Kirjoittaja Aihe: Opera rokkaa!  (Luettu 80007 kertaa)

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Opera ("fanipoikien ylistystä" ;))
« Vastaus #60 : 07.01.09 - klo:09.25 »
Suora kysymys:

Miten Operan zoomin saa toimimaan siten, että se muistaa sivustokohtaisesti asetukset?

Käsittääkseni tuota ei ole Operassa, mutta sivustokohtaisen css:n saa määritettyä. Css:llä varmaan saisi munklattua noita jotenkin... En ole varma, kun en ole mikää css-taitaja.

Tuo olisi kyllä hyvä olla suoraan Operassa ja sen voi kyllä kehittäjille pistää vaikka toivomuksena.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Opera ("fanipoikien ylistystä" ;))
« Vastaus #61 : 07.01.09 - klo:09.51 »
Suora kysymys:

Miten Operan zoomin saa toimimaan siten, että se muistaa sivustokohtaisesti asetukset?

Käsittääkseni tuota ei ole Operassa, mutta sivustokohtaisen css:n saa määritettyä. Css:llä varmaan saisi munklattua noita jotenkin... En ole varma, kun en ole mikää css-taitaja.

Tuo olisi kyllä hyvä olla suoraan Operassa ja sen voi kyllä kehittäjille pistää vaikka toivomuksena.

No hyvä. Jos tuossa valossa katsotaan Örvän viime keväistä väitettä:

Operan zoom-toiminto toimii imho paremmin kuin firefoxin vastaava. Zoomauksen tason voi laittaa defaulttiksi kaikille sivuille, jonka lisäksi sivustokohtaiset zoomaukset jäävät muistiin..

Kolmen viestin Örvähän puhui kuin Firefox 3:n ja No Squint -laajennuksen tuottama zoomielämys olisi jo Operan vakiokamaa. Käsittääkseni kyseessä oli piilevä Operan käyttäjiin ja kehittäjiin kohdistuva pilkka ja nimimerkin ainoana tarkoituksena oli tehdä Operan fanittajat jälleen kerran naurunalaisiksi. Siis pilkallisesti matkittiin fanittajien tapaa tuoda esille Operassa ennestään olevat piirteet (joita muut pystyvät vain kopioimaan, eivät koskaan luomaan mitään omaa). :D

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera (\\\\\\\\\\\\
« Vastaus #62 : 07.01.09 - klo:10.04 »
Kyllä minä olen seuraillut myös sinunkin keskustelujasi ja aika vakavasti niissäkin joskus keskustellaan.
Heh, kiitos mielenkiinnosta, mää on niin vakava miäs.  ;D

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #63 : 07.01.09 - klo:10.20 »
@ Owdy - Kyselit leveyden sovituksen tarpeellisuudesta. Eipä sitä usein tarvitse, mutta itse otan sen joskus käyttöön lukiessani pitkiä tekstejä, joissa palstanleveys on pakotettu lukemista ajatellen liian leveäksi. Niin ja nyt on aiheen otsikko parempi  :)

@ Salai - Vitsi muuttuu vaarallisen helposti trolliksi  ;) Ei niin, että täällä pitäisi olla koko ajan hymyt perseessä, mutta kommentistasi noussut pienimuotoinen haloo osoittaa vitsin ehkä hieman huonoksi. Miten olisi, jos sen sijaan vastaisit samalla mitalla, kuin mitä muita tuomitset? Eli ala kehua Firefoxin erinomaisuuksia tai jotain muuta selainta tässä viestiketjussa.

Itse olen avoin kaikille vaihtoehdoille, sillä se käsitääkseni edistää kilpailua ja kehitystä. Olen sekä Firefox- että Opera-fani, ja vähän kai tykkään myös Google Chromesta. Kiistely selainten erinomaisuudesta on mielestäni täysin turhaa, sillä jokaisessa niistä on omat hyvät puolensa ja jokainen selain on parempi muita jollain erityisalueella. Kiistely on myös turhaa, jos ei ole oikeasti kokeillut eri vaihtoehtoja ja eri käyttötilanteissa.

