Kirjoittaja Aihe: Linux kasvuun!  (Luettu 16586 kertaa)

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Linux kasvuun!
« : 22.08.08 - klo:23.42 »
(Tämä aihe voi olla jo jossain käyty, joten voi siirtää jos löytyy parempi ketju)

Ajattelin sitä, miten Linux tulisi entistä suositummaksi. Tästä on hyötyä, sillä silloin tulevaisuus olisi entistä vakaammalla pohjalla. Ohjelmia kehitettäisiin entistä enemmän ...

Käytännössä monelle on kynnys siirtyä tutusta windows-maailmasta vaikkapa Ubuntuun ihan vain pelkojen takia. Ubuntua on ihan yhtä helppo käyttää kuin windows:ia, mutta tämä on monipuolisempi. Kyse on enemmän itse ohjelmista(?).

Yksi tehokas ratkaisu yo:ssa on mielestäni se, että käyttistä levittää tuttujen kautta. Jos jollain on konehankinta esissä, voi jeesata asennuksessa. Sitä ennen voi näyttää omaa konetta esimerkkinä käyttäen, että mistä on kyse.

Noudattelen äskeistä, vaikka asennuksissa koen olevani tumpelo...
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

Senior

  • Vieras
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #1 : 23.08.08 - klo:19.15 »
Asia häkellyttää usein itseänikin. Tuntuu ihmeelliseltä kaikkien niiden Windows-vuosien jälkeen, että nyt on käyttöjärjestelmä joka todella pelittää vakaasti ja todennäköisesti vain laitevika pysäyttää tämän positiivisen boomin.

Mutta toisaalta. Liian monet ihmisille tutut jutut pyörivät luotettavimmin Windowsilla. Tässä se paradoksi onkin - käyttöjärjestelmänä Linux on Windowsiin verrattuna musertavan ylivoimainen, mutta ohjelmistosuunnittelijoiden asenteiden (ja markkinaosuusrealismin) takia useimmat sovellukset tehdään toimivaksi vain Windowsilla.

Vasta siinä vaiheessa kun peruskäyttäjistä jo yli 10% on Linuxin käyttäjiä tapahtunee se suuri murros.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #2 : 23.08.08 - klo:23.39 »
" Ajattelin sitä, miten Linux tulisi entistä suositummaksi. Tästä on hyötyä, sillä silloin tulevaisuus olisi entistä vakaammalla pohjalla."

Oma näkemykseni on, että Linuxin etenemistä jarruttaa kaikkein eniten sen eteneminen:
- distribuutioita on liikaa
- jokaisesta distrosta on vähintään kolme versiota: KDE, Gnome ja XFCE
Distrojen kasaajien pitäisi miettiä sitä, miten ison talon tukihenkilö pystyy neuvomaan asiakasta Linux-ongelmissa puhelimitse.

Paketinhallintajärjestelmiä on liikaa. En edes tiedä montako erilaista on käytössä, mutta niin kauan, kuin puhutaan monikossa, niitä on liikaa. Asiakas ei ole erityisen innostunut, jos ohjelmisto on julkaisu RPM-muodossa ja omassa koneessa käytetään DEP:ä. Ohjelma *SAATTAA* asentua ihan kiltisti, mutta yleensä ei.
Samalla asiakkaalla saattaa olla nippu muitakin ohjelmia koneessaan, joten ohje distron vaihtamisesta käy lähinnä vitsistä.

Minusta parasta, mitä Linuxissa voitaisiin tehdä, olisi pyrkiä eroon hajaannuksesta.

Olen itse seurannut ja käyttänyt Linuxia aivan alkupäivistä asti pyrkien määrätietoisesti aina asettumaan loppukäyttäjän asemaan. Yleensä tämä on johtanut sotatilaan Linuxin ohjelmoijien kanssa, joiden mielestä Linux ei ole tarkoitettu toimivaksi järjestelmäksi, vaan ohjelmoijien leikkikentäksi. Tämä on myös sanottu moneen kertaan.

Minusta on samantekevää, onko tulevaisuuden käyttöjärjestelmän nimi M$Windows, Linux, BSD, Plan9 tai Inferno. Joka tapauksessa haaveilen päivästä, jolloin PC on kuin hyvä vasara: toimiva työkalu. Siihen on vielä pitkä matka. Ehkä joskus seuraavalla vuosituhannella.

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #3 : 23.08.08 - klo:23.51 »
Joilleikin windowssiin tottuneille pitäisi olla lisäohjelma, jolla koneesta saisi windowssin näköisen helposti.
Tällä hetkellä taitaa olla niin että jos haluaa koneesta windowssin näköisen pitää asennella vaikka mitä ohjelmia netistä esim. osoitteesta www.gnome-look.org
Tulikohan kirotusvirheitä...

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #4 : 24.08.08 - klo:01.11 »
Tervehdys lämmin!

Itse törmäsin ubuntuu n. 3 vuotta sitten ja siitä vasta puolentoista vuoden päästä koneellani oli  ainoana käyttiksenä Ubuntu Dapper. Musitan hyvin se epävarmuuden kun päätin hypätä win98:sta Ubuntuun. mutta se oli rakkautta ensisilmäyksellä pelkän kotisivun perusteella. Helpotti siirtymistä että aluksi oli kaksi konetta toisessa ubuntu ja toisessa win98, sai rauhassa ja turvallisesti opetella ubuntun käytön! :D


Epävarmuus,pelko ja halu pysyä tutussa ja turvallisessa on mielestäni suurin syy siihen ettei useampi käytä esim Ubuntua! Tai muita lixux-distribuutioita!

Paras tapa levittää on tietysti lähipiiri ja se että sanoo että autan ja kertoo myös mistä löytyy tuki! :D

Usko itse että linux leviää enemmän ja useammalle kunhan se muuttuu helpommin ja helpommin asennettavaksi ja käytettäväksi. Ja eihän tämä ole mikään kilpailu windowsin kanssa vaan jokaisen oma valinta! ::)

Itse olen valintaani käyttäjänä erittäin tyytyväinen enkä edes harkitse palaavani windows-maailmaan mutta en halua siitä tulevan itselleni asennetta kielteisessä muodossa. :D

Siitä vaan terveelle itsetunnolla linuxia levittämään, prosenteista viis veisaan, jokainen tyytyväinen linux-käyttäjä on askel eteenpäin vapaan käyttiksen tiellä. ;)

lämpimin kesäyön aatoksin junnuh
valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #5 : 24.08.08 - klo:02.58 »
Minusta parasta, mitä Linuxissa voitaisiin tehdä, olisi pyrkiä eroon hajaannuksesta.

Kyllä minä koen hajaannuksen eli vaihtoehtojen määrän Linuxin parhaimmiksi ominaisuuksiksi.

Eikös "evoluuutio" toimi tässäkin asiassa. Jos joku tekee "maailmanparhaanlinuxdistron", se voittaa. Mutta kun kyse on makuasioista sekä erilaisista tarpeista, tulee vaihtoehtoja aina olemaan.

Joilleikin windowssiin tottuneille pitäisi olla lisäohjelma, jolla koneesta saisi windowssin näköisen helposti.

Ubuntusta (tai minkä tahansa jakelun työpöydästä) saa helposti Windowsin näköisen, mutta kun kerran vaihtoehtoja on, useimmat tyytyvät distron ulkoasuun tai muokkaavat sen (juurikin) Windowsista erottuvaksi.

Epävarmuus,pelko ja halu pysyä tutussa ja turvallisessa on mielestäni suurin syy siihen ettei useampi käytä esim Ubuntua! Tai muita lixux-distribuutioita!

...

Usko itse että linux leviää enemmän ja useammalle kunhan se muuttuu helpommin ja helpommin asennettavaksi ja käytettäväksi.

Tervehdys sinullekin.

