Kirjoittaja Aihe: Ajurit ubuntuun  (Luettu 5090 kertaa)

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Ajurit ubuntuun
« : 16.12.08 - klo:09.13 »
Hei!
Olen tässä ajatellut siirtyväni käyttämään ubuntua, koska tämä winwos XP:n käyttö ärsyttää mitä suuremmissa määrin. Mitää hätiköityä käyttöjärjestelmän vaihdosta en voi lähteä tekemenään sillä koulutyössäni tarvitsen konetta päivittäin. Elikkä, miten (jos niitä nyt edes tarvitsee, en tiedä) ajurit ovat yleensä yhteen sopivia linuxin kanssa? Itselläni on Lenovo R61i ja lenovon kotisivuilla olen pyörinyt mutta en minkään laista tolkkua ole saanut siitä että saako sieltä ajureita vai eikö. Ja miten onnistuu jatkossa Ubuntulla esim. tekstin käsittely? Kun koulutöitä pitäisi tehdä, että saako esim MSOfficen linuxiin? Tai jonkun ohjelman mikä kääntää tekstitiedostot MSOfficen formaattiin jotta siellä koulunpäässä niitä saadaan auki jatkossakin! Voisiko joku auttaa?

Hyvää joulun odotusta kaikille  :)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #1 : 16.12.08 - klo:09.32 »
Koneen yhteensopivuudesta en tiedä, mutta käsittääkseni nuo Lenovot ovat olleet melko yhteensopivia. Joku koneen omistava varmistakoon. Näistä voi myös kokeilla, jos löytyisi tietoa (tosin kannattanee katsoa, miten vanhoilla versioilla on asennettu):

http://www.linux-laptop.net/
http://tuxmobil.org/mylaptops.html

Ja kannattaa lukea tämä:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Siellä on juttua muun muassa OpenOfficesta, jolla teen lopputyötäni ja aukeaa Officeissa kauniisti.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #2 : 16.12.08 - klo:09.54 »
Elikkä, miten (jos niitä nyt edes tarvitsee, en tiedä) ajurit ovat yleensä yhteen sopivia linuxin kanssa?

Helpointa on kokeilla Ubuntua livelevyllä. Silloin kiintolevylle ei tehdä mitään muutoksia (ellet päätä asentaa Ubuntua) ja voit kokeilla toimivatko läppärisi laitteet/ominaisuudet.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #3 : 16.12.08 - klo:09.57 »
Eli voit kokeilla Ubuntua ns. live-käytössä, eli boottaamalla rompulta voit kokeilla Ubuntua ilman muutoksia kiintolevyllesi. Rompulta käyttö on tietysti hidasta ja rajoittunutta. Samalla tule havainneeksi koneesi perusyhteensopivuuden Ubuntun kanssa. Jos tulos tyydyttää voit asentaa Ubuntun Windowsin rinnalle (ns. Dual-Boot). Pääsääntöisesti Ubuntuun ei tarvitse ladata erillisia ajureita, vaan linux-käyttöjärjestelmäydin hoitaa laitteistotunnistuksen ja ajurien käyttöönoton sen perusteella. Tulostimen joutuu määrittämään, vaan sekin tunnistuu yleensä oikein ja ehdottaa oikeita ajureita käyttöön. Lenovon omistajat voivat kertoa yksityiskohtaisempaa tietoa kokemuksistaan.

Jos asennukseen päädyt, ota kuitenkin ensin varmuuskopiot kaikesta tarpeellisesta datasta ennenkuin aloitat. Kehoitan sinua myös ennen asennusta perehtymään erityisesti osiointiin, ettet sotke tarpeettomasti systeemiäsi.

Pääsääntönä linux-käytössä on, että ohjelmia/ajureita ei latailla sieltä täältä, vaan ne asennetaan jakeluversion pakettienhallintaohjelmalla pakettivarastoista.

Suosittelen lukemaan dokumentin Ubuntu tutuksi
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
niin saat laajemman käsityksen Ubuntun mahdollisuuksista ja toimintakäytännöistä.