Mitä tulee kysymykseen Operan zoomauksesta, niin en itse ainakaan vielä löytänyt Operasta tapaa zoomata kokoa URL:n perusteella.


salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Opera kuittaa
« Vastaus #64 : 07.01.09 - klo:10.22 »
Kyllä minä olen seuraillut myös sinunkin keskustelujasi ja aika vakavasti niissäkin joskus keskustellaan.
Heh, kiitos mielenkiinnosta, mää on niin vakava miäs.  ;D
Onnittelut Owdylle vanhan hienon avataren käyttöönotosta. ;)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera kuittaa
« Vastaus #65 : 07.01.09 - klo:10.29 »
Kyllä minä olen seuraillut myös sinunkin keskustelujasi ja aika vakavasti niissäkin joskus keskustellaan.
Heh, kiitos mielenkiinnosta, mää on niin vakava miäs.  ;D
Onnittelut Owdylle vanhan hienon avataren käyttöönotosta. ;)
OT:ksi menee, mutta toi on mulla ollu käytössä vuosia pitkin nettiä. Ajattelin ottaa sen täälläkin käyttöön kun suse avatar aiheuttaa osassa ihmisiä näköjään pahoja angsteja  8)

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #66 : 07.01.09 - klo:10.41 »
Onko kukaan huomannut eroa Operan toiminnassa KDE:ssä vs Gnome?
Gnomella ei vaikuta yhtä kevyeltä vrt. Firefox kuin Win XP:llä, liittyyköhän mitenkään kirjastoihin? Chromen kun saisi, pitänee winellä kokeilla että saisi viimeiset millit miniläppärin näytöstä käyttöön.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #67 : 07.01.09 - klo:10.42 »
Opera käyttää Qt:ta, eli varmaan ainakin käynnistyy nopeemmin KDEssä?

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #68 : 07.01.09 - klo:10.45 »
Niin arvelen, mutta onko kellään käytännön kokemusta?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Opera kuittaa
« Vastaus #69 : 07.01.09 - klo:11.32 »
@ Salai - Vitsi muuttuu vaarallisen helposti trolliksi  ;) Ei niin, että täällä pitäisi olla koko ajan hymyt perseessä, mutta kommentistasi noussut pienimuotoinen haloo osoittaa vitsin ehkä hieman huonoksi. Miten olisi, jos sen sijaan vastaisit samalla mitalla, kuin mitä muita tuomitset? Eli ala kehua Firefoxin erinomaisuuksia tai jotain muuta selainta tässä viestiketjussa.
 . . . .
Mitä tulee kysymykseen Operan zoomauksesta, niin en itse ainakaan vielä löytänyt Operasta tapaa zoomata kokoa URL:n perusteella.

En koe minulla olevan mitään velvollisuutta tuoda esille Firefoxin hyvyyttä tässä ketjussa enempää kuin olen tehnyt osoittamalla yhden Operan zoomin kehujan väitteen ilmeisen harhaanjohtavaksi. Samallahan sain asiallisia vastauksiakin.

Jos selaat viestihistoriaani täällä ja Mozilla.fi:n sivulla, voinet huomaat minun testanneen Firefoxin kehitysversioita enemmän kuin monet muut ja tuoneen niiden ongelmia usein esille, esimerkiksi tuolla ketjussa: Firefox 3 beta 1.

Voinet siksi ehkä ymmärtää turhautumiseni, kun jälleen kerran totesin käyttäneeni aikaani päiväkausia aivan hukkaan, koska: opera 9.50beta 1 on paljon parempi selain.


serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Opera kuittaa
« Vastaus #70 : 07.01.09 - klo:11.59 »
Voinet siksi ehkä ymmärtää turhautumiseni, kun jälleen kerran totesin käyttäneeni aikaani päiväkausia aivan hukkaan, koska: opera 9.50beta 1 on paljon parempi selain.
No huh huh, olet Salai oikesssa, että tuommoiset heitot ovat todella ala-arvoisia.

