Kuulostaa helpommalta toi ensimmäinen vaihtoehto eli 6-3
Onko mun tapauksessa suurin yhtenäinen vapaa tila tuolla D:llä?
Ei, koska se suurin yhtenäinen vapaa tila tarkoittaa sitä tilaa, joka ei ole minkään osion varaama.
Se 6-3 on varmastikin se helpoin.
Tosin melkein yhtä helppo on kutistaa jotain osiota josta ottaa se tila.
Toi mun nykyinen E tuli tälläin, meillä on koneessa kaksi kovalevyä C ja D.. Sitten me otettiin tosta D:stä se joku 20gb sillon windowsin asennuksessa ja laitettiin se periaatteessa E:ksi. Niin onko ideaa mitenkä sen E:n 20gb sais takaisin siihen D:hen?
Eikös tuo olisi helpoin tehdä niin, että siirtäisi tuon E:n tiedostot D:lle ja käyttäisi E:tä siihen asennukseen? Vai onko siellä E:llä jotain sellaista mitä ei voi siirtää?
Tosin kyllä sen yhdistäminenkin periaatteessa onnistuu, mutta helpoin se olisi noin (ja huomattavasti helpompi neuvoa
). Siihen kun tarvitsee vähän levyn osiointia GPartedilla ja ainakin minusta sen käyttöä on vähän vaikea neuvoa...
Käyttäminen itsessän ei ole. Tosin jos sinulla on vähänkään hajua osioinnista (ilmeisesti ei ole?) niin voithan ainakin vilkaista sitä (livecd:llä/asennuscdllä Järjestelmä (System) > Ylläpito (Adminstration tjsp.) > Levyosioiden muokkain (Partition editor)). Sillä voi sitten vahingossa, jos ei tiedä mitä tekee, hävitttää tavarat kiintolevyltä ja sitten se menee uudelleen asennus hommiksi.
Ainakin Jauntyn (9.04) asennuksessa on aika selkeä se palkki jossa sanotaan mitä mikin osio sisältää (esim. Windows XP ja Ubuntu 8.04).
Nuo C ja D:kö ovat kaksi erillistä kiintolevyä? Vai kaksi erillistä osiota? Joka tapauksessa luulen, että helpoin olisi käyttää sitä E:n tilaa jos vain mahdollista, koska jostain se tila on otettava.