Ubuntun Open Office osaa lukea ja tallettaa useassa MSOffice-muodossa tiedostoja. Vakiona tuleva OpenOfficen versio 2.4. ei kuitenkaan osaa vielä MSOffice2007:n tiedostoformaatteja, niitä varten täytyy ladata erikseen OpenOffice3, joka osa kyseisetkin formaatit. OpenOffice3 Ubuntussa ei vielä sisällä suomen kielen oikolukua, 2.4. sisältää, molemmat voivat olla asennettuina yhtä aikaa. Ellei tekstiä, taulukkoa yms. dokumenttia ole tarkoitus jälkikäsitellä koululla tallennukseen / tehtävän palautukseen voi käyttää PDF-formaattia, jonka OpenOffice osaa tehdä.

Jos termit ovat outoja, surffaile lisäksi sivustolla
www.linux.fi
jossa on tosi paljon tietoa linuxista yleisesti

Ystävällisin terveisin

Jallu59

PS: Jos nurkissa pyörii joku vanha käytöstä poistettu tietokone, jossa on vähintään 256Megatavua keskusmuistia(384MB suositeltavaa), voit sillä harjoitella Ubuntun asennusta, jos kokeilu aktiivikoneen kanssa hirvittää. Vanhoilla koneilla nopeus on tietysti suhteellista, mutta esim vanhat XP-koneet saavat aivan uutta puhtia, kun niihin vaihtaa linuxin. W98-koneetkin saavat vielä uuden elämän, jos muistia on tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 17.12.08 - klo:16.17 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

juyli

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #4 : 16.12.08 - klo:10.03 »
Helpointa on kokeilla Ubuntua livelevyllä. Silloin kiintolevylle ei tehdä mitään muutoksia (ellet päätä asentaa Ubuntua) ja voit kokeilla toimivatko läppärisi laitteet/ominaisuudet.
Luulen, että wubi-asennus on juuri Ubuntun kokeiluun tarkoitettu. Wubi asentaa Ubuntun Windowssissa, ja sen voi poistaa kuten minkä tahansa Windows-ohjelman. Jos siis tuntuu toimivalta, voit sitten asentaa Ubuntun ihan oikeasti kovalevylle.
http://wubi-installer.org/
IBM/Lenovo:n Ubuntu-testejä: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/Lenovo_IBM
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ThinkpadR61


« Viimeksi muokattu: 16.12.08 - klo:10.10 kirjoittanut juyli »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #5 : 16.12.08 - klo:10.05 »
Wubi vaatii koneelta tarpeeksi potkua ja pirusti levytilaa (N.5GB), eikä siltikään vastaa oikeaa asennusta.
En suosittele.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

juyli

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #6 : 16.12.08 - klo:10.15 »
Wubi vaatii koneelta tarpeeksi potkua ja pirusti levytilaa (N.5GB), eikä siltikään vastaa oikeaa asennusta.
En suosittele.
No, wubi vain kokeiluun. Ja tuossa kannettavassa pitäisi riittää potkua (n. 2GHz?). Onhan sellaista kai myyty MS Windows Vistallakin ;)

Storck

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #7 : 16.12.08 - klo:10.25 »
vupista on enemmmän negatiivisia kirjoituksia kuin edes neutraaleja. En ole tainnut lukea yhdestäkään joka toimii hyvin.
Jallun kanssa samoilla linjoilla eli en suosittele vupia.

Live-levyllä testiä ja jos toimii niin (levytilan salliessa) dual-asennus eli vinkkari ja Ubuntu rinnakkain.

Tämä ei ole totuus vaan minun mielipide  :)

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Kiitokset
« Vastaus #8 : 16.12.08 - klo:11.56 »
Olen paraikaa lataamassa tuota ubuntun 8.10 dvd asennus levyä ja siinä ilmeisesti pitäisi löytyä tämä live toiminto kokeiltavaksi?
Ja tuolla ThinkWikissa mainittiin että muutamat toiminnot ei tämän R61i:n kanssa toimi perusajureilla. Ja että olisi tarpeellista ladata nvidialta ajurit. Ja siihen varmasti löytyy ohjeet ja se on mahdollista tehdä aloittelijankin?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #9 : 16.12.08 - klo:11.57 »
On mahdollista. Ohjeita löytyy wikistä ja Ubuntu tutuksi -kirjasta.

