Kirjoittaja Aihe: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä  (Luettu 11501 kertaa)

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« : 09.05.09 - klo:21.43 »
Hei, olen uusi täällä ja innostuin vastikään koko dualboot hommasta. Olen hakenut foorumia ja lukenut vaikka mitä ja olen saanut perusidean selville. Toivottavasti aihetta ei heti aleta dissaamaan, kun onhan meitä noobejakin.  :-\

Mutta asiaan.
Ideana olisi saada xp ja ubuntu dualboottiin, kuten otsikko sen kertookin jo. Olisi vielä pari kysymystä mitä en ole saanut selville.
Minulla on kaksi kovalevyä:
C: 37gb, jäljellä 22gb.
D: 130gb, jäljellä 50gb

C:hen on asennettuna windows. Ideahana olisi jättää tuo windows pelien varalta (D kovo täynnä pelejä jne) ja linux jättää testailuun ja lähinnä hoitamaan tärkeitä asioita (esim. pankkiasiat) ilman pelkoa viiruksista ja muista ohjlemista.

Niin miten lähden asiaa purkamaan? Miten saan sillain, että ubuntu asentuu tohon C:hen winukan kanssa ja käyttää sitten ohjelmien asennukseen tota isompaa D levyä, esim. jos asennan sinne ubuntu puolelle firefoxin, nii se menis tonne D:hen, ettei käyttäis C:n muistia?

Toivon asiallista ja yksinkertaista vastausta, koska en luultavasti ymmärrä mitään kovin monimutkaista kuviota :P

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #1 : 09.05.09 - klo:21.49 »
Hienoa, että uusia käyttäjiä, jotka ovat kiinnostuneita Ubuntusta, tulee. :) Tervetuloa vaan.

Ubuntua ei voi asentaa samalle osiolle Windowsin kanssa, vaan joudut lohkaisemaan toisesta osiosta (pienen, suosittelen 15 GB) palan. Varmaan parempi ottaa tuosta D:stä niin jää vähän enemmän tuonne C:lle. Asennuksessa voi valita, että kutistaa yhtä osiota ja Ubuntu asennetaan siihen tilaan. Tuo 15 GB riittää paremmin kuin hyvin jos vielä tutustut Ubuntuun, koska Ubuntun perusasennus vie noin 3 GB (+ ehkä noin 1 GB SWAP (luodaan automaattisesti). :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #2 : 09.05.09 - klo:22.04 »
Kiitos  ;)

Eli lohkaisen tosta D:stä uuden osion, sen 15gb. Pitäiskö kovo jaettuna tyyliin:

Ennnen
C: 37gb, jäljellä 22gb.
D: 130gb, jäljellä 50gb

Jälkeen
C: 37gb, jäljellä 22gb. <- Windows asennus?
D: 115gb, jäljellä 50gb <- Täällä windowsin pelit ja muut
E: 15gb, jäljellä 15gb? <- Ubuntu

Ja jos asennan tuolla ubuntussa vaikka firefoxin, niin se vie muistin tuolta E:stä? Kun olen valinnun koneen käynnistyessä ubuntun, voinko hyödyttää tätä D:tä mitenkään?

Mitä jos en myöhemmin halua enää "tutustua" ubuntuun, niin onko sitä tilaa helppo lisätä tai jtn :D
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:22.14 kirjoittanut Exampler »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #3 : 09.05.09 - klo:22.14 »
Kiitos  ;)

Eli lohkaisen tosta D:stä uuden osion, sen 15gb. Pitäiskö kovo jaettuna tyyliin:

Ennnen
C: 37gb, jäljellä 22gb.
D: 130gb, jäljellä 50gb

Jälkeen
C: 37gb, jäljellä 22gb. <- Windows asennus?
D: 115gb, jäljellä 50gb <- Täällä windowsin pelit ja muut
E: 15gb, jäljellä 15gb? <- Ubuntu

Ja jos asennan tuolla ubuntussa vaikka firefoxin, niin se vie muistin tuolta E:stä? Kun olen valinnun koneen käynnistyessä ubuntun, voinko hyödyttää tätä D:tä mitenkään?

