Kirjoittaja Aihe: Medibuntu laiton?  (Luettu 20415 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5687
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #20 : 07.01.09 - klo:14.05 »
Kannattaa muuten sitten katsella myös kirjoitusten päivämääriä. Tuo päätös kun nyt ei hirmuisen vanha ole ja medibuntu on ollut toiminnassa ilmeisesti aivan ensimmäisestä Ubuntu versiosta asti. Äläkä nyt väännä tuota medibuntu on laiton juttua, koska sitä se ei ole. Edelleen siellä on skypeä, google earthia yms.
Jos lisäät tuon repon, niin ei sieltä itsekseen ammu paketit koneelle :)

Tuo CognaC:n linkitys kyllä viittaa aika vahvasti muutenkin paketin laillisuuteen.

harrykaa

  • Vieras
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #21 : 07.01.09 - klo:14.13 »
Kyllähän tuo KO:n voimaan jättämä HO:n päätöksen sisältö nyt pitäisi olla selvä.

Css-pluginia (libdvdcss2) tai vastaavaa saa käyttää teoksen saattamiseksi kuultavilleen tai nähtävilleen (tämä on teknisen toimenpiteen sallittu kiertäminen).
Sen sijaan pluginia tai vastaavaa ei saa käyttää kappaleen valmistamiseen teoksesta, josta tekninen toimenpide on kierretty (tämä on kopiointia ja teknisen toimenpiteet eli suojauksen kiellettyä purkua).
Lisäksi on kiellettyä tarjota teknisen toimenpiteen kiertämisen mahdollistavia tai sitä helpottavia palveluita.

Laillisesti hankittua DVD:tä saa katsoa, mutta ei saa valmistaa siitä kappaletta, josta suojaus puuttuu, edes omaan käyttöön.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #22 : 07.01.09 - klo:15.03 »
Laillisesti hankittua DVD:tä saa katsoa, mutta ei saa valmistaa siitä kappaletta, josta suojaus puuttuu, edes omaan käyttöön.
Minä ainakin ilmoitan katsovani oikeudekseni tehdä kopion ostamastani tallenteesta omaan käyttööni missä formaatissa tahansa, sillä olenhan maksanut tekijänoikeusmaksut jo yhteen kertaan kuuntelustani/katselustani/lukemisestani. Näin sanoo minun oikeustajuni ja monen muunkin. Lainsäätäjät, OM ja KO voisivat vähän tarkistaa tulkintaansa yleisen oikeustajun mukaiseksi.

T:Jallu59

P.S. Täytyy kai alkaa taas poliitikoksi, ei nämä asiat nykyhenkilöillä tunnu menevän ihan putkeen.
       Mikään ei tietysti takaa, että menisi, vaikka minä ....  ;D
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #23 : 07.01.09 - klo:15.40 »
Eli on oikeus ottaa 1:1 kopio css-levystä sekä säilöä erikseen libdvdcss:n generoimat avaimet  ??? ;D

Siis materiaali säilyisi alkuperäisesti suojattuna, mutta ei enää käyttökelpoisena varsinaisilla soittimilla   ::) :P
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

korppa

  • Vieras
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #24 : 07.01.09 - klo:16.11 »
Muistaakseni se meni niin, että suojauksen saa purkaa käyttöä varten jos suojauksen takia sitä ei voi muuten käyttää.
Tosin purkaminen kopiointa varten on laitonta.

Tästä syystä myös kopioinnin mahdollistavien ohjelmien ja kirjastojen levitys on suomessa laitonta.

Tiivistettynä: Laillista käyttää katseluun, mutta laitonta kopiointiin ja laitonta levittää.

Ja jos katselukin tulisi laittomaksi, niin en moista lakia suostuisi kunnioittamaan vaan katselisin silti.

Jotenkin sopii tähän logiikkaan:
Lainaus
Is it legal to have sex with women? Yes.
Is it legal to pay for sex? NO!
Is it legal to pay dinner for women to get sex? Yes.
So what's difference?

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #25 : 07.01.09 - klo:17.11 »
Mahdolliset ubuntu suomen wikin ohjeet w32codecs:n käyttöön (ei taida olla) tulisi poistaa, koska kyse on selkeästi tekijänoikeuksia rikkovasta paketista.

En ole varman medibuntun google earthista ja skypestä - luulen että hekin rikkovat ko. ohjelmien lisenssiä, eikä ko. ohjelmia saa medibuntu jakaa. Eli ohjeet myös noiden ohjelmien asentamiseen muualta kuin medibuntusta.

Dvdcss2:sta onkin jo ollut tässä ketjussa puhetta, ja sen saa muualtakin, mm. seuraamalla Järjestelmä -> Ohjeet ja tuki -ohjekeskuksen ohjeita.

IMHO Medibuntuun liittyvät ohjeet ylipäätään voisi siivota pois yllä mainittujen ongelmien takia. Jos siellä on jotain open source -kamaa jotka ovat vain joissain maissa patenttien takia rajoitettuja käyttää, vastaavien softien pitäisi löytyä Ubuntun multiversestä (osittain jopa vapaiden/rajoittamattomien softien universestä jos patenteilla ei aktiivisesti uhkailla tai patentit ovat vanhentuneita tms.). Eli jääkö jäljelle mitään hyödyllistä medibuntusta?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #26 : 07.01.09 - klo:17.21 »
Minä ainakin ilmoitan katsovani oikeudekseni tehdä kopion ostamastani tallenteesta omaan käyttööni missä formaatissa tahansa, sillä olenhan maksanut tekijänoikeusmaksut jo yhteen kertaan kuuntelustani/katselustani/lukemisestani. Näin sanoo minun oikeustajuni ja monen muunkin. Lainsäätäjät, OM ja KO voisivat vähän tarkistaa tulkintaansa yleisen oikeustajun mukaiseksi.

T:Jallu59

Tismalleen samaa mieltä. Joku roti.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #27 : 07.01.09 - klo:17.32 »
Epävapaat komponentit medibuntusta lähtee pois komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo sed -e 's/ non-free//' -i /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.listMutta miksi FAAC;n tuki poistuu  (ohjelman nimi (freeware....)antaa ymmärtää käytetyn lisenssin väärin)???


Muuten nykyisin myös Realin koodekit toimivat ffmpegin kautta, joten *codecs-pakettien asentelu on melko varmaan täysin turhaa. Uusien koodekkien tuki siis koskee joulukuun muutoksia ja ei koske nykyistä Ubuntua.
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:17.35 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #28 : 07.01.09 - klo:18.38 »
Mutta miksi FAAC;n tuki poistuu  (ohjelman nimi (freeware....)antaa ymmärtää käytetyn lisenssin väärin)???

Freewarella perinteisesti tarkoitetaan ilmaisia ohjelmia, ei vapaita ohjelmia. Free Debianissa/Ubuntussa tarkoittaa jälkimmäisiä. En kyllä tiedä FAAC:n tilannetta, luulin että kyse olisi (edelleen joidenkin maiden) patenttiongelmia lukuunottamatta vapaasta ohjelmasta. Ehkä AAC:n patenttilisenssit ovat sen verran selkeä ongelma että ohjelma on suosiolla merkitty non-freeksi. Maailma olisi hieman helpompi paikka jos softa/algoritmipatentteja ei sallittaisi missään päin.

Lainaus
Muuten nykyisin myös Realin koodekit toimivat ffmpegin kautta, joten *codecs-pakettien asentelu on melko varmaan täysin turhaa.

Totta joo, uusimmalle Realin koodekille sai joku guru vihdoin viriteltyä avoimen lähdekoodin tuen ffmpegiin.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #29 : 07.01.09 - klo:20.13 »
Mahdolliset ubuntu suomen wikin ohjeet w32codecs:n käyttöön (ei taida olla) tulisi poistaa, koska kyse on selkeästi tekijänoikeuksia rikkovasta paketista.

W32codecsin asennus on myös minusta useimmissa tapauksissa täysin turhaa, itse kun ainakin saan käytännössä kaikki vastaantulevat videopätkät auki ihan noilla avoimen lähdekoodin ratkaisuilla. Ainakaan mitään syytä kannustaa w32codecsin käyttöön ei minusta ole.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #30 : 08.01.09 - klo:00.03 »
En ole varman medibuntun google earthista ja skypestä - luulen että hekin rikkovat ko. ohjelmien lisenssiä, eikä ko. ohjelmia saa medibuntu jakaa.

en ole ko. softien lisenssejä lukenut, mutta olettaisin samaa.

