Äänestys

Mikä on mielestäsi paras käyttöjärjestelmä?

ubuntu
61 (57%)
kubuntu
8 (7.5%)
xubuntu
7 (6.5%)
edubuntu
0 (0%)
joku muu. mikä?
31 (29%)

Äänestäjiä yhteensä: 102

Kirjoittaja Aihe: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä  (Luettu 19532 kertaa)

Jarkkomanty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #20 : 22.07.08 - klo:21.13 »
Ubuntu saa multa täydet pinnat!!!
« Viimeksi muokattu: 22.07.08 - klo:21.18 kirjoittanut Jarkkomanty »
Jarkko Mänty

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #21 : 22.07.08 - klo:23.02 »
ubuntu on selkein ja helpoin, varmin myös..

Klapikone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
  • ubuntu 7.10 ja 8.10
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #22 : 23.07.08 - klo:21.28 »
Tällä hetkellä kubuntu koska sitä pääasiassa  käytän noista vaihtoehdoista. Mutta ei tuo ubuntukaan sen huonompi ole. :)
ad augusta per angusta

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #23 : 23.07.08 - klo:22.07 »
« Viimeksi muokattu: 23.07.08 - klo:22.09 kirjoittanut dafl01 »

justjoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #24 : 24.07.08 - klo:08.10 »
Debian (stable, testing, unstable ja experimental). Itselle ehdottomasti paras vaihtoehto.

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #25 : 24.07.08 - klo:20.21 »
Katso avataria. :) Se on *SE* paras. :)


Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #26 : 24.07.08 - klo:23.11 »
1.Atari St
http://www.atari.st

Joo, se TOS oli hyvä etenkin kun siihen laittoi multi-TOS laajennukset ja muita kilkkeitä.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #27 : 25.07.08 - klo:01.07 »
Kyllä se mun mielestä on Ubuntu. Minua ei kiinnosta tässä pääkäyttiksessä jatkuvasti korjailla viittämiljoonaa bugia vaan haluan vakautta ja helppoutta, bsodit/kernel panicit eivät oikein innosta ja Ubuntu kun on valmiiksi jo hyvin "varusteltu" ja helppo käyttää, pystyy näppärästi siitä säätämään mieluisan näköisen kun ei tarvitse ihmetellä ohjelmien kanssa. Laajat pakettivarastot ja käyttäjäkunnat ovat erittäin suuri plussa, eikä niistä voi tinkiä.

E: Niin ja unohtui se että haluan että systeemi on aina ajan tasalla ja haluan myöskin sen ettei päivitykset riko systeemiä. Yleensä vaihdan aina uusimpaan versioon kun sen stable-versio on tullut, se on yleisesti ottaen ollut minulle tarpeeksi vakaa jo omaan tarpeeseen :)
« Viimeksi muokattu: 25.07.08 - klo:01.11 kirjoittanut prakka »
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #28 : 27.07.08 - klo:08.47 »
Ubuntu pyörii tällä hetkellä niin mainiosti, etten edes näe syytä kokeilla mitään muita vaihtoehtoja. :)

syväpaahto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #29 : 27.07.08 - klo:18.32 »
Suurimman ihastuksen ikinä aiheutti Zenwalk. Silti käytän tälläkin hetkellä Ubuntua. Luultavasti luotettavuuden ja yhteisön koon takia.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #30 : 27.07.08 - klo:18.54 »
Jos tässä distrosta on kyse niin aidot Debian-jakelut.

Joskus niin erinomaisen buntun taso on mielestäni laskenut jatkuvalla tahdilla. Kovin on hutiloitua jälkeä mielestäni tämä ns LTS (en ymmärrä päivälleen fiksattuja aikatauluja, kiirettä jne).  ::)  :'(. