Kirjoittaja Aihe: Microsoft vastaisuus  (Luettu 30131 kertaa)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #80 : 23.09.08 - klo:20.28 »
Windowsin päivitykset tulevat vain enintään kerran viikossa tai parissa, tiistaisin, siihen on helppo sovittaa päivityksen tekeminen.
Samaa tahtia tai useamminkin tulee ubuntuun virhekorjauspäivityksiä.

Windowsin päivitykset tulevat kerran kuussa, joka kuun toinen tiistai. Paitsi kun on syytä lähettää päivitys käyttäjille heti kun se on valmis.

Ubuntun virheenkorjaukset tulevat toki milloin sattuu, mutta vain harva niistä edellyttää koneen käynnistämistä uudelleen. Ja koskaan se ei tapahdu kysymättä.


Itse yritän täällä foorumilla pysyä kirjoituksissani "Code of Conduct":in rajoissa - tiedättehän: Be considerate, Be respectful, jne.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #81 : 23.09.08 - klo:20.46 »
Mitä tyhmää te oikein valitatte? - ihan selvästi puhutte jostain mikä ei ole niin kuin väitätte. Ei XP eikä Vista asenna mitään päivityksiään itsestään jos niin tahdotte. Siellä on ihan umpityhmällekin selvät valintavaihtoehdot, mitkä kyllä toimii niin kuin niissä on selvästi sanottukin - sen kun vain valitsette niistä :
- päivitä (lattaa ja asenna) automaattisesti
- lataa automaattisesti mutta kysy päivittämistä
- ilmoita saatavilla olevista päivityksistä ja lataa ja asenna kun niin valitaan (eli ihan sama tomintatapa kuin ubuntunkin päivityksissä)
- tarkista päivitykset vain kun käyttäjän niin haluaa

Eli teette itsenne vain hölmöiksi kun ruikutatte jostain ongelmasta, jota ei ole kuin omassa päässänne - kun ette vain yksinkertaista asiaa osaa valita ( =

Windowsin päivitykset tulevat vain enintään kerran viikossa tai parissa, tiistaisin, siihen on helppo sovittaa päivityksen tekeminen.
Samaa tahtia tai useamminkin tulee ubuntuun virhekorjauspäivityksiä.

Edellä on monta viestiä joissa ruikutetaan itsestään asentuvista / koneen boottaavista päivityksistä.
Niitä ei tule kun valitsee jonkin noista kolmesta viimeisestä vaihtoehdosta siellä.
Aivan umpityhmää siis valittaa ja puhua ongelmasta jota ei oikeasti ole olemassakaan, muuten kuin jos itse nimenomaan teette siitä ongelman ja silloin voitte kyllä ihan syyttää itseänne vaan.

ubuntun käyttäjänä ihan hävettää tuollaiset tyhmän tietämättömät väitteet muista käyttiksistä ( =
etenkin kun sitten syytetään vielä samaan syssyyn muita kyseisten umpityhmiksi itsensä tekevien käyttäjien alenkatsomisesta.
Voi elämä että menee hermot. Etkö vieläkään osaa lukea, olen nyt aika monta kertaa sanonut että olen raksinut tuolta että saa ladata päivitykset MUTTA EI ASENTAA. Joko ymmärsit, vai vieläkö intät?

Minä en valita edes päivitystahdista, vaan siitä itse päivittämisestä. Minua ei kiinnosta päivittää tippaakaan koska tiedän että kun asennan "XP Hotfix K342t98345897345" niin joudun buuttaamaan tietokoneen vain sen takia. Kun taas ubuntuun heittää esim. aamulla päivitykset sisään sillä välin kun hakee kahvia tahi surffaa muuten vain netissä, 8Mb netti mahdollistaa meinaan nopeat lataukset, ja itse päivitysten asennus ei kauaa kestä sigin masiinalla.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #82 : 23.09.08 - klo:21.07 »

Ubuntun virheenkorjaukset tulevat toki milloin sattuu, mutta vain harva niistä edellyttää koneen käynnistämistä uudelleen. Ja koskaan se ei tapahdu kysymättä.


Jepjep. On täysin anteeksiantamatonta toiminta, jossa järjestelmä käynnistyy uudelleen ilman  järjestelmänvalvojan suostumusta (mikäli ei tapahdu mitään erittäin  vakavaa) varsinkin jos ominaisuus tulee oletuksena. Eikös siinä ole vielä sellainen ominaisuus, että klikkaa tätä nappulaa 5 min välein tai aivosi ammutaan pellolle?  Erittäin törkeää toimintaa. Siis pitäisi osata jättää rauhaan vaikka tämäkin voitaisiin ohittaa jonkun valikkohirviön takaa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #83 : 23.09.08 - klo:21.11 »
Edit/ylläpito: Kirjoita _yhdessä_ viestissä kaikki mitä aiot sanoa.

Windowsin päivitykset tulevat vain enintään kerran viikossa tai parissa, tiistaisin, siihen on helppo sovittaa päivityksen tekeminen.
Samaa tahtia tai useamminkin tulee ubuntuun virhekorjauspäivityksiä.

Windowsin päivitykset tulevat kerran kuussa, joka kuun toinen tiistai. Paitsi kun on syytä lähettää päivitys käyttäjille heti kun se on valmis.

Ubuntun virheenkorjaukset tulevat toki milloin sattuu, mutta vain harva niistä edellyttää koneen käynnistämistä uudelleen. Ja koskaan se ei tapahdu kysymättä.


Itse yritän täällä foorumilla pysyä kirjoituksissani "Code of Conduct":in rajoissa - tiedättehän: Be considerate, Be respectful, jne.


Ei kyllä tiedä oikein aina itkeäkö vai nauraisiko, kun yrittäessään olla OIKEASTI ubuntun henkeen harkitsevainen ja rehellinen ja vähän oikoa noita joidenkin ihan älyttömiä heittoja muista käyttöjärjestelmistä, niin tulee jostain syystä herkästi sitten joiltain tuota muistutusta itselle tuosta ubuntun hengestä - ei voi oikein välttyä tunteelta että tarkoittaako se sittenkin jotain kaksinaismoralismia vaan, tyyliin "Be considerate, Be respectful ... to Ubuntu, not to others."

Jepjep. On täysin anteeksiantamatonta toiminta, jossa järjestelmä käynnistyy uudelleen ilman  järjestelmänvalvojan suostumusta (mikäli ei tapahdu mitään erittäin  vakavaa) varsinkin jos ominaisuus tulee oletuksena. Eikös siinä ole vielä sellainen ominaisuus, että klikkaa tätä nappulaa 5 min välein tai aivosi ammutaan pellolle?  Erittäin törkeää toimintaa. Siis pitäisi osata jättää rauhaan vaikka tämäkin voitaisiin ohittaa jonkun valikkohirviön takaa.

Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa - siis ihan koko ajan, miten sen nyt kestää. Pitää varmasti valittaa siitä kaikki ne muut päivät että sen kanssa selviää, etenkin jos ei käytä winukkaa :D
- tai siis, hmmm, kumpikos onkaan kamalampaa?

Sitä joka näkee uudelleenkäynnistämiskyselyssä jotain "pyssynkuvia" ja joka puhuu "valikkohirviöistä" ... kehottaisin kyllä käymään ihan lekurilla.

Erittäin epä-ubuntu-henkistä toimintaa älämölöidä tuollaisista. Alkaa taas todella hävettämään käyttää tätä ubuntua.

Voi elämä että menee hermot. Etkö vieläkään osaa lukea, olen nyt aika monta kertaa sanonut että olen raksinut tuolta että saa ladata päivitykset MUTTA EI ASENTAA. Joko ymmärsit, vai vieläkö intät?

Minä en valita edes päivitystahdista, vaan siitä itse päivittämisestä. Minua ei kiinnosta päivittää tippaakaan koska tiedän että kun asennan "XP Hotfix K342t98345897345" niin joudun buuttaamaan tietokoneen vain sen takia. Kun taas ubuntuun heittää esim. aamulla päivitykset sisään sillä välin kun hakee kahvia tahi surffaa muuten vain netissä, 8Mb netti mahdollistaa meinaan nopeat lataukset, ja itse päivitysten asennus ei kauaa kestä sigin masiinalla.

Tuo vaihtoehto myös kyllä toimii niin, eli ei se kyllä asenna päivityksiä itsekseen, vaan ilmoittaa niistä kunnes hyväksyt pävittämisen.
Jos tuo ei sinulla niin toimi, koneessasi on jotain vikaa. Mutta olen melko varma että selität tuota toisin kuin se todella toimii.

Eikös ubuntussakin joudu buuttaamaan koneen tietyissä päivityksissä, esim kernelin päivittyessä.
Samoin windowsin päivitykset voi hyväksyä asennettaviksi silloin kerran tai korkeintaan pari kuussa, eli todella harvoin, eikä kokoa ajan niikuin täällä nyt on taas kovasti koetettu jostain keksitysti antaa ymmärtää.
Kummassakinhan on myös erittäin järkevää olla käyttämättä niitä sovelluksia, joihin päitykset tulevat, päivityksen aikana - eli se sovellusten sulkeminen ja kahvitauko tai muu on silloin erittäin järkevä. Tosin molemmathan kyllä osaavat päivittää käytössäkin olevat sovellukset, mutta se ei välttämättä tapahdu kummassakaan heti sillä ajalla kun ne ovat käytössä.

Minua ei kiinnosta päivittää tippaakaan koska tiedän että kun asennan "XP Hotfix K342t98345897345" niin joudun buuttaamaan tietokoneen vain sen takia.
...
Kun taas ubuntuun heittää esim. aamulla päivitykset sisään sillä välin kun hakee kahvia tahi surffaa muuten vain netissä, 8Mb netti mahdollistaa meinaan nopeat lataukset, ja itse päivitysten asennus ei kauaa kestä sigin masiinalla.

Eivät likikään kaikki windowsinkaan päivitykset vaadi koneen uudelleen käynnistämistä - tosin useammat vaativat kuin ubuntulla.
Eivätkä ne winukankaan päivityksetkään kauaa kestä 8mbit netillä - itsellä ainakin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa ihan 5 mbitinkin netillä.
Tietysti, jos sinne winukkaa menee käyttämään muutaman kuukauden välein, on niitä päivityksiä tietysti enemmän. Mutta niin on myös ubuntullakin jos sitä harvemmin päivittää - itselläkin kun käytin pidempään vain winukkaa ja suse siinä virtuaalimasiinassa ja oli pari kuukautta ubuntu käyttämättä, niin kyllä päivityksiä oli iso liuta ja niiden lataukseen ja asentamiseen meni kyllä roimasti aikaa ja se kasa vaati kyllä koneen käynnistämistäkin.
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo:10.11 kirjoittanut Timo Jyrinki »
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #84 : 23.09.08 - klo:21.27 »
Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa
Siinä tasan tarkkaa 12 kertaa vuodessa liikaa Tai noin 0.25 kertaa viikossa likaa. Hallintaa ei saa viedä. Vähän kuin joku tulisi tiirikoiman lukkosi kerran kuussa ja sinun pitäisi vetää ovi kiinni
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #85 : 23.09.08 - klo:21.28 »
Voi elämä että menee hermot. Etkö vieläkään osaa lukea, olen nyt aika monta kertaa sanonut että olen raksinut tuolta että saa ladata päivitykset MUTTA EI ASENTAA. Joko ymmärsit, vai vieläkö intät?

Minä en valita edes päivitystahdista, vaan siitä itse päivittämisestä. Minua ei kiinnosta päivittää tippaakaan koska tiedän että kun asennan "XP Hotfix K342t98345897345" niin joudun buuttaamaan tietokoneen vain sen takia. Kun taas ubuntuun heittää esim. aamulla päivitykset sisään sillä välin kun hakee kahvia tahi surffaa muuten vain netissä, 8Mb netti mahdollistaa meinaan nopeat lataukset, ja itse päivitysten asennus ei kauaa kestä sigin masiinalla.

Tuo vaihtoehto myös kyllä toimii niin, eli ei se kyllä asenna päivityksiä itsekseen, vaan ilmoittaa niistä kunnes hyväksyt pävittämisen.
Jos tuo ei sinulla niin toimi, koneessasi on jotain vikaa. Mutta olen melko varma että selität tuota toisin kuin se todella toimii.

Eikös ubuntussakin joudu buuttaamaan koneen tietyissä päivityksissä, esim kernelin päivittyessä.
Samoin windowsin päivitykset voi hyväksyä asennettaviksi silloin kerran tai korkeintaan pari kuussa, eli todella harvoin, eikä kokoa ajan niikuin täällä nyt on taas kovasti koetettu jostain keksitysti antaa ymmärtää.
Kummassakinhan on myös erittäin järkevää olla käyttämättä niitä sovelluksia, joihin päitykset tulevat, päivityksen aikana - eli se sovellusten sulkeminen ja kahvitauko tai muu on silloin erittäin järkevä. Tosin molemmathan kyllä osaavat päivittää käytössäkin olevat sovellukset, mutta se ei välttämättä tapahdu kummassakaan heti sillä ajalla kun ne ovat käytössä.

Eivät likikään kaikki windowsinkaan päivitykset vaadi koneen uudelleen käynnistämistä - tosin useammat vaativat kuin ubuntulla.
Eivätkä ne winukankaan päivityksetkään kauaa kestä 8mbit netillä - itsellä ainakin latautuvat ja asentuvat muutamassa minuutissa ihan 5 mbitinkin netillä.
Tietysti, jos sinne winukkaa menee käyttämään muutaman kuukauden välein, on niitä päivityksiä tietysti enemmän. Mutta niin on myös ubuntullakin jos sitä harvemmin päivittää - itselläkin kun käytin pidempään vain winukkaa ja suse siinä virtuaalimasiinassa ja oli pari kuukautta ubuntu käyttämättä, niin kyllä päivityksiä oli iso liuta ja niiden lataukseen ja asentamiseen meni kyllä roimasti aikaa ja se kasa vaati kyllä koneen käynnistämistäkin.
Niin, se ilmoittaa kun voi asentaa päivitykset, nytkin on jotain siellä odottamassa mutta en ole jaksanut asentaa. Minun koneeni on huippukunnossa jos näyttiksen kuumenemista ei lasketa, kyllä se vika ihan Mä$än Updatessa on.

Ubuntussa ei _joudu_ buuttaamaan konetta, saa jos tahtoo mutta ei joudu, ja se ei ruikuta siitä 5min välein. Se ainoastaan kehottaa, mutta hyvin se toimii vanhallakin kernelillä. Kernelin päivitys on ainoa jonka takia buutataan, minä en edes aina jaksa sitä asennella, ja jos jaksan niin en buuttaa kuin vasta illalla.

Jaa ei vai wintikan päivitykset likikään kaikki vaadi buuttia? Tasan kerran olen Wintikka-urani aikana XP:ssä törmännyt päivitysklönttiin jonka jälkeen ei ole tarvinnut buuttia, Ubuntussa taas ei melkein koskaan sitä joudu tekemään.
Ubuntun update-servulta lataa täydellä vauhdilla päivitykset, eikä ne päivitykset edes ole isoja kun XP:ssä taas kestää ikuisuus kun se niitä ihmettelee. Niin, 5min menee Windowsissa kun lataa päivitykset, siinä missä Ubuntuun menee noin 10 päivitystä 20sec... Riippuu toki mutta en ole kertaakaan joutunut 5min odottamaan kahden päivityksen lataamisessa Ubuntussa, siinä missä wintoosassa menee sen verran.

