Maemolle tarkoitettujen sovellusten yleistymistä hidastaa luonnollisesti laitealustojen vähyys (toistaiseksi vain yksi valmistaja) ja sitä kautta yhteisön laajuus. Vaan oli miten oli, niin jokaisen kannattaa tykönään miettiä, mitä nykyisin tekee mobiililaitteellaan ja mitä mahdollisesti tekisi enemmän, jos olisi enemmän vääntöä. Omat vaatimukseni ovat tässä:
1.
Kalenterin voi kyllä keskittää yhden laitteen varaan, mutta laitteen katoamisen kannalta ihanteellinen ratkaisu on esim. Google Calendar. Kalenteria pitää kuitenkin pystyä lukemaan ja päivittämään mahdollisimman vaivattomasti. Kunhan selain toimii, niin tämän ei pitäisi olla ongelma. Ulos työntyvä fyysinen näppäimistö on mielestäni ylläpidon kannalta parempi, koska näyttö jää tällöin kokonaan kalenterinäkymälle. En tosin ole testannut iPhonea tai muutakaan näyttönäppistä, joten ehkä tuokin toimii ihan yhtä hyvin.
2.
Sosiaalinen media vaatii ennen muuta hyvän ja nopean selaimen. Jokaiselle palvelulle räätälöity sovellus ei siis ole välttämätöntä. Tosin widget/gadget tyyppiset työpöytähärpäkkeet ovat toivottavia, sillä tapahtumien seuranta ja nopean reagoinnin mahdollisuus lisää kokemukseni perusteella esimerkiksi Twitterin käyttöä. Omilla PC koneillani käytän iGoogle aloitussivua ja TwitterGadgettia. Olen tätä kautta saanut hyödyllistä ajankohtaista tietoa kontakteiltani ja myös todistettavasti jakanut sitä.
3.
Erilaisten formaattien avaaminen ja muokkaus on tulossa entistä tärkeämmäksi. Jotkut linja-autoyhtiöt ja yritykset julkaisevat tärkeää tietoa vain PDF tiedostoina, joten Adobe Reader on lähes välttämätön pakko. Yhä useampi palvelu on alkanut käyttää sangen rasittavia Flash/AJAX/mitälie -kikkareita, joten myös niiden on toimittava. Esimerkiksi wordpress.com blogin/sivuston ylläpito on yhtä painajaista jopa Opera Minin tyyppisellä mobiiliselaimella. Nykyinen Sonny Eriksonini pystyy avaamaan ainakin joitain videoformaatteja, mutta esimerkiksi Youtube-videoiden lataaminen ja katsominen on yhtä tuskaa. Mukavampaa olisi, jos nekin voisi katsoa suoraan selaimessa. Ehdoton plussa olisi,
jos jopa Open Office toimisi mobiililaitteessa, jotta pääsisi esimerkiksi reissussa päivittämään esityskalvojaan.
4. Nopea, suhteellisen laadukas ja linssisuojalla varustettu
kamera on osoittautunut minulle lähes välttämättömäksi. Lukemattomia kertoja olen esimerkiksi huomannut vaivattomimmaksi keinoksi ottaa jostain tärkeästä asiasta kuvan ja lähettää sen saman tien kuvagalleriaan tai sähköpostitse tuttavalle. Liitutaululle tehdyt muistiinpanot ja tilanteet saa parhaiten dokumentoiduksi hyvällä kännykkäkameralla. Nopeus on tärkeää tilanteiden tallentamiseksi. Myös kuvien esittämisen täytyy olla nopea. Joissain Symbian kännyköissä on kuulemma tolkuttoman raskasta esimerkiksi zoomata kuvia. Linssisuojus on oikeasti välttämätön. Laadukkaasta kamerasta ei ole mitään iloa, jos linssi on naarmuilla ja likainen.
5.
Paikkatiedon merkitys on lisääntymässä kovaa vauhtia. Itse olen pitkään kaivannut kameraa, joka saman tien tallentaisi kuvauspaikan sijainnin. Mikä olisikaan sen mukavempaa, kuin reissussa ottaa kuva vaikkapa mielenkiintoisen erikoiskaupan julkisivusta, jotta löytäisi paikan myös myöhemmin, ja osaisi neuvoa myös kaverit perille. Omassa kotikaupungissakin on edelleen kaupunginosia, missä on ihan mukava selvittää sijaintinsa jopa GPS-tarkkuudella. Edit: Reittihaku ja matkan keston arvio ovat myös osoittautuneet itselleni sangen hyödyllisiksi.
6. Erilaiset
apuohjelmat ovat tärkeitä jokapäiväisessä elämässä. Toivon todellakin myös seuraavasta mobiililaitteestani löytyvän esimerkiksi "taskulamppu ominaisuuden" millä saa LED-salaman/tarkennusvalon muutoinkin päälle kuin vain kuvatessa. Olen koukussa RPN-laskimiin, joten toivon myös sellaisen olevan saatavilla. Sanakirja on myös osoittaututunut hyödylliseksi. Sanakirjaa voi toki myös käyttää selaimen kautta, kunhan palvelu toimii nopeasti ja vaivattomasti. On loppujen lopuksi sama, onko nuo sovellukset tehty Javalla tai jollain muulla, kunhan ne on saatavilla, suhteellisen edullisia/ilmaisia ja vieläpä toimivat.
7. Käyttöliittymän toimivuus ja vaivaton muokattavuus on olennaista, sillä monikin edellä mainituista uhkaa jäädä käyttämättä, jos sovellus on vaikea löytää ja siten hidas käynnistää. Kameran pitää käynnistyä, kun avaa linssisuojuksen. Oikopolku "taskulamppu apuohjelmaan" pitää olla korkeintaan kahden klikkauksen päässä. Kaikki turha pitää olla siivottavissa jonnekin syrjään. Itse en tee hittoakaan joillain Sony Ericssonin PlayNow
TM tai OVI
NOKIA palveluilla, joten en kaipaa moisiin lehmän kokoista käynnistysikonia työpöydälleni.
Tuossa seitsemän tärkeintä mieleen tulevaa piirrettä "joita ilman en voi elää"
Huomaan ilokseni suurimman osan noista toteutuvan N900 kalikassa, joten jään innolla odottamaan, mitä esimerkiksi
http://www.gsmarena.com/ sanoo laitteesta, kunhan ehtivät arvion kirjoittamaan.