Tottumus Windowsiin on todellakin se suurin syy. Moni ei ehkä myöskään tiedä vaihtoehdoista tai ei viitsi vaivautua; onhan Windowsin hinta kuitenkin mukana koneen ostohinnassa. Kuitenkin minusta Ubuntun (ja varmaankin muiden jakeluiden) asennus on helpompaa kuin Windowsin. Toki harva asentaa Windowsia, kun se kerran on koneessa valmiina.

Mutta helpommin käytettäväksi? Onhan Linux / Ubuntu yhtä helppokäyttöinen kuin Windows. Minusta osin jopa helpompi. Vai ajattelitko taas sitä muutoksen vaikeutta? Linuxin käyttäminen on minusta aivan yhtä helppoa kuin Windowsinkin, mutta vaihtaminen tutusta uuteen vaatii (tietenkin) aina työtä. Annapa Windows ja Ubuntu 5-vuotiaiden käyttöön ja huomaat, että yhtä helppoja ne ovat.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #6 : 24.08.08 - klo:10.18 »
Distrojen kasaajien pitäisi miettiä sitä, miten ison talon tukihenkilö pystyy neuvomaan asiakasta Linux-ongelmissa puhelimitse.

MItä "ison talon" tarkoittaa tässä yhteydessä?

Lainaus
Paketinhallintajärjestelmiä on liikaa.

Periaatteessa niitä on kaksi.

Lainaus
Asiakas ei ole erityisen innostunut, jos ohjelmisto on julkaisu RPM-muodossa ja omassa koneessa käytetään DEP:ä. Ohjelma *SAATTAA* asentua ihan kiltisti, mutta yleensä ei.

Jos ohjelmistosta julkaistaisiin sorsat niin se todennäköisesti paketoitaisiin jokaiselle järjestelmälle jos se vain on sen arvoinen.

Lainaus
Minusta parasta, mitä Linuxissa voitaisiin tehdä, olisi pyrkiä eroon hajaannuksesta.

Miksi Linux-jakeluissa pitäisi pyrkiä eroon hajaannuksesta...

Lainaus
Joka tapauksessa haaveilen päivästä, jolloin PC on kuin hyvä vasara: toimiva työkalu. Siihen on vielä pitkä matka. Ehkä joskus seuraavalla vuosituhannella.

...kun tämäkin ongelma ratkeaisi huomattavasti tehokkaammin mikäli raudassa pyrittäisiin eroon hajaannuksesta. Se on sitten eri asia kuinka moni haluaa tätä oikeasti.

PC:n toimivuuden parantamisen kannalta jakeluiden vähentäminen olisi väärä ratkaisu ja se todennäköisesti vain hidastaisi kehitystä.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #7 : 24.08.08 - klo:10.18 »
Usko itse että linux leviää enemmän ja useammalle kunhan se muuttuu helpommin ja helpommin asennettavaksi ja käytettäväksi.

Kerrohan nyt miten esimerkiksi asentamisesta voidaan tehdä nykyistä helpompaa?

Toisaalta loppukäyttäjän ei pitäisi koskaan joutua tekemisiin järjestelmän tai ohjelmistojen asentamisen kanssa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #8 : 24.08.08 - klo:10.35 »
Usko itse että linux leviää enemmän ja useammalle kunhan se muuttuu helpommin ja helpommin asennettavaksi ja käytettäväksi.

Kerrohan nyt miten esimerkiksi asentamisesta voidaan tehdä nykyistä helpompaa?
Heh... Eee PC tyyliin? Siis imagella joka toimitetaan koneen mukana... No joo. Se edellyttäisi, että konevalmistaja laittaisivat linuxit koneisiinsa.
Mutta tavallisen Ubuntun (tai jonkun muun jakelun, joka on tehty tavalliselle käyttäjälle) asennusta on kieltämättä enää aika vaikea helpottaa, mutta säätö toimenpiteteitä voi kylläkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #9 : 24.08.08 - klo:13.27 »
Mutta tavallisen Ubuntun (tai jonkun muun jakelun, joka on tehty tavalliselle käyttäjälle) asennusta on kieltämättä enää aika vaikea helpottaa, mutta säätö toimenpiteteitä voi kylläkin.

