Keskustelussa vilahteli tämä autoplay toiminto. Nykyään usb tikkujen aikana siihen törmää yhtenään, mutta jo CD-levyjan aikakaudella minä tympäännyin siihen perinpohjaisesti. Eihän CD:n tai USB-tikun sisään laittaminen aina tarkoita että käyttäjä haluaisi ajaa jonkun ohjelmiston. MS tietysti pyrkii tällä helpottamaan joidenkin ihmisten elämää, mutta nähdäkseni tämä on omiaan lisäämään ikkunatulvaa.
Mitä haittaa ikkunatulvasta sitten on? Kokemuksieni ja havaintojeni mukaan ikkunoiden ja varoitusten paljous turruttaa käyttäjän. Windowssissa voi melkein kaiken tehdä ajattelematta yhtään mitään. Monet asiat toimivat next, next, next, next, next, next, next, next, next, next, finnish tekniikalla ja käyttäjät ovat oppineet sen vähän liiankin hyvin. Vista on vienyt tämän aivan uudelle tasolle. Aivan jatkuvasti saa olla hätistelemässä varoitusikkunoita pois. Eihän siinä käyttäjä enää ajattele sitäkään vähää, jota se ajatteli vielä win95 ympäristössä.
Käyttöjärjestelmän on suojeltava itseään käyttäjältä ja sen tyhmyydeltä nykyistä paremmin. Vielä windows 98:ssa (muistaakseni) oli kaksi file manageria. Oli se vaha ja sitten resurssienhallinta. Vanha kunnon filemanager toimi erinomaisesti ja sillä ei onnettomuuksia tapahtunut vaikka vähän sohlasikin hiirellä. Sitten tuli xp ja filemanager oli poistettu. Olin sinnikkäästi käyttänyt filemanageria loppuun saakka, koska olin vahingossa siirtänyt pari kertaa resurssienhallinnalla tärkeitä hakemistoja vääriin paikkoihin. Kaverini onnistui peräti siirtämään huomaamattaan windows hakemiston winzip hakemiston sisälle. Siinä olikin ihmettelemistä miksei kone käynnisty. Tämä siirotvahinko tapahtuu kun klikkaa hiirellä hakemistoa ja siinä samassa tekee pienen drag an drop liikkeen huomaamattaan.
XP:ssä jouduin opettelemaan riskialttiin resurssienhallinnan käytön. Hiiri oli selvästikin liian vaarallinen väline käytettäväksi, joten siirryin näppikseen. Sen kanssa itseasiassa tuli aika hyvin toimeen. Valitettavan monet ihmiset kuitenkaan eivät ole havainneet kuinka paljon tuhoa resurssienhallinnan huolimaton käyttö voi aiheuttaa. Se ohjelma ei todellakaan suojele järjestelmää käyttäjän sohlaamiselta, vaan päinvastoin. Sama kuin antaisi tulitikkuja lapsille japanilaisessa paperitalossa