Kirjoittaja Aihe: OOo 3.0.1 jakelussa  (Luettu 4437 kertaa)

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
OOo 3.0.1 jakelussa
« : 08.02.09 - klo:22.50 »
Hei,

asensin OOo 3.0.1:n ja hyvin tuntuu toimivan. Tein asennuksen alla olevalta sivulta, jossa hyvät ohjeet asennukseen (uusi rivi sources.list tiedostoon jne.). OOo asentui Synapticin kautta päivityksenä ja kaikki 2.4:ssä olleet asennukset luettiin kauniisti käyttöön.

Koodia: [Valitse]
https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa

Toimii siis minulla, myös Voikko ja lisäosat. Mutta tuo ei ole vielä mikään virallinen Ubuntu -jakelu, joten saattaa olla ettei jollakin toisella toimikaan.

JusSi
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #1 : 08.02.09 - klo:23.04 »
On tää kyllä aika turhauttavaa odotella OpenOffice 3:a Ubuntulle, kun muille järjestelmille on jo uusiakin päivityksiä olemassa. Tää on kyllä mun mielestä semmoinen homma, joka ei ainakaan innosta asentamaan Ubuntua koneelleen. Tuo monelle käyttäjälle tärkein ohjelmisto pitäisi kyllä saada nopeammin viralliseen jakeluun Ubuntussakin. oli ylipäänsä kummallista, ettei 8.10 sitä jo sisältänyt.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #2 : 09.02.09 - klo:01.39 »
Onkos kellään tietoa tuleeko tämä kolmonen jo vakiona tuossa jautyssä?? Vai onko siinäkin vielä tuo kakkos versio..

Storck

  • Vieras
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #3 : 09.02.09 - klo:01.43 »
Kolmonen

Storck

  • Vieras
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #4 : 09.02.09 - klo:01.45 »
On tää kyllä aika turhauttavaa odotella OpenOffice 3:a Ubuntulle, kun muille järjestelmille on jo uusiakin päivityksiä olemassa. Tää on kyllä mun mielestä semmoinen homma, joka ei ainakaan innosta asentamaan Ubuntua koneelleen. Tuo monelle käyttäjälle tärkein ohjelmisto pitäisi kyllä saada nopeammin viralliseen jakeluun Ubuntussakin. oli ylipäänsä kummallista, ettei 8.10 sitä jo sisältänyt.

Tarviitko ihan oikeesti juuri kolmosta vai onko vaan hinku saada uusin versio. Jos OIKEESTI et pärjää ilman niin asenna se koneelle, jos olet vain uusimman version perässä niin ihan turhaa kiukuttelua.

svai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #5 : 09.02.09 - klo:01.56 »
Miks muuten tuossa kesti nuin kauan että ubuntuun tuo kolmonen tuli/tulee? Ei sillä että ei tuolla kakkosella toimeen tulis, vallan mainiosti ne tekstin kirjottaa mitä pitää, mutta ainahan se on kiva uutta saada :)

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #6 : 09.02.09 - klo:15.32 »
Tarviitko ihan oikeesti juuri kolmosta vai onko vaan hinku saada uusin versio. Jos OIKEESTI et pärjää ilman niin asenna se koneelle, jos olet vain uusimman version perässä niin ihan turhaa kiukuttelua.

No kiukutteluahan tää suurimmaksi osaksi on, mutta kyllä kyse on myös periaatteesta. Ihan Ubuntun parasta ajatellen, olisi tärkeää, että Ubuntu ja OpenOffice olisi naitettu yhteen sillä tavalla, että tässä olisi AINA uusin versio openofficesta tarjolla suoraan. Ei noista muista ohjelmista niin väliä. Taitaa ne Ubuntun kehittäjätkin kiukutella OpenOfficen suuntaan, kun eivät sen uusinta versiota jakele... :-)

Mutta joo, ihan hyvin pärjään tuolla 2.4-versiollakin. Windowsissa mulla on 3.0. Olisi vaan niin paljon mukavaa käytellä sitä täälläkin. Ja aion edelleen odotella virallista jakelua.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #7 : 09.02.09 - klo:15.56 »
Nopeammin jakeluun -> enemmän bugeja kansalle.

