Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asennnus jumittuu  (Luettu 6145 kertaa)

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Ubuntun asennnus jumittuu
« : 10.10.08 - klo:14.49 »
Mikä lienee vika, kun en saa millään asennettua mitään Ubuntun versiota, kone hp mallia vuodelta 2004, muistia 30Gt, XP Service pack 3.  Olen yrittänyt asentaa Ubuntua Windowsin rinnalle, kun kone on hidas.  Olen kokeillut valmiita levyjäö Ubuntu 7.10 ja 8.04 LTS ja muistaakseni vanhempaakin versiota.  Kone lataa hitaasti ja kun tulee kuvakke "asenna", sitä klikatessa levy vain jää pyörimään loputtomiin. 
Tämä viimeisin versio Uvuntu 8.04 ei ala edes lataamaan vaan ilmoittaa.  "Vaatii x86-64 mutta havaittu i686CPU" Siksi yritin ladata Ubuntua liitteellä "i386", joka oli kai vanhempi versio.  Se eteni paljon pidemmälle, tuli jo monta kuvaketta ruutuun, mutta asennus ei vaan etene jotenkin loppuun asti.  Olen asentanut Ubuntun toiseen koneeseen (pöytäkone) ja se onnistui mutta tähän kannettavaan HP AMD Athlon XP-M koneeseeni en saa sitä millään asennettua.  Olisi tehnyt mieli ottaa tästä hitaanpuoleisesta koneesta enemmän irti Ubuntulla.
Terv. Erkki

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #1 : 10.10.08 - klo:14.52 »
Tämä viimeisin versio Uvuntu 8.04 ei ala edes lataamaan vaan ilmoittaa.  "Vaatii x86-64 mutta havaittu i686CPU" Siksi yritin ladata Ubuntua liitteellä "i386", joka oli kai vanhempi versio.  Se eteni paljon pidemmälle, tuli jo monta kuvaketta ruutuun, mutta asennus ei vaan etene jotenkin loppuun asti. 

Olet ilmeisesti ensin yrittänyt 64-bittiselle prosessorille tarkoitettua versiota. Tuo i386 ei siis ole vanhempi versio, vain eri alustalle. Mitä nuo kuvakkeet ovat ruudulla eli kuinka pitkälle pääset? CD:ltä ajaminen on kuitenkin hitaampaa, joten se voi kestää. Ja jos tulee jotain virheitä, niin mitä niissä sanotaan?

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #2 : 10.10.08 - klo:15.42 »
Taktiikkani oli siis se, että koska tässä uusimmassa (osettu Ubuntu 8.04 CD) tuli se mainittu virheilmoitus, niin päättelin, että siirryn Ubunun vanhempaan vesioon, jos koneeni on liian vanha. Ja muistaakseni viimeinen versio oli 6.01 tai siis ainakin kuutosella alkava (olen siis kokeillut 8 ja 7 -sarjan Ubuntu CD:tä). Ja nimenomaan tämä vanhin versio pääsi niin pitkälle, että kuvarudun yläreunaan tuli jo lupaavasti kuvakkeita: Firefox, sähköposti ja jotain muita, sitä ennen painoin "asenna" painiketta, mutta se on jotenkin varsin tunteeton kaikissa yrityksissäni. 

Eli asennus ei oikein ota tuulta purjeisin, kun painan "asenna", siihen se on jumittunut aina, levy pyörii loputtomiin tai sammuu jossain vaiheessa kokonaan ja on pakko sammuttaa kone virtakytkimestä, näin tapahtuu kaikissa yrityksissäni.  Mutta tässä viimeisessä versiossa noita kuvakkeita tuli jo lupaavasti, mutta levy vain jäi pyörimään. Kun tuli jo yö, oli pakko lopettaa yritys,  ehkä se olisi voinut jädä vaikka yön yli, voinhan kokeilla tänään uudelleen, pääseekö se koskaan loppuun asti. Että näin sitkeää on tämä yritys.  Kokeilin tätä ennen sitäkin keinoa, että alustin koneeni vanhempaan versioon FAT32, joka oli pöytäkoneeni järjestelmä ja siellä onnistuin lataamaan Ubuntun 7.01.  Mutta ei onnistunut hp-kannettavassa ja siten latasin uudelleen hp:n oman käyttöjärjestelmän NTFS ja sillä on sama lopputulos. 

En tiedä, onko vika tuossa hp:ssä. Siitä tuli nimittäin liian hidas ja siksi kiinostuin Ubuntusta.  Varmaan tällä sivulla on "pyhäinhäväistys", että korjasin hitaan hp:n ongelman sillä, että osin uuden tehokaan kannettavan, jossa Vista Business.  Teen sillä varsinaiset työni.  Mutta minua kinnostaa edelleen Ubuntu, jotta voisin hyödyntää vanhaan konetta.  Muta siis kokemukseni on, että vanhassa koneessa on pitänyt monta kertaa taistella ihan turhaan myös muissa jutuissa.  Sen sijaan, jos on uusi kone hyvällä kapasiteetilla, kuten tämä uusi koneeni on, niin siihen saa ladata mitä vain ja aina toimii.

Eli tämän pitkän kirjoitukseni johtopäätös on, että vanhassa kannetavassani on jotain vikaa, koska se ei huoli mitään Ubuntua.  Sillä onnistuinhan pöytäkoneeni kanssa ilman ongelmia, vaikka se oli pari vuotta vanhempi.  Tuohon uuteen kannettavaan en uskalla laittaa Ubuntua, että ei tule sekoilua Vistan kanssa ja se kone on tarpeeksi vikkelä, koska tehoja riittää.  (Vista vie noin 30 Gt tai suunnilleen koneeni C-asemasta mutta minulla on sitä kaikkiaan 250 Gt).  Oletan, että jos laittaisin Ubuntun uuteen koneeseeni, kaikki toimisi heti, mutta si siis ole tarpeen eikä kannata ottaa riskiä,olen kuitenkin amatööri.
Terveisin Erkki

Olet ilmeisesti ensin yrittänyt 64-bittiselle prosessorille tarkoitettua versiota. Tuo i386 ei siis ole vanhempi versio, vain eri alustalle. Mitä nuo kuvakkeet ovat ruudulla eli kuinka pitkälle pääset? CD:ltä ajaminen on kuitenkin hitaampaa, joten se voi kestää. Ja jos tulee jotain virheitä, niin mitä niissä sanotaan?
[/quote]

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #3 : 10.10.08 - klo:17.58 »
Olisko kuitenkin vaan muistia turhan vähän? koitapa vielä alternate levyllä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #4 : 10.10.08 - klo:18.51 »
Siis onko sinulla vähintään 384 Megatavua keskusmuistia ja kiintolevytilaa vähintää 5 Gigatavua käytössäsi Ubuntun asennukseen ? Vähemmällä keskusmuistilla asennus pitää tehdä alternate-levyllä.

Keskusmuistin vähäisyys selittäisi myös XP:n kankeuden, se kun nykypäivityksin pyörii vaivoin edes 512 Megatavussa.

Ja läppärissä pitää huomioida vielä se, paljonko yhteisestä muistista syö AGP aperture, jonka asetus löytyy BIOS:in setup:ista jonne päästään koneen käynnistyessä ilmoitettavalla näppäimellä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #5 : 10.10.08 - klo:22.22 »
Eheytän juuri levyä ja siinä lukee:  NTFS, levykoko: 27,94 Gt, vapaata tilaa: 20,09Gt, vapaata tilaa 77%.  Omia tiedostoja on noin 500 Mt, mutta alussa, kun latasin käyttöjärjestelmän uudelleen ei ollut edes mitään omia tiedostoja, vaan se oli aivan tyhjä.  Joten muistin puutetta ei varmaan ole.  Kokeilin äsken taas Ubuntu 7.10 DVD (ostettu levy) ja se alkaa ensin lataantumaan (kieli yms) mutta sitten tulee se hetki, jossa kaikki vain pysähtyy ja ruutu on vaaleanruskea, eikä edes hiiri liiku.  Sama tulos tuli taas sillä vanhemmalla versiolla, oliko se jotain 6:lla alkavaa sarjaa.  En ole oikein varma noista i386 vai oliko se i686.  Mutta hp-kannettavassani on tarra: AMD Athlon XP-M, ja eräästä Linux Fedoran asennuskirjasta huomasin, että Linus tukee tuota koeessani olevaa Athlon XP tyyppiä, ja se oli jopa ryhmitelty juuri x86 -sarjaan eli tätä se uusin Ubuntu vaati.  En siis ymmärrä näistä koodeista mitään, mutta näyttäisi sille, että tuo Ubuntu 8.04 LTS pitäisi teoriassa kelvata koneelleni. 