Voit tallentaa sinne tiedostojasi, mutta kyllä ne ohjelmat sinne E:hen menevät. Ubuntussa noita ei sitten kutsuta kirjaimilla, vaan luultavasti C on sda1 ja D sda2 (joskus myös /dev/-alulla esim. /dev/sda1). :)

Tuossa listassasi on pieni virhe (lihavoin sen). ;)
Ja sen lisäksi tuo "E" on kahdessa osassa joista toinen on melkein 15GB Ubuntun osio ja toinen pienempi (ehkä se 1GB) SWAP-osio, jota käytetään keskusmuistin (RAM) jatkona tarvittaessa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #4 : 09.05.09 - klo:22.23 »
Pitääkö mun tallentaa tuolta D:ltä tärkeet kuvat jne, et tuhoutuuko ne?

Haittaako jos sen palan lohkasee D:stä vaikka winukka on asennettu C:hen?
Ja ei tuol oo mitään lihavoituna :D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #5 : 09.05.09 - klo:22.28 »
Pitääkö mun tallentaa tuolta D:ltä tärkeet kuvat jne, et tuhoutuuko ne?

Haittaako jos sen palan lohkasee D:stä vaikka winukka on asennettu C:hen?
Ja ei tuol oo mitään lihavoituna :D

Ne kuvat kannattaa aina pistää talteen, koska aina voi sattua jotakin vahingossa. :-\

Tuossa lainauksessa lihavoin (voi olla vaikea huomata) tuon D:stä jäljellä 50GB, koska siitähän ei sitten ole jäljellä kuin 35GB. Sillä ei ole mitään väliä mistä sen palan lohkaisee. :)

PS. Jos tuo jäljelle jäävä tyhjä tila kuulostaa liian pieneltä, niin pärjäät kyllä vaikka lohkaisisit Ubuntulle vain 10GB. Tai sitten ostat sille toisen kiintolevyn (jos pöytäkone). :)
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:22.33 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #6 : 09.05.09 - klo:22.33 »
Siis D:stä sit voi vaikka poistaa turhaa kuraa, jos tyhjä tila kuulostaa pieneltä :D

Voiko tätä saada niin että se asentaa ubuntun sille "E" ja asentaa kaikki muut sitten D:hen? Onko se nyt et rootin sinne E:hen ja sit jonkun home jutun sinne D:hen?

Meneekö homma teoriassa näin, että nyt mä vaan asennan ubuntun sinne E:hen, se tekee ite ne grubit siis sen että käynnistäessä saa valita mille järjestelmälle haluaa?

Vielä, miten jos haluan koko linuxhomman pois ja takas vanhaan alkuperäiseen eli pelkkä XP, miten se onnistuu?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #7 : 09.05.09 - klo:22.43 »
Siis D:stä sit voi vaikka poistaa turhaa kuraa, jos tyhjä tila kuulostaa pieneltä :D

Voiko tätä saada niin että se asentaa ubuntun sille "E" ja asentaa kaikki muut sitten D:hen? Onko se nyt et rootin sinne E:hen ja sit jonkun home jutun sinne D:hen?
Ei taida onnistua noin...mutta siis niitä D:een tiedostoja voi kyllä käpistellä Ubuntustakin. :)

Meneekö homma teoriassa näin, että nyt mä vaan asennan ubuntun sinne E:hen, se tekee ite ne grubit siis sen että käynnistäessä saa valita mille järjestelmälle haluaa?
Juu menee.

Vielä, miten jos haluan koko linuxhomman pois ja takas vanhaan alkuperäiseen eli pelkkä XP, miten se onnistuu?
XP:ssähän ei taida olla mitään levynhallinta softia, joten tarvitset joko Ubuntun levyn tai jonkun muun levyn jolla on esim. GParted. Sitten käynnistät siltä levyltä ja avaat sen (löytyy Järjestelmä > Ylläpito > Levy osioiden muokkain) GPartedin ja poistat sieltä ne Ubuntun osiot lopusta ja laajennat jotain osiota (eli sitä D:tä) täyttämään puuttuvan tilan sekä valitset Toteuta. Sitten tarvitset vielä XP:een levyn, josta otat sen korjaus tilan ja komennat fixmbr, jonka jälkeen pitäisi onnistua XPeen käyttö eikä Ubuntua näy koko levyllä, vaan asiat ovat kuten ennenkin. Ja myös Ubuntua poistettaessa kaikki tärkeä on otettava talteen, koska voi sattua vahinko (aina pitäisi olla varmuuskopio (minunkin pitäisi se muistaa! ;D)).