Ja todellakin, se kasa halusi buutin sen kernelin vaihdon takia, ei minkään muun takia.

Niin, ja minua todellakin hävettää käyttää Windowsia pelien jälkeen kun veljeni ovat käymässä, ihan oikeasti. Senpä takia se yleensä joutuu buutin kohteeksi ja Ubuntuun takaisin jolloin taas suurinpiirtein esittelen kaikki kivat ominaisuudet kun on niin näppärää, vaikka tosiasiassa myös se Linux-guru -veli käyttää myös Ubuntua :) Tosin KDE:llä varustettua sellaista.

Todellakin, UbunTux sen sanoi. On se niin kamalaa kun kerran kuukaudessa se asunnon ovi tullaan ja tiirikoidaan auki ja paskotaan lukko samalla. Ai mutta ainiinjoo, siihenhän pitää tottua.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #86 : 23.09.08 - klo:21.31 »
Jepjep. On täysin anteeksiantamatonta toiminta, jossa järjestelmä käynnistyy uudelleen ilman  järjestelmänvalvojan suostumusta (mikäli ei tapahdu mitään erittäin  vakavaa) varsinkin jos ominaisuus tulee oletuksena. Eikös siinä ole vielä sellainen ominaisuus, että klikkaa tätä nappulaa 5 min välein tai aivosi ammutaan pellolle?  Erittäin törkeää toimintaa. Siis pitäisi osata jättää rauhaan vaikka tämäkin voitaisiin ohittaa jonkun valikkohirviön takaa.

Ei kyllä tiedä oikein aina itkeäkö vai nauraisiko, kun yrittäessään olla OIKEASTI ubuntun henkeen harkitsevainen ja rehellinen ja vähän oikoa noita joidenkin ihan älyttömiä heittoja muista käyttöjärjestelmistä, niin tulee jostain syystä herkästi sitten joiltain tuota muistutusta itselle tuosta ubuntun hengestä - ei voi oikein välttyä tunteelta että tarkoittaako se sittenkin jotain kaksinaismoralismia vaan, tyyliin "Be considerate, Be respectful ... to Ubuntu, not to others."

Nohnoh, herneet pois nenistä.

Itse ylläpidän työssäni sekä Windows- että Ubuntu-koneita, mutta henk. koht. käytän 99% Ubuntua. Windows on silti ihan oiva systeemi.



Ubuntux: Se viis minuuttia ei aina auta. Mulla eräs palvelin heitti voltin itsestään. Syynä oli kyllä monen asian soppa, palvelin oli ottanut AD:n päivitysasetukset itseensä mun sitä huomaamatta ja heitti tosiaan voltin eräänä yönä, jolloin se meidän primuksista, jota ei oltu voitu asentaa palveluksi jäi pimeäksi. Eli puolivakavaa tapahtui mutta oli kyllä osin oma vika.

rhino: Muotoilin viestiäni (taas) huolimattomasti, kaksi ekaa riviä oli tarkoitettu suoraan sulle, viimeinen oli koko ketjulle. Mutta nyt kun ryhdyn kommentoimaan, niin ei nuo mielestäni ole pelkästään heittoja tai kokonaan älyttömiä.


PS - Kaikki ehtii väliin ja lisättäköön, että kyllä melkein jokainen XP:n päivitys aiheuttaa bootin.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #87 : 23.09.08 - klo:21.32 »
Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa - siis ihan koko ajan, miten sen nyt kestää. Pitää varmasti valittaa siitä kaikki ne muut päivät että sen kanssa selviää, etenkin jos ei käytä winukkaa :D
- tai siis, hmmm, kumpikos onkaan kamalampaa?

Töissä täytyy käyttää Windowsia ja pakkobuutin takia sulkeutuvat tietysti kaikki ohjelmat, joita minulla saattaa olla auki lähemmäs toista kymmentä. Ilman pakkobuuttiakin V-käyrä nousee tarpeeksi siitä ettei ohjelmia pysty ryhmittelemään eri työpöydille. Kerran kuussa tapahtuva työpöydän "nollaus" sitten kruunaa tämän kokemuksen.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #88 : 23.09.08 - klo:22.21 »
Pitää varmasti valittaa siitä kaikki ne muut päivät että sen kanssa selviää, etenkin jos ei käytä winukkaa :D
Minulle riittää täysin se, että tapahtuu ns vääryyttä vaikkei se itseeni kohdistuisikaan. Koneen omistajan pitäisi viedä eikä vikistä.
Tosin tuli puolisen vuotta sitten vietettyä ikimuistoinen päivä Windowsin edessä (se, että miksi piti niin kyseessä oli järjettömän kallis vuosilisenssillä toimiva poropietariohjelma  ::)). Siinä se Windows vinkui 5 min välein koko päivän buuttia (ja minullahan ei ollut mitään oikeuksiakaan sammutella konetta. Siinä tuli semmoinen kerta-annos sitä vastaisuutta, että huh huh.  >:(
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #89 : 23.09.08 - klo:22.26 »
Edit/ylläpito: Kirjoita _yhdessä_ viestissä kaikki mitä aiot sanoa.

Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa
Siinä tasan tarkkaa 12 kertaa vuodessa liikaa Tai noin 0.25 kertaa viikossa likaa. Hallintaa ei saa viedä. Vähän kuin joku tulisi tiirikoiman lukkosi kerran kuussa ja sinun pitäisi vetää ovi kiinni

Tarkoitatko tuolla logiikallasi että linuxiin, tai muihin käyttöjärjestelmiin, tulevia virhekorjausia haluat noin aktiivisesti tulpata?
Vai koskeeko tuo tulppaaishalusi nimenomaan vain jostain kumman syystä winukkaa ainoastaan?

Ubuntussa ei _joudu_ buuttaamaan konetta, saa jos tahtoo mutta ei joudu, ja se ei ruikuta siitä 5min välein. Se ainoastaan kehottaa, mutta hyvin se toimii vanhallakin kernelillä. Kernelin päivitys on ainoa jonka takia buutataan, minä en edes aina jaksa sitä asennella, ja jos jaksan niin en buuttaa kuin vasta illalla.

Tuolla vaan väitettiin ettei ubuntua tarvitse käynnistellä päivitysten jälkeen. Sanoin vaan ettei se asia ihan niin ole, koskapa kernelipäivitysten jälkeen, jotta ne tulevat käyttöön, kyllä pitää. Ja niitäkin kyllä tulee muutama aina vuodenkin aikana.

Lainaus
Jaa ei vai wintikan päivitykset likikään kaikki vaadi buuttia? Tasan kerran olen Wintikka-urani aikana XP:ssä törmännyt päivitysklönttiin jonka jälkeen ei ole tarvinnut buuttia, Ubuntussa taas ei melkein koskaan sitä joudu tekemään.
Ubuntun update-servulta lataa täydellä vauhdilla päivitykset, eikä ne päivitykset edes ole isoja kun XP:ssä taas kestää ikuisuus kun se niitä ihmettelee. Niin, 5min menee Windowsissa kun lataa päivitykset, siinä missä Ubuntuun menee noin 10 päivitystä 20sec... Riippuu toki mutta en ole kertaakaan joutunut 5min odottamaan kahden päivityksen lataamisessa Ubuntussa, siinä missä wintoosassa menee sen verran.

No jos puhuu vanhasta winukasta, eikä Vistasta, eli tästä päivästä, niin siinä ei kyllä tarvitse konetta buutata joka päivityksen jälkeen.
Ja kyllä aika pitkään lataili ja asenteli ubuntu niitä kymmeniä päivityksiä, mitä parin kuukauden aikana oli omallekin koneelle tullut.
Ei siinä ollut juurikaan eroa sinä aikana pariin kertaan tulleisiin winukan päivityksiin - itseasiassa ne latautuivat ja asentuivat kyllä yhteensä jopa nopeammin.


Lainaus
Ja todellakin, se kasa halusi buutin sen kernelin vaihdon takia, ei minkään muun takia.

Ai niin tosiaan, ihan unohdin ettei noita tietysti saa laskea ollenkaan ubuntun päivitysten tavitsemiin koneen buuttauksiin mukaan :D


Lainaus
Niin, ja minua todellakin hävettää käyttää Windowsia pelien jälkeen kun veljeni ovat käymässä, ihan oikeasti. Senpä takia se yleensä joutuu buutin kohteeksi ja Ubuntuun takaisin jolloin taas suurinpiirtein esittelen kaikki kivat ominaisuudet kun on niin näppärää, vaikka tosiasiassa myös se Linux-guru -veli käyttää myös Ubuntua :) Tosin KDE:llä varustettua sellaista.

Mikäs siinä hävettää, ubuntuko? Itse en kyllä liiemmin peleistä perusta. Mutta kait se tietysti menee joillain yli hilseen kun ne veljet näyttää miten kätevää jo VisualStudio 2008 Expressillläkin on niitä sovelluksia tehdä, ja jokunen hyvä pelikin siinä sivussa.

Lainaus
Todellakin, UbunTux sen sanoi. On se niin kamalaa kun kerran kuukaudessa se asunnon ovi tullaan ja tiirikoidaan auki ja paskotaan lukko samalla. Ai mutta ainiinjoo, siihenhän pitää tottua.

Ai tuollaisiksiko miellät päivitykset? Onkos sulla joku hamppuviljelmä siellä koneella piilossa sitten vai etkö vain kestä muuten katsella Ikkunoista ulos?
Mites ne ruskeaan ubuntuun tulevat virhekorjaukset saavat sitten lasketella sisään?

Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa
Siinä tasan tarkkaa 12 kertaa vuodessa liikaa Tai noin 0.25 kertaa viikossa likaa. Hallintaa ei saa viedä. Vähän kuin joku tulisi tiirikoiman lukkosi kerran kuussa ja sinun pitäisi vetää ovi kiinni

Tarkoitatko tuolla logiikallasi että linuxiin, tai muihin käyttöjärjestelmiin, tulevia virhekorjausia haluat noin aktiivisesti tulpata?
Vai koskeeko tuo tulppaaishalusi nimenomaan vain jostain kumman syystä winukkaa ainoastaan?
Kuten jos sanoin kumpi vie ja kumpi vikisee. Tulppauksesta ei ole kyse, jos sitä ei halua. Itsellä ei noita automaagisia päivityksiä Käytössä Linuxissakaan ole tosin väliajoin cron on ajastettu hakemaan paketit, mutta ei muuta. Parin viikon välein X alas ja päivittämään Debian Unstablea ja sen jälkeen ei uudelleen käynnistellä.

Tuo 2 x kuukaudessa vs 1 x kk win boottaus siis? Ja tuossako on SE ISO helppo ero?  :)

No mutta niin tai näin, kommentoin vain noita selvästi mustavalkoisia juttuja "päivitysten jälkeen winukka buutattava aina / linukka ei koskaan" ja "päivitykset winukkaan on paskaa / linukan virhekorjaukset on ihquja", mitä vanhaa mustavalkoista soopaa tuolla alkoi taas olemaan.
Ei pojaat tuommoinen sovi tähän meidän ubuntu-henkeen sitten ollenkaan  :)  Kehutaan rehellisesti vaan omaa - eikä panetella naapuria, sillä ei sillä panettelulla voita mitään.

V-käyrä nousee tarpeeksi siitä ettei ohjelmia pysty ryhmittelemään eri työpöydille.

jep, tietämättömyydestä sakotetaan  ;)
Ken haluaa XP:hen tai Vistaan virtuaalityöpöydät, asentakoon tämän Microsoftin lisäosan :

Vistalle : http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx
XP:lle : http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/DeskmanPowertoySetup.exe

tai tämän

http://www.codeplex.com/vdm

- on jopa ihan open sourceakin  :)


tai tämän kybän maksavan toisen firman tuotteen lisäkarkkienkin kera :

http://www.cubedesktop.com/

« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo:10.13 kirjoittanut Timo Jyrinki »
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #90 : 23.09.08 - klo:22.35 »
Onpa kamalaa, todella kamalaa, ihan kerrassaan hirveää ... kun tuo tapahtuu jopa kerran kuukaudessa
Siinä tasan tarkkaa 12 kertaa vuodessa liikaa Tai noin 0.25 kertaa viikossa likaa. Hallintaa ei saa viedä. Vähän kuin joku tulisi tiirikoiman lukkosi kerran kuussa ja sinun pitäisi vetää ovi kiinni

Tarkoitatko tuolla logiikallasi että linuxiin, tai muihin käyttöjärjestelmiin, tulevia virhekorjausia haluat noin aktiivisesti tulpata?
Vai koskeeko tuo tulppaaishalusi nimenomaan vain jostain kumman syystä winukkaa ainoastaan?
Kuten jos sanoin kumpi vie ja kumpi vikisee. Tulppauksesta ei ole kyse, jos sitä ei halua. Itsellä ei noita automaagisia päivityksiä Käytössä Linuxissakaan ole tosin väliajoin cron on ajastettu hakemaan paketit, mutta ei muuta. Parin viikon välein X alas ja päivittämään Debian Unstablea ja sen jälkeen ei uudelleen käynnistellä.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #91 : 23.09.08 - klo:23.31 »
Tuo 2 x kuukaudessa vs 1 x kk win boottaus siis? Ja tuossako on SE ISO helppo ero?  :)

Ei! En buuttaile päivityksen vuoksi vaan sammutan laitteeni, kun sitä haluan. Kuten varsin hyvin ymmärrät olen valmis näkemään pientä vaivaa  (jos Debian Unstable on käytössä) ja toisiaan tämä ei pompi silmille. Parikin kuukautta voisi jatkaa... Tuo Microsoftin oletuspäivitysmenetelmä on monille tuskainen. Se miten asia toteutetaan ratkaisee. Tuollainen kontrollointi on todella häiritsevää.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #92 : 23.09.08 - klo:23.34 »
Hyvä rhino lueppas nyt nuo aikaisemmat viestit oikein ajatuksella omat kirjoitukset mukaan lukien ja mieti onko tämä/tuo nyt juuri noin.
Pidetäänhän keskustelut asiallisina?
Ei pahalla.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #93 : 23.09.08 - klo:23.38 »
Ei enää niin hyvälläkään: Dont feed the rhino.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #94 : 23.09.08 - klo:23.52 »
Töissä täytyy käyttää Windowsia ja pakkobuutin takia sulkeutuvat tietysti kaikki ohjelmat, joita minulla saattaa olla auki lähemmäs toista kymmentä. Ilman pakkobuuttiakin V-käyrä nousee tarpeeksi siitä ettei ohjelmia pysty ryhmittelemään eri työpöydille. Kerran kuussa tapahtuva työpöydän "nollaus" sitten kruunaa tämän kokemuksen.

No miten teillä on töissä oikein nuo päivittämiset järjestetty? Miksei niitä tehdä niin etteivät ne häiritse työaikana.

Ne häiritsevät jos koneen joutuu käynnistämään uudelleen riippumatta siitä koska se tapahtuu. Normaalisti kaikki työn alla olevat projektit ovat esillä samaan aikaan eikä konetta tarpeettomasti käynnistetä uudelleen. Jos Windows tukisi istuntoja ja osaisi palauttaa työpöydän edellistä uloskirjautumista vastaavaan tilaan niin ongelma ei olisi näin häiritsevä.

Lainaus
Näkymättömissä olevilla virtuaalityöpöydillä eivät asiat ole sen helpommin silmissä/ajatuksissa tai helpommin käsillä.

Meinaat että toisiinsa liittymättömien projektien ja töiden ryhmittely työpöytäkohtaisiin muutaman ikkunan kokonaisuuksiin ei ole sen helpompaa kuin kaikkien pitäminen yhdellä ja samalla työpöydällä?

Minua eivät kiinnosta ne muut työpöydät ja niillä olevat keskeneräiset työt silloin kun teen jotain muuta niihin liittymätöntä. Haluan kuitenkin vaihtaa työn alla olevaa projektia mahdollisimman nopeasti ja toisinaan hyvinkin lyhyeksi aikaa jonkin yksittäisen asian tarkistamisen takia.

Lainaus
Ja toisaalta, jos niitä virtuaalityöpöytiä tarvitsee, mikset ota niitä sitten käyttöön - saahan ne winukkaankin.

Virtuaalityöpöytä ja virtuaalityöpöytä eivät ole samoja asioita. Windowsille ei ole tarjolla sellaisia virtuaalityöpöytiä joiden kuvailussa ei tarvitsisi käyttää sanoja purkkaviritys ja kludge.

Lainaus
Asiat on ehkä ihan hyväki panna järjestykseen kerran kuussakin :D ja samahan on edessä linuxin kanssakin aina kun esim. kernel-päivitys tulee.

Olettaen että se kernel-päivitys on niin tärkeä että koen tarpeelliseksi buutata koneen sen käyttöönottamiseksi. Jos se korjaa jotakin mitä en koe kiireelliseksi niin ajan päivityksen sisään ja käynnistän koneen uudelleen seuraavan sähkökatkon yhteydessä jos sitä ennen ei tule mitään muuta syytä buutille.

Windowsissahan päivityksen voi joko jättää tekemättä tai vaihtoehtoisesti ajaa sen koneelle minkä jälkeen Windows lätkäisee ruudulle muutaman minuutin välein dialogin jossa kehoitetaan buuttaamaan kone. Tässäkin tilanteessa ongelman voi ratkaista luovasti jättämällä dialogin sulkematta ja siirtämällä sen ruudun reunojen ulkopuolelle. Vistassa tämäkään temppu tuskin toimii...

Laiskamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #95 : 24.09.08 - klo:00.09 »
Älkää ny jumankauta nääs niitä enempää neuvoko... ;)
Tää on nääs jonkun asteen Troijan hevonen kuiteski Ms:n puolelta ! ;D
Laiskaks haukutaan vaikka mitään en oo tehny!

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #96 : 24.09.08 - klo:00.58 »
Joku on joskus nähnyt vaivaa asian tiimoilta, ja tallentanut sen myös.
http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/LNW/linux_eioo_windows.html
Ei ehkä kaikin osin tuoretta, mutta silti luettavissa...
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #97 : 24.09.08 - klo:07.42 »
Ubuntussa ei _joudu_ buuttaamaan konetta, saa jos tahtoo mutta ei joudu, ja se ei ruikuta siitä 5min välein. Se ainoastaan kehottaa, mutta hyvin se toimii vanhallakin kernelillä. Kernelin päivitys on ainoa jonka takia buutataan, minä en edes aina jaksa sitä asennella, ja jos jaksan niin en buuttaa kuin vasta illalla.

Tuolla vaan väitettiin ettei ubuntua tarvitse käynnistellä päivitysten jälkeen. Sanoin vaan ettei se asia ihan niin ole, koskapa kernelipäivitysten jälkeen, jotta ne tulevat käyttöön, kyllä pitää. Ja niitäkin kyllä tulee muutama aina vuodenkin aikana.
Opiskele nyt ihan oikeasti lukemaan. Ei sitä tarvitse käynnistää jos et halua, mutta mikäli miellät uuden kernelin juuri sinulle tarpeelliseksi, voit sen koneen käynnistää uudelleen. Minä jätän sen sinne aina muhimaan ja illalla kun koneen sammutan niin aamulla on uusi kerneli käytössä. Minä teen aina ubuntun kernelien kanssa näin, vaikka tietäisin että siinä on joku suuri bugipätsi tai tietoturva-aukon paikkaus. Kesälomalla jopa saattaisin jaksaa buuttailla mutta en todellakaan esim. nyt aamulla.
Lainaus
Jaa ei vai wintikan päivitykset likikään kaikki vaadi buuttia? Tasan kerran olen Wintikka-urani aikana XP:ssä törmännyt päivitysklönttiin jonka jälkeen ei ole tarvinnut buuttia, Ubuntussa taas ei melkein koskaan sitä joudu tekemään.
Ubuntun update-servulta lataa täydellä vauhdilla päivitykset, eikä ne päivitykset edes ole isoja kun XP:ssä taas kestää ikuisuus kun se niitä ihmettelee. Niin, 5min menee Windowsissa kun lataa päivitykset, siinä missä Ubuntuun menee noin 10 päivitystä 20sec... Riippuu toki mutta en ole kertaakaan joutunut 5min odottamaan kahden päivityksen lataamisessa Ubuntussa, siinä missä wintoosassa menee sen verran.