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #10 : 16.12.08 - klo:12.08 »
Huomasinkin juuri että mulla onkin eri näytönohjain kun tuolla testatussa oli nvidia, niin mulla on intelin. Ja intelin sivuilla mainittiin linuxin tukevan kyseistä näytönohjainta. Joten eiköhän tässä nyt ruveta vakavasti harkitsemaan tämän windoswin syrjäyttämistä linuxilla  :) Kiitos kaikille!

Storck

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #11 : 16.12.08 - klo:14.49 »
Huomasinkin juuri että mulla onkin eri näytönohjain kun tuolla testatussa oli nvidia, niin mulla on intelin. Ja intelin sivuilla mainittiin linuxin tukevan kyseistä näytönohjainta. Joten eiköhän tässä nyt ruveta vakavasti harkitsemaan tämän windoswin syrjäyttämistä linuxilla  :) Kiitos kaikille!

Jos ei ole pakottavaa tarvetta nii ei sitä kannata pyyhkäistä levyltä pois, asenna Ubuntu rinnalle ja käytä Ubuntua - vintoosa varalla... ;)

edit. Just noin kuten alla sanottiin, yleisesti Linux ja Intel pitävät toisistaan erinomaisesti.  ;D

« Viimeksi muokattu: 16.12.08 - klo:15.09 kirjoittanut Storck »

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #12 : 16.12.08 - klo:15.07 »
Tuo R61i  intelin näytönohjaimella pitäis pelittää varsin hyvin. http://porixi.linux-aktivaattori.fi/Asennuksista  .

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #13 : 16.12.08 - klo:22.42 »
Elikkä vielä kerran niin ei tule mitään epäselvyyksiä. Koska olen nyt vahvasti sitä mieltä että aijon tuon ubuntun asennella, niin mitään ulkopuolisten ajurien lataamista ei tarvitse tehdä, eli kaiken pitäisi toimia vaan asentamalla Linux? Saattaa kuullostaa vähän jauhamiselta, mutta ollut sen verran ongelmia tietokoneiden kanssa kun ei ole viitsinyt ottaa asioista selvää niin nyt ei ole varaa mennä lyttyyn tämä asennus :)

Storck

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #14 : 16.12.08 - klo:22.49 »
näin on, ei tarvitse leikkiä vindoussia ja hakea pitkinpoikin ajureita. Asennusvaiheessa koneeseen asentuu kaikki tarpeellinen.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #15 : 17.12.08 - klo:11.11 »
Pistäpä vielä se kone piuhalla nettiyhteyteen asennuksen ajaksi niin hakee kielipaketit sun muut siinä asennuksen aikana.

sokeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #16 : 17.12.08 - klo:13.22 »
No nyt olen tuota live DVD:tä koittamassa, ku en tienny pääsenkö nettipiuhan ääreen. Ja hyvin tuntus netti sun muut pelaavan että enköhän tästä ala asennus puuhiin =)

essal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
    • essal
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #17 : 17.12.08 - klo:16.16 »
MInulla on Ubuntu 8.10 Lenovo R61i:ssä, ja hyvin toimii. Ei tarvitse olla edes piuhalla netissä asennuksen aikana, wlan toimii jo asennuksessa.
  ThinkPad R61i + Ubuntu 9.10 / ThinkPad R52 + Debian 5.0 (LXDE)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #18 : 17.12.08 - klo:16.21 »
Sokeri asentelee DVD:ltä, jolla lienee jo kohtuullisen täydelliset kielipaketit, joten nettiyhteys ei ole välttämätön kohtuullisen suomennoksen aikaansaamiseksi. Oikaiskaa jos olen väärässä, itse kun asentelen aina vain CD:iltä. :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Storck

  • Vieras
Vs: Ajurit ubuntuun
« Vastaus #19 : 17.12.08 - klo:17.57 »
Kerran pari testannut DVD:ltä ja melko valmis paketti siitä tulee.
En nykyään asenna kuin CD:ltä koska on niin nopea yhteys verkkoon. (parhaillaan asennus käynnissä  :D)