Mutta se vika voi olla niin monessa kohdassa näissä asioissa.  Edelleen epäilen vain konettani, vaikka olen ajanut siihien käyttöjärjestelmän uudelleen ja asentanut kaikki tarvitavat Mikrosoftin päivitykset aina SP3 asti.  Kun Mikrobitin Huvi ja Hyötyrompussa oli Linuxin asennusohje, siinä sanotiin, että asennus kestää "kahden kahvikupin verran".  Minun kone vie noin 10-20 min useimmiten, ennen kuin tulee jotain uutta Linuxin asennuksessa ruutuun.  Eli jotenkin kone vain hylkii Ubuntun levykettä.  Sitä paitsi CD-asema välillä pitää kovaa pärinää ja joudun laittamaan kirjan alle, jotta se kiilaa jotenkin pyörivää CD-leykettä oikein.  Sitten, kun on jokin "oikea" CD niin  kuuluu vain tervettä suhinaa ja kone lataa tietoa ihan sujuvasti koneeseen. 

En ole pettynyt Ubuntu-yhteisön ohjeisiin, jos en saa tähän koneeseeni Ubuntua.  Syy voi olla sellainen, että siihen tarvittaisi ihan asiantuntija paikan päälle.  Minulla riittää koneita mutta tämä Ubuntu olisi vain kiinnostava harrastus, kun tykkään tutkia uusiakin juttuja  (Minulla on myös vanha Apple Mac Power ihan mielenkiinnon vuoksi, ihan toimiva peli).
Terv. Erkki

Siis onko sinulla vähintään 384 Megatavua keskusmuistia ja kiintolevytilaa vähintää 5 Gigatavua käytössäsi Ubuntun asennukseen ? Vähemmällä keskusmuistilla asennus pitää tehdä alternate-levyllä.

Keskusmuistin vähäisyys selittäisi myös XP:n kankeuden, se kun nykypäivityksin pyörii vaivoin edes 512 Megatavussa. Ja läppärissä pitää huomioida vielä se, paljonko yhteisestä muistista syö AGP aperture, jonka asetus löytyy BIOS:in setup:ista jonne päästään koneen käynnistyessä ilmoitettavalla näppäimellä.
T:Jallu59

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #6 : 10.10.08 - klo:22.38 »
Et ole vieläkään osannut kertoa paljonko sinulla on keskusmuistia. Olet tähän asti puhunut kintolevytilasta.
Keskusmuistin määrä monissa koneissa tulee myös muistitestin muodossa aloitusruutuun.
tai
Koeta löytää järjestelmätiedot siitä XP:stä.
Muistaakseni: Ohjelmat > Apuohjelmat > Systeemiohjelmat(tästä nimestä en ole varma) > Järjestelmätiedot
Ja siitä kohta Fyysistä muistia.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Joke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #7 : 10.10.08 - klo:23.25 »
http://wiki.ubuntu-fi.org/Laitteistovaatimukset Olisi tuon taulukon ohje arvoista mitää apua!! veikkaisin keskus muistin kokoa 256mt-512mt (voi olla vaikka 1Gt) mikä ompi prosessorin koko 1Mhz-1.8Mhz luokkaa?
IBM T42 1,7mhz radeon 7500 40gb  XP / 8.10
AMD 3000 (1,8mhz) ati 1950 pro XP / 8.04

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #8 : 11.10.08 - klo:10.20 »
Kapsiteettitietoja
No nyt löytyi fyysistä muistia yhteensä 256 Mt ja fyysistä muistia vapana 72,26 Mt (? !)  Eli riittäneekö tuo mihinkään? 
Näennäismuistia yhteensä 2,00 Gt
Näennäismuistia vapaana 1,96 Gt
Sivutustiedoston tila 465,86 Mt
Järjestelmän tyyppi x86-pohjainen
Suoritin x86 Family 6  Model 10 Stepping 0 Authentic AMD 1788 Mhz
Bios päivitys ... 12.9.2003
jne.. jotain muitakin tietoja löytyi