Vaan sitten taas asiaan. Itse vaihdoin Operaan, kun Firefox 3 tuntui jostain syystä hidastelevan Eee 901 koneessa. Tuossa vaiheessa minulla oli jakeluna Ubuntu eee 8.04.1, mutta nyt vaihdettuani oikeaan aitoon Hardy Heroniin, niin yllättäen Firefox näytti taas kyntensä. En ymmärrä mistä moinen johtuu, kun kokoonpanojen pitäisi kuitenkin teknisesti olla täysin samat.

Miniläppärissä molemmat, niin Opera kuin Firefox ovat siis hyvä vaihtoehtoja. Itse pidän Firefox 3:n kokonäyttötilasta (F11) enemmän, koska olen itsepäisesti urautunut navigointipalkin käyttäjä. Operan hiirieleet ja näppäinoikopolut eivät siis ole vielä vakuuttaneet minua. Ei niin, etteikö ne olisi hyviä ratkaisuja, mutta niiden oppiminen vaatii aikansa. Operassa taasen miellyttää juuri tuo zoomaamisen helppous, kun ei tarvitse CTRL-painallusta, vaan +/- riittää, vaan kai Firefoxissakin tuon pystyy muuttamaan?

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #71 : 07.01.09 - klo:12.28 »
@serola

Tämä nyt menee sitten Firefoxin zoomin käytön esittelyyn, eli OT:

Minä käytän netissä sivuja selatakseni pelkästään hiirtä, usein näppiksen otan syliin vain kirjoittaessani. Siksi olen laittanut navigointipalkkiin NoSquintin +/- näppäimet, joilla sivun kokonaiszoomia voi kätevästi säätää ilman näppäimistöä. NoSquint mahdollistaa lisäksi sivun kokonaiszoomin ja tekstin zoomin erillisen säätämisen ja asetukset myös tallentuvat istunnosta toiseen.

Lisäksi Mouse Gestures Redox voi vinovedoilla suurentaa/pienentää myös kuvia erikseen, mikä sekin on usein tarpeen. MGR:stä näkyikin tulleen uusi versio 2.0.3, jota en ole vielä kokeillut. (EDIT: vanha 1.10.2008 versio, nimi vain vaihtunut. Ei asennu ilman pakottamista 3.1b2:een.)

Eli tuollaisia ominaisuuksia voisi esittää Operan kehittäjille. Zoomin sivustokohtainen joustavuus on välttämätöntä  1920 x 1200 näytöllä.
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:12.33 kirjoittanut salai »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #72 : 07.01.09 - klo:12.38 »
@ Salai - Kiitokset vinkeistä  :) Täytyy laittaa taas selaimet puntariin, kun tuo Tulikettukin tuntui taas nopeutuneen sitten jakelun vaihdon.

@ Kaikki - Perusteltu muiden vaihtoehtojen mainostaminen on aina paikallaan. Eli oli sitten kyseessä mikä tahansa selain, niin kyllä siltä kannattaa vaatia vielä enemmän. Mitä taasen tulee kirjanmerkkeihin, niin del.icio.us on ihan oiva ratkaisu, niin ei tarvitse enää olla selainkohtaisten sykronointiviritysten armoilla. Tällöin selaimen vaihtokin on kivuttomampaa, kun ja jos mieli muuttuu.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #73 : 07.01.09 - klo:12.41 »
Mitä taasen tulee kirjanmerkkeihin, niin del.icio.us on ihan oiva ratkaisu, niin ei tarvitse enää olla selainkohtaisten sykronointiviritysten armoilla. Tällöin selaimen vaihtokin on kivuttomampaa, kun ja jos mieli muuttuu.
Onneksi selaimet osaa nykyään hyvin lukea toistensa suosikkeja, joten niiden siirtämineen selaimesta toiseen onnistuu yleensä aika vaivattomasti.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #74 : 07.01.09 - klo:12.49 »
Mitä taasen tulee kirjanmerkkeihin, niin del.icio.us on ihan oiva ratkaisu, niin ei tarvitse enää olla selainkohtaisten sykronointiviritysten armoilla. Tällöin selaimen vaihtokin on kivuttomampaa, kun ja jos mieli muuttuu.
Onneksi selaimet osaa nykyään hyvin lukea toistensa suosikkeja, joten niiden siirtämineen selaimesta toiseen onnistuu yleensä aika vaivattomasti.
Niin no tarkoitus oli kylläkin viitata kirjanmerkkien synkronointipalikoihin, joiden avulla saa samat kirjanmerkit käyttöönsä usealla koneella. Operassa nykyään Opera Link vakiovarusteena ja Tulikettuun löytyy ainakin Foxmark. Opera Link on ainakin siitä hyvä, että tuon mainitun osoitteen kautta Operan jaettuihin linkkeihin pääsee muillakin selaimilla. Foxmarkia en ole itse vielä testannut.

