Kirjoittaja Aihe: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä  (Luettu 11974 kertaa)

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #20 : 10.05.09 - klo:16.14 »
1. Miten mun pitää valita siin osioinnista, että saan asennettua sen tohon "E:hen" siis ubuntun. C:ssä ja D:ssä ois silti kaikki vanhat jutut tallella (siis kaikki windows jutut)

2. Pitääkö toi E kovo olla joku ext homma eikä joku ntsf homma :S

3. Tarviiko ubuntuun virussuojaa?

4. Voiko home osioita myöhemmin lisätä? Tai eri käyttäjiä?

Toivottavasti voitte vastaa jokaseen
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:19.11 kirjoittanut Exampler »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #21 : 10.05.09 - klo:17.40 »
Hyvä mies!
Äitienpäivänä tuollasia kyselet.
Pariin muuhunkin kysymykseen on varmasti jo vastattu, niihinkin jotka tulevat esille kun olet nuo osiointikiemurat klaarannut.  ;)

Tuossa noin kymmenkunta senttimetriä ylempänä on NAPPULA, semmonen linkki. Sieltä löydät kaiken tarvitsemasi, lue vain rauhassa pariin kertaan läpi ne asiat, ei niitä yhdellä kerralla ole sinne kirjoitettukaan.

Suoraan sisältöön

    * »Esittely
          o Mikä on Ubuntu?
          o Kuvia ja videoita
          o Miksi käyttäisin Linuxia
          o Vertailutaulukko
          o Kubuntu (KDE-työpöytä)
          o Edubuntu (opetuskäyttö)
    * »Hanki Ubuntu
          o Lataa Ubuntu
          o Tilaa Ubuntu CD
          o Lainaa Ubuntu kirjastosta
    * »Ohjeet ja tuki
          o Ohjeiden pääsivu
          o Ubuntun asentaminen
          o Ubuntun päivittäminen
          o Usein kysytyt kysymykset
          o Ubuntu tutuksi -kirja
          o Ubuntu Suomen wiki

Toivottavasti pärjäät alkuun...  8)

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #22 : 10.05.09 - klo:18.51 »
Ei siellä voida noihin 1 ja 2 kohtiin vastata?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #23 : 10.05.09 - klo:19.06 »
Sinä et siis vielä ole tehnyt mitään osiointeja itse (muutellut tuota alkuperäisestä)? Jos et hyvä ei haittaa se tehdään asennuksessa ja jos olet niin mitä?

Se E kyllä formatoidaan ext3:ksi.

Asentaessa siis valitset sen ohjatun osioinnin; pienennä osiota sda2 (eli d:tä (tarkista vielä sen koosta, että se on oikea osio)) ja sitä sitten kutistat sopivasti.

Homea et välttämättä tarvitse erikseen jos et halua, mutta se vaatii käsin osiointia. Sen voi kyllä myöhemmin siirtää erilleen, mutta se on vähän hankalaa ja siihen on wikissä ohjeet.

Ubuntuun ei tarvitse sitä virustorjuntaa, mutta senhän taisit jo saada selville. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #24 : 10.05.09 - klo:19.09 »
Eli, kun mulla on nyt E kovalevy.. niin siinä asennuksessa valitsen sit vissiin sen sda 3 (eli E) niin että se asentaa sen sinne?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #25 : 10.05.09 - klo:19.27 »
Eli, kun mulla on nyt E kovalevy.. niin siinä asennuksessa valitsen sit vissiin sen sda 3 (eli E) niin että se asentaa sen sinne?

Teit siis sinne sen E:n. No sitten valitse, että käyttää sitä (katso koosta mikä on se E niin varmistut parhaiten). :)

Huomaa ettei tuo E-osio näy Windowsille enää asennuksen jälkeen, koska Windows ei ymmärrä Ext3-tiedostojärjestelmää.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #26 : 10.05.09 - klo:19.31 »
Taino mulla oli tommonen yks E tuolla jo, huomasin eilen :D

Sitku asennan ku sitku tulee tämmönen:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
Tossa vaihe 6.

Nii valitsenko osio itse, sillon sen menee varmaan:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi
Nii minkä mä tuolla valitsen?