Sekin riippuu kovasti siitä mitä helpolla tarkoitetaan. Minun mielestäni esimerkiksi OpenSusen ylläpitotarkoituksessa tehtävä säätäminen on vaikeampaa kuin *buntussa, koska OpenSusessa on painopiste enemmän graafisissa työkaluissa. Esimerkiksi verkkoasetukset ovat hyvin epäintuitiivisessa muodossa jos asetustiedostoja lähtee editoimaan tekstieditorilla, kun *buntussa ne ovat hyvin selkeässä ja helposti luettavassa muodossa.

Mikä siis määritellään helpoksi?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #10 : 24.08.08 - klo:17.48 »
Vaatii roppakaupalla kansalaisrohkeutta siirtyä linuxiin. terveisin Timo
ps. positiivisessa mielessä
"Linux, made in Finland"

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #11 : 24.08.08 - klo:18.19 »
Nyt on juuri sopiva aika houkutella nörttejä siirtymään Linuxiin, kun Windows xp:n tuki on tullut tiensä päähän, ja kuka itseään kunnioittava nörtti siirtyy Vistaan? Mutta pitää muistaa antaa täys tuki kaverille linuxin kanssa, ettei se jää siihen, että heitetään asennus cd käteen, ja toivotellaan onnea. Varsinkin peruskäyttäjiä joutuu avittaa ihan perus asioissakin. (Yllättävän vaikeaa löytää se firefox iconi sieltä yläkulmasta, kun winukassa se oli alakulmassa...)

junnuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 331
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #12 : 24.08.08 - klo:18.33 »
Hei ja tervehdys lämmin!

Helpommin käytettävällä ja asennettavalla tarkoitin lähinnä viimeistelyä, se voi olla joillekin kynnyskysymys! Itselleni ei ollut ja onhan Dapperin ja Hardyn välillä selkeä ero! :)

Oma poikani nyt (yhdeksän v.) käyttää sujuvasti Mac:ia,Ubuntua ja on käyttänyt sujuvasti myös Windowsia.

Mulle tämä Ubuntu on helpompi käyttää esimerkiksi kuin windows, selkeämpi ja ymmärrettävämpi, käytän gnome-työpöytäympäristöä! ;D Jollekin toiselle on toisin ja siksi on hyvä että on erilaisia työpöytäympäristöjä ja käyttöjärjestelmiä. Ja mulle juuri Ubuntu!

Itse en tule vaan jotenkin toimeen Windowsin kanssa, Vistaakin olen kokeillut! Jotenkin en vaan hahmota asioita niinkuin Windowsissa vaan niinkuin Ubuntussa Gnome-työpöydällä. KDE:täkin olen kokeillut. Jokaiselle siis löytyy omansa. 8)

Itse aioin jokatapauksessa viedä eteenpäin Ubuntua ja kertoen helppoudesta mutta myös siitä että tämä vielä tarvitsee sen loppusäätämisen jossa voin auttaa! :D (Ja sitä säätämistä vastaan itselläni ei ole mitään vaan olen kokoajan oppinut paljon)

Muttta edelleen tutusta ja turvallisesta luopuminen vaatii rohkeutta ja ratkaisun loppupeleissä tekee jokainen itse! :D