Viime viikolla oli sellainen bugi Lennyn ooffice 2.4:ssa, että calc kaatui aina! Eli siis oli käyttökelvoton, asia korjautui viikonlopun aikana, mutta ei tällaisia saa päästää vakaisiin distribuutioihin (vaikka tällainen ongelma korjautuisikin varmasti aika nopeasti Ubuntun pakettivarastossa)

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #8 : 09.02.09 - klo:16.09 »
Vanhassa koneessa oli tuo kolmonen ja nyt päivitän sen tähänkin. Kiitos ohjeista!

rnx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #9 : 09.02.09 - klo:16.17 »
Viime viikolla oli sellainen bugi Lennyn ooffice 2.4:ssa, että calc kaatui aina! Eli siis oli käyttökelvoton, asia korjautui viikonlopun aikana, mutta ei tällaisia saa päästää vakaisiin distribuutioihin (vaikka tällainen ongelma korjautuisikin varmasti aika nopeasti Ubuntun pakettivarastossa)

Ovathan tällaiset virheet tietenkin harmillisia, mutta mielestäni kuitenkin anteeksiannettavia: ihmisiähän ne koodaajatkin vain ovat.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #10 : 09.02.09 - klo:16.28 »
Ihan Ubuntun parasta ajatellen, olisi tärkeää, että Ubuntu ja OpenOffice olisi naitettu yhteen sillä tavalla, että tässä olisi AINA uusin versio openofficesta tarjolla suoraan. Ei noista muista ohjelmista niin väliä. Taitaa ne Ubuntun kehittäjätkin kiukutella OpenOfficen suuntaan, kun eivät sen uusinta versiota jakele... :-)

Ubuntu ja Gnome on synkronisoitu. OpenOffice.org:n sykli on hidas, eikä siihen voi oikein vaikuttaakaan, joten vakaiden OpenOffice-versioiden ja Ubuntun väliin jää pakosta ainakin puolen vuoden viive.

"Why does Ubuntu use time-based releases?

Ubuntu releases are challenging because they represent an aggregation of the work of thousands of independent software projects. We feel that a time-based release process enables us to provide our users with the best balance of the latest software, tight integration, and excellent overall quality."

https://wiki.ubuntu.com/TimeBasedReleases

Julkaisutahti on aika iso periaatteellinen kysymys - perustuuko se etukäteen sovittuun päivämäärän vai siihen että julkaisu (lue: ohjelma tai distro) on vakaa. Ubuntun päivämäärään perustuva julkaisutahtikin on keskustelun aihe. Vertaa Debian.

Pitäisikö itse Linux-ydinkin olla tarkasti päivämäärään perustuva, jonka mukaan kaikki muut tärkeät distron muodostavat komponentit tahdistaisivat itsensä? Saataisiin hienoja konstellaatioita Linux-taivaalle, kuin sfäärien sinfoniaa  ;D Mutta ei ne planeetatkaan oikeasti paljoa taida välittää toisistaan - siksi konstellaatioita on niin harvassa...  

Nythän Linus painaa Enter-näppäintä, silloin kuin häntä huvittaa ;D Siis silloin kun hänen mielestään ollaan vakaassa tilassa.

"With the 2.6.x series, the Linux kernel has moved to a relatively strict, time-based release model. At the 2005 Kernel Developer Summit in Ottawa, Canada, it was decided that kernel releases would happen every 2-3 months, with each release being a "major" release in that it includes new features and internal API changes."

http://linuxfoundation.org/publications/linuxkerneldevelopment.php

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #11 : 10.02.09 - klo:19.37 »
Vannomatta paras. Nyt se OpenOffice tuli kuitenkin näillä ohjeilla päivitettyä:

http://news.softpedia.com/news/How-To-Install-OpenOffice-org-3-0-in-Ubuntu-8-10-96449.shtml

Yksi kysymys olisi Ubuntu-eksperteille:

Pitääkö mun ottaa tuolta Järjestelmä --> Ylläpito --> Ohjelmalähteet pois tuo viittaus tuohon ppa.launchpadiin. Voiko se aiheuttaa harmia jatkossa, esim. päivitettäessä Ubuntu seuraavaan versioon?

Jos sen sieltä poistaa, niin aiheuttaako se sitten puolestaan ongelmia tälle epäviralliselle OpenOffice 3 -asennukselle?