Dvdcss2:sta onkin jo ollut tässä ketjussa puhetta, ja sen saa muualtakin, mm. seuraamalla Järjestelmä -> Ohjeet ja tuki -ohjekeskuksen ohjeita.

itse asiassa, keskustelu suojauksen kiertämisestä on laitonta, joten voisi kuvitella, että sanomalla "Dvdcss2:sta käyttämällä pystyt kiertämään salauksen" rikkoo lakia.
Janne

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #31 : 08.01.09 - klo:08.51 »

En ole varman medibuntun google earthista ja skypestä - luulen että hekin rikkovat ko. ohjelmien lisenssiä, eikä ko. ohjelmia saa medibuntu jakaa. Eli ohjeet myös noiden ohjelmien asentamiseen muualta kuin medibuntusta.

Miten esim. Skypen lataaminen Medibuntusta olisi lainvastaista? Saahan tietysti ubuntulle räätällöidyn version ladattua suoraan Skypen sivultakin. Ainakin omalla kohdallani on Skypelle raha kelvannut myös Medibuntun versiota käytettäessä, eli ymmärtääkseni se on asiantilan hyväksynyt.

Muistaakseni noiden molempien ohjelmien kohdalla medibuntun kautta ladatun ohjelman saa asennettua vasta kun hyväksyy lisenssin ehdot.

Linux user #424871

harrykaa

  • Vieras
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #32 : 08.01.09 - klo:12.38 »
Muuten nykyisin myös Realin koodekit toimivat ffmpegin kautta, joten *codecs-pakettien asentelu on melko varmaan täysin turhaa.

Niin onkin.
Toisekseen 64-bittiseen järjestelmään niitä ei edes voi asentaa.
En ole myöskään koskaan asentanut 64codecs-pakettia.
Niin ja silti audiot ja videot toimivat. ;D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #33 : 08.01.09 - klo:20.20 »
Miten esim. Skypen lataaminen Medibuntusta olisi lainvastaista?

jos skypen lisenssi kieltäisi paketin edelleen levittämisen tai/ja uudelleen paketoinnin. tuollaisia ilmaisia ohjelmia on olemassa useampia.

Saahan tietysti ubuntulle räätällöidyn version ladattua suoraan Skypen sivultakin. Ainakin omalla kohdallani on Skypelle raha kelvannut myös Medibuntun versiota käytettäessä, eli ymmärtääkseni se on asiantilan hyväksynyt.

ei se softa tiedä mitä kautta se on asennettu, mutta ei se tarkoita, että asennustapa olisi lisenssiehtojen mukainen.

Muistaakseni noiden molempien ohjelmien kohdalla medibuntun kautta ladatun ohjelman saa asennettua vasta kun hyväksyy lisenssin ehdot.

tätä kikkaa on käytetty eri distroissa mm. adoben flashin, id:n pelien ja muutaman muunkin softan kanssa. silti id on ainoa joka tiedän varmuudella hyväksyneen menettelyn ja silloinkaan niitä niiden pelejä ei paketoitu uudelleen, kuten ei tuota flashiakaan.

silti, en pysty varmuudella sanomaan kielletäänkö noita seikkoja ko. softien lisensseissä, koska en ole niitä lukenut. aika yleinen pykälä se kuitenkin on.

[edit]
googleearthin lisenssistä:
Lainaus
You agree that you will not, and will not allow any third party to, (i) copy, sell, license, distribute, transfer, modify, adapt, translate, prepare derivative works from, decompile, reverse engineer, disassemble or otherwise attempt to derive source code from the Software, unless otherwise permitted

kysymys kuuluu, ovatko henkilöt medibuntun takana saaneet erikoisluvan. hitusen epäilen, mutta edelleenkään minulla ei ole varmuutta asiasta.

