Kirjoittaja Aihe: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?  (Luettu 5175 kertaa)

Ulkoholisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« : 25.01.09 - klo:00.22 »
Olen hankkimassa läppäriä ja ihmetelin että mikähän olisi se paras vaihtoehto Ubuntulle, että olisi mahdollisimman vähän säätöä ja varmatoiminen.
Sen tiedän että ei ainakaan Acer (kaverilla on ja koko-ajan hän sitää säätää).

Onko esim IBM hyvä? kun niitä näkyy saavan kohtuuhintaan käytettynä!
Eli siis ihan vaan peruskäyttöön.

Olisi hienoa jos sais vähän infoa.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #1 : 25.01.09 - klo:01.56 »
IBM-konetta et enää uutena taida saada. Mutta minäkin olen saanut sen käsityksen, että ibm/lenovo on aika hyvin tuettua. Ainakin oma x61s on ollut helppo...

Päätä kuitenkin ensin mitä ominaisuuksia haluat ja valitse sen mukaan. Linux on laptops sivustollä on paljon tietoa.

m-k-h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #2 : 25.01.09 - klo:08.22 »
Olen käyttänyt Ubuntua  esimerkiksi koneissa T23/T41/T60 ja kaikissa Ubuntun versiosta riippumatta on aina vaadittu kaikenlaista pientä säätöä.

Ymmärtääkseni lähes kaiken kuitenkin saa säätämällä toimimaan. Loistava resurssi nimenomaan Thinkpadeille on http://www.thinkwiki.org. Sieltä löytyy kattavasti tietoa, kuinka tietyt laitekonfiguraatiot saa toimimaan, Esimerkiksi sivulta http://www.thinkwiki.org/wiki/Category:T60 löytyy linkkejä mm. kuinka Ubuntun saa toimimaan T60:llä.

Keskeisimpänä puutteena lienee kovalevyn kiihtyvyysanturin hyvin hankala käyttö. Tämä ominaisuus suojaa kovalevyä, jos esimerkiksi laitteen pudottaa käynnissä ollessa - jos ominaisuutta pitää tärkeänä.

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #3 : 25.01.09 - klo:08.49 »
Ainakin minun tarpeisiini IBM T41 on ollut hyvä valinta. Ei lainkaan ongelmia. Ubuntu versio 8.04LTS.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #4 : 25.01.09 - klo:09.13 »
Minulla on vanha Toshiba Satellite S1410-303. jossa Ubuntu pelannut viduilemati kolmisen vuotta. Nyt jopa uusin testiversio Jaunty pelaa parammin kuin 1½ vuotta vanhassa pöytäkoneessa. Koneiden kirjo on valtava, makuasia. Kysyy ennen ostoa, että pelaakos Ubuntu tai yleensä Linux .
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #5 : 25.01.09 - klo:10.27 »
Myös uudemmissa Toshiba a sarjan kannettavissa pelaa mainiosti, samoin asuksen koneissa on pelannut suht hyvin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #6 : 25.01.09 - klo:10.57 »
Minun läppärini on Fujitsu-Siemens Lifebook 7010. Jos saat tälläisen käytettynä niin se on oikein hyvä valinta vaikkapa Ubuntu 8.10 asentamiseksi.


Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Mikko M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
    • RengelCMS Simple website template
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #7 : 25.01.09 - klo:11.58 »
Uudemmat jakelut uppoaa aika heittämällä Lenovo 3000 N200 läppäriin. Ubuntunkin pitäisi myös mennä helpolla.
Tuolla lisää: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=21175.0

Isoimmat säätelyt tuntuu olevan läppäreissä wlan ja äänet, muuten on heittämällä mennyt heittämällä kahteen aceriin (aceria en suosittele kuitenkaan ostamaan) ja lenovoon.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #8 : 25.01.09 - klo:12.31 »
Minulla on Asus F2HF pelittänyt ilman isompia säätämisiä.

Linux user #424871

Ulkoholisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #9 : 25.01.09 - klo:13.54 »
Johan tuli paljon asiaa  :). Taidan kytätä käytettyä Ibm:n konetta, kun niitä kehutaan joka puolella ja vaikutavatkin myös fyysisesti kestäviltä.

Minulla oli ajatus siis hankkia kannetava ja vaihtaa kovalevyn tilalle cf muistikortti adapterilla, kuulemma toimii pirun hyvin varsinkin sovellusten käynnistämisessä ei juuriikaan viivettä (kaveri on tehny saman ratkaisun) ja virankulutus pieni sekä ei lämpiä ja ei liikkuvia osia :)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #10 : 26.01.09 - klo:15.30 »
T42 on loistava, saa huuto.netistä nykyään halvalla ja riittää peruskäyttöön/cs1.6/tms ihan loistavasti.

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #11 : 26.01.09 - klo:15.34 »
Ainakin minun tarpeisiini IBM T41 on ollut hyvä valinta. Ei lainkaan ongelmia. Ubuntu versio 8.04LTS.
Mulla on T41 myös ja Intrepid Ibex toimii mahtavasti!

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #12 : 26.01.09 - klo:21.53 »
Tuossa T30:ssä pyörii Hardy irkkiservuna ja nyt on uptime n. puolitoista viikkoa johtuen siitä että koira nykäisi virtapiuhan irti (akku on irti jottei se "kuole").
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

vastis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #13 : 27.01.09 - klo:00.10 »
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Lenovo R61 ja Hardy Heron on ollut keskimäärin varsin luotettava yhistelmä sormenjäljenlukijaa ja muita nippeleitä myöten. Ainoastaan integroidun näyttiksen GM965/GL960 piirisarja on ongelmallinen kun haluaa harrastaa grafiikoiden hienosäätöä. Esim grubin ja virtuaalikonsolin "grafiikoiden" muuttaminen ei tahdo onnistua, ja compizin tehosteet ei toimi (blacklistattu)  :)

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #14 : 27.01.09 - klo:07.06 »
(akku on irti jottei se "kuole").
Minä olen tehnyt myös noin siitä lähtien kun tuhosin muutaman läppärin akut pitämällä akkuja jatkuvasti latauksessa.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

uunox

  • Vieras
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #15 : 28.01.09 - klo:20.04 »
Onkos IBMmissä noin heikot laturit? Ja akut, pojan Lenovosta tilttas vuodessa akku. Minun vanha Acer Aspire on vielä kaverilla ja 5 vuotta ollut käytössä, alkuperäinen akku ja ei minuuttiakaan koneesta irti ja 1,5 tuntia käy vieläkin tarvitessa akulla,  että ei akku siitä kärsi jos se on koneessa kiinni...
No, tämä nyt ei muuten liity ubuntuun kuin että kyllä se on koneesta kiinni, ei käyttiksestä...

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Mikä läppäri olisi paras Ubuntulle?
« Vastaus #16 : 28.01.09 - klo:20.17 »
Onkos IBMmissä noin heikot laturit? Ja akut,
Tiedä häntä ::) Toinen mainitsemistani läppäreistä oli todellakin IBM ja toinen Compaq. Tapahtumien ajankohta 10-15 vuotta sitten. Ehkä akut ja laturit ovat kehittyneet sen jälkeen? Itsekukin kokeilkoon omalla vastuullaan ;D
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E