No niin, olen nyt hieman tutkinut näitä pikkukannettavia ja vaihtoehtoni näyttävät menevän kahden koneen välimaastoon (ei välttämättä paremmuusjärjstyksessä).
1) Asus Eee PC 901
2) Acer Aspire One
Jompikumpi noista siis. Perustelut.
1) Edullinen hinta (noin 300€) ja suhteellisen pieni koko
2) Hyvä näyttö (1024x600)
3) Ilmeisesti paras prossu (Intel Atom 1.6) ?? Vai onko tuo paras noissa???
4) Muistit standardia DDR2 ja 1GB vakiona (Asus 2GB, Acer 1.5GB max?)
5) Ei HDD:tä, joten pitkä akun kesto ja silti riittävä ja laajennettava levytila
6) Suhteellisen hyvä näppäimistö
7) Mahdollisuus asentaa melko helposti toinen käyttis "tehdastekoisen sijaan"
HDSPA tuki WLAN:n lisäksi
Käyttiksen suhteen olen ensisijaisesti Fedora 10:n kannalla sillä se tuntuisi menevän noihin molempiin ilman kikkakonsteja ja kun muutkin koneemme ovat Fedoraa. Ubuntu on silti vaihtoehto jos en sitten pidä (ja tuskin pidän) alkuperäistä käyttistä. Tuosta Aspire Onen Xandrosista tosin saa helposti sen "peruskäyttäjädesktopin" pois päältä, joten ehkä "aito" xandros on yksi vaihtoehto.. Mene ja tiedä.
Koneen käyttötarpeet ovat pääsääntöisesti:
1) Verkkotyökalut (asennamme lan/wlan verkkoja jne, joten ainakin telnet, ssh (selain ja ftp) ja muutamat komentorivityökalut ja valvontasoftat ovat "must-have"...)
2) (Hätä)muutos-/testityökalut web-kehityksessä (Apache, PHP, Perl, MySQL, "joku editori", ja niiden peruskalut)
3) Perus toimistosofta höystettynä nettikaluilla kuten selaimella ja emaililla jne tauhkalla (OpenOffice, Firefox, Thunderbird tai Evolution jne)
4) (Hätä)editointimahdollisuus grafiikalle (Gimp, Inkscape)
5) (Hätä)C++ kääntäjä (Anjuta+Gcc)
Mitä sanotte Ubuntulaiset? Minua kiinnostaa ehkä eniten se, että saahan tuon 3G:n (HDSPA) toimimaan varmasti Ubuntulla? Entä WLAN? Onko ongelmia? Fedoran vanhemman version kanssa on ollut ongelmaa wlan:n kanssa, mutta 10 kaiketi pelaa.
Mielipiteitä ja kannanottoja kaivataan. Miksi Ubuntu olisi parempi? Vai onko?