ja vielä skypen lisenssistä:
Lainaus
Distribution of Skype Software. You will not sell, assign, rent, lease, distribute, export, import, act as an intermediary or provider, or otherwise grant rights to third parties with regard to the Skype Software or any part thereof. For the right to distribute you will have to agree to and meet with the Distribution Terms

edelleen en tiedä mitkä ovat skypen Distribution Terms ja kuinka medibuntu vastaa niitä. veikkaan kuitenkin tuon perusteella, että skypellä on omilla sivuillaan jotain export control -kikkareita joita medibuntulla ei ole.
« Viimeksi muokattu: 08.01.09 - klo:20.37 kirjoittanut janne »
Janne

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #34 : 08.01.09 - klo:22.26 »
Katsoin medibuntun sivulta asiasta ja siellä on sellainen tieto, että heillä ei ole sopimuksia olemassa (skype ja ge) ohjelmien levittämisestä. Itse asensin nyt tälle eeepc:lle (netbook remix) skypen sen omilta sivuilta ja tuntuu tämä pelaavan ihan hyvin. Pitänee vaihtaa toisillekin koneille "laillinen" versio.

Mutta tuskinpa ketään taviskäyttäjää ollaan vankilaan telkeämässä vaikka niitä medibuntu versioita käyttääkin.

Linux user #424871

ubusaurus67

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #35 : 09.01.09 - klo:23.18 »
Jallun kans samoilla linjoilla... Jos oon ostanut CD:n autossa kuunneltavaks ja se joka kerta ekan biisin jälkeen jää junnaamaan tokan alkuun :-[ niin sillon mikä tahansa ohjelma, jolla tän CD:n vian pystyy KORJAAMAAN on laillinen  ;D Tosin samalla mun ympyröissä artisti joutuu ikuiseen boikottiin, siis kuuntelen kyllä, mutta levyt jäävät hyllyyn 8)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #36 : 10.01.09 - klo:00.50 »
Tosin samalla mun ympyröissä artisti joutuu ikuiseen boikottiin, siis kuuntelen kyllä, mutta levyt jäävät hyllyyn 8)

Älä syyllistä artistia: vain tunnetuimmilla ja rohkeimmilla heistä on sanansijaa, muille levy-yhtiö määrää tahdin. Myös lehdissä ja muualla olleet mainokset, joissa artistit puhuvat piratismia vastaan ja DRM:n puolesta, ovat levy-yhtiön päätettävissä eikä artisti voi valita, osallistuuko niihin vai ei.

Artistit ovat yhtä lailla tekijänoikeusmafian uhreja kuin kaikki muutkin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ubusaurus67

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #37 : 10.01.09 - klo:01.37 »
Lainaus:Artistit ovat yhtä lailla tekijänoikeusmafian uhreja kuin kaikki muutkin.

No sit artistit on mun näkökannalta valinneet väärän levy-yhtiön, vaihtakoot semmoiseen  jonka julkaisemat levyt toimivat kaikissa laitteissa :o
Turha kuluttajaa syyllistää ;D se on turha pidätellä kun paska on jo käsissä! ;)

P.S Tarkotan sitä et kun olet jo ostanut tuotteen, etkä pysty sitä käyttämään. Mitä se sinulle silloin edustaa hienoine kansikuvineen?
« Viimeksi muokattu: 10.01.09 - klo:01.48 kirjoittanut ubusaurus67 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #38 : 10.01.09 - klo:12.26 »
No sit artistit on mun näkökannalta valinneet väärän levy-yhtiön, vaihtakoot semmoiseen  jonka julkaisemat levyt toimivat kaikissa laitteissa :o

Se onnistuu vain, jos artisti on niin tunnettu, että voi jo itse määrätä sopimusehtonsa. Muut tekevät mitä pomo määrää tai sitten pääsevät kilometritehtaalle.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

harrykaa

  • Vieras
Vs: Medibuntu laiton?
« Vastaus #39 : 10.01.09 - klo:12.32 »
Jallun kans samoilla linjoilla... Jos oon ostanut CD:n autossa kuunneltavaks ja se joka kerta ekan biisin jälkeen jää junnaamaan tokan alkuun :-[ niin sillon mikä tahansa ohjelma, jolla tän CD:n vian pystyy KORJAAMAAN on laillinen

Tuossa on minun mielestä katsottava (tunnusmerkit sille täyttyvät), että on sallittua kiertää tekninen toimenpide saadakseen CD kuultavakseen.