Syitä lie useampia, mutta ainakin tämä tulee mieleen, että osa ottaa tietoturvallisuuden vakavasti, toiset ei.
minun näkökulmastani tämä taas johtuu siitä, että toiset ovat tietoturvan suhteen vainoharhaisia ja näkevät mörköjä siellä missä niitä ei ole. niitä joilla on realistinen käsitys tilanteesta, tämä kismittää, sillä olisi harmillista jos vainoharhaisuus ja paniikinlietsonta tarttuisi uusin käyttäjiin, jotka eivät ehkä hekään tiedä että tietokoneen käyttö on paljon muutakin kuin palomuurihittien tarkkailua ja järjestelmän skannailua.
saahan sitä varautua vaikka mihin. lääkekaappi täyteen joditabletteja, pihalle oma pommisuoja jonne vuosien varastot purkkimuonaa ja kypärä päässä koko ajan. jostain syystä vaan uuden linux-käyttäjän olisi minun mielstäni syytä suunnata mielenkiintonsa jonkun ihan muun opetteluun kuin tuomionpäivään valmistautumiseen.
Toki on totta, kuten joidenkin jumaloima L.Torvalds tuskaili, että muittenkin ongelmien ratkaisusta olisi huolehdittava. Jokatapauksessa, keskustelun aiheena oli nimenomaan virusten esto, johon ainakin osa vastauksista keskittyi.
minä en kamalasti kiinnittäisi huomiota linusin julkisiin kommentteihin, joiden taso on laskenut aika radikaalisti. suorasanaisuus on toki ihan ok, mutta turha herjaaminen on naurettavaa. tuota on sentään tapahtunut jo niin monen aiheen tiimoilta, että huh.