No jos puhuu vanhasta winukasta, eikä Vistasta, eli tästä päivästä, niin siinä ei kyllä tarvitse konetta buutata joka päivityksen jälkeen.
Ja kyllä aika pitkään lataili ja asenteli ubuntu niitä kymmeniä päivityksiä, mitä parin kuukauden aikana oli omallekin koneelle tullut.
Ei siinä ollut juurikaan eroa sinä aikana pariin kertaan tulleisiin winukan päivityksiin - itseasiassa ne latautuivat ja asentuivat kyllä yhteensä jopa nopeammin.
Oletkos Vitsiä kokeillut? Minä olen. Ja voin sanoa että siinä on melkein yhtä paha buuttausvimma. En enää muista vinkuiko se boottauksesta 5min välein mutta sen muistan että buutti se tarpeen oli melkein aina. Parit päivitykset meni sisään ilman uusiksikäynnistämistä.

Lainaus
Ja todellakin, se kasa halusi buutin sen kernelin vaihdon takia, ei minkään muun takia.

Ai niin tosiaan, ihan unohdin ettei noita tietysti saa laskea ollenkaan ubuntun päivitysten tavitsemiin koneen buuttauksiin mukaan :D
Huoh. Jos asennan uuden kernelin ei mun tarvitse tätä buuttia jos en tahdo kerneliä käyttöön. Yleensä laitan vain päivitykset sisään ja sammutan illalla koneen ja se riittää. Windowsissa se ei onnistu kun se vinkuu buuttauksesta 5min välein, se keskeyttää TF2-sessiot, se keskeyttää jonkin ajosimulaattorin ajelut yms. Ei ubuntu tuota tee, se vain ilmoittaa ystävällisesti kuplalla että buutata saa jos tahtoo.

Lainaus
Niin, ja minua todellakin hävettää käyttää Windowsia pelien jälkeen kun veljeni ovat käymässä, ihan oikeasti. Senpä takia se yleensä joutuu buutin kohteeksi ja Ubuntuun takaisin jolloin taas suurinpiirtein esittelen kaikki kivat ominaisuudet kun on niin näppärää, vaikka tosiasiassa myös se Linux-guru -veli käyttää myös Ubuntua :) Tosin KDE:llä varustettua sellaista.

Mikäs siinä hävettää, ubuntuko? Itse en kyllä liiemmin peleistä perusta. Mutta kait se tietysti menee joillain yli hilseen kun ne veljet näyttää miten kätevää jo VisualStudio 2008 Expressillläkin on niitä sovelluksia tehdä, ja jokunen hyvä pelikin siinä sivussa.
Kyllä se wintoosa vain hävettää olla päällä kun Ubuntu löytyy, enkä kyllä oikeasti jää Windozeen pelien jälkeen paitsi jos tiedän että n. 5min kuluttua pelaan uudestaan. Veljeni koodaa Javaa ja C++ ja sanoo ihan rehellisesti että Linux-alustalle löytyy parhaimmat editorit hänen käteensä, ei mitään turhia graafisia roskia joissa on *click* - liikuta hiirtä - *click* "hihihi tein pelin"
Ei, ei, ei. Kyllä minäkin enemmän Eclipsestä pidän kuin jostain mikkisoftan roskasta. Eclipsekin on raskas mutta omaan käteen myös erittäin sopiva. Nettisivuja ja php:tä taas saa KDevelopilla tehtyä hyvin.
Lainaus
Todellakin, UbunTux sen sanoi. On se niin kamalaa kun kerran kuukaudessa se asunnon ovi tullaan ja tiirikoidaan auki ja paskotaan lukko samalla. Ai mutta ainiinjoo, siihenhän pitää tottua.

Ai tuollaisiksiko miellät päivitykset? Onkos sulla joku hamppuviljelmä siellä koneella piilossa sitten vai etkö vain kestä muuten katsella Ikkunoista ulos?
Mites ne ruskeaan ubuntuun tulevat virhekorjaukset saavat sitten lasketella sisään?
Niin, opiskele lukemaan. Mitä väliä sillä on mitä minun koneellani on, se ei Microsoftille kuulu. Oma kone, omat säännöt. Niihin sääntöihin ei lukeudu Windozen pomottelu. Vai haluatko että kun olet työpaikallasi ja sinne tuodaan esim. uusi tuote hyllyyn niin käskevät sinun sulkea aamu-yhdeksältä kaupan koko päiväksi vain jotta voivat järjestää sen tavaran hyllyyn, vaikka se olisikin myyjän homma?
Älkää ny jumankauta nääs niitä enempää neuvoko... ;)
Tää on nääs jonkun asteen Troijan hevonen kuiteski Ms:n puolelta ! ;D
Älä...
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #98 : 24.09.08 - klo:19.20 »
Microsoft vastaisuus on päivän selvää ja vika on niiden, jotka lupailevat kuuta taivaalta, mutta antavat vain pohjanpoika juustoa paketillisen.

Näin on ja .

gefa

  • Vieras
Vs: Microsoft vastaisuus
« Vastaus #99 : 24.09.08 - klo:21.01 »
Mjoo mitäs sanotte tähän, naamioidaan näyttämään oikein hyvältä, melkein kuin mikkisofta olsi suorastaan hyväntekijä, mutta firman tavat tuntien tarkoitusperät on taas toiset.
Ja mikä pahinta ratsastetaan vakavalla asialla ja ihmisten hädällä, kuten aiemmin mm. stunamipoijujen softan kanssa:
http://www.taloussanomat.fi/ratkaisut/2008/09/24/microsoft-tarjoaa-valvonta-apua-hallitukselle/200824970/133