Kirjoittaja Aihe: Windows Linuxin jälkeen  (Luettu 227150 kertaa)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #80 : 17.09.13 - klo:19.56 »
Jaaha kaverin Win8 BSOD:t näemmä wifiriippuvaisia. Aina kun reititin ottaa ja tiputtaa koneen verkosta, jokin Win8:sin verkkopuolen komponenteista pahoittaa mielensä syvästi ja kaataa Windowsin. Jotain sellaista käytöstä jota olisin odottanut Win98:silta, mutta en uudemmilta Windowseilta. Vahvistaa vaan mun kantaani siitä, että tähän masiinaan ei sitä Vista 2:sta tule. Ikinä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jussil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #81 : 17.01.14 - klo:15.38 »
Mitäs sanotte miten "hyökkäys" herkkä tai paremminkin mikä on läpi pääsyn mahdollisuus jos Win 8.1 on suoraan DNA:n verkossa ilman NAT:a?
Palomuuri päällä, avastin ilmainen virustorjunta.

Kävi vaan niin että verkkoteknisistä ongelmista johtuen työasema on ollut päällä 24h suoraan julkisella ip:llä ilman NAT:a.
Eilen tullessani kotiin kovalevy elämöi aikalailla ja eventtejä oli tämän kaltaisia oikein jonkin verran:

An account was successfully logged on.
Subject:
   Security ID:      SYSTEM
   Account Name:      x$
   Account Domain:      WORKGROUP
   Logon ID:      0x3E7
Logon Type:         5
Impersonation Level:      Impersonation

New Logon:
   Security ID:      NETWORK SERVICE
   Account Name:      NETWORK SERVICE
   Account Domain:      NT AUTHORITY
   Logon ID:      0x3E4
   Logon GUID:      {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Process Information:
   Process ID:      0x260
   Process Name:      C:\Windows\System32\services.exe

jossa x$ on computerin nimi$.

Nyt sain verkkoasioita taas eteenpäin ja NAT:tti päällä, johan helpotti, hiukan.

Ei ole koskaan ollut luottoa MS:n tietoturvaan eikä tällaiset paranna asiaa ;)
Pakko on kuitenkin opiskelujen takia MS:n tuotteita käytellä. >:(

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #82 : 17.01.14 - klo:17.01 »
Tuo on hyvin todennäköisesti esim. virustorjuntaohjelman tai vaikkapa levyneheytyksen "kirjautuminen". Jos koneelle on otettu etäyhteys, niin se näkyy suoraan tapahtumien hallinnassa nimellä "kirjautuminen". Jos tietoja katsoo tarkemmin, niin sieltä löytyy sitten mm. yhteyden ottaneen koneen nimi, ip ja mistä verkosta yhteys on otettu.

Kannattaa vilkaista esim.
http://www.eightforums.com/tutorials/23812-event-viewer-monitor-user-account-activity-windows-8-a.html

*edit*
Tuo kovalevyn elämöinti ei minua ainakaan huolestuta. Windows monesti siirtää esim. eheyttämistä jos vaikuttaa, että käyttäjä on aktiivinen koneella ja aloittaa ylläpitotyöt vasta kun kone taas on ns. tyhjäkäynnillä. Osa viruksentorjuntaohjelmistakin käyttäytyy samoin. Nekin pitäisi kyllä näkyä kaikki tuolla tapahtumien hallinnassa.
« Viimeksi muokattu: 17.01.14 - klo:17.04 kirjoittanut qwertyy »

ari.sternberg

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #83 : 04.04.14 - klo:22.24 »
Tovi sitten tuli kokeiltua 8.1-win. Kokeiluksi jäi. Aivan järkyttävää. Jotenkin siitä huokui koko kaupallisuus ja "my way or highway"- meininki. Kaikki puski pois käyttiksen luota. Kaikki. Ei koskaan enää.

CoReD

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #84 : 21.06.14 - klo:15.52 »
Itse olen nyt käyttänyt rapiat puoli vuotta vallan Windowsia (8.1) ja vaikka tässä onkin monta asiaa jotka ärsyttää ja jotka on omasta mielestä toteutettu paremmin linuxin puolella, niin on tämä omalla tavallaan ollut aika vapauttavaa aikaa.