PS. Nyt menen nukkumaan, joten jatkan tästä huomenna (tai jos joku muu jaksaa niin saa (tietenkin) jatkaa).
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:22.44 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo:23.02 »
Mikä ubuntun versio kannattaa hommata ja miten se kannattaa hommata? Kirjastosta vai polttaa itse?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #9 : 09.05.09 - klo:23.11 »
Jos kaipaat uusinta uutta (ja varmaankin eniten bugeja  ;)) niin hanki 9.04, jos haluat pitemmän päivitystuen (9.04 saa päivityksiä ensi vuoteen) ja vakaamman ympäristön, niin hanki 8.04, johon saa päivityksiä vuoteen 2011 asti.

Ubuntusta on nämä kaksi eri julkaisumallia, välillä julkaistaan LTS-versioita, joissa on päivitystukea 3 vuotta, kun tavallisissa on vain 1 vuosi, jonka jälkeen se täytyy päivittää uudempaan versioon.

Jos on omia levyjä niin kannattaa polttaa itse, muista polttaa pienellä nopeudella ja tutustu Poltto-ohjeisiin, jossei ISO-moodissa poltto kuulosta tutulta.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #10 : 09.05.09 - klo:23.18 »
Mitä toi nyt meinaa jos 9.04 menee se yks vuos ja lähtee se päivitystuki, mitä se käytännössä tarkottaa/haittaa?

Miten tossa mun kovalevy jutussa kannattaa valita kun asennuksessa on levytilan valmistelu? Mikä niistä 3-4:stä? Jos osioin itse niin miten?

Miten, onko vaikeata vaihtaa myöhemmin ubuntu kubuntuun?
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:23.22 kirjoittanut Exampler »

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #11 : 09.05.09 - klo:23.23 »
No et saa enää tietoturva- ja ohjelmistopäivityksiä. Haitat osannet kuvitella itsekkin.

Itse osiointia en suosittele, jossei ole mitään hajua mitä on tekemissä. Asennus varmaan hoituisi kätevimmin niin, että pienennät osiota, ja jätät yli jäävän tilan varaamattomaksi (eli et formatoi sitä Windows-muotoon tai mihinkään muuhunkaan) ja sitten asennuksessa käytät sitä ohjattua asennusta, jossa käytetään suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Tällöin sen pitäisi ottaa tuo formatoimaton vapaa tila käyttöönsä.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

peran

  • Vieras
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #12 : 09.05.09 - klo:23.29 »
Mitä toi nyt meinaa jos 9.04 menee se yks vuos ja lähtee se päivitystuki, mitä se käytännössä tarkottaa/haittaa?

Miten tossa mun kovalevy jutussa kannattaa valita kun asennuksessa on levytilan valmistelu? Mikä niistä 3-4:stä? Jos osioin itse niin miten?

Jos osioit itse, niin sitten kannattaa suunnitella, minkä laiset osiot osioit?

Minimi on yksi juuri-osio (/). Suositeltava koko n. 15 - 20 Gt, niin päivityskin uuteen versioon pitäisi onnistua.

Suositeltavaa on osioida kaveriksi swap-osio. Varsinkin, jos meinaat käyttää/kokeilla Hipernate-ominaisuuksia, joilla bootti tapahtuu vanhaan tilaan nopeasti. Suositeltava koko n. 1 Gt nykyisillä muisteilla, mutta voi laittaa täydet 2 Gt:kin.

Lisäksi suositeltavaa on varata itsellesi omille tiedostoille oma /home-osio, jos varaat kymmeniä gigoja tilaa Linuxille. Home-osiolle sitten kannattaakin laittaa loput tilat.

Siinäpäs tulikin ohjeet lyhykäisyydessään.

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #13 : 09.05.09 - klo:23.37 »
No et saa enää tietoturva- ja ohjelmistopäivityksiä. Haitat osannet kuvitella itsekkin.
Mitä sit pitää tehrä ku päivitystuki katoaa?

Jos osioit itse, niin sitten kannattaa suunnitella, minkä laiset osiot osioit?
Esim. Lohkasee tosta mun isommasta levystä uuden "kovon" ja sit sinne ubuntu

Lisäksi suositeltavaa on varata itsellesi omille tiedostoille oma /home-osio, jos varaat kymmeniä gigoja tilaa Linuxille. Home-osiolle sitten kannattaakin laittaa loput tilat.
No voisko toi home osio olla mun tapauksessa tuolla D:ssä?
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo:23.40 kirjoittanut Exampler »

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #14 : 10.05.09 - klo:00.27 »
No sitten päivität kokonaan uuteen Ubuntu-versioon, tai käytät tulevaisuudessa reikäistä järjestelmää vanhoine ohjelmistoversioineen.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #15 : 10.05.09 - klo:02.12 »
Hei, olen uusi täällä ja innostuin vastikään koko dualboot hommasta. Olen hakenut foorumia ja lukenut vaikka mitä ja olen saanut perusidean selville. Toivottavasti aihetta ei heti aleta dissaamaan, kun onhan meitä noobejakin.  :-\

Mutta asiaan.
Ideana olisi saada xp ja ubuntu dualboottiin, kuten otsikko sen kertookin jo. Olisi vielä pari kysymystä mitä en ole saanut selville.
Minulla on kaksi kovalevyä:
C: 37gb, jäljellä 22gb.
D: 130gb, jäljellä 50gb

C:hen on asennettuna windows. Ideahana olisi jättää tuo windows pelien varalta (D kovo täynnä pelejä jne) ja linux jättää testailuun ja lähinnä hoitamaan tärkeitä asioita (esim. pankkiasiat) ilman pelkoa viiruksista ja muista ohjlemista.

Niin miten lähden asiaa purkamaan? Miten saan sillain, että ubuntu asentuu tohon C:hen winukan kanssa ja käyttää sitten ohjelmien asennukseen tota isompaa D levyä, esim. jos asennan sinne ubuntu puolelle firefoxin, nii se menis tonne D:hen, ettei käyttäis C:n muistia?

Toivon asiallista ja yksinkertaista vastausta, koska en luultavasti ymmärrä mitään kovin monimutkaista kuviota :P

Tervetuloa Linuxin ihmeelliseen maailmaan! Ihan alkajaisiksi suosittelen mitä lämpimimmin tutustumaan tuohon: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Sen jälkeen kannattaa lukea ubuntu.fi:stä asennusohjeet tarkasti.

Asennuksen jälkeen, kun alat tutustumaan käyttöjärjestelmään tarkemmin, kannattaa tutustua tuohon: http://wiki.linux.fi
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #16 : 10.05.09 - klo:12.07 »
Miten, onko vaikeata vaihtaa myöhemmin ubuntu kubuntuun?

Voit asentaa Ubuntuun useita eri ikkunamanagereita, myös KDE:n. Esimerkiksi tässä koneessa on Gnome, KDE, LXDE, Xfce4 ja Twm :)

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Exampler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #17 : 10.05.09 - klo:15.42 »
Miten te nyt suosittelette että mä osion se ubuntun ja mille, kun mulla on nyt:

C: 37gb, jäljellä 22gb. <- Windows asennus?
D: 110gb, jäljellä 30gb <- Täällä windowsin pelit ja muut
E: 20gb, jäljellä 20gb? <- Ubuntu

Tarkotuksena ois saada toi ubunta tonne E:hen just.

No sitten päivität kokonaan uuteen Ubuntu-versioon, tai käytät tulevaisuudessa reikäistä järjestelmää vanhoine ohjelmistoversioineen.
Tuleeko vuoden välein aina uusi ubuntu versio, ja jos tulee onko se hankala asentaa?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #18 : 10.05.09 - klo:16.08 »
Ubuntusta tulee uusi versio 6kk välein. Uuden asennus tapahtuu joko levyltä tai netin kautta.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

ValtteriV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: XP/Ubuntu dualboot peruskysymyksiä
« Vastaus #19 : 10.05.09 - klo:16.11 »
Ja Ubuntu myös ilmoittaa itse, kun uusi versio on saatavilla. Päivitys tapahtuu samaan tapaan kuin normaalitkin ohjelmapäivitykset.