näkemyksiä on niin monia kuin on kirjoittajiakin... itse olen kuiten tyytyväinen ja tuo on omaan kokemukseen pohjutuva näkökanta
Sama täälä, minäkin olen kohtuullisen tyytyväinen, joskin 'l'Jamais contente'. Paljon on, mitä vielä pitäisi hioa. Kun kuitenkin itsellä on vertailukohtana CP/M, M$:n tuotanto MSDOS 1.1:stä eteenpäin sekä Linux ver 0.9:stä alkaen, olen sitä mieltä, että kehitys kehittyy. Itse asiassa viimeisen parin vuoden aikana Ubuntussa on tapahtunut paljon. On tullut hyviä ajureita, Se, ettei ATI:n näyttökortille ole kunnon ajureita, ei M$W:tä käyttänyttä enää edes huvita. ATIn korteille ei ole ollut kunnollisia ajureita vielä silloinkaan, kun EGA oli näyttötekniikan huippua.
M$W -puolella näyttöajureiden kanssa on paljon pahemmassa kusessa. Win7 ilmoittelee jatkuvasti, ettei käyttämäni suht arvokas kiihdytetty dualhead näytönohjain ole riittävä screensaverin yms pyörittämiseen.
Kysymys: mitä Ubuntussa oikeastaan muuttuu niin, että täytyy oikein nimellä mainiten julkaista uusi versio ?
Ulkomuoto on jokseenkin vakio, toiminnoissa ei huomaa mitään erikoista. Eikö asiat olisi voitu hoitaa normaalin updaten puitteissa ?
Joka tapauksessa vakava käyttäjä hakee itse ne softat joita tarvitsee ja kiroaa jakelun mukana tullutta, levytilaa syövää, hilettä, joka on mukana 'mulle-heti-tässä-nyt' -iPod-kakaroita varten.
Gnome toimii an sich, mutta esimerkiksi System + Properties seekä System + Administration -valikoissa on kohtia, jotka saisi jo vihdoinkin yhdistää saman lipun alle. Sekä tehdä sinne kohta, jolla saisi hiottua näitä Gnomen ominaisuuksia. Esimerkiksi toolbar:n ikonien tyyppiä ja välistystä. (Koska muuten saadaan valinne, jolla saa esim Thunderbirdissä siirrettyä kaikki hissit siihen pystysuoran keskipalkin luo. HElpottaisi aika tavalla touchpad:n käyttöä)
Tärkeämpää minusta olisi, että luotaisiin sovellusohjelmista distroja. Esimerkiksi sähköposti- ja kalenteri-ohjelmien kohdalla on nyt odotettu jo 15 vuotta eikä mitään läheskään kelvollista ole tullut.
- Käyttäjän datat on kätketty piilohakemistoihin jaa TB:ssä vielä random hakemistonimien taakse 'profiileihin'. Tämä johtaa siihen, että hallittu varmuuskopioiden teko on lähes mahdotonta.
- Evolutionin backup -ohjelma tekee .tar.gz-pakettaja ikäänkuin muita käyttöjärjestelmiä ei olisikaan.
- Thunderbird ja Lightning ovat pysähtyneet omille raiteilleen sopivasti ennen yhdistävää vaihdetta.
- Evolutionin kehitys on illmeisesti lopetettu kokonaan. Virheistä syytellään Gnomea.
- Kalenteriohjelmistojen tietokannat eivät vahingossakaan ole vaihtokelpoisia ja ohjelmien Synchronize/Import/Export/Publish/Get_Published -toiminnat on ilmiselvästi laadittu siten, että käyttäjälle ei tulisi kiusausta käyttää muiden valmistajien postiohjelmia.
Tai sitten tarkoituksena on, että nämä suuren yleisön ohjelmat toimivat vain sisäänheittomalleina yritysversioille. Yritetään koukuttaa isot yhteisöt käyttämään mammuttipaketteja, joista irtipääseminen on mahdotonnta poropietari-tiedostomuotojen ja -siirtoprotokollien takia. Kun kerran asennat M$Windows 2008- serverikasan palvelimillesi ja kytket DFS:n käyttöön, niin siinähän olet. Resistance is futile.
Miksi muuten Linux-piireissä oikeastaan kukaan ei tee mitään saadakseen Samban toimimaan DFS:n kanssa ?
Tai miksei mikään Linuxin sähköposti/kalenteri-ohjelma tue MSExchangea ?
Miksi Ubuntussa on tehty niin hankalaksi se, että käyttöjärjestelmä on omalla levyllään ja datat omallaan ?
Minusta ainoa oikea tapa olisi se, että koneessa olisi kolme kovalevyä: yksi pieni käyttöjärjestelmälle, kaksi isoa datalle ja asetustiedoille. Ainakin itse siirrän yleensä /home:n omalle levylleen, /root:n sekä /etc:n päiväkopion /homelle.
Mielelläni heittäisin nykyiset RAID:t roskiin ja jatkaisin viivästetyn RAID;n kehittämistä.