataululäpyskänsä, vaatii sivusto Adobe Reader -pluginin asentamista.

Sivun koodaaja ei ilmeisesti osaa edes antaa suoraa linkkiä kyseiseen pdf-tiedostoon, jotta sen voisi ladata koneelle ilman lähdekoodin tutkimista - saati sitten käyttää jotain tietokantaa aikatauluinfon antamiseksi suoraan selaimessa.

Vuosi sitten annettu palaute ei vaikuttanut (paitsi sain kyllä tiedot sähköpostissa). Lähetin eilen uuden palautteen, johon kopioin mukaan pari arviota Adoben ohjelmien turvallisuudesta.

HaXeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
  • Arch linux & Kubuntu 10.04
    • Profiili
    • niksipedia
Vs: Nokian linuxpuhelin, kauas ja takas KÄRKEEN!!! N900
« Vastaus #99 : 28.08.09 - klo:15.07 »
Kyl toi vois O_O:n (openoffice ;) kanssa olla kiva, parhain ehkä nokian mini bluetooth näppiksen kanssa. Näin tuollaisia siis ict messuilla jokunen vuosi sitten e90:jen kanssa markkinoituna. Koulussa voisi olla ehkä kätevä. Liikemiehille tjsp pdf ja powerpoint luku ++, Laitteessa on myös tv out johon voi liittää esim. minikokoisen dataprojektorin jolta olisi todella fiksu näyttää powerpoint esityksiä :)
HUOMIO! Linux kouluihin! AMD Phenom II 3.2GHz X4  2x2gt 1600mhz 500gt
Dealextremestä tekniikkaa polkuhintaan