Kirjoittaja Aihe: Asus EEE 901  (Luettu 142419 kertaa)

Qrc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #320 : 11.05.12 - klo:15.01 »
Eikös Ubuntu vielä mene sentään 16 Gt:uun, jolloin riittää se, että asentaa juuren siihen.

4 Gt:n voi sitten jättää kotihakemistoon, mikäli on linux-mallista kyse.

On tuo 16 Gt:n asema kylläkin niin hidas, ettei taida kannattaa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #321 : 11.05.12 - klo:15.31 »
Eikös Ubuntu vielä mene sentään 16 Gt:uun, jolloin riittää se, että asentaa juuren siihen.

4 Gt:n voi sitten jättää kotihakemistoon, mikäli on linux-mallista kyse.

On tuo 16 Gt:n asema kylläkin niin hidas, ettei taida kannattaa.

Tämä nyt menee vähän inttämiseksi, mutta itselleni kyseinen nopeus riittää. Toimii se nyt ainakin nopeammin, kuin monet muut vuoden vanhat Windowsit. (Tosin Win 7 taitaa olla jo parannettu painos).

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #322 : 11.05.12 - klo:20.06 »
Eikös Ubuntu vielä mene sentään 16 Gt:uun, jolloin riittää se, että asentaa juuren siihen.

4 Gt:n voi sitten jättää kotihakemistoon, mikäli on linux-mallista kyse.
Eee 901:ssä 4Gt on nopea asema, 16Gt puolestaan luku- ja kirjoitusnopeudeltaan selvästi hitaampi. Käyttöjärjestelmän ja ohjelmien kannalta on parempi pitää ne nopealla asemalla.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #323 : 11.05.12 - klo:21.40 »
Eikös Ubuntu vielä mene sentään 16 Gt:uun, jolloin riittää se, että asentaa juuren siihen.

4 Gt:n voi sitten jättää kotihakemistoon, mikäli on linux-mallista kyse.
Eee 901:ssä 4Gt on nopea asema, 16Gt puolestaan luku- ja kirjoitusnopeudeltaan selvästi hitaampi. Käyttöjärjestelmän ja ohjelmien kannalta on parempi pitää ne nopealla asemalla.

Vaikka järjestelmä onkin huomattavasti hitaampi, ei se tee siitä käyttökelvotonta. Itse olen tyytynyt siihen ratkaisuun, kun en jaksa säätää.

Leho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #324 : 18.05.12 - klo:22.11 »
Ois muuten näppärä tietää, miten sen apt-getin asetukset säädetän, että sais tuon isomman kiintolevyn käyttöön päivityksiä varten..

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #325 : 20.05.12 - klo:01.12 »
Ois muuten näppärä tietää, miten sen apt-getin asetukset säädetän, että sais tuon isomman kiintolevyn käyttöön päivityksiä varten..

Jos muistan vielä oikein, niin teet ensin hakemiston, jota haluat käyttää ja sitten annat päivityskäskyn muodossa

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get -o dir::cache::archives="/väliaikainen/päivitysten/välimuistin/sijainti" upgrade

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #326 : 05.06.12 - klo:13.24 »
Kiitos :) Tuo on tärkeä tieto, eli tiedän varautua vaihdokseen/päivitykseen taas puolentoista vuoden päästä. Sinänsä harmi, että ubuntu tuli liian raskaaksi pienelle Eee PC:lle. Rautapuolen vaihtoehdoiksi ubuntun kanssa jäi joko hankkia isompi SSD tai kokonaan uusi kone. Siis koitan pärjäillä lubuntulla tuon 18 kuukautta.
Itsellä on puukotettu 10.04 901:ssä, Xubuntu T91MT:ssä ja Lubuntu 701:ssä.
T91MT kaatuilee satunnaisesti ja välillä sammutus jää mustalle ruudulle nalkkiin. Pitää pistää homma uusiksi.

Xubuntu on ollut muuten ihan kiva.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #327 : 05.06.12 - klo:13.47 »
Alan sopeutua Lubuntu 12.04:ään  :) Harmittaa vain tuo pitkän tuen puuttuminen.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #328 : 09.08.12 - klo:23.44 »
Kerronpa täälläkin kuinka rustasin vanhan (vai onko 4 v jo vanha?) eee 901 koneen uuteen uskoon kun Ubuntu kasvoi ulos tuosta 4 GB:n SSD muistista.

Hommeli on niinkin yksinkertainen, että tehdään sille isommalle dev/sdb SSD muistille kolme osiota / juuriosio n. 2 GiB,  swap muodon vuoksi 200 MiB, ja loput /home osiolle. Nyt te sanotte, että blää! se on hidas se isompi SSD. Mutta jutun hienoin oivallus onkin, että pikkumuistille dev/sda tehdään osio /usr ja se käytetään siihen kokonaan. Vielä pitää muistaa laittaa käynnistyslatain siihen dev/sdb muistiin koska siinä on / osio.

Vielä mainittakoon sekin, että laitoin tiedostojärjestelmäksi ext2, koska nämä SSD:t alkavat olla jo vanhoja ja tuo ext2 ei kirjoita sitä journalia. En huomaa nopeudessa mitään menetystä ainakaan. Voi olla vaikka nopeampikin kuin ext4. ::)

Nyt asennus pyörimään ja lopputuloksesta näkyy, että nopealla SSD:llä on kaikki mikä nopeutta tarvitsee osiossa /usr. Se on nim. käyttöjärjestelmän vilkkaan liikenteen osa. Hitaammalla levyllä / osiossa on oikeastaan vain kernelit. Niitä mahtuu nyt sinne parikin ikäluokkaa mainiosti.

Itse asensin Xubuntun (kun en oppinut Archia asentamaan), mutta uskallan luvata, että vakio Ubuntukin tällä konstilla mahtuu hyvin. Xfce vaan kuluttaa muistia niin niukasti, boottaa nopeasti ja prosessorin lämpökin on alhainen, ja Xubuntu on muutenkin niin hienostunut ja silti täysiverinen Ubuntu.

Näillä mennään seuraava 5 vuotta, jos ei rauta ruostu sitä ennen. :)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #329 : 10.08.12 - klo:02.27 »
Itse asensin Xubuntun (kun en oppinut Archia asentamaan), mutta uskallan luvata, että vakio Ubuntukin tällä konstilla mahtuu hyvin.
Archin voi asentaa monella eri tavalla. Helpoin tapa lienee tällä hetkellä Bridge Linuxin käyttö

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 20.08.12 - klo:00.43 kirjoittanut Karvameduusa »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #331 : 10.08.12 - klo:17.05 »
Kerronpa täälläkin kuinka rustasin vanhan (vai onko 4 v jo vanha?) eee 901 koneen uuteen uskoon kun Ubuntu kasvoi ulos tuosta 4 GB:n SSD muistista.

Hommeli on niinkin yksinkertainen, että tehdään sille isommalle dev/sdb SSD muistille kolme osiota / juuriosio n. 2 GiB,  swap muodon vuoksi 200 MiB, ja loput /home osiolle. Nyt te sanotte, että blää! se on hidas se isompi SSD. Mutta jutun hienoin oivallus onkin, että pikkumuistille dev/sda tehdään osio /usr ja se käytetään siihen kokonaan. Vielä pitää muistaa laittaa käynnistyslatain siihen dev/sdb muistiin koska siinä on / osio.

Vielä mainittakoon sekin, että laitoin tiedostojärjestelmäksi ext2, koska nämä SSD:t alkavat olla jo vanhoja ja tuo ext2 ei kirjoita sitä journalia. En huomaa nopeudessa mitään menetystä ainakaan. Voi olla vaikka nopeampikin kuin ext4. ::)

Nyt asennus pyörimään ja lopputuloksesta näkyy, että nopealla SSD:llä on kaikki mikä nopeutta tarvitsee osiossa /usr. Se on nim. käyttöjärjestelmän vilkkaan liikenteen osa. Hitaammalla levyllä / osiossa on oikeastaan vain kernelit. Niitä mahtuu nyt sinne parikin ikäluokkaa mainiosti.
...

Itse asensin juuri 12.04:n kun totesin, että sehän toimii live-boottinakin varsin asiallisesti tällä eeePC 901:llä (1 GB, 4+16 GB, ei-3G -malli).

Asennettuna se toimii hyvin ja akkukestokin pomppasi aika paljon ylöspäin verrattuna 9.04 NBR:ään. Osioinnin annoin mennä aivan oletuksilla.

Toisaalta, kyllähän tiettyä hidastelua on kun vertaa AMD Dual Core -pöytäkoneeseen esimerkiksi - samalla tavalla hidasteli 9.04 NBR. Yleensäkin SSD-levyjen nopeutta hehkutetaan ohjelmien avauksessa. Olen joskus kysellyt, että mikä merkitys sillä nyt on, että Firefox aukeaa 0.2 sekunnissa eikä 1 sekunnissa.

Mutta, mutta ... asia ei liene tästä kiinni. Ehkäpä kyse onkin sitten siitä, että kyllähän se Firefoxin aukaisu kestää hitaalla levyllä jos on 10 välilehteä auki - tai joillakin voi olla vaikka 20. Eli siis laajemmin SSD-levyä hehkutetaan kun se on erittäin nopea ohjelmilla, joilla datan nopeus on tärkeää. Tällainen on Firefox, jos käyttää tällä tavalla, ja tällainen on esim. Clementine joissakin tilanteissa.

Tuo /usr:n nopeuttaminen ei vaikuttane nopeuttavasti tässä tilanteessa. Home:n siirtäminen tuolle nopeammalle levylle voisi auttaa jotakin, mutta turhan pieni levyhän se on (4 GB nimellisesti).

Itse olen ajatellut, että pystyisikö vaihtamaan tähän härveliin nykyteknologian mukaisen SSD-levyn ja samaan sitä kautta nopeutta ja myös enemmän tilaa datalle. En ole laitetta purkanut, mutta ei kai levyn vaihtaminen kovinkaan vaikeaa tai kallista voi olla.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #332 : 10.08.12 - klo:18.39 »
Itse olen ajatellut, että pystyisikö vaihtamaan tähän härveliin nykyteknologian mukaisen SSD-levyn ja samaan sitä kautta nopeutta ja myös enemmän tilaa datalle. En ole laitetta purkanut, mutta ei kai levyn vaihtaminen kovinkaan vaikeaa tai kallista voi olla.

Minä olen avannut kyseisen miniläppärin. Kyseisen miniläppärin flash levy on erillinen piirilevy. Siihen ei ainakaan käy normaali kiintolevy.

Tämän kaltainen piirilevy löytyy koneen sisältä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Asus_Eee_PC_901_8-Gb_SSD.jpg

Ebay:stä näyttäisi löytyvän isompaa levyä:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=pc901+ssd&_sacat=0&_odkw=pc901&_osacat=0

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #333 : 10.08.12 - klo:19.33 »
Itse olen ajatellut, että pystyisikö vaihtamaan tähän härveliin nykyteknologian mukaisen SSD-levyn ja samaan sitä kautta nopeutta ja myös enemmän tilaa datalle. En ole laitetta purkanut, mutta ei kai levyn vaihtaminen kovinkaan vaikeaa tai kallista voi olla.

Minä olen avannut kyseisen miniläppärin. Kyseisen miniläppärin flash levy on erillinen piirilevy. Siihen ei ainakaan käy normaali kiintolevy.

Tämän kaltainen piirilevy löytyy koneen sisältä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Asus_Eee_PC_901_8-Gb_SSD.jpg

Ebay:stä näyttäisi löytyvän isompaa levyä:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=pc901+ssd&_sacat=0&_odkw=pc901&_osacat=0

Eh, kuvittelin että tuo toinen levy olisi ollut perinteinen levy  :(

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #334 : 10.08.12 - klo:20.50 »
Ei tuo Arch Linux perusasennus mikään vaikea ole.

Muutama hyvä linkki perusjärjestelmän asennukseen:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_Guide
http://www.youtube.com/watch?v=HtTt674qi74

Muu asennus:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide/Post-Installation
https://wiki.archlinux.org/]https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide/Extra/[url]
[url]https://wiki.archlinux.org/]
[url]https://wiki.archlinux.org/]https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide/Extra/[url]
[url]https://wiki.archlinux.org/


Ei se perusasennus vaikeaa olekaan. Olen tehnyt sen jo kaikkiaan 4 kertaa. Sehän menee ihan nuottien mukaan. Vaikeus alkaa sitten kun kone täytyy virittää käyttöön. Jo pelkästään peilipalvelimien löytäminen osoittautui arpapeliksi. Useita koitin ja pacman totesi "yhtään pakettia ei päivitetty datassa olleiden virheiden takia" tjsp. Myös pacman totesi muutamien pakettien olevan päivitettävä ennen muita. Kun sen sitten suurella vaivalla tekee, ei taaskaan päivitykset kelpaa tiedonsiirtovirheiden takia. Kun kyykkiminen adsl modemin (8 Mbit/sek) vieressä letkun varassa kyllästytti, yritin virittää wlan yheyttä. Niitä olen kyllä aika monia saanut pelaamaan ja tämäkin toimii heittämällä Ubuntussa, mutta Arch ei tahtooni taipunut. Ja kyllä on läksyt luettu. Nuo em. dokumentit on minulla koko viime talven olleet printattuna paperille. Tällä erää sanoin Archille: pidä tunkkis!

Olisin joka tapauksessa asentanut Xfce ympäristön, joten Xubuntu tekee sen homman kyllä hienosti.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #335 : 10.08.12 - klo:21.38 »
Itse olen ajatellut, että pystyisikö vaihtamaan tähän härveliin nykyteknologian mukaisen SSD-levyn ja samaan sitä kautta nopeutta ja myös enemmän tilaa datalle. En ole laitetta purkanut, mutta ei kai levyn vaihtaminen kovinkaan vaikeaa tai kallista voi olla.

Minä olen avannut kyseisen miniläppärin. Kyseisen miniläppärin flash levy on erillinen piirilevy. Siihen ei ainakaan käy normaali kiintolevy.

Tämän kaltainen piirilevy löytyy koneen sisältä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Asus_Eee_PC_901_8-Gb_SSD.jpg

Ebay:stä näyttäisi löytyvän isompaa levyä:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=pc901+ssd&_sacat=0&_odkw=pc901&_osacat=0

Tuossa linkin kuvien joukossa onkin sopivasti adapterilevy. 901:n takaluukun kaksi ruuvia kun avaa ja kurkistaa luukun alle, näkyy se muistin piirilevy. (Ei pidä sorkkia sitä!) Kun se piirilevy korvataan adapterilla siihen tyhjään tilaan, joka on aika avara, mahtuu melkein mikä tahansa muistimoduli tai vaikka käkikello kiintolevy. Siis sellainen, jossa on nauhakaapelin pätkä. Se nauhakaapeli sopii sen adapterin sivuliittimeen, jota varten koneen muovikotelossa on kolo valmiina. Oli siitä joku juutuupikin, mutta en nyt sitä taas löydä, ainakaan juuri tälle konemallille.

DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #336 : 10.08.12 - klo:21.48 »
Kerronpa täälläkin kuinka rustasin vanhan (vai onko 4 v jo vanha?) eee 901 koneen uuteen uskoon kun Ubuntu kasvoi ulos tuosta 4 GB:n SSD muistista.

Hommeli on niinkin yksinkertainen, että tehdään sille isommalle dev/sdb SSD muistille kolme osiota / juuriosio n. 2 GiB,  swap muodon vuoksi 200 MiB, ja loput /home osiolle. Nyt te sanotte, että blää! se on hidas se isompi SSD. Mutta jutun hienoin oivallus onkin, että pikkumuistille dev/sda tehdään osio /usr ja se käytetään siihen kokonaan. Vielä pitää muistaa laittaa käynnistyslatain siihen dev/sdb muistiin koska siinä on / osio.