Aurinkoisin terveisin junnuh

valoa lämmöllä ja rakkaudella - ubuntu rulaa
www.junnunterapiat.com

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #13 : 25.08.08 - klo:15.53 »
XP:n tuki lopuu vasta 2014.
Useilla ihmisillä on todella mystisiä pelkoja linuxin suhteen, osa luulee pääsevänsä windowsissa helpommalla.
Todella monet eivät edes tiedä mikä on käyttöjärjestelmä, linux:kin on vain joku jonka joku suomalainen kehitti ja joka on joku norttien oma juttu.
Minusta ubuntu on vasta nyt sellaisessa pisteessä, että täysin tietotaidotonkin voi sitä käyttää, vai lienekkö vieläkään? Linuxille tarvitaan vain paljon julkisuutta, minä ainakin levitän ilmaisuutta kaikille tutuilleni, tehkää muutkin niin. Minusta se on sen arvoinen.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #14 : 25.08.08 - klo:21.08 »
kyllä tätä on helpompi käyttää kuin windowsia, alku vaikuttaa omituiselta mutta loppujenlopuksi ei se windowskaan heti tuttu ole
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #15 : 25.08.08 - klo:21.59 »
kyllä tätä on helpompi käyttää kuin windowsia, alku vaikuttaa omituiselta mutta loppujenlopuksi ei se windowskaan heti tuttu ole
Jep jep jep. Kommentteja, joita olen kuullut Ubuntusta, jonka olen asennellut muuhun kuin omaan koneeseeni oli esimerkiksi se, että se ei ole sen kummempi käyttää kuin Windows, mutta kun oli niitä ennakkoluuloja. Siis ne pitäisi vain kitkeä pois niin se linux ei olisi mikään ongelma.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #16 : 26.08.08 - klo:22.52 »
- distribuutioita on liikaa
- jokaisesta distrosta on vähintään kolme versiota: KDE, Gnome ja XFCE
- Paketinhallintajärjestelmiä on liikaa.
- ...

Olen itse seurannut ja käyttänyt Linuxia aivan alkupäivistä asti pyrkien määrätietoisesti aina asettumaan loppukäyttäjän asemaan. Yleensä tämä on johtanut sotatilaan Linuxin ohjelmoijien kanssa, joiden mielestä Linux ei ole tarkoitettu toimivaksi järjestelmäksi, vaan ohjelmoijien leikkikentäksi. Tämä on myös sanottu moneen kertaan.

Minusta on samantekevää, onko tulevaisuuden käyttöjärjestelmän nimi M$Windows, Linux, BSD, Plan9 tai Inferno. Joka tapauksessa haaveilen päivästä, jolloin PC on kuin hyvä vasara: toimiva työkalu.

*ubuntun asentaminen ja päivitteleminen on varmasti helpompaa kuin windows:in mikäli käyttis ja ohjelmat joudutaan itse asentamaan ja päivittämään. Ainut ongelma asennuksessa minulla oli se, miten saada multimedia toimimaan. Joutui nettiä selailemaan ja sama pitäis toistaa nytkin, koska on niin huono muisti. Asennuksessa törmäsin kerran siihen, ettei adept-managerilla voinut päivittää javaa, vaan ohjelman eteneminen hyytyi. Piti hakea apua netistä.

Mistofeelsillä on hyvä asenne. Täytyy muistaa, että tuo on tyypillistä juuri markkinavoittajille. Loppukäyttäjän kokemusta ei saa aliarvioida.

Omasta mielestäni linux voisi hyödyntää hyvin kaksi ominaisuutta: nörttiyden ja käyttäjäystävällisyyden. Siinä olisi sitten se lyömätön yhdistelmä. Onko niin, että nörtit eivät tyydy mihin vain, vaan heti pitää tehdä oma, jos aihetta. Kirjo ja monimpuolisuus vain lisääntyy. Ei tämä mikään huono ole. Onneksi on samalla taustavoimia kuten *ubuntulla, jotka tekee osuutta loppukäyttäjien ja nörttien välimaastossa. Saadaan samalla laatua, että helppoutta. Onko niin, että Microsoft painottaa lähinnä jälkimmäistä ja Linux ensimmäistä. Kumpi on vaikeampaa: hakea laatuun lisää helppoutta vai hakea helppouteen lisää laatua? Minusta tosin tuntuu, että Microsoftin helppous voi tuntua enemmän vaikeutukselta ja häirinnältä kun lähtökohtana on, että mitään ei tarvitse tietää mikroa käyttäessä. Eiköhän johonkin perustasoon pitäis pyrkiä kuten muillakin elämän alueilla. Ei tietotekniikka enää mitään marginaalitouhua ole.
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #17 : 27.08.08 - klo:15.46 »
Oma näkemykseni on, että Linuxin etenemistä jarruttaa kaikkein eniten sen eteneminen:
- distribuutioita on liikaa
- jokaisesta distrosta on vähintään kolme versiota: KDE, Gnome ja XFCE
Distrojen kasaajien pitäisi miettiä sitä, miten ison talon tukihenkilö pystyy neuvomaan asiakasta Linux-ongelmissa puhelimitse.