Mä olen vähän varovainen näiden eri asennusten kanssa, ettei kävisi niinkuin viimeksi Ubuntua kokeillessani. Silloin asentelin kaikenlaista koneelle ja lopulta järjestelmän päivitys toi aina virheilmoituksia ruutuun.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #12 : 10.02.09 - klo:19.41 »
Asensin tuon Nokia n810:aani, kolme ensiksi huomaamaani asiaa: hidas, hidas ja hidas. Mutta mitäpä odotat 400MHz omap2 prossulla ja 128Mb keskusmuistilla varustetusta masiinasta pyörittämässä KDE 4.2:ta ja OOo:ta samaan aikaan. Alkaa mennä mauttomaksi tää mun testailu.  ;)

Onko tässä kolmosessa parempi MS yhteensopivuus kuin 2.4:ssä?
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #13 : 10.02.09 - klo:19.52 »
Pitääkö mun ottaa tuolta Järjestelmä --> Ylläpito --> Ohjelmalähteet pois tuo viittaus tuohon ppa.launchpadiin. Voiko se aiheuttaa harmia jatkossa, esim. päivitettäessä Ubuntu seuraavaan versioon?

Jos sen sieltä poistaa, niin aiheuttaako se sitten puolestaan ongelmia tälle epäviralliselle OpenOffice 3 -asennukselle?

Jos poistat sen, ei tuo (epävirallinen) Openofficesi enää päivity. Mutta kyllä, ennen seuraavaa jakelupäivitystä tulisi ohjelmalähteistä poistaa (kommentoida) kaikki epäviralliset ja kolmannen osapuolen lähteet. Jos käyttää jakelupäivitykseen siihen tarkoitettua työkalua kikkailematta itse lähteiden tai päätteen kanssa, pitäisi sen (ohjelman) osata poistaa väärät lähteet tilapäisesti itse.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #14 : 10.02.09 - klo:21.53 »

Jos poistat sen, ei tuo (epävirallinen) Openofficesi enää päivity. Mutta kyllä, ennen seuraavaa jakelupäivitystä tulisi ohjelmalähteistä poistaa (kommentoida) kaikki epäviralliset ja kolmannen osapuolen lähteet. Jos käyttää jakelupäivitykseen siihen tarkoitettua työkalua kikkailematta itse lähteiden tai päätteen kanssa, pitäisi sen (ohjelman) osata poistaa väärät lähteet tilapäisesti itse.

OK. Kiitos tiedoista.

Vielä jäi mieltä vaivaamaan yksi asia: Jos poistan tuon viittauksen tuohon epäviralliseen lähteeseen, niin mitä tapahtuu, jos ubuntun virallisiin lähteisiin tulee tuo 3.0-päivitys? Alkaako se seuraamaan ja päivittymään sitten sen mukaan vai onko tiedossa harmeja? Osaako sovellus Linuxissa automaattisesti kytkeytyä noihin lähteisiin?

Tulikohan liian hankalasti kysyttyä, mutta tiedätt ehkä mitä tarkoitan...
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #15 : 10.02.09 - klo:23.26 »
Riippuu ymmärtääkseni (?) paketin nimeämisestä. Jos se on nyt siellä epävirallisessa oupenohvise3 ja ilmestyy sitten virallisiin repoihin nimellä oupenohvise3, pitäisi sen päivittyä.

Tosin se ei ole tulossa virallisiin varastoihin ennen sitä J:llä alkavaa jakelua. Ja jos/kun päivität nyky-ubuntusi uudempaan, lienee pieni vaiva poistaa koko oo3 sitä ennen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #16 : 10.02.09 - klo:23.34 »
Ok. Voisi tosiaan olla järkevää poistaa se ennen Jauntyyn päivittämistä.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: OOo 3.0.1 jakelussa
« Vastaus #17 : 10.02.09 - klo:23.57 »
Riippuu ymmärtääkseni (?) paketin nimeämisestä. Jos se on nyt siellä epävirallisessa oupenohvise3 ja ilmestyy sitten virallisiin repoihin nimellä oupenohvise3, pitäisi sen päivittyä.

Noita epävirallisten lähteiden haittapuolia. Debian-paketteihin lpakataan mukaan sellainen cotrol-tiedosto, joiden mukaan systeemin ilmeisesti osittain pitäisi pysyä kuosissa (löytyy esim replaces, depends, suggests, conflicts tyylisiä kohtia).  Mikäli virallinen lähde ei huomioi epävirallista niin voi syntyä konflikti, jossa esim. toinen paketti yrittää purkautua toisen paketin puretun sisällön päälle ja tämähän estetään. Ei tuo mikään korjaamaton tilanne kuitenkaan välttämättä ole. Joskus harvoin olen törmännyt debiam sidissä tähän.

On hyvä pitää mielessä mahdolliset epävirallisuudet.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla