Kirjoittaja Aihe: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10  (Luettu 4770 kertaa)

n00b

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« : 13.02.09 - klo:17.33 »
Aiottii kaverin koneeseen laittaa huomenna Ubuntu 8.10, mut toi WLAN huolestuttaa. Löytyykö sille ajureita laiteajurit paikasta? Kaveri sanoi että siellä ei ollut siellä live-cdeellä vai tuleeko ne vain kun se on asennettu? Vai mistä siihen saa WLAN ajurit vai saako siihen? Eli Asus EEE PCeehen aiomme asentaa
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:17.44 kirjoittanut n00b »
ubuntu on maailman paskin käyttis

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #1 : 13.02.09 - klo:17.49 »
Mihinkäs versioon sitä laitatte? Noita EEE:itä kun on montaa sorttia. Esim. minulla ei EEE 901:ssä toiminut wlan suoraan 8.04:ssä, mutta kun asensin array.orgin kernelin, kaikki toimi. Kannattanee kokeilla noita miniläppäreille räätälöityjä versioita, jos haluaa kaiken mahdollisimman helposti toimimaan. Itse en ole tosin niitä testannut, mutta näin kuvittelisin.

n00b

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #2 : 13.02.09 - klo:18.28 »
Mihinkäs versioon sitä laitatte? Noita EEE:itä kun on montaa sorttia. Esim. minulla ei EEE 901:ssä toiminut wlan suoraan 8.04:ssä, mutta kun asensin array.orgin kernelin, kaikki toimi. Kannattanee kokeilla noita miniläppäreille räätälöityjä versioita, jos haluaa kaiken mahdollisimman helposti toimimaan. Itse en ole tosin niitä testannut, mutta näin kuvittelisin.
EEE PC 900 ja mistä ton Ubuntu EEE saisi kun ite en löydä kun tuo eeebuntu on aika ruma kaverinkin mielestä vai pitäskö se asentaa ja tikulle meiän ei tarvii laittaa  sil kaveril ulkonen DVD asema
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:18.32 kirjoittanut n00b »
ubuntu on maailman paskin käyttis

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #3 : 13.02.09 - klo:18.48 »
Asenna array.org kernel: ohjeet

Toimii alla olevilla koneilla:

eeepc-1000
eeepc-1000H
eeepc-1000HD
eeepc-700
eeepc-701SD
eeepc-900
eeepc-900A
eeepc-901
eeepc-904HD

Asennus ---->

Lisää ohjelmalähteisiin rivi:
Koodia: [Valitse]
deb http://www.array.org/ubuntu intrepid eeepc
Pääte/Terminal:

Haetaan ja siirretään lista
Koodia: [Valitse]
wget http://www.array.org/ubuntu/array-intrepid.list
Koodia: [Valitse]
sudo mv -v array-intrepid.list /etc/apt/sources.list.d/
Asennetaan Array.org repository public key
Koodia: [Valitse]
sudo apt-key add array-apt-key.asc
Päivitetään cachet
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Asennetaan EeePc kernel
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-eeepc
BOOT ja paina esc ennen kuin grub latautuu. Valitse eee-pc kernel pitäisi osata valita automaattisesti.

Vanhan kernelin poisto (ei ole pakko tehdä)

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove linux-generic linux-image-generic linux-restricted-modules-generic
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove linux-.*-generic
Pahoittelen kirjoitusvirheistä.

n00b

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #4 : 13.02.09 - klo:18.56 »
Päätimme että laitamme siihen eeebuntun koska siinähän ei mun tietääkseni noita juttuja tarvitse tehdä
ubuntu on maailman paskin käyttis

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #5 : 13.02.09 - klo:18.59 »
Päätimme että laitamme siihen eeebuntun koska siinähän ei mun tietääkseni noita juttuja tarvitse tehdä

Juu, ei tarvitse.

n00b

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #6 : 13.02.09 - klo:22.06 »
Päätimme että laitamme siihen eeebuntun koska siinähän ei mun tietääkseni noita juttuja tarvitse tehdä

Juu, ei tarvitse.
Selvä eli se on helpoin valinta :)
ubuntu on maailman paskin käyttis

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #7 : 15.02.09 - klo:09.57 »
Onko tahmaavaan Firefoxiin jotain kunnollista ratkaisua?
Se siis aiheuttaa läjän jotain levykirjoituksia sivuja scrollattaessa. Menee täydellisesti jumiin hetkeksi.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #8 : 15.02.09 - klo:10.02 »
Epiphany-gecko on ok, siinä on adblockerikin.
Midori on _todella_ nopea ja saa hyvät pisteet acid3sta, mutta siinä on joitain puutteita
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Erkkimon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #9 : 16.02.09 - klo:06.09 »
Onko kaikissa Asuksen 901-malleissa sisäänrakennettu 3G-tuki, vai onko se vaan joku Elisan kustomoitu 901, jossa se on? Kattelin nimittäin Verkkokaupasta ysinollaykköstä ja siellä ei ollu mitään mainintaa sisäänrakennetusta 3G-tuesta.

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #10 : 16.02.09 - klo:07.09 »
901go:ssa on integroitu 3G. Muissa malleissa ei tietääkseni ole.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #11 : 18.02.09 - klo:15.37 »
Onko tahmaavaan Firefoxiin jotain kunnollista ratkaisua?
Se siis aiheuttaa läjän jotain levykirjoituksia sivuja scrollattaessa. Menee täydellisesti jumiin hetkeksi.

Wikistä 901:n konfigurointisivulta löytyy kikka, jolla saa FF:n (ja muutkin ohjelmat) kirjoittamaan lokitiedostot keskusmuistiin. Tämä auttoi ainakin itselläni siihen, että sivua rullatessa alas alkoi selain aina jökkimään. Sitä alempaa optimoijan vaihtoa en ole koettanut.

Edit: Jo unohtui, että kyseessä 900. Mutta samahan tuossakin toimii.

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #12 : 26.02.09 - klo:14.44 »
vaihdoin jo distroakin välissä.. Sama ongelma edelleen  ???

http://www.youtube.com/watch?v=jg2UkFpMFYY

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #13 : 26.02.09 - klo:15.11 »
Jeps, jopa muutoin paremmin toimiva Operakin käyttäytyy joskus ikävästi sivuja vieritettäessä. Tiedä sitten mistä johtuu. Itse olenkin täysin omaksunut välilyöntinäppäimen käytön hyppiäkseni porrastetusti  alas (shift+space, niin päästään ylös).

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #14 : 26.02.09 - klo:15.38 »
vaihdoin jo distroakin välissä.. Sama ongelma edelleen  ???

http://www.youtube.com/watch?v=jg2UkFpMFYY

Videosta ei näy syttyykö SSD:n merkkivalo tökkimisen tapahtuessa eli liittyykö se Firefoxin tekemiin levyoperaatioihin. Jos liittyy, sille on kyllä olemassa helppo korjaus.
901 ja FF 3.06 rullaa niin loistavasti, että ei mitään tarvetta vaihtaa muihin.

Näin olen itse tehnyt: (englanninkielinen FF - koitan arvata oikeat termit)

1. Asetuksista turvallisuusvälilehdeltä pois ehdottomasti hyökkäyssivustoihin liittyvät 2 rastia
-> ~/.mozilla/firefox/profiili/urlclassfier* tiedostoihin ei enää kirjoiteta mitään.

2. Edistyneet -> verkko välilehdeltä Offline välimuisti nollaan. Itse en ole nähnyt tarvetta välimuistille.
varmuuden vuoksi myös browser.cache.offline.enable = false
-> OfflineCache hakemistoon ei kirjoituksia

3. Firefoxin levyvälimuistin juureksi /tmp, joka on toki mountattu wikin ohjeiden mukaan tmpfs:nä.
browser.cache.disk.parent_directory = /tmp
Mahdollisesti tämänkin voisi poistaa kokonaan, en ole testannut:
browser.cache.disk.enable = false

4. Tämä on tärkein kohta! Firefox tallentaa jokaisen sivukatselun yhteydessä dataa älykkään osoitepalkin käyttöön places.sqlite tietokantaan, joka nopeasti kasvaa megatavujen kokoiseksi. Juuri nämä kirjoitukset aiheuttavat skrollauksen jumitusta.
Siirrettään tiedosto /tmp:iin ja luodaan linkki. Firefoxin lienee syytä olla suljettuna.
Koodia: [Valitse]
cd [firefoxin profiilihakemisto]
mv places.sqlite /tmp/omanimi.places.sqlite
ln -s /tmp/omanimi.places.sqlite places.sqlite

Rebootissa katoaa selaushistoria. Ja ilmeisesti myös tuoreimmat kirjanmerkit, joita ei FF ei ole kopsannut bookmarkbackups hakemistoon. Tämän vinkin testaaminen on vielä hieman kesken - koska 901+Ubuntu tarvitsee bootata niin harvoin!

Vinkkiä voisi jalostaa tekemällä cronjobin, joka varmistaa places.sqlite tiedoston tietyin välein levylle & skriptin joka tallentaa ja palauttaa sen sammutuksen / käynnistyksen (tai ehkä ulos- ja sisäänkirjatumisen) yhteydessä.

Tietenkin koko firefoxin profiilikansion voi siirtää tmpfs:än, mutta silloin katovat myös tallennetut salasanat, asetukset ym. virran katketessa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:16.17 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

mummi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #15 : 26.02.09 - klo:16.40 »
Olen alkanut ja miettiä josko uskaltais päivittää Asus eee pc 900 8.04 hardyn --> 8.10 ja kuinka se mahtaisin kivuttomimmin käydä.
Täältäkö http://www.geteasypeasy.com/
tekemällä windowsissa bootti tikku vai miten?
Hirvittää vaan jos alkaa jotkut kauheet talkoot taas, kuten taannoin mokkula...

Ei tässä sinällään mitään moittimista, mutta alkaa kiinnostus tohon 8.10 heräillä. Mikähän siinä olis paremmin vai ei mikään tähän versioon verraten?
Mahtaako wllan, mokkula (huawei e220), ja artec, sekä mahdollisesti anysee kaapelissa,toimia "lennossa".

Sit tässä välillä ihmeellistä kursorin vallattomuutta, jos ei kato mitä kirjottelee, niin tulee kyllä ihan siansaksaa.

Mistä ja miten päivitys kävisi parhaiten? Jos nyt rohkeus riittää...ja asentuuko se ihan tän entisen päälle kyselemättä mitään? Olen vaan ihmetellyt, vaikka päivityksiä kerneliin tullut, niin ei ne käyttöön tule uudelleen käynnistyksen jälkeenkään.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #16 : 26.02.09 - klo:16.53 »
Olen seurannut Easy Peasy foorumilla palautetta, ja kyllä asennus onnistunee melko kivuttomasti ja nuo mokkulat varmasti saa helpommin pelittämään Ubuntu 8.10 suomalaisten kehittäjien ansiosta. Itse kuitenkin olen nyt jumittunut ja jääräpäinen alkuperäisen Ubuntu 8.04:n käyttäjä. Sitäpaitsi, kuten niin monet täällä tapaa sanoa, miksi rikkoa jotain joka toimii  ;)

Mitään erityisen painavia syitä Ubuntu 8.10:aan siirtymiseksi en itse keksi millään. Mutta jos esimerkiksi mokkulan asennus ei kertakaikkiaan millään tunnu onnistuvan, niin ehkä sitten kannattaa siirtyä Ubuntu 8.10:een.

Tuo "kursorin vallattomuus" tuskin korjautuu Ubuntun päivityksillä. Eeen tyyppivikana on heppoinen näppis, joka voi aiheuttaa esimerkiksi kirjainten kahdentumista, jos sitä tarkoitat.

mummi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #17 : 26.02.09 - klo:17.26 »
No kirjaimetkin joskus kahdentuu, mutta en sitä tarkoita, vaan kursori kirjaimellisesti hyppää minne sun sattuu ja kirjoitus on yhtä sekamelskaa..ärsyttävää alkaa oikomaan.
Tuokin niin kummaa, ettei tapahdu aina.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #18 : 27.02.09 - klo:00.19 »
Eihän ole sama ongelma kuin minulla, eli kämmen hipaisee väkisinkin hiirilevyä kirjoittaessa, jolloin kursori liikkuu sinne, missä "nuoli" milloinkin on. Tämän takia tulee välillä ihmeellisiä lisäyksiä lauseisiin, kun hiiri pomppaa pari riviä ylöspäin kesken kirjoituksen.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC ja Ubuntu 8.10
« Vastaus #19 : 27.02.09 - klo:07.34 »
Eihän ole sama ongelma kuin minulla, eli kämmen hipaisee väkisinkin hiirilevyä kirjoittaessa, jolloin kursori liikkuu sinne, missä "nuoli" milloinkin on. Tämän takia tulee välillä ihmeellisiä lisäyksiä lauseisiin, kun hiiri pomppaa pari riviä ylöspäin kesken kirjoituksen.
Jos käytössä on eee-control, niin sillä saa jonkin pikanäppäimistä kosketuslevyn on/off-kytkimeksi kutsumalla ohjelmaa 'toggle-touchpad'. Katsokaa ruutukaappauskuvasta miten se tehdään: http://greg.geekmind.org/eee-control/#screenshots