Paketinhallintajärjestelmiä on liikaa. En edes tiedä montako erilaista on käytössä, mutta niin kauan, kuin puhutaan monikossa, niitä on liikaa. Asiakas ei ole erityisen innostunut, jos ohjelmisto on julkaisu RPM-muodossa ja omassa koneessa käytetään DEP:ä. Ohjelma *SAATTAA* asentua ihan kiltisti, mutta yleensä ei.
Samalla asiakkaalla saattaa olla nippu muitakin ohjelmia koneessaan, joten ohje distron vaihtamisesta käy lähinnä vitsistä.

Minusta parasta, mitä Linuxissa voitaisiin tehdä, olisi pyrkiä eroon hajaannuksesta.

Jos kaikkea on mielestäsi liikaa, niin mikä sitten on sopiva määrä?

Asia on nimittäin niin, että niin kauan kun on erilaisia ihmisiä on erilaisia systeemejäkin.
Ja juuri tämä "evoluutio" josta joku tuolla puhui, määrittää sen kuinka paljon mitäkin on hyvä olla.
Eli avoimessa koodissa kaikkea on juuri sopivasti. MOT

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #18 : 04.09.08 - klo:02.31 »
Tuli mieleen, että vaikka tämä foorumi on tehty ubuntua varten, voisi toisaalta olla markkinallisessa mielessä hyödyllistä se, että foorumilla voisi heittää yleistäkin läppää yhteiskunnasta, ihmissuhteista jne... Tämä houkuttelisi myös muita käyttäjiä kuin linux-ihmisiä.

Nyt on olemassa gategoria: Yleistä keskustelua ja tämä on hyvä. Tykkään siitä, että yleistä löpinää ei ole pilkottu tuhanteen ja sataan osioon kuten S24:ssä. Toisaalta yleisen olemassolo (=1/15 osiosta) tuntuu aika marginaaliselta.

En ehdota mitään, vaan ihan ajateltavaksi.
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:02.35 kirjoittanut samja »
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Linux kasvuun!
« Vastaus #19 : 04.09.08 - klo:08.33 »
Tuli mieleen, että vaikka tämä foorumi on tehty ubuntua varten, voisi toisaalta olla markkinallisessa mielessä hyödyllistä se, että foorumilla voisi heittää yleistäkin läppää yhteiskunnasta, ihmissuhteista jne... Tämä houkuttelisi myös muita käyttäjiä kuin linux-ihmisiä.

Oma varsin subjektiivinen käsitykseni on että forumilla suvaitaan yleistä keskustelua yhteiskunnasta, ihmissuhteista ja muista tietokoneisiin ja erityisesti Linuxiin liittymättömistä aiheista tasan niin kauan kuin keskustelu kulkee "hali hali, pusi pusi" -linjalla. Jos keskustelu menee väittelyksi niin aihe menee lukkoon.

Periaatteessa tämä linja (jos en ole siitä erehtynyt) on ihan järkevä ja perusteltavissa oleva. Tämä forumi on yksi Ubuntun markkinointikanava ja on tärkeää että se näkyy ensimmäistä kertaa vierailevalle ystävällisenä "hali hali, pusi pusi" -yhteisönä. Markkinoinnin kannalta se on todennäköisesti hyödyllisempää kuin muutaman satunnaisen kävijän eksyminen tänne vahingossa.

Ulkopuoliselle luotava mielikuva on täällä tärkeämpi kuin vapaa keskustelu.
« Viimeksi muokattu: 04.09.08 - klo:08.36 kirjoittanut mgronber »