Edit: Ja Google Chrome on näköjään siitä ärsyttävä, kun tässä ei ole ainakaan vielä Suomen kielen oikolukua  :(

Edit: Jep, jep, eiköhän Foxmarkkiakin pääsee käyttämään selainriippumattomasti osoitteessa my.foxmarks.com
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:12.53 kirjoittanut serola »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #75 : 07.01.09 - klo:13.10 »
Mitä taasen tulee kirjanmerkkeihin, niin del.icio.us on ihan oiva ratkaisu, niin ei tarvitse enää olla selainkohtaisten sykronointiviritysten armoilla. Tällöin selaimen vaihtokin on kivuttomampaa, kun ja jos mieli muuttuu.

Places.sqlitea, jossa Firefox 3.* pitää sekä selainhistoriaa että kirjanmerkkejä, ei kai mikään noista kirjanmerkkisynkronoijista tue? Olen käyttänyt siihen pari kuukautta Dropboxia, jolla synkronoin kaikki tarpeelliset tiedostot symbolisten linkkien avulla (salasanoja lukuun ottamatta). Tuo ei siis ole tarkoitettu KDE:n käyttäjille, mutta Gnomelle, Windowsille ja Macille on tuki.  Tiedostojen päivitys tapahtuu täysin automaattisesti taustalla ilman mitään toimenpiteitä. Valitettavasti XP:ssä ei ole tukea symbolisille linkeille.

Ketjun aiheeseen liittyen: Dropboxilla voi tietysti synkronoida myös mitä tahansa Operan käyttämiä tiedostoja aivan samalla tavalla.

EDIT: Huomasin, että olen käyttänyt Dropboxia tasan kaksi kuukautta, kun sain idean tuosta keskustelusta: Kirjainmerkkitiedoston sijainnin muuttaminen
« Viimeksi muokattu: 07.01.09 - klo:13.14 kirjoittanut salai »

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #76 : 07.01.09 - klo:14.57 »
Minä käytän netissä sivuja selatakseni pelkästään hiirtä, usein näppiksen otan syliin vain kirjoittaessani. Siksi olen laittanut navigointipalkkiin NoSquintin +/- näppäimet,

Operan työkalurivin asetuksista löytyy valikko jonka "asentamalla" saa hiirellä käytettävän zoomaus mahdollisuuden. On tosin vaan 10% porrastuksella 120% ja siitä isommaks 30-100%. Valikko on välillä 20% - 1000%
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #77 : 09.01.09 - klo:19.59 »
Tää Opera 10 tuntuu todella rivakalta :) Ok, alphahan tää vasta on mutta kauheeta kyytiä se antaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #78 : 09.01.09 - klo:22.06 »
Tää Opera 10 tuntuu todella rivakalta :) Ok, alphahan tää vasta on mutta kauheeta kyytiä se antaa.

Onko edes vakaa? :)

Entä onko jollain kokemuksia siitä 64-bittisenä? Ainakin 9.50:n beta oli paljon vakaampi 32-bittisenä, mutta se taisikin olla ensimmäinen 64-bittinen Opera... ::) Meinaan, että testatessani kaatuili jatkuvasti. Tai no ei kaatunut, mutta Opera jumi hetkellisesti jatkuvasti.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Opera rokkaa!
« Vastaus #79 : 09.01.09 - klo:22.23 »
Tää Opera 10 tuntuu todella rivakalta :) Ok, alphahan tää vasta on mutta kauheeta kyytiä se antaa.

Onko edes vakaa? :)
Tällä käytöllä ei uskalla siitä sanoa mitään :D