Nyt voi koppasta verkkokaupasta heräteostoksena vaikka uuden äänikortin tai jonkun oheislaitteen ilman, että tarvitsee märehtiä ja googletella, että toimiikohan se nyt lainkaan linuxin puolella tai kuinka paljon vaivaa käyttöönotto vaatii. Pelien puolella myös helppoa kun ei tarvitse säätää winen kanssa ja voi pelailla sitä mitä mieli tekee tai kaveritkin pelaa ilman ylimääräistä hässäkkää. Ja se peli myös toimii miten sen pitääkin, näyttää siltä miltä pitääkin ja ilman tehohävikkejä.

Se mitä on linuxista jäänyt eniten kaipaamaan on kyllä paketinhallinta. Tämä windowsin tapa:

Etsi ohjelma netistä -> toivo että lähde on turvallinen etkä lataa troijalaista koneellesi -> lataa isntalleri -> avaa installeri -> klikkaile 10 kertaa nextiä, hyväksy ehtoja ja lue joka ruutu läpi ja ota rukseja pois ettet vahingossakaan asenna jotain ad/bloatwarea ohjelman mukana -> avaa ohjelma -> hyväksy vielä kertaalleen parit ehdot ja kieltäydy SUPERPCCLEANERin asennuksesta -> boottaa ohjelma/kone ->lataa päivitykset -> boottaa ohjelma/kone -> käytä ohjelmaa. On kyllä jotain uskomattoman hirveää siihen sudo apt-get install ohjelma ohjelma ohjelma ohjelma -> keitä kahvit -> avaa ohjelmat verrattuna.

Sama juttu päivitysen puolella.

Kunnon koneella en kyllä enää huomaa mitään eroa linuxin hyväksi suorituskyvyssä eikä tämäkään windows-asennus ole vielä kaatunut kertaakaan tämän reilun puolen vuoden aikana, joten eipä tässä winukan vakaudessakaan enää ole valittamista.

Kustomoitavuus ja kunnollinen järjestelmän hallinta ja pykälää parempi tietoturva on tietysti myös juttuja joita linuxin puolelta kaipailee, mutta sen verran mukavuuden haluiseksi tässä on kehittynyt, että eivät kumminkaan käännä vaakakuppia linuxin puolelle tällä pää/pelikoneella. Tuleva htpc/nas tulee kyllä pyörittämään linuxia, siitä ei ole epäilystäkään :) Samoin läppäri jos ja kun sellainen taas talouteen ilmestyy.

Edit: Itse siis aloittanut linuxin käytön windowsin rinnalla 2008 ja 2010 siirtynyt täysin linuxiin (paria hyvin lyhytaikaista hairahdusta lukuunottamatta), nyt sitten viime vuoden lopulla siirtynyt taas takaisin windowsiin.

Editoin luettavampaan muotoon. -- Timo
« Viimeksi muokattu: 21.06.14 - klo:17.52 kirjoittanut Timo Tamminen »
Asus Maximux IV Hero | i5-4670K | Thermalright Archon SB-E | 2x4GB RipjawsX | GTX 970 4GB  | Samsung 128GB 840 Pro | Kingston 480GB SSDNow V300 | 2TB WD Green | Fractal Design Define R4 | Seasonic G-550 | Creative Sound Blaster Z |  Asus PB278Q | Win 8.1

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #85 : 08.08.14 - klo:16.30 »
Olen käyttänyt muutaman vuoden Ubuntua, mutta se päättyi, kun sen toiminta muuttui epävakaaksi, eikä siihen löytynyt mitään selvää syytä. Ubuntun jälkeen siirryin LinuxMintiin, jossa kaikki toimi paremmin kuin Ubuntussa. Olin erittäin tyytyväinen LinuxMintiin, se oli huomattavasti parempi kuin Ubuntu.
Nyt olen uusinut koneeni, ja sen myötä on tullut Windows 8.1.Updater. En ole vuosiin pitänyt Windows tuotteista, mutta nhyt tuntuu, että olen palannut kivikaudesta nykyaikaan Windowsin myötä. En voi muuta kuin ihastella , miten hyvin Windows toimii. Nyt olen valmis maksamaan siitä, että saan käyttää Microsoftt6in tuotteita.
tv. Matzi

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #86 : 17.01.15 - klo:11.02 »
Olen käyttänyt muutaman vuoden Ubuntua, mutta se päättyi, kun sen toiminta muuttui epävakaaksi, eikä siihen löytynyt mitään selvää syytä. Ubuntun jälkeen siirryin LinuxMintiin, jossa kaikki toimi paremmin kuin Ubuntussa. Olin erittäin tyytyväinen LinuxMintiin, se oli huomattavasti parempi kuin Ubuntu.
Nyt olen uusinut koneeni, ja sen myötä on tullut Windows 8.1.Updater. En ole vuosiin pitänyt Windows tuotteista, mutta nhyt tuntuu, että olen palannut kivikaudesta nykyaikaan Windowsin myötä. En voi muuta kuin ihastella , miten hyvin Windows toimii. Nyt olen valmis maksamaan siitä, että saan käyttää Microsoftt6in tuotteita.
tv. Matzi

On myös henkilöitä joille pitäisi maksaa aika paljon että suostuisivat enää käyttämään Microsoftin tuotteita kun kaikki työt on tehty Linux-koneella jo jonkun vuoden ajan:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=47820.msg370226#msg370226
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

fpsg6

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #87 : 22.02.15 - klo:13.02 »
Laitoin nyt tänne,siirrelkää jos tarvis. Meininki olisi asentaa suht uudelle läppärille joku Linux distro win 8.1 tilalle. Kysymys koskeekin sitä että jos haluan asentaa windowsin puhtaana uudelleen jälkikäteen miten saan mbr:n fixattua? Eikös grub jyrää windowsin käynnistysosion? Ongelma on että tässä koneessa ei ole dvd paikkaa,minulla olisi kyllä kill disk levyllä koko levyn jyräämistä varten. Windows on tikulla ja käynnistyy kyllä MUTTA jääkö grub kummittelemaan levylle ilman levyn puhdistusta?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #88 : 22.02.15 - klo:13.19 »
Laitoin nyt tänne,siirrelkää jos tarvis. Meininki olisi asentaa suht uudelle läppärille joku Linux distro win 8.1 tilalle. Kysymys koskeekin sitä että jos haluan asentaa windowsin puhtaana uudelleen jälkikäteen miten saan mbr:n fixattua? Eikös grub jyrää windowsin käynnistysosion? Ongelma on että tässä koneessa ei ole dvd paikkaa,minulla olisi kyllä kill disk levyllä koko levyn jyräämistä varten. Windows on tikulla ja käynnistyy kyllä MUTTA jääkö grub kummittelemaan levylle ilman levyn puhdistusta?
En ihan täysin varmaksi kyllä sano, mutta väittäisin että Windows 8.1 osaisi kyllä tehdä boot sektorit uudelleen toimivaksi ilman mitään lisätarpeita. Tosin jos ongelmiin törmää, niin tuolla on selkeät ohjeet miten pääsee Windowsin (8.1 sivun lopussa) omalta asennusmedialta tekemään tarvittavat muutokset. Huom. älä välitä siitä sivun alussa olevasta apuohjelmasta. Ei niitä tarvi. Windowsin omalla asennusmedialla pärjää ihan täysin.
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/

Pari kertaa olen törmännyt niin pahoihin ongelmiin, että on joutunut kikkailemaan bcdboot ohjelmalla, mutta silloin sähkökatkossa ja koneen kirjoittaessa SSD:lle taisi Windows kadottaa koko ns. boot-osion. Bootrec komennot hoitaa tyyliin 95% tapauksista jos MBR-pitää saada alkuperäiseksi.
« Viimeksi muokattu: 22.02.15 - klo:13.21 kirjoittanut qwertyy »

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #89 : 23.04.15 - klo:16.48 »
Olen onnistunut jotenkin tottumaan Windows 8.1,  ympäristöön. En odottanut mahdottomia ongelmia, mutta niitä tuli.

Osasyynä lie HS-verkkolehden tilaaminen kesähuvilalle saaristoon. Oheisena ärtynyt kommenttini:
Lainaus
Tämän HS-verkkolehden tilasin kokeeksi. Sisältö on melko pinnallista ja erityisesti TV-ohjelmien arvostelut surkean lyhyitä.