Idea
Entä jos heittäisin Windows -järjestelmän kokonaan pois ja yrittäisin ajaa vain Ubuntu 8.04 koneeseen.  Eli tekisin siitä kokonaan Ubuntu koneen, olen sitäkin harkinnut. Kone joutaisi kokonaan Linux harrastukseen, koska minulla on siis uusi Vista töihin ja vanha Apple varakoneena ja Apple harrastukseen.
Terv. Erkki


Et ole vieläkään osannut kertoa paljonko sinulla on keskusmuistia. Olet tähän asti puhunut kintolevytilasta.
Keskusmuistin määrä monissa koneissa tulee myös muistitestin muodossa aloitusruutuun.
tai
Koeta löytää järjestelmätiedot siitä XP:stä.
Muistaakseni: Ohjelmat > Apuohjelmat > Systeemiohjelmat(tästä nimestä en ole varma) > Järjestelmätiedot
Ja siitä kohta Fyysistä muistia.

T:Jallu59

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #9 : 11.10.08 - klo:10.31 »
Tämähän näyttää nyt sille, että muisti ei riitä (ks. tuo toinen vastaukseni tässä kapsiteetista), koska minimivaatimus olisi 64 MB (lieneekö Mt sama kuin MB).  Minulla on siis vapaana 72,26 Gt ja se on vain vähn yli minimitarpeen. 
Terv. Erkki

http://wiki.ubuntu-fi.org/Laitteistovaatimukset Olisi tuon taulukon ohje arvoista mitää apua!! veikkaisin keskus muistin kokoa 256mt-512mt (voi olla vaikka 1Gt) mikä ompi prosessorin koko 1Mhz-1.8Mhz luokkaa?

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #10 : 11.10.08 - klo:10.52 »
Lataa ALTERNATE versio Ubuntusta, se asentuu helpommin. Asennusvaiheessa ei kuvien pyöritys syö koneen tehoja, siinä ero.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #11 : 11.10.08 - klo:11.47 »
Koko koneen ottaminen Ubuntu-käyttöön on tietysti koneen resusrssien käytön kannalta parempi ratkaisu.


Suomennanpa nuo järjestelmätiedot sinulle Erkki:

Sinulla on koneessa fyysistä muistia 256MB(Megabytes) eli 256 megatavua(Mt), josta windows on varannut n.184Mt, minkä lisäksi keskusmuistin ollessa riittämätön on kiintolevyn sivutustiedostosta käytetty puuttuvan keskusmuisti korvaamiseen 465Mt. Tätä sivutettua keskusmuistia kutsutaan englanniksi nimellä swap, jota sanaa myös paljon tällä palstalla viljellään. Johtuen tiedon lukemisen hitaudesta kiintolevyltä verrattuna lukuun keskusmuistosta kone hidastuu huomattavasti sen joutuessa sivuttamaan eli swappaamaan.

Windows on etukäteen varannut virtuaalisesti keskusmuistia ja sivutusmuistia käyttöönsä yhteensä 2Gt(Gigatavua) eli 2048Mt.

Linux-käytössä asennuksen yhteydessä swap-tilalle määritellään erillinen levyosio, joka tuolla muistimäärällä olisi hyvä olla 1024Mt.

Tuolla keskusmuistin määrällä jo perus Ubuntukin alkaa jonkin verran swappaamaan, joskaan ei läheskään niin paljon kuin XP.

Koneen keskusmuistin kasvatus sen emolevyn sallimaan suurimpaan mahdolliseen määrään toisi vauhtia masiinaan, mutta se ei ole välttämätöntä, riippuu täysin tarpeistasi.

Itse pyöritän toisinaan huomattavasti hitaammalla koneella(ks allekirjoitus) samalla muistimäärällä Ubuntua ja saa sillä perushommat tehtyä, Nettivideot kyllä sitten pätkivät jo pahasti.

Vertailun vuoksi: Ubuntun muistinkäyttö tällä hetkellä 296Mt tätä kirjoittaessani.

Tosiaan tuohon muistimäärään asentuu Ubuntu ainoastaan tekstila-asennuksena (alternate) joka vaihtoehto löytyy tämän sivun yläreunan Hanki Ubuntu linkin Lataa Ubuntu -sivun alareunasta

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #12 : 11.10.08 - klo:12.09 »
Yritin tässä ladata Xubuntua tekstiversiota 8,04. 
Kone ilmoittaa: This kernel reqiures an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU.  Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.  >:(
Tälle minun koneelle ei kutienkaan ollut tuo x86 sopiva. 
Eli seuraavaksi imuroimaan laajakaistalla sitä toista versiota: "Kaikki tavalliset PC-tietokoneet (myös Apple)", neljän tunnin kuluttua seuraava yritys  :)

Tuo Xubuntu olisikin ollut väärä "yhteisöllinen"-versio, en minä sitä tarvitse, lataan nyt Ubuntua 8.04 "alternative" tekstiversiota.
T. Erkki



« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo:16.01 kirjoittanut erkkivii »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11473
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #13 : 11.10.08 - klo:17.27 »
Yritin tässä ladata Xubuntua tekstiversiota 8,04. 
Kone ilmoittaa: This kernel reqiures an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU.  Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.  >:(
Tälle minun koneelle ei kutienkaan ollut tuo x86 sopiva. 
Valitsit näköjään 64-bit version. Se ei käy koneellesi.
Lainaus
"Kaikki tavalliset PC-tietokoneet (myös Apple)"
On sopiva. Ubuntu tai Xubuntu käy, mutta Xubuntu pyörinee nopeammin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #14 : 11.10.08 - klo:17.37 »
Vertailun vuoksi:
Firefox auki tällä sivustolla
Ubuntu käyttää muistia yhteensä 296MB
Xubuntu käyttää muistia yhteensä 157MB

Eli 256MB:n muistilla Ubuntu jo swappaisi, mutta Xubuntu ei.
 
T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: RATKAISTU Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #15 : 11.10.08 - klo:21.42 »
Jallu59 ja muut Linux -ekspertit!

Tuli kova työvoitto teidän avustuksellanne, nyt koneessani toimii tämä viimeisin Ubuntun versio.  Sain ongelmitta ladattua sen, kun käytin tekstiversiota.  Ongelma tuli kyllä oletetussa kohdassa eli osioinnissa.  Kun se ei onnistunut (liian vähän kapsiteettia) ja itse en osannut sitä, niin osioin koko koneen, joten Windowsille näkemiin tässä koneessa toistaiseksi. Ubuntu toimii ja minulla on siitä hiukan kokemusta pöytäkoneessani (jonka annoin pois tutulle, liikaa koneita).  Ubuntu lukee muistitikultani kaikki, mitä siellä on. 

Seuraava koitos olisi se, että saisin Ubuntussa toimimaan Soneran "mokkula" -modeemin (Huawei), joka on minulla mobiiliyhteytenä, kun olen toisella paikkakunnalla töissä eikä ole laajakaistaa työkämpällä (on kyllä 50 metrin päässä työhuoneessani).  Mutta haasteena olisi tämä mobiiliyhteys ja siis täysin virusvapaa.  Oletan, että jos ja kun saan yhteyden kuntoon, se on ehkä yhtä nopea kuin tuo Soneran mobiiliyhteys (työpaikkakunta ei ole 3G alueella).  Mutta nämä haasteet on sitten ehkä toisella keskustelupalstalla, voin pikku hiljaa lueskella sieltä ohjeita ja kysyn tarvittaessa, sillä ei ole kiirettä, kun tämä on vain harrastus.
 
Kiitos vielä avusta Jallu ja muut ja hyvää jatkoa kaikille Linux -harrastajille ja -ammattilaisille!
Terveisin Erkki
www.tietotoverit.fi/erkki.viinikainen

Vertailun vuoksi:
Firefox auki tällä sivustolla
Ubuntu käyttää muistia yhteensä 296MB
Xubuntu käyttää muistia yhteensä 157MB
Eli 256MB:n muistilla Ubuntu jo swappaisi, mutta Xubuntu ei.
 
T:Jallu59


Storck

  • Vieras
Vs: RATKAISTU Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #16 : 11.10.08 - klo:22.10 »
Jallu59 ja muut Linux -ekspertit!
osioin koko koneen, joten Windowsille näkemiin tässä koneessa toistaiseksi. Ubuntu toimii

Ei huono valinta - tervetuloa joukkoon!!

harrykaa

  • Vieras
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #17 : 11.10.08 - klo:22.57 »
Tämähän näyttää nyt sille, että muisti ei riitä (ks. tuo toinen vastaukseni tässä kapsiteetista), koska minimivaatimus olisi 64 MB (lieneekö Mt sama kuin MB).  Minulla on siis vapaana 72,26 Gt ja se on vain vähn yli minimitarpeen. 
Terv. Erkki

No tähän siis vielä selvennyksen vuoksi, että tuo PC:ssä vapaana oleva keskusmuistin määrä (72,26 Mb =megatavua, ei Gt =gigatavua) on tilanne silloin kun Windows on ollut käytössä (päällä). Tämä on ollut tilanne lisäksi vain sillä hetkellä, kun olet sen katsonut. MInkä tahansa sovelluksen käynnistäminen muuttaisi tilannetta heti.

Tietenkään sekä Windows ja Ubuntu eivät yhtäaikaa ole päällä, joten sinulla on Ubuntua varten aina olemassa yhteensä sama 256 Mb keskusmuistia käytössä kuin Windowsillakin. Lisäksi sitten se muistin määrä, joka on varattu erillisessä swap-osiossa (heittovaihto-osio).

Ja vielä sekin selvennykseksi, että Windows käyttää myös swappiä, mutta tiedostona, heittovaihtotiedostona. Tämän koko asetuksista riippuen on dynaaminen ja voi siis jatkuvasti muuttua tai sitten sen voi määrätä asetuksista kiinteäksi tai nollaksikin.

Windows nyt siis lähti sinulta, Erkki, pois kovalevyn riittämättömän fyysisen tilan (ei muistin) takia.
Itse keskusmuistiin sillä ei ole vaikutusta Ubuntua ajatellen. Kun Windows ei ole päällä, se ei kuluta keskusmuistia, niin kuin tietenkään Ubuntukaan.  :)

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: RATKAISTU Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #18 : 11.10.08 - klo:23.18 »
Olen nyt testaillut Ubuntua ja sain ladattua muistitikulta kaikki tiedostoni varsin vikkelästi (n. 3500 kpl ja noin 500 Mt) ja kapsiteettia taitaa olla n. 23 Gt koneessa.  Sieltä aukeaa Ubuntulla tekstitiedosto tosi vikkelästi ja kaikki on toiminut (paitsi internet, joka vaatii erikseen paneutumista toisessa paikassa laajkaistakaapelin päässä ensiksi).  Eli tämä Linux on nopeudeltaan jotenkin kuin tuo Applen Power Mac pöytäkoneeni, joka tosin on vanha ja siinä on vähän muistia mutta kuitenkin se on tehokas verrattuna Windowsiin.  Tässä kiehtoo nämä monet ominaisuuudet, jotka te Linux-ekspertit tiedätte minua paremmin. 

Eli nyt toeutui juuri se tavoite, johon olen pyrkinyt, että saan vanhasta ja heikkotehoisesta kannettavastani nopean ja toimivan koneen Linuxin avulla. 

Eli tähän sopii tämä  aforismi: Sen, mitä meidän täytyy oppia tekemään, me opimme tekemällä. (Aristoteles)

Ja kun olen tänään päivällä työstänyt muutaman turhan yrityksen tehden omia virheitä ja illan koittaessa ja Ubuntun pyöriessä vikkelästi voi tyytyväisenä yhtyä alla olevaan:
Hyvin kulutettu päivä tuo makean unen. (Leonardo da Vinci)  :)
Terveisin Erkki

Ei huono valinta - tervetuloa joukkoon!!
[/quote]

erkkivii

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Ubuntun asennnus jumittuu
« Vastaus #19 : 12.10.08 - klo:09.42 »
Jallu, iloiset terveiset taas!
Nyt olen laitanut Ubuntun työhuoneen laajakaistan kaapeliin ja internet alkoi heti toimia.  Toisi hienoa, ja siis ei pelkoa viruksista Linuxissa, eikä jatkuvia tietoturvapäivityksiä kuten Winowsin puolella.  Tästä alkaa hauska Linux-harrastus, nyt voin ladata Linuxiin tarpeellisia ohjelmapaketteja, jos tarvitsen. 
Terveisin Erkki


Vertailun vuoksi:
Firefox auki tällä sivustolla
Ubuntu käyttää muistia yhteensä 296MB
Xubuntu käyttää muistia yhteensä 157MB

Eli 256MB:n muistilla Ubuntu jo swappaisi, mutta Xubuntu ei.
 
T:Jallu59