Kirjoittaja Aihe: Linux Pekalle  (Luettu 22628 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #20 : 21.11.08 - klo:19.09 »
Gmail
"siihen voi kutsua vain jo palvelun omaavan." - vai olenko väärässä?

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #21 : 21.11.08 - klo:19.15 »
Googlen sähköposti on saatavissa kaikille  ;)

Gmailin etusivulla on kohta "luo tili"
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #22 : 21.11.08 - klo:20.00 »
On näköjään muokannut palveluaan siitä kun minä siihen tartuin.

Vaivaista on vanhuksen tie, yritin kaksi kertaa polttaa md5-tarkistettua Ubuntu 8.401 desktop isoa. Molemmilla kerroilla "Data raidassa 1 eroaa alkuperäisestä"  >:(

Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

peran

  • Vieras
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #23 : 21.11.08 - klo:20.11 »
K3B, ja sieltä DAO:lla tallentaminen saattaa onnistua.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #24 : 21.11.08 - klo:20.19 »
K3B, ja sieltä DAO:lla tallentaminen saattaa onnistua.
Juuri niin tein. Kuten yleensä: "saattaa onnistua". Siksi en laiskuuttani tähän Suseen ole asentanut Neroa, johon minulla on linux-lisenssi. Poltan seuraavaksi Nerolla Windowssissa.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #25 : 21.11.08 - klo:20.19 »
Hmm... itselläni ei ole ollut ongelmia kuin viallisten cd-asemien kanssa.

K3B on se paras =P
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #26 : 21.11.08 - klo:20.49 »
Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

Kyllä ne toimivat jos asema on ehjä ja aihio kunnollinen, ihan niinkuin siinä isossa pahassa W:ssäkin  ;D Rahaa ei kannata polttaa kuin kunnon levyihin ja uuteen kirjoittavaan asemaan. Empiiristen havaintojeni mukaan kirjoittavat asemat lahoavat selkeästi pelkästään lukevia nopeammin, kertaluokka on 2-4.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #27 : 21.11.08 - klo:20.57 »
uuteen kirjoittavaan asemaan.
Kuvittelin, että vika on asemassa ja vaihdoinkin sen jo kerran uuteen, mutta sama epävarmuus linux-puolella jatkuu ja Nero on tähän asti aina välittömästi korjannut asian.  Kun monia jakeluita ihan ilokseni kokeilen, en aina tule Neroa laittaneeksi.

Minun ei olisi pitänyt tästä tässä kirjoittaa. Aikaisemmin olen toisinaan tuskastuneena aloittanut valittelun. Seuraa pitkä sarja viestejä, joissa osa ei ole koskaan kohdannut ongelmia K3b:n tms. kanssa, mutta osalla on kuten minulla. Johtunee todennäköisesti siitä, että joissakin mikroissa linuxit eivät ole ihan hardiksen tasalla, mikä ei ole mielestäni virhe tai vika linuxissa, onpahan tosiasia. Se siitä (tai ehkä ei).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #28 : 21.11.08 - klo:21.09 »
Rahaa ei kannata polttaa kuin kunnon levyihin ja uuteen kirjoittavaan asemaan.

Harmi kun on kannettava (ja toistaiseksi takuun piirissä), mutta mitenkä hyvin ja vaikeaa tuo aseman vaihto lienee? Siis tiedän että tästä sen helposti saa itri ja takaisin, mutta tuo etulevy epäilyttää. Entä miten suurella todennäköisyydellä se käy siihen uuteen? Vai pitääkö ottaa ulkoinen?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #29 : 21.11.08 - klo:21.24 »
OT Mitä eroa on GoogleMaililla ja Gmaililla?

Linux user # 406601

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #30 : 21.11.08 - klo:22.46 »
Kyllä mielestäni, sekä ylläpitäjän, että käyttäjän kannalta perus-Ubuntun asennus on suositeltavin. Mahdollisimman vähillä muutoksilla alkuun, Ubuntu-restricted-extras lähinnä. Paneeliin vain yleisimmin käytetyt ohjelmat pikakäynnistykseen(Firefox, OO-tekstinkäsittely+ korkeintaan pari muuta). Itse suosin yhtä (ylä)paneelia, niin näkyy sivuista enemmän kerralla, mutta työpöydän säätö menee jo makuasioihin.
Ystävällisin terveisin

Jallu59
Myin tuossa pari viikkoa sitten pöytäkoneeni aikalailla täydellisille tietokoneenkäytön aloittelijoille ja laitoin siihen Ubuntun kutakuinkin tuolla reseptillä, eli pari lisättyä tärkeintä pikakuvaketta palkkiin ja ubuntu-restricted-extras paketti. Odotin kyllä, että sieltä soitetaan melkein heti, että miten jokin toimii, mutta meni useampi päivä ennenkuin perheen tytär oli kysellyt, että onko Messengeriä tai sen korviketta Ubuntuun. Annoin pikaiset ohjeet ja ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ai niin laitoinhan tosiaan automaattiset tietoturvapäivitykset päälle ja sitten vielä firefoxiin lisäsin bookmark paneeliin tämän foorumin ja tuon aloittelijan wikisivun. Niin ja käskin välittää viestin, että soittaa minulle ennenkuin menee nappaamaan jostain alennuksesta tulostinta, webkameraa tms. mukaan.

Kait siellä sitten menee hyvin?  :)
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo:22.48 kirjoittanut qwertyy »

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #31 : 21.11.08 - klo:22.48 »
On näköjään muokannut palveluaan siitä kun minä siihen tartuin.

Vaivaista on vanhuksen tie, yritin kaksi kertaa polttaa md5-tarkistettua Ubuntu 8.401 desktop isoa. Molemmilla kerroilla "Data raidassa 1 eroaa alkuperäisestä"  >:(

Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

Kun itseäsi vanhaksi ja kokemusta omaavaksi oot 'tituleerannut', niin et kai ole sortunu polttamaan levyjäsi täydellä nopeudella - ainakaan mitään tusinatavara-pino-cd/dvd:itä. Jos oot, niin itsepä kärsit ja kärvistelet.

Ei kaikilla autoillakaan 'pääse' niin lujaa kuin mainoksessa kerrotaan eikä kaikilla ainakaan voi ajaa niin lujaa, vai mitä?

Samoin dvd-/cd-levyjen poltossakin tapahtuu - huippunopeus ei oo kaikilla kiekoilla mahdollista.

Minäkin ostelen ihan vaan tavallisia dvd:itä ja cd:itäkin joskus ja polttelen niitä max puolella maximista ja hyvin toimii, kun vaan 'prännäri' on kunnossa. Ja ne eivät aina vanhemmiten suinkaan oo kunnossa, niinkuin täällä joku jo kirjoooottikin.

Kyll K3b on ainakin yhtä hyvä poltin kuin Nerokin. Mutt jos Nerolla paremmin onnistut, niin polta perhana sillä ja lopeta ainainen ruikutukses.
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #32 : 21.11.08 - klo:22.58 »
^ Sivuhuomautuksena, että joskus harvoin on tullut törmättynä kiekkoihin joille on onnistunut paremmin polttaminen "täysillä". Nuo on aina vähän yksilöllisiä tapauksia.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #33 : 22.11.08 - klo:10.12 »
Rahaa ei kannata polttaa kuin kunnon levyihin ja uuteen kirjoittavaan asemaan.

Harmi kun on kannettava (ja toistaiseksi takuun piirissä), mutta mitenkä hyvin ja vaikeaa tuo aseman vaihto lienee? Siis tiedän että tästä sen helposti saa itri ja takaisin, mutta tuo etulevy epäilyttää. Entä miten suurella todennäköisyydellä se käy siihen uuteen? Vai pitääkö ottaa ulkoinen?

Etulevyn voi vaihtaa vanhasta jos aukaisunappi ja rescue reikä on samalla kohtaa, valitettavasti vaihtelevat asemakohtaisesti.

Yhden aseman olen vaihtanut omaan kannettavaan (entinen etulevy).

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #34 : 22.11.08 - klo:10.47 »
OT Mitä eroa on GoogleMaililla ja Gmaililla?
Ei mitään, sama asia. Gmail lienee vakiintunut tavaramerkki tuolle palvelulle. Ja Google on tosiaan poistanut "kutsukäytännön" jo ajat sitten. Lisäksi ovat kehittäneet muita palveluitaan, kuten Picasa (picasaweb.google.fi) ja sivustot (sites.google.com), joita kannattanee myös suositella Pekalle.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #35 : 22.11.08 - klo:13.08 »
On näköjään muokannut palveluaan siitä kun minä siihen tartuin.

Vaivaista on vanhuksen tie, yritin kaksi kertaa polttaa md5-tarkistettua Ubuntu 8.401 desktop isoa. Molemmilla kerroilla "Data raidassa 1 eroaa alkuperäisestä"  >:(

Linuxien poltto-ohjelmat ovat surkeita, Täytynee kääntyä Neron puoleen!

Jysähtipä melkoinen offtopic-saarnaus hikisen sivukommentin takia, koitetaan pysyä aiheessa.  :D
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #36 : 22.11.08 - klo:14.08 »
et kai ole sortunu polttamaan levyjäsi täydellä nopeudella
Teen cd/dvd levyjä harvoin melkein vain linux-jakelujen asennuksia varten. Poltan linuxeissa aina pienimmällä nopeudella, koska kiirettä ei ole. Ehkä vika onkin siinä ... täytyy kokeilla seuraavan kerran 1/2 nopeudella. Ihmeellistä, että Nero Windowssissa polttaa täydellä nopeudella ja aina onnistuu. Otin asian jälleen kerran esiin, siltä varalta että joku osaisi kertoa syyn. Minä en keksi muuta kuin että koneeni hardis tässä tapauksessa pelaa paremmin Windowssin/Neron kanssa kuin K3b:n tai Braseron. Se ei ole ainutlaatuista Windows-linux suhteessa. Tosin silloin kun Neron olen linuxiin virittänyt se on toiminut hyvin, joten Nero on nerokkaasti tehty, K3b tai Brasero ei ole. Toki ei "ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun".

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #37 : 22.11.08 - klo:17.52 »
^ Itselläni ei ole koskaan ollut mitään eroa olenko polttanut nerolla, k3b:llä vai braserolla. Aina on toiminut samoin, siis positiivisessa ja negatiivisessa mielessä :)
Polttavat on myös aina toimineet suoraan asennuksen jälkeen. Toki eikait ole mahdotonta jos satut omistamaan polttavan, missä sattuu oleen joku bugi tuessa tms.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #38 : 24.11.08 - klo:06.49 »
Pekka kävi sunnuntaina. Tutustui "uuteen" tietokoneeseen ja sen käyttöön Xubuntulla. Hiiren kanssa hommaaminen hieman hankalaa kun on outo vehje. Muutoin hän sopeutuu toimintaympäristöön hyvin. Kiva!

Linuxin viritys on minulla kesken kun olen hidas ja osallistuin välillä Espanjan sisällissotaan (WinSPWW2).

"Restricted Extras" yms. puuttuu, hyviä ohjeita tuli http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=15190.220;topicseen#bot

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linux Pekalle
« Vastaus #39 : 25.11.08 - klo:08.37 »
Pekalla ei tietenkään vielä ole laajakaistaa tai mokkulaverkkoa. Niiden mukana tulee yleensä postipalvelin. Ihan vain demotarkoituksessa tekisin Pekalle postin johonkin ilmaiseen palveluun (mikään ei ole ilmaista ...). Minulla on GoogleMail, mutta siihen voi kutsua vain jo palvelun omaavan.

Mihin posti Pekalle?

Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Jos Gmail = GoogleMail, niin sivun alalaidassahan voi luoda tilin, jolloin saa sähköpostin. Vai onko tämän tekemiseen jokin este?