muttei mielestäni voida sanoa myöskään, että esim. "Katen 'vi input mode' ei ole uusi ominaisuus, koska saman asian voi tehdä vim:llä"
Olen samaa mieltä, mutta KDE 3 ja KDE 4 ovat kai kuitenkin saman työpöytäympäristön eri versioita eivätkä eri ohjelmia... Siis taas
käyttäjän näkökulmasta.
Se, että koodi on kirjoitettu kokonaan uudestaan, on toinen juttu, ja totta kai minustakin
hyvä juttu. Aivan liikaa on liikkeellä ohjelmia (ja käyttiksiä, syyttävä sormi osoittakoon taas tuttuun suuntaan), joissa kuljetetaan mukana historiallista tauhkaa ja spagettikoodia vain sen takia, ettei viitsitä tai haluta lähteä miettimään hommaa alusta saakka uusiksi.
(Minähän kuulun siihen jengiin, joka on jäänyt ikuisesti kaipaamaan OS/2:ta ja BeOSsia, joissa nimenomaisesti yritettiin aloittaa jotain uutta. Mielenkiinnolla myös seuraan, saako
SkyOS koskaan siipiä alleen.)
Superkaramba ei muistaakseni tullut KDE3:n mukana,
Ääh, olet oikeassa. Siispä plasmoideja voi täydellä syylläkin pitää uutena asiana.
KDE3:ssa työpöytä (ilman esim. superkarambaa) on paikka missä voi pitää tiedostokuvakkeita. KDE4:ssa (joskin vasta 4.2:sta lähtien aivan samalla tavalla kuin KDE3:ssa) voi tämän lisäksi sisällyttää siihen muutakin toiminnallisuutta *vaivattomasti*.
Itse pidän myös mahdollisuudesta tehdä näytönsäästäjälle oma aktiviteetti, mihin voi lisätä vaikkapa ison analogisen kellon ja sähköpostihuomautuksen (Olkoonkin, että tämäkin ominaisuus taitaa tulla vasta 4.2:n mukana).
Johan rupeaa lyyti kirjoittamaan! Erinomaisen hyvää perustelua. Tätä toivoisin näkeväni esim. niiden KDE 3:sta tuttujen vinkkien muodossa.
Minä en taas ole koskaan erityisemmin kaivannut tiedostokuvakkeita työpöydälleni,
Siinä olemme siis samassa junassa: minäkin olen tavannut pitää työpöytäni puhtaana. KDE 3:ssa kuitenkin tiesi, että jos haluan, saan sinne jotain, KDE 4:ssa taas minun pitää ottaa käyttöön tietty vimpain, jotta saan sinne jotain (enkä oikeasti saa sitä silloinkaan ”sinne” eli työpöydälle, vaan tietylle työpöydän rajatulle alueelle).
Mutta kuten sanoit, vaikka me kaksi emme tykkäisikään roinasta työpöydillämme, se on huono arviointikriteeri. Useimmat tuttuni lastaavat työpöytänsä täyteen niin käynnistimiä (tai Wintendossa pikakuvakkeita) kuin tiedostoja ja kansioitakin, ja kaipaavat varmasti tätä toiminnallisuutta myös KDE 4:lta.
OpenSusessa toi työpöydän kansionäkymä pullahtaa tohon ihan automaattisesti. Jos näin ei tapahdu kubuntussa,
Kyllä niin tapahtuu Kubuntussakin: se kansioplasmoidi on oletusarvoisesti käynnissä.
Kansionäkymä ja kansio on kaks ihan eri asiaa. Kun klikkaat kuvaketta tai kansiota kansionäkymässä, se aukasee ohjelman tai sen kansion.
”Kaksi ihan eri asiaa”?! Jos Dolphinissa nakautan kuvaketta tai kansiota, se aukaisee ohjelman tai sen kansion. Eli täsmälleen sama toiminta. (Kansiohan voi avautua joko samaan ikkunaan
tai uuteen ikkunaan useimmissa tiedostonhallintasovelluksissa.)