MUTTA PAHEMPAA:

Tietokoneeni on uusi Intel NUC ja siinä Windows 8.1 sekä maksullinen Avast-tietoturva. Silti verkkolehden lukeminen on hankalaa. Tavallisista mainoksista selviää koska niissä on se x-josta roskan voi sulkea.

Mutta nyt parina päivänä verkkolehteen siirtyessä lätkähtää vasempaan reunaan ikään kuin osana selaimen sivua sivunkorkuinen lista, jossa pinossa osoitteita, joista luoja pikku surfailijaa varjelkoon. Samalla sivun alareunasta kohoaa kuin aaveita ilmoituksia tyyliin "Windowssissasi on vakava vika" tai "Tietokoneessasi on viirus" yms. hämminkiä, joilla käyttäjää pyydystetään sitä sun tätä ostamaan.

Tästä riesasta ei pääse eroon,vaikka käyttää maksullisen Avastin selainpuhdistajaa. Ponnahtavat takaisin kuin haamu seinästä. Ongelma esiintyy selaimilla IE, Chrome, Firefox ja Opera.

Minä pärjään, sillä minulla on Linux. NUC:n tapauksessa usb-muistilla Knoppix 7.5. Sillä onnistuu Hesarin sivujen lukeminen ilman häiriöitä. Voisitte kuitenkin yrittää puhdistaa maksulliset verkkopalvelunne haittaohjelmista. On kohtuutonta, että maksullissessa palvelussa on sinne tarkoituksella tungettujen mainosten lisäksi sieltä tarttuvia haittaohjelmia.

Tämä palautteeni kuuluisi tekniselle tuelle. Mahdollisuus antaa palautetta teknisistä ongelmista on mielestäni hieman liian hankalaa, ikään kuin toivoisitte, että teitä ei häirittäisi.

Olen eläkeläinen 80 v. Antanette anteeksi pitkän kirjoitteluni. Nuorempi mies ei olisi siihen ryhtynyt vaan täyttänyt tekstin nuorison käyttämillä voimasanoilla.
Vastaus:
Lainaus
Hei Heikki!
Kiitos viestistäsi.

Vaikuttaisi siltä, että kuvailemasi ongelma ei liity Helsingin Sanomien verkkopalveluun. Emme myöskään ole saaneet vastaavaa palautetta muilta asiakkailtamme.

Kiitos myös verkkopalvelun sisältöön liittyvästä palautteestasi. Oletko tutustunut myös Hesarin näköislehteen, joka on täsmälleen sama lehti kuin paperilehti mutta digitaalisessa muodossa?
Tässä taas Windowssissa. Postitan puheenvuoron ja käyn jälleen kokeilemassa HS-verkkopalvelua. Palaan asiaan  ???

Voii   :o  >:(   ???  ::)

Sama sotku jatkuu. Alkuun Operalla meni ihan hyvin, mutta kun kokeilin Chromea ja Firefoxia niin haamupaholaiset ilmestyivät taas. Välillä Avast löyti kolmekin viirusta ja käskin poistamaan. Ei auttanut, nyt taas haamuilua.

Mitä teen? Joku toinen virustorjunta?
« Viimeksi muokattu: 23.04.15 - klo:17.53 kirjoittanut fossiili »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #90 : 23.04.15 - klo:20.15 »
Mitä teen? Joku toinen virustorjunta?
Olisiko koneelle livahtanut jonkin ohjelman asennuksessa jotain ylimääräisiä mainossoftia?

No joka tapauksessa jos noin sattuu olemaan, niin Spybot Search & Destroy ja Malwarebytes Anti-Malware ohjelmat on hyviä ilmaisia poisto-ohjelmia.
https://www.safer-networking.org/
https://www.malwarebytes.org/

Itse en käytä selaimia muutenkaan käytännössä koskaan ilman Adblock Edge plugaria tms. Kuka noita mainoksia jaksaa joka paikassa katsoa.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #91 : 24.04.15 - klo:15.46 »
 Kiitos qwertyy  8)

Asensin Malware Bytes Antimalvaren. Se sanoi löytäneensä 96 uhkatekijää tms. ja poisti ne. Nyt ei ole näkynyt painajaisia.

Hiukan ihmettelen, miksi usein testeissä kehuttu Avast oli ihan avuton. Se onvielä mikrossani toiminnassa. Liekö hyötyä tai haittaa?

Kiitos vielä kerran  :D

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #92 : 24.04.15 - klo:17.50 »
Avast on virustorjuja. Muut haittaohjelmat poistuu muilla avuilla (siis mainos ym haittailijat ei ole oikeita viiruksia). Ite olen kyllä tympiintynyt avastiin viime aikoina koska sekin tyrkyttää väkisellä maksullista versiota.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #93 : 24.04.15 - klo:21.16 »
Hiukan ihmettelen, miksi usein testeissä kehuttu Avast oli ihan avuton. Se onvielä mikrossani toiminnassa. Liekö hyötyä tai haittaa?
Ei siitä varmaan toki mitään haittaa kyllä ole. Itselläkin on yhdessä koneessa Avast asennettuna.

Tosiaan kuten hegulix tuossa jo mainitsi, niin kyseessä on hiukan eri aiheet. Avast on juuri virustorjuntaan kohdennettu ohjelma. Nuo linkittämäni softat taas ovat haittaohjelmiin keskittyneitä. Mainossoftat ja tuollaiset, niin nehän ei varsinaisesti tosiaan viruksia ole. Ärsyttäviä tietysti mutta eivät suoranaisesti aiheuta ainakaan yleensä mitään välitöntä vaaraa käyttäjälle (huom. toki poikkeuksiakin on).

Windows ohjelmissa on nykyään se ikävä puoli, että asentaessa myös erittäin tunnettuja ilmaisohjelmia saa olla erittäin huolellinen siinä asennusvaiheessa. Sanoisin että nykypäivänä 6/10 ohjelmasta taitaa sisältää jotain ylimääräistä tyrkytettävää. Eli siinä (yleensä) heti asennuksen alkuvaiheilla kysytään että asennetaanko sovellus x lisäksi. Nämä voi yleensä ottaa ruksilla pois, mutta hämäävämpiä ovat asentimet, jotka näyttävät ehkä äkkiseltään siltä, että sovellus vain kysyy tyyliin "Oletko lukenut käyttöehdot", jonka käyttäjä monesti kuittaa "kyllä" vaikka tarkemmin katsottuna saatetaan kysyä tosiaan ihan eri sovelluksen asentamisesta. Huomioitavaa että lukuisat tunnetut ohjelmien latauspaikat tarjoaa näitä asentimiin tai ohjelman tekijä on itse halunnut tuon option ja voi saada ilmeisesti jonkin pikku siivun jostain mainostuloista jne. Nämä on monesti niitä selainpalikoita yms. jotka näyttävät mainoksia, tekevät jostain palvelusta oletushakukoneen tai jotain vastaavaa.

Microsoft on varsin tietoinen käyttäjien tuskasta ja nähtäväksi jää tekevätkö he kymppi versioon vielä Microsoftan "repositoryt". Tästä on ollut huhuja jo ajat sitten. Sovelluskehittäjät ja monet sivustojen pitäjät on ilmeisesti täysin erimieltä, koska rahan saaminen voisi vaikeutua merkittävästi.

Lainaus
Kiitos vielä kerran  :D
Eipä mitään. Mukava kuulla että auttoi  :)

*edit*
Oikein varsinaisiin viruksiin en ole kyllä törmännyt pitkään aikaan. Pääsääntöisesti kun tuttavat on pyytäneet apua näissä, niin yleensä näitä haittaohjelmia on sitten kone täynnä. Niitä kun on todella helppo saada "ilmaisilta" pelisivuilta, mainoksista, jo mainituista ohjelma-asentimista jne.

Hyvä nyrkkisääntö on, että mikään nettisivusto ei koskaan kerro mikä konettasi "vaivaa". Yllättävän moni tuntuu menneen halpaan näihin mainos linkkeihin.
« Viimeksi muokattu: 24.04.15 - klo:21.21 kirjoittanut qwertyy »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #94 : 10.05.15 - klo:15.12 »
Itse olen nyt käyttänyt rapiat puoli vuotta vallan Windowsia (8.1) ja vaikka tässä onkin monta asiaa jotka ärsyttää ja jotka on omasta mielestä toteutettu paremmin linuxin puolella, niin on tämä omalla tavallaan ollut aika vapauttavaa aikaa.

Itselläni vain vähäisiä kokemuksia W 8.1 naisystävän koneellla. Käyttöliittymässä olen ihan pihalla. Onneksi jostain löytyi joku työpöydän tapainen. Itse olen tottunut useampaan työpöytään. Valokuvia näyttää surkean hitaasti. Raw-kuvia ei ollenkaan. Koetin Nikonin sivulta asentaa ajuria. Ei asentunut. Jäi kuvat katsomatta. VLC sentään toisti TV-tallenteita ja musiikia. Ikkunat sammutin alt-f4 kun en muuta tapaa keksinyt. Sammutus yllättävän vaikeaa. Windows käyttöni loppui kun en saanut moisessa TV-korttia toimimaan. Käsittääkseni Windowssin media center on edelleen surkea. Mitenkä mahtaa toimia kahdella näytöllä? Itsellä KDE (Gwenview) ja XBMC on näyttänyt kuvat jo pitkään (myös RAW, tiff,png...). En ole muistaakseni mitään ajuria erikseen asentanut. Kaikki on nykyään netissä. Tulihan ne kuvatkin katsottua sitten kun sain siirrettyä ne nettiin. Noissa nettipalveluissa on melko kivoja editoreitakin. Ja nettiselaimia on muitakin kuin IE, josta puuttui png kuville tuki pitkään. Mahtaako tiff-kuvia näyttää vieläkään?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #95 : 10.05.15 - klo:18.56 »
Itselläni vain vähäisiä kokemuksia W 8.1 naisystävän koneellla..... Valokuvia näyttää surkean hitaasti. Raw-kuvia ei ollenkaan. Koetin Nikonin sivulta asentaa ajuria. Ei asentunut.
Kokeilitko ihan MS:n virallista pakettia?
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2859675
Hitauteen en ota kantaa jos on valokuvaaja ja jos kuvia on jäätävät määrät.

Lainaus
Ikkunat sammutin alt-f4 kun en muuta tapaa keksinyt. Sammutus yllättävän vaikeaa.
Ihan oikeasta ylänurkasta ne saa kaikki sammutettua. Tosin oletuksena ns. Modern sovelluksien yläpalkki on piilotettuna että työpinta-ala on saatu maksimoitua. Ilmestyy kyllä kun siirtää vain hiiren sinne. Samoin sammutusnappi on suoraan "start-ruudussa" näkyvillä ja toki kun vain painaa tuota alt+f4 työpöydällä niin saa sen silläkin lailla sammutettua. Tai painamalla Windows näppäintä oikealla napilla tai charms-valikosta asetus täpistä saa myös sammutuksen näkyviin.

Lainaus
Windows käyttöni loppui kun en saanut moisessa TV-korttia toimimaan. Käsittääkseni Windowssin media center on edelleen surkea.
Kaikki on suhteellista. Minusta MC on seiskasta lähtien ollut ihan kelpoinen jos TV-ominaisuuksia kaipaa.

Lainaus
Mitenkä mahtaa toimia kahdella näytöllä? Itsellä KDE (Gwenview) ja XBMC on näyttänyt kuvat jo pitkään (myös RAW, tiff,png...). En ole muistaakseni mitään ajuria erikseen asentanut.
Kahdella näytöllä toimii ihan ok ainakin omassa käytössä. Voin jättää toiselle ruudulle vaikka startin näkyviin ja seurailla tulevia ilmoituksia tai käyttää ns. perinteistä työpöydää kummallakin näytöllä. Kuvista sen verran, että ei minulla ole mielestäni mitään lisäkkeitä kyllä asennettu ja tiff:t näkyy ihan normaalisti.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #96 : 10.05.15 - klo:21.43 »
Itselläni vain vähäisiä kokemuksia W 8.1 naisystävän koneellla..... Valokuvia näyttää surkean hitaasti. Raw-kuvia ei ollenkaan. Koetin Nikonin sivulta asentaa ajuria. Ei asentunut.
Kokeilitko ihan MS:n virallista pakettia?
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2859675
Hitauteen en ota kantaa jos on valokuvaaja ja jos kuvia on jäätävät määrät.
Vanhemman kamerani kuvat näkyvät. Mikä oli yllätys. Uudemman ei. Taas kerran Linux on edellä. Toki kuvat saa näkymään kun asentaa Nikonin RAW-kuvien editorin. Kone on ihan kaupasta ostettu ja siinä virallinen Windows.  Ja ihan muistikortinlukija joka tunnisti kyllä kameran kortin. Jos olisi oma kone asentaisin heti jonkun muun ohjelman kuvien katseluun. Siinä oli oikeasti jotain vikaa. DarkTable on ilmainen ja on Nikonin tai (liki) LightRoomin veroinen. Siihenkin tuli tuki joskus viime kesänä. Ei siitä niin kauaa ole kun kaveri valitti, että ei saa tiff-kuvaa näkymään. En kysynyt selain ja Windows-versiota. Hyvä jos uudempi näyttää. Kuva oli kyllä iso. Maksimi mitä saa gmailin liitteeksi sopimaan. Oliko nyt n. 20 megaa. Kyllä tuollaiseen vanhempi Windows & IE selain kyykähtää. Alkuperäisen koko niin iso (3 kuvan panoraama) että harvempi moisia on nähnyt.

Windows kokemukseni vuosien tauon jälkeen n. 10 min pidempi. Miten Windowssilla käynnistetään sovelluksia toiselle näytölle ei ole minulle avautunut. Linuxissa toimii DISPLAY=:0.1 XBMC. Vähän kun säätää saa vaikka VLC:n näyttämään leffoja ym. tiputtamalla vain tiedosto kuvakkeen päälle TV:sä. Minulla on Win7 lisenssi. Sillä en saanut TV-kortista kuvaa. No kortti on vanha ja ei taida uudemmille Win versioille löytyä ajuria. Kivasti Linux on sillä kuvaa näyttänyt. HD kanavat myös (piti rautaa vaihtaa eli näytönohjain vdpau tuella). Tuki on ihan kernelissä. Aloitin Kaffeinellä. Piti vaan kanavat virittää ja kuva tuli. Windows kokemukset ovat sitten oma lukunsa. Kaikkeni yritin, mutta kuvaa en saanut. Saman valmistajan videokaappari toimi kohtuullisesti ja sain (kamera)videoita kopioitua. Asenteluun ja säätämiseen meni siinäkin useita tunteja.

Ps.  minulla on oikeasti Win7 lisenssi, mutta ei asennettuna koska ei suostunut asentumaan uudelle emolevylle & kovalevylle. Nyt sille varatussa tilassa on kokeilitu SuSEa, Gentoota, Lubuntua,..  kunhan Win 10 valmistuu kokeillaan uudestaan. Linux on nyt minulle oikeasti ainoa vaihtoehto. Win8 lisenssiä en hanki. 

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #97 : 10.05.15 - klo:22.05 »
Miten Windowssilla käynnistetään sovelluksia toiselle näytölle ei ole minulle avautunut. Linuxissa toimii DISPLAY=:0.1 XBMC.
Tuo on oikeastaan paljon yksinkertaisempi asia mitä monet luulee. Avaat ohjelman, joka ensimmäisenä tietysti avautuu näyttö 1:lle. Sen jälkeen raahaat sen haluttuun monitoriin tai pikasiirrät sen Win+nuolinäppäin haluttuun monitorisuuntaan. Sen jälkeen suljet ohjelman ja kun käynnistät sen seuraavan kerran, niin se aukeaa edelliseen paikkaan.

*lisäys*
Tuossa taitaa olla sellainen edellytys, että ohjelma pitää ensin suurentaa täysikokoiseksi ruudulle ja sitten sulkea. Just nyt en pysty asiaa varmistamaan. Tuo pätee seiskasta lähtien.

Lainaus
Ps.  minulla on oikeasti Win7 lisenssi, mutta ei asennettuna koska ei suostunut asentumaan uudelle emolevylle & kovalevylle. .....  kunhan Win 10 valmistuu kokeillaan uudestaan. Linux on nyt minulle oikeasti ainoa vaihtoehto. Win8 lisenssiä en hanki.
Tuo on ihan ymmärrettävää. Jos pakottavaa Windows käyttöä ei juuri nyt ole, niin kannattaa toki aivan ehdottomasti odottaa se pari kuukautta ja päivittää tuo Win7 lisenssi kympille. Ihan turhaa muuten maksaa 8.1 päivityksestä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.15 - klo:22.11 kirjoittanut qwertyy »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #98 : 11.05.15 - klo:19.33 »
Miten Windowssilla käynnistetään sovelluksia toiselle näytölle ei ole minulle avautunut. Linuxissa toimii DISPLAY=:0.1 XBMC.
Tuo on oikeastaan paljon yksinkertaisempi asia mitä monet luulee. Avaat ohjelman, joka ensimmäisenä tietysti avautuu näyttö 1:lle. Sen jälkeen raahaat sen haluttuun monitoriin tai pikasiirrät sen Win+nuolinäppäin haluttuun monitorisuuntaan. Sen jälkeen suljet ohjelman ja kun käynnistät sen seuraavan kerran, niin se aukeaa edelliseen paikkaan.

Onhan noita ikkunoita raahattu. Jännittävää touhua, jos ei näköyhteyttä TV:n ruudulle. Ja jos TV onkin kiinni, niin minne se VLC
hypähtää? Se onkin jännää pimeästä ruudusta raahata ohjelmaa auki olevalle ruudulle. Tulee joku ongintapeli mieleen. Itsellä
nyt mce-yhteensopivan kauko-ohjaimen DVD nappi määritelty niin, että xbmc avautuu TV:n ruudulle. Toinen nappi avaa
vdr-sxfe, jolla pätkin mainokset ym. pois TV-ohjelmista. Yhdellä napilla saan koko koneen kiinni. Ennenkuin käskee DISPLAY=:0.1 XBMC
voi tietysti tarkistaa onko ruutu käytössä. Joskus väsättynä on toiminut hyvin vuosia. Toimii vaikka toinen näyttö olisi kiinni.
Sohvalta mennää jääkaapille ym. eikä raahailemaan tai onkimaan ikkunoita.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Windows Linuxin jälkeen
« Vastaus #99 : 11.05.15 - klo:21.53 »
Onhan noita ikkunoita raahattu. Jännittävää touhua, jos ei näköyhteyttä TV:n ruudulle. Ja jos TV onkin kiinni, niin minne se VLC
hypähtää? Se onkin jännää pimeästä ruudusta raahata ohjelmaa auki olevalle ruudulle. Tulee joku ongintapeli mieleen.
Häh? Siis jos näyttö on pois päältä, niin ei se sinne edes yritä silloin aueta. Sehän aukeaa silloin normaalisti näytölle 1. Eli päänäytölle. Ja edelleen se win+nuolinäppäin toimii kyllä jos sammutat näytön jostain syystä kesken kaiken.

Lainaus
Itsellä nyt mce-yhteensopivan kauko-ohjaimen DVD nappi määritelty niin, että xbmc avautuu TV:n ruudulle. Toinen nappi avaa vdr-sxfe, jolla pätkin mainokset ym. pois TV-ohjelmista. Yhdellä napilla saan koko koneen kiinni. Ennenkuin käskee DISPLAY=:0.1 XBMC voi tietysti tarkistaa onko ruutu käytössä. Joskus väsättynä on toiminut hyvin vuosia. Toimii vaikka toinen näyttö olisi kiinni. Sohvalta mennää jääkaapille ym. eikä raahailemaan tai onkimaan ikkunoita.
Joo-o. No itsekin tätä kyllä kirjoittelen tietokoneen näytöllä ja widin kautta telkkarissa pyörii kokoajan Netflix tuossa taustalla. Ja eihän tuo nyt sitten toiminnaltaan periaatteessa poikkea mitenkään Windowsista. Poislukien että tuo toisessa hommaa ei tarvi viritellä.  ::)

XP:ssä nuo oli täyttä painajaista. Kuitenkin "hiukan" päivittynyt nuo tekniikat.