Onko tämä mahdollista, että tuhoan sen nykyisen E:n (tai siis laitan sen takaisin siihen D:hen kiinni) ja sitten tossa osio itse paikassa painan "Uuusi osiotaulu"?  Vai kannattaako jo valita suoraan vaika Ohjattu - Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa.
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:19.33 kirjoittanut Exampler »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #27 : 10.05.09 - klo:19.48 »
Älä vaan klikkaa (tosin pelkkä klikkaus ei riitä, vaan se pitää hyväksyä ja siinä kyllä varoitetaan) sitä Uusi osiotaulu kohtaa, koska silloin hävität kaiken tiedon kiintolevyltä.

Onko se E Windowsin recovery osio? Joissain koneissa kun on sellainenkin tosin sitä ei varmaan tarvita jos levyt on olemassa. Ne recovery osiot eivät sitten näy Windowsille, joten jos se näkyi Oma Tietokoneessa ja siellä ei ollut mitään niin tuskin on. Voiko sen E:n poistaa Windowsista? Jos voi niin helpointa olisi varmaan tehdä niin ja käyttää suurinta yhtenäistä vapaata (=osioimatonta) tilaa.

Lainaus
6-3. Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Valitse tämä, jos koneellasi on käytettävänä jo valmiiksi vapaata eli osioimatonta tilaa (yleensä näin ei ole, ellei osioimatonta tilaa ole erikseen tehty). Tätä valintaa käytettäessä muuhun osaan kovalevystä ei kosketa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #28 : 10.05.09 - klo:20.03 »
Lainaus
6-3. Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Valitse tämä, jos koneellasi on käytettävänä jo valmiiksi vapaata eli osioimatonta tilaa (yleensä näin ei ole, ellei osioimatonta tilaa ole erikseen tehty). Tätä valintaa käytettäessä muuhun osaan kovalevystä ei kosketa.

Jos E:n pystyy poistamaan nii teenkö just ton 6.3 Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä tilaa (ja sit se ottaa sen sit D:ltä?)
Jos E:tä ei pysty poistamaan, niin otanko osio itse ja sit otan sda3 tai jotain?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #29 : 10.05.09 - klo:20.08 »
Lainaus
6-3. Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Valitse tämä, jos koneellasi on käytettävänä jo valmiiksi vapaata eli osioimatonta tilaa (yleensä näin ei ole, ellei osioimatonta tilaa ole erikseen tehty). Tätä valintaa käytettäessä muuhun osaan kovalevystä ei kosketa.

Jos E:n pystyy poistamaan nii teenkö just ton 6.3 Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä tilaa (ja sit se ottaa sen sit D:ltä?)
Jos E:tä ei pysty poistamaan, niin otanko osio itse ja sit otan sda3 tai jotain?

Tuo käytä suurinta yhtenäistä tyhjää tilaa käyttää osioimatonta aluetta ei jollakin osiolla olevaa tilaa. Siksi poista se E (jos sen paikalle asennat) ja valitse asennuksessa tuo valinta.

Jos päätät käyttää Osioi itse sinun pitää siellä poistaa tuo E ja tehdä sen paikalle melkein sen kokoinen osio (eli sen E:n koko - 1GB) jonka käytät Ext3:na ja liitospisteeksi laitat "/" (ilman lainausmerkkejä) sekä sen lisäksi noin 1 GB kokoisen osion (eli loppu tyhjä tila), jonka valitset käytettäväksi swappina ja liitospisteeksi et laita mitään. Varmista vielä ennen jatkamista ettei noille C:lle ja D:lle tehdä mitään. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #30 : 10.05.09 - klo:20.13 »
Kuulostaa helpommalta toi ensimmäinen vaihtoehto eli 6-3 :P
Onko mun tapauksessa suurin yhtenäinen vapaa tila tuolla D:llä?


Toi mun nykyinen E tuli tälläin, meillä on koneessa kaksi kovalevyä C ja D.. Sitten me otettiin tosta D:stä se joku 20gb sillon windowsin asennuksessa ja laitettiin se periaatteessa E:ksi. Niin onko ideaa mitenkä sen E:n 20gb sais takaisin siihen D:hen?
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:20.16 kirjoittanut Exampler »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #31 : 10.05.09 - klo:20.24 »
Kuulostaa helpommalta toi ensimmäinen vaihtoehto eli 6-3 :P
Onko mun tapauksessa suurin yhtenäinen vapaa tila tuolla D:llä?
Ei, koska se suurin yhtenäinen vapaa tila tarkoittaa sitä tilaa, joka ei ole minkään osion varaama. :)

Se 6-3 on varmastikin se helpoin. :) Tosin melkein yhtä helppo on kutistaa jotain osiota josta ottaa se tila.

Toi mun nykyinen E tuli tälläin, meillä on koneessa kaksi kovalevyä C ja D.. Sitten me otettiin tosta D:stä se joku 20gb sillon windowsin asennuksessa ja laitettiin se periaatteessa E:ksi. Niin onko ideaa mitenkä sen E:n 20gb sais takaisin siihen D:hen?
Eikös tuo olisi helpoin tehdä niin, että siirtäisi tuon E:n tiedostot D:lle ja käyttäisi E:tä siihen asennukseen? Vai onko siellä E:llä jotain sellaista mitä ei voi siirtää?

Tosin kyllä sen yhdistäminenkin periaatteessa onnistuu, mutta helpoin se olisi noin (ja huomattavasti helpompi neuvoa ;D). Siihen kun tarvitsee vähän levyn osiointia GPartedilla ja ainakin minusta sen käyttöä on vähän vaikea neuvoa... :-\ Käyttäminen itsessän ei ole. Tosin jos sinulla on vähänkään hajua osioinnista (ilmeisesti ei ole?) niin voithan ainakin vilkaista sitä (livecd:llä/asennuscdllä Järjestelmä (System) > Ylläpito (Adminstration tjsp.) > Levyosioiden muokkain (Partition editor)). Sillä voi sitten vahingossa, jos ei tiedä mitä tekee, hävitttää tavarat kiintolevyltä ja sitten se menee uudelleen asennus hommiksi.

Ainakin Jauntyn (9.04) asennuksessa on aika selkeä se palkki jossa sanotaan mitä mikin osio sisältää (esim. Windows XP ja Ubuntu 8.04). :)

Nuo C ja D:kö ovat kaksi erillistä kiintolevyä? Vai kaksi erillistä osiota? Joka tapauksessa luulen, että helpoin olisi käyttää sitä E:n tilaa jos vain mahdollista, koska jostain se tila on otettava. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #32 : 10.05.09 - klo:20.33 »
C ja D ovat eri kiintolevyjä. E on osio tosta D:stä.

E osio on nytkin kokoajan ihan tyhjä, että sillä ei oo mitään käyttöä, että olisko helpointa sit osioida itse ja laittaa se sinne E:hen? Kun tota 6-3 oikeen tajunuu :D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #33 : 10.05.09 - klo:20.43 »
Juu helpoin tosiaan olisi käyttää sen E:n tilaa. Pystyykö sen E-osion poistamaan Oma Tietokone ikkunasta (en muista oliko se mahdollista)? Jos ei niin sitten asennuksessa katso onko siellä sitä valintaa käyttää E:tä asennukseen Ohjattulla toiminnolla. :) En ole varma onko, mutta toivottavasti. Muista, että mikäli käynnistät sen asennuscdn testaus tilaan (se ylin käynnistyksessä) niin voit kysellä täältä neuvoja. :)

Yritän vielä kerran selittää tuon 6-3 kohdan...
Se tyhjä tila on se, jota ei voi käyttää, koska siinä kohti ei ole mitään osiota. Jos poistat osion niin syntyy tyhjä tila, jota ei voi käyttää jos siihen ei luo osiota/osioita. Toivottavasti tämä valaisi vähän. Siispä mikäli poistat jollain ohjelmalla sen E:n niin sitten voit käyttää tuota valintaa. :)

Voit tietysti kokeilla poistaa sen E:n sillä GPartedilla (livecd:llä/asennuscdllä Järjestelmä (System) > Ylläpito (Adminstration tjsp.) > Levyosioiden muokkain (Partition editor)). Se onnistuu näin kun olet avannut sen GPartedin livecdllä:
Valitse sieltä oikeasta ylänurkasta toinen kiintolevysi (se on muuten sdb ja sen osiot ovat sdb1 (D) ja sdb2 (E)). Valitse se E osio (koosta näkee), klikkaa sitä oikealla hiiren näppäimellä ja valitse poista. Hyväksy poisto ja valitse Toteuta (tämän jälkeen saattoi vielä joutua hyväksymään). Sitten voitkin sulkea sen ja asentaa tai kokeilla Windowsin toimivuutta ja asentaa vasta sitten. :)

PS. Kaikki toimenpiteet omalla vastuulla ja jos on kysyttävää niin edelleen voi kysyä. :)
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:20.47 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #34 : 10.05.09 - klo:20.52 »
Kiitos kun yritit selventää ton 6-3 koska se selvensi!
Eli nyt sain selville miten poistan tuon E:n.. Eli aion tehdä näin:
->Poistan E:n
->Jää osioimatonta tilaa se 20gb
->Teen 6-3 kohdan, jolloin sen pitäisi käyttää tuo 20gb?

Eikö toimis noin?

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #35 : 10.05.09 - klo:20.53 »
Kiitos kun yritit selventää ton 6-3 koska se selvensi!
Eli nyt sain selville miten poistan tuon E:n.. Eli aion tehdä näin:
->Poistan E:n
->Jää osioimatonta tilaa se 20gb
->Teen 6-3 kohdan, jolloin sen pitäisi käyttää tuo 20gb?

Eikö toimis noin?

Jos perustiedot on tätä tasoa, niin ehkä kannattaisi pysyä siinä Windowsissa.
Kubuntu 24.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #36 : 10.05.09 - klo:21.23 »
Kyllä mä hiffaan, mutta yritän tossa yksinkertaistaa että miten sitä osioimatonta tilaa jää ja käyttääkö se sen 20gb sit siinä 6-3 :P. Siis ihan varmennukseksi.


Ja linuxia ihan mielenkiinnosta ajattelin kokeilla ja täältä lähin apua kysymään, kun ajattelin että täältä ei tule rasittavia "ketun noobi, et tiedä miten tämä timii... älä tuu tänne vaan jää siihen windowsii, spede"
Ja tähän asti olikin tullut oikein hyvää tietoa minulle, kiitos erityisesti tomppelille.

PS. Timo.. Ei kaikki oo samanlaisia kun sinä ja tomppeli, että tietäis tosta noin ja nää asiat on yksinkertaisia. Olethan säkin joskus näitä opetellut ja kysellyt samalla lailla.
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:21.30 kirjoittanut Exampler »

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #37 : 10.05.09 - klo:21.37 »
Turhaa välittää yksittäisten käyttäjien negatiivisista kommenteista. Kyllä se hoituu noin kuten itse sanoit.  ;)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #38 : 10.05.09 - klo:22.08 »
Turhaa välittää yksittäisten käyttäjien negatiivisista kommenteista. Kyllä se hoituu noin kuten itse sanoit.  ;)
Noniin! Olen lukenut tuota ubuntu tutuksi, niin tiiän nyt jo aika hyvi ja nytkin sain lasselta vikaan kysymykseen sen vastauksen.

Mutta jos tulee uusia kysymyksiä tai ongelmia nii laitanko tähän ketjuun vai voinko yv:ttää lassea tai tomppelia?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #39 : 10.05.09 - klo:22.14 »
Olethan säkin joskus näitä opetellut ja kysellyt samalla lailla.
Ainakin minä olen ollut.

Tuli mieleeni, että tarkista sitten minkä valinnan otat (varmaankin sen teet joka tapauksessa, mutta huomautan nyt kuitekin), koska se ei välttämättä ole juuri se 6-3 jossa on Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. :)

Turhaa välittää yksittäisten käyttäjien negatiivisista kommenteista. Kyllä se hoituu noin kuten itse sanoit.  ;)
Noniin! Olen lukenut tuota ubuntu tutuksi, niin tiiän nyt jo aika hyvi ja nytkin sain lasselta vikaan kysymykseen sen vastauksen.
Hyvä. Sitäkin kannattaa lukea, vaikka se kaipaakin hieman päivitystä. :)

Mutta jos tulee uusia kysymyksiä tai ongelmia nii laitanko tähän ketjuun vai voinko yv:ttää lassea tai tomppelia?
Laita vaan tähän niin muutkin voi vastata, vaikka ei minua haittaa se yksityisviestien laittaminen. :)

Jos perustiedot on tätä tasoa, niin ehkä kannattaisi pysyä siinä Windowsissa.
Haista kuule kukkanen. ;) Tekemällä oppii (ainakin itse opin). :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.