Taktiikkani oli siis se, että koska tässä uusimmassa (osettu Ubuntu 8.04 CD) tuli se mainittu virheilmoitus, niin päättelin, että siirryn Ubunun vanhempaan vesioon, jos koneeni on liian vanha. Ja muistaakseni viimeinen versio oli 6.01 tai siis ainakin kuutosella alkava (olen siis kokeillut 8 ja 7 -sarjan Ubuntu CD:tä). Ja nimenomaan tämä vanhin versio pääsi niin pitkälle, että kuvarudun yläreunaan tuli jo lupaavasti kuvakkeita: Firefox, sähköposti ja jotain muita, sitä ennen painoin "asenna" painiketta, mutta se on jotenkin varsin tunteeton kaikissa yrityksissäni.
Eli asennus ei oikein ota tuulta purjeisin, kun painan "asenna", siihen se on jumittunut aina, levy pyörii loputtomiin tai sammuu jossain vaiheessa kokonaan ja on pakko sammuttaa kone virtakytkimestä, näin tapahtuu kaikissa yrityksissäni. Mutta tässä viimeisessä versiossa noita kuvakkeita tuli jo lupaavasti, mutta levy vain jäi pyörimään. Kun tuli jo yö, oli pakko lopettaa yritys, ehkä se olisi voinut jädä vaikka yön yli, voinhan kokeilla tänään uudelleen, pääseekö se koskaan loppuun asti. Että näin sitkeää on tämä yritys. Kokeilin tätä ennen sitäkin keinoa, että alustin koneeni vanhempaan versioon FAT32, joka oli pöytäkoneeni järjestelmä ja siellä onnistuin lataamaan Ubuntun 7.01. Mutta ei onnistunut hp-kannettavassa ja siten latasin uudelleen hp:n oman käyttöjärjestelmän NTFS ja sillä on sama lopputulos.
En tiedä, onko vika tuossa hp:ssä. Siitä tuli nimittäin liian hidas ja siksi kiinostuin Ubuntusta. Varmaan tällä sivulla on "pyhäinhäväistys", että korjasin hitaan hp:n ongelman sillä, että osin uuden tehokaan kannettavan, jossa Vista Business. Teen sillä varsinaiset työni. Mutta minua kinnostaa edelleen Ubuntu, jotta voisin hyödyntää vanhaan konetta. Muta siis kokemukseni on, että vanhassa koneessa on pitänyt monta kertaa taistella ihan turhaan myös muissa jutuissa. Sen sijaan, jos on uusi kone hyvällä kapasiteetilla, kuten tämä uusi koneeni on, niin siihen saa ladata mitä vain ja aina toimii.
Eli tämän pitkän kirjoitukseni johtopäätös on, että vanhassa kannetavassani on jotain vikaa, koska se ei huoli mitään Ubuntua. Sillä onnistuinhan pöytäkoneeni kanssa ilman ongelmia, vaikka se oli pari vuotta vanhempi. Tuohon uuteen kannettavaan en uskalla laittaa Ubuntua, että ei tule sekoilua Vistan kanssa ja se kone on tarpeeksi vikkelä, koska tehoja riittää. (Vista vie noin 30 Gt tai suunnilleen koneeni C-asemasta mutta minulla on sitä kaikkiaan 250 Gt). Oletan, että jos laittaisin Ubuntun uuteen koneeseeni, kaikki toimisi heti, mutta si siis ole tarpeen eikä kannata ottaa riskiä,olen kuitenkin amatööri.
Terveisin Erkki
Olet ilmeisesti ensin yrittänyt 64-bittiselle prosessorille tarkoitettua versiota. Tuo i386 ei siis ole vanhempi versio, vain eri alustalle. Mitä nuo kuvakkeet ovat ruudulla eli kuinka pitkälle pääset? CD:ltä ajaminen on kuitenkin hitaampaa, joten se voi kestää. Ja jos tulee jotain virheitä, niin mitä niissä sanotaan?
[/quote]