Olen viimein päättänyt aloittaa ohjelmoimisen, ja nettiä selailemalla python olisi hommaan apuvälineiden parhaimmistoa.
python on hyvin monipuolinen ja näppärä kieli.
Aluksi olin ajatellut graafista käyttöliittymää, mutta sitten ratkesi ettei python ole graafinen, ja sen ohjelmat ovat käytännössä kaikki tehtyjä millä tahansa tekstieditorilla, kuten gedit, jota ajattelin käyttää.
kaikkia ohjelmointikieliä voi kirjoittaa millä tahansa editorilla. vasta kääntäjä/tulkki muuntaa ne muotoon joka on tietokoneen suoritettavissa. myöskään mikään (minun tuntemani) ohjelmointikieli ei ole 'graafinen' vaan koodia joutuu aina kirjoittamaan käsin, vaikka tietysti koodin tuottamiseen apuvälineitä onkin. pythonillakin voi luoda graafista käyttöliittymään käyttäviä ohjelmia joiden käyttöliittymät on luotu/järjestelty erilaisilla käyttöliittymägeneraattoreilla.
python-scriptejä voi aivan hyvin kirjoitella vaikka juurikin geditillä, mutta suurempien projektien hallinnassa IDE:stä on jonkin verran apua. esim. paketinhallinnan kautta löytyvä
spe (stani's python editor) on aika monipuolinen. toki muitakin on. pienempiin projekteihin riittää varsin hyvin mikä tahansa editori, mieluiten sellainen joka osaa syntax highlightingin.
Mutta olisi kiva saada esim joku suomenkielinen tutoriaali, ja vastauksia muutamiin kysymyksiin.
suomeksi olevia oppaita en osaa kyllä neuvoa, mutta niitä luulisi netistä löytyvän. tosin ainakin itse nopealla googlaamisella netistä löytämäni oppaat vaativat jonkin verran kokemusta ohjelmoinnista. englanniksi ihan hyviä oppaita ovat
core python ja
dive into python josta jälkimmäinen löytyy ilmaiseksi netistä ja on jopa ubuntun paketinhallinnassa nimellä
diveintopython.
1. Jos kirjoitan geditillä ohjelman, mihin muotoon se pitää tallentaa ja miten avaan sen?
ihan tavallisena tekstitiedostona utf-8 enkoodauksella (ubuntun oletus) ja mielellään tiedostona jonka pääte on .py. kun ohjelma on kertaalleen tallennettu, osaa gedit syntaksikororstuksenkin. ohjelma ajetaan antamalla se parametrina python-tulkille:
$ python omaohjelma.py
tosin jos ohjelman ensimmäinen rivi on muotoa:
#!/usr/bin/env python
ja tiedostolla suoritusoikeudet, niin sen voi suorittaa omana komentonaan.
2. Miten aloitan/lopetan ohjelman, miten lataan siihen kuvia/ääniä, miten järjestän rivit?
riippuu millaisen ohjelma teet ja miten. tosin en tiedä mitä tarkoitat rivien järjestämisellä.
3. Tartteeko pääteikkunaa pitää koko ajan auki kun käyttää pythonia?
ei. esimerkiksi tuo jo mainitsemani
spe on kirjoitettu pythonilla, kuten moni muukin sovellus.