Kirjoittaja Aihe: Höpinätä OpenGL:stä  (Luettu 9503 kertaa)

JPK1990

  • Vieras
Höpinätä OpenGL:stä
« : 29.03.06 - klo:22.04 »
höpinätä...

[MUOKATTU]
« Viimeksi muokattu: 16.04.06 - klo:15.32 kirjoittanut JPK1990 »

Ubuntuu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
  • Linux koodari
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: OpenGL versus DIrectX(draw)
« Vastaus #1 : 02.04.06 - klo:15.29 »
En tunne kumpaakaan rajapintaa tarkemmin, mutta eikö OpenGLää pitäisi verrata ennemmin Direct3D kuin DirectDraw rajapintaan? Jälkimmäinen on käsittääkseni 2D grafiikalle.

JPK1990

  • Vieras
Re: OpenGL versus DIrectX3D
« Vastaus #2 : 02.04.06 - klo:16.13 »
näinhän se on  :) kukaan ei tiedä asiasta

Qwerty

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #3 : 04.04.06 - klo:10.12 »
OpenGL:än on yksinkertaisesti oltava parempi!

Niin noh ..

(Tässä pelimoottori, mikä käsittääkseni  hyödyntää uusia DX10 ominaisuuksia
http://www.gametrailers.com/download.php?id=9882&type=mov&f=)

Vistassahan ovat tuota openGLää kenties hidastelemassa  :D

Juu olihan noiat huhuja aikanaan liikkeellä, mutta kyllä tämän hetken tietojen mukaan ihan täydellä teholla mukana.
http://blogs.msdn.com/kamvedbrat/archive/2006/02/22/537624.aspx

JPK1990

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #4 : 04.04.06 - klo:14.51 »
OpenGL:än on yksinkertaisesti oltava parempi!

Niin noh ..

(Tässä pelimoottori, mikä käsittääkseni  hyödyntää uusia DX10 ominaisuuksia
http://www.gametrailers.com/download.php?id=9882&type=mov&f=)

Vistassahan ovat tuota openGLää kenties hidastelemassa  :D

Juu olihan noiat huhuja aikanaan liikkeellä, mutta kyllä tämän hetken tietojen mukaan ihan täydellä teholla mukana.
http://blogs.msdn.com/kamvedbrat/archive/2006/02/22/537624.aspx

DX10, mitä uutta? lisää vertteksiliukuhihnoja?


No voe olin jo gimpillä vääntämässä mahtavaa vista mainosta pelaajille.

JPK1990

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #5 : 14.04.06 - klo:15.00 »
JES JES!!! OpenGL kehitettiin ensimmäisenä!  ;D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #6 : 14.04.06 - klo:16.47 »
JES JES!!! OpenGL kehitettiin ensimmäisenä!  ;D

toki ja vielä ihan muuhun tarpeeseen kuin mihin sitä nykyään käytetään.
Janne

JPK1990

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #7 : 14.04.06 - klo:20.30 »
Nonii, toi ray tracing säikäytti. Onko olemassa valmista kirjastoa mallien lataamiseen tiedostosta?
Lainaus
          Mitä OpenGL ei sisällä?
•    Nämä toiminnallisuudet täytyy ohjelmoida itse, tai
     käyttää valmiita, OpenGL:n päällä toimivia kirjastoja
1.   Scene Graphit
   –    OpenGL ei sisällä pysyvää tietorakenetta malleista ja niiden
        sijainneista, joka säilyisi piirtokertojen välissä
        Tällaista rakennetta kutsutaan nimellä scene graph
   –
2.   Mallien lataaminen
   –    OpenGL ei osaa ladata kolmiulotteisia malleja tiedostoista
3.   Ray Tracing
        OpenGL ei tue Ray Tracingia, eli kuvan muodostamista
   –
        valonsäteiden polkuja seuraamalla
   –    Ei toteutettavissa OpenGL:llä

JPK1990

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #8 : 16.04.06 - klo:15.18 »
Eikös toi scene graphit ole toteutettu ajuri tasolla vai?

JPK1990

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #9 : 17.04.06 - klo:14.23 »
Tarvitseeko GLUT mitään omia ajonaikaisia kirjastoja? Siis muita paitsi ne perus GL:ät, mesa jne.

Mitens toi lisenssi kun ei ole GPL niin kui sitte se jossa sitä on käytetty niin voiko se olla GPL tai maksullinen?

Qwerty

  • Vieras
Re: OpenGL versus DirectX3D
« Vastaus #10 : 22.04.06 - klo:11.31 »
(Tässä pelimoottori, mikä käsittääkseni  hyödyntää uusia DX10 ominaisuuksia
http://www.gametrailers.com/download.php?id=9882&type=mov&f=)

Tässä uutta kuvaa pelistä (DX10). Menee jo hivenen ohi aiheesta, mutta näitä kelpaa katsella ..

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/20/crysis_new_screenshots/1.html
http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/20/crysis_new_screenshots/2.html
http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/20/crysis_new_screenshots/3.html

"Crysis will be one of the first titles to use DirectX 10, which will be available exclusively on Windows Vista, though it is currently running on DirectX 9 and existing hardware. In a recent interview with CVG, Bernd Diemer from Crytek had this to say:

Everything you've seen has been running on DX9 and normal hardware you can get in the shops right now. It's all normal spec and doesn't even use a dual processor or anything like that, we don't have any special graphical hardware inside these boxes. However, with DX10 and a dual core CPU, you're going to see something very special indeed.

When we compare Far Cry to Crysis we're talking about two to three levels better in terms of generations, but if you compare DX 9 to DX10 it's at least a generation better, so there's a tangible difference, visually as well as from the intensity. "

Pelistä saadaan varmasti ensi kuun E3-messuilta pelivideota, joten mielenkiinnolla tässä odotellaan ..

Saa nähdä mitä kaikkea Vista DX10 ominaisuuksia Vista tulee hyödyntämään työpöydällä. Wobly windowssit yms. demosivat jo 2003.
« Viimeksi muokattu: 22.04.06 - klo:11.33 kirjoittanut Qwerty »

JPK1990

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #11 : 22.04.06 - klo:12.45 »
Ihan hienoja  :) mitä uutta tuossa on verrattuna edelliseen kuin tuo numero?

high dynamic range(HDR)?
« Viimeksi muokattu: 22.04.06 - klo:12.47 kirjoittanut JPK1990 »

Qwerty

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #12 : 22.04.06 - klo:15.38 »
Ihan hienoja  :) mitä uutta tuossa on verrattuna edelliseen kuin tuo numero?

high dynamic range(HDR)?

Googlella varmaan löydät lisää kaikenlaista "faktaa" nopeastikin, mutta tässä jokunen
linkki:

http://tinyurl.com/meweg/
http://tinyurl.com/oxyfq/TWPR05007_WinHEC05.ppt
http://tinyurl.com/nb5ah
http://tinyurl.com/lbgrn

JPK1990

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #13 : 27.04.06 - klo:16.57 »
En tajua noista oikein mitään, ohjelmoidut liukuhihnat olivat jo versiossa 9 :-/ eli...

Qwerty

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #14 : 28.04.06 - klo:12.17 »
En tajua noista oikein mitään, ohjelmoidut liukuhihnat olivat jo versiossa 9 :-/ eli...

Aiheesta löytyy kirjallisuuttakin kyllä rutkasti. Kannattaa lueskella huolella, että noista
enempi myös oppisi ymmärtämään.

JPK1990

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #15 : 28.04.06 - klo:22.20 »
No jaa.... tuskin luen jonkun kirjan sen takia että saisin selville mitä uutta directX 10 sisältää  :-\ ja vielä enkuks...

Qwerty

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #16 : 28.04.06 - klo:22.59 »
No jaa.... tuskin luen jonkun kirjan sen takia että saisin selville mitä uutta directX 10 sisältää  :-\ ja vielä enkuks...

Niin no menasin ennemminkin, että olisi hyvä lukea aiheesta, että ymmärtäisi mitä kaikki ominaisuudet todella käytännössä merkitsevät. Aiheesta löytyy varmastikin kirjoja myös suomeksi.


JPK1990

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #18 : 01.06.06 - klo:22.32 »
...  :-\

Qwerty

  • Vieras
Re: Höpinätä OpenGL:stä
« Vastaus #19 : 02.06.06 - klo:13.33 »
...  :-\

Noh, mitä mielessä? :)

Microsoft on kuulemma siirtämässä peliä "EVE Online" tukemaan DX10:iä.
Kyseessähän on, jo nyt huikealta näyttävä, online avaruuspeli. Odottakaapas
kun käyttää DX10:n ominaisuuksia ...

http://myeve.eve-online.com/screenshots/
« Viimeksi muokattu: 02.06.06 - klo:13.36 kirjoittanut Qwerty »