Vielä mainittakoon sekin, että laitoin tiedostojärjestelmäksi ext2, koska nämä SSD:t alkavat olla jo vanhoja ja tuo ext2 ei kirjoita sitä journalia. En huomaa nopeudessa mitään menetystä ainakaan. Voi olla vaikka nopeampikin kuin ext4. ::)

Nyt asennus pyörimään ja lopputuloksesta näkyy, että nopealla SSD:llä on kaikki mikä nopeutta tarvitsee osiossa /usr. Se on nim. käyttöjärjestelmän vilkkaan liikenteen osa. Hitaammalla levyllä / osiossa on oikeastaan vain kernelit. Niitä mahtuu nyt sinne parikin ikäluokkaa mainiosti.
...

Itse asensin juuri 12.04:n kun totesin, että sehän toimii live-boottinakin varsin asiallisesti tällä eeePC 901:llä (1 GB, 4+16 GB, ei-3G -malli).

Asennettuna se toimii hyvin ja akkukestokin pomppasi aika paljon ylöspäin verrattuna 9.04 NBR:ään. Osioinnin annoin mennä aivan oletuksilla.

Toisaalta, kyllähän tiettyä hidastelua on kun vertaa AMD Dual Core -pöytäkoneeseen esimerkiksi - samalla tavalla hidasteli 9.04 NBR. Yleensäkin SSD-levyjen nopeutta hehkutetaan ohjelmien avauksessa. Olen joskus kysellyt, että mikä merkitys sillä nyt on, että Firefox aukeaa 0.2 sekunnissa eikä 1 sekunnissa.

Mutta, mutta ... asia ei liene tästä kiinni. Ehkäpä kyse onkin sitten siitä, että kyllähän se Firefoxin aukaisu kestää hitaalla levyllä jos on 10 välilehteä auki - tai joillakin voi olla vaikka 20. Eli siis laajemmin SSD-levyä hehkutetaan kun se on erittäin nopea ohjelmilla, joilla datan nopeus on tärkeää. Tällainen on Firefox, jos käyttää tällä tavalla, ja tällainen on esim. Clementine joissakin tilanteissa.

Tuo /usr:n nopeuttaminen ei vaikuttane nopeuttavasti tässä tilanteessa. Home:n siirtäminen tuolle nopeammalle levylle voisi auttaa jotakin, mutta turhan pieni levyhän se on (4 GB nimellisesti).

Itse olen ajatellut, että pystyisikö vaihtamaan tähän härveliin nykyteknologian mukaisen SSD-levyn ja samaan sitä kautta nopeutta ja myös enemmän tilaa datalle. En ole laitetta purkanut, mutta ei kai levyn vaihtaminen kovinkaan vaikeaa tai kallista voi olla.

Helppo se SSD on päivittää isompaan ja nopeampaan. Kuten sanottu, päätin jääräpäisyyttäni pärjätä tämän koneen tehdasvehkeillä katkeraan loppuun saakka.

Xubuntu on todella akun ja kaiken kannalta ihanteellinen minusta. Se mahtui ihan hyvin tuohon 4G pikkulevyyn, mutta LibreOffice sarja olisi pitänyt jättää pois. Sitähän siellä ei oletuksena olekaan. Halusin sen kuitenkin kun sitä tarvitsen. Pelkän jokapäiväisen Firefoxin pyöritykseen tosiaan riittäisi vähempikin, vaikka Puppy.

Joskus vuosia sitten Linux.fi foorumilla minulle jo tukiopetettiin tuon /usr osion tekeminen tämän konemallin tilanahtauden takia. En silloin sitä aivan sisäistänyt ja se nyt muistui mieleen, onneksi.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Asus EEE 901
« Vastaus #337 : 01.01.13 - klo:15.53 »
Sain tuon oman miniläppärin päivitettyä 12.04:ään, mutta ilmeisesti näytönohjaimen ajureissa on jotain pielessä, koska jokainen toiminto graafisessa ympäristössä tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Onko teillä heittää jotain kevyitä distroja tuohon tilalle? ArchBang on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, mutta tuosta OpenBoxista ei ole WM:nä mitään kokemusta. Tarkoitus olisi pyhittää tuosta matkalankku, jolla voi kirjoittaa pieniä dokumentteja matkalla.