tää on siirretty kommentti Meizirkin viestiin Android-ketjussa, koska keskustelu kääntyi taas enempi Nokia-painotteiseksi.
____________________________________________________________________________________
Meizirki wrotes:
Verraten moniin muihin matkapuhelinvalmistajiin, on nokia Linux-ratkaisujen kehittämisessä edellä. Älypuhelimien käyttöjärjestelmänä hyödyntämisestä sen sijaan ei ole kahta sanaa. Kilpailu edistää kehitystä, joten ihan hyvä kun nokia kehittää omia linux-systeemejään. Muista että hyvän ohjelmiston kehitys vaatii aikaa ja siksi et voi toistaiseksi lampsia kauppaan ostamaan linux-nokialaista. Nokia on alkanut potentiaalisesti kehittää linuxia puhelimille vasta viime aikoina, mutta Symbiani on ollut olemassa jo vuonna peruna ja pelto. Eiköhän viimeistään Maemo Harmattanin myötä ala linux nokialaisissa loistamaan.
Ei siitä oo kovin pitkää aikaa, kun kerroit tabletin tulevan kesällä ja kehotit minuakin kärsivällisesti odottaan.
Nyt on muka nähty seuraava linux-tabletti, jota vaan ei oo julkistettu ja joka sitten yleisesti todettiin puhelimeksi, jollaisen olemassa olon ja tulemisen Nokia puolestaan kieltää. Vähemmästäkin alkaa usko mennä. Eikä siihen tarvittu Android-huhua. Sitä N810:n seuraajaa kun ei oo tullut ulos
Eikä sen puoleen, on minullakin viesti Nokian sisältä, jossa vakuutetaan Maemo-kehityksen olevan käynnissä, mutta ei sanallakaan viitattu sen käyttökohteeseen... sillähän voidaan kaiketi hyödyntää yhtä hyvin myös Symbiania...
Mutt ei se mitään - kohta Nokian on pakko joko vaihtaa alaa tai tuoda vallan uudenlainen Tabletti markkinoille. Muualla sen uskottavuus on jo mennyt.
Kaikki alkoi vaan älypuhelimista.
Se kohtakin alkaa olla pian jo myöhäistä. Muiltakin kun on tulossa upeita nettitabletteja.
On alkanut mullakin jo usko loppua seuraavan tabletin odotteluun
mutta ei nokian linux hankkeet ole kuolleita:
Maemo 5 SDKita on julkaistu (edelleen betaan asti)Maemon kehitys kyllä etenee, ja luulisin että Maemo 5 nähdään vain yhdessä laitteessa, koska Maemo onneksi siityy kököstä GTK+sta Qt:hen. Ja vasta tämä Qt:sta riippuvainen Harmattan nähdään isommassa puhelinjoukossa
Mozilla / Maemo Hackfest viikonloppuna Nokia antoi sitäpaitsi ihmisten käpälöidä Maemo 5 laitteiden prototyyppejä.Toki minäkin olen pettynyt ettei Maemo 5 laitetta ole vielä ilmaantunut, mutta minä uskon että se on puhelin ja vielä tulee viimeistään syksyllä (jep, minä vaan toivon
) Kuitenkin on alkanut näyttää siltä ettei Nokiaa kiinnosta laittaa myyntiin Maemo 5 laitteita, kun Harmattan tulee kuitenkin enemmän tai vähemmän mullistamaan maemo alustaa. Sitäpaitsi Symbian on ja pysyy nokian älypuhelimissa vielä pitkään, Nokian linux-kehityksen hedelmät näkyy vasta pitkän ajan päästä harmattanin myötä.
Eli siis sama jatkui mitä olen täällä selittänyt jo iät ja ajat, minulla on tämä oma spekulaationi asiasta, enkä nyt vaan pääse siitä eroon. Toisaalta joskus tuntuu että jake sinun toivon himmeneminen on jo vaipunut epätoivoon..
Eikä sen puoleen, on minullakin viesti Nokian sisältä, jossa vakuutetaan Maemo-kehityksen olevan käynnissä, mutta ei sanallakaan viitattu sen käyttökohteeseen... sillähän voidaan kaiketi hyödyntää yhtä hyvin myös Symbiania...
Mutt ei se mitään - kohta Nokian on pakko joko vaihtaa alaa tai tuoda vallan uudenlainen Tabletti markkinoille. Muualla sen uskottavuus on jo mennyt.
Tämä on jo ehkä sitä epätoivoa.
Tunnut olevan Nokialle vihainen?
Katsopa
tämän threadin screeenshotteja SDKsta. Maemon kehitys symbiania varten on naurettava syytös. Fremantlella on ikioma GUI, ja OMAP3 kernelit. miksi Nokia haaskaisi aikaa OMAP3 kerneleiden kehitykseen jos kerran koko laitetta ei ole olemassa. Huhut voi olla monessa suhteessa vääriä, mutta tuskinpa Nokia ihan vielä vaihtaa alaa
Itse uskon että nokian linuxpuhelinrintama tullee, mutta vasta Harmattanin myötä. Maemo 5 koneita tulee sitten ehkä yksi (toivottavasti tänä kesä/syksy/loppuvuonna
)
Se kohtakin alkaa olla pian jo myöhäistä. Muiltakin kun on tulossa upeita nettitabletteja.
Tuo on kyllä totta, mutta useiden lähteiden mukaan Fremantlemasiina ei ole edes tabletti, vaan yksinkertaisesti älypuhelin.