vaihdoin jo distroakin välissä.. Sama ongelma edelleen
http://www.youtube.com/watch?v=jg2UkFpMFYY
Videosta ei näy syttyykö SSD:n merkkivalo tökkimisen tapahtuessa eli liittyykö se Firefoxin tekemiin levyoperaatioihin. Jos liittyy, sille on kyllä olemassa helppo korjaus.
901 ja FF 3.06 rullaa niin loistavasti, että ei mitään tarvetta vaihtaa muihin.
Näin olen itse tehnyt: (englanninkielinen FF - koitan arvata oikeat termit)
1. Asetuksista turvallisuusvälilehdeltä pois ehdottomasti hyökkäyssivustoihin liittyvät 2 rastia
-> ~/.mozilla/firefox/profiili/urlclassfier* tiedostoihin ei enää kirjoiteta mitään.
2. Edistyneet -> verkko välilehdeltä Offline välimuisti nollaan. Itse en ole nähnyt tarvetta välimuistille.
varmuuden vuoksi myös browser.cache.offline.enable = false
-> OfflineCache hakemistoon ei kirjoituksia
3. Firefoxin levyvälimuistin juureksi /tmp, joka on toki mountattu wikin ohjeiden mukaan tmpfs:nä.
browser.cache.disk.parent_directory = /tmp
Mahdollisesti tämänkin voisi poistaa kokonaan, en ole testannut:
browser.cache.disk.enable = false
4. Tämä on tärkein kohta! Firefox tallentaa jokaisen sivukatselun yhteydessä dataa älykkään osoitepalkin käyttöön places.sqlite tietokantaan, joka nopeasti kasvaa megatavujen kokoiseksi. Juuri nämä kirjoitukset aiheuttavat skrollauksen jumitusta.
Siirrettään tiedosto /tmp:iin ja luodaan linkki. Firefoxin lienee syytä olla suljettuna.
cd [firefoxin profiilihakemisto]
mv places.sqlite /tmp/omanimi.places.sqlite
ln -s /tmp/omanimi.places.sqlite places.sqlite
Rebootissa katoaa selaushistoria. Ja ilmeisesti myös tuoreimmat kirjanmerkit, joita ei FF ei ole kopsannut bookmarkbackups hakemistoon. Tämän vinkin testaaminen on vielä hieman kesken - koska 901+Ubuntu tarvitsee bootata niin harvoin!
Vinkkiä voisi jalostaa tekemällä cronjobin, joka varmistaa places.sqlite tiedoston tietyin välein levylle & skriptin joka tallentaa ja palauttaa sen sammutuksen / käynnistyksen (tai ehkä ulos- ja sisäänkirjatumisen) yhteydessä.
Tietenkin koko firefoxin profiilikansion voi siirtää tmpfs:än, mutta silloin katovat myös tallennetut salasanat, asetukset ym. virran katketessa.