Mainitaan nyt tässä myös
Unknown Horizons, FIFE-nimiseen avoimen koodin pelimoottoriin tehty (
avointa koodia myöskin oleva) peli. Omasta mielestä peli näyttää hyvin pitkälti Age of Empires II:ltä, mutta eräs pelin kehittäjistä keksi valaista että tämä peli on "enemmän yksilö- ja asukaskeskeinen". Seuraava pätkä on lainattu Unknown Horizonin verkkosivuilta ja se selittää pelin melko hyvin:
"Unknown Horizons is a 2D realtime strategy simulation with an emphasis on economy and city building. Expand your small settlement to a strong and wealthy colony, collect taxes and supply your inhabitants with valuable goods. Increase your power with a well balanced economy and with strategic trade and diplomacy."
Pelimoottori on isometrinen (lue: fallout-tyyppinen) 2D-pelimoottori, eli kehittäjät päättävät että mistä suunnasta peliä kuvataan ja sen jälkeen kuvakulmaa on pelaajan mahdoton muuttaa. Tämä johtuu siitä että objektit ja hahmot renderöidään 2D-muotoon kuvakulmaan sopivaksi kehitysvaiheessa, joten niitä ei ole mahdollista katsoa eri suunnista. Peli voi kuitenkin näyttää hyvältä ja "kolmiulotteiselta" tästä huolimatta. Blenderiä osaavat ehkä saavat valaistusta asiaan seuraavasta kuvasta:
Ei sen enempää pelimoottorista, peli on hienon näköinen ja oikeastaan melko pelattava. Kehitysasteellahan tuo on ja tekoälyltäkin puuttuu pitkälti äly. Huolimatta siitä että itse peli on koodattu pythonilla (pelimoottori kuitenkin C++:aa), peli on melko keveä ja rivakka toimimaan.
Peli toimii Linuxilla ja Windowsilla. Ubuntulle ja Debianille on saatavilla pakettivarastot uusimmista varsinaisista julkasuista sekä viikottaisista git-version käännöksistä. Itse suosittelen kääntämään pelin itse tai asentamaan tuon weekly-pakettivaraston, sillä kehitystahti on kova ja uusin julkaisu itsessään ei takaa mitään vakautta saatika pelattavuutta.
Tästä pääsee latausosioon:
http://www.unknown-horizons.org/download/Ja laitetaampas tähän muutama kuvakin
Klikkaamalla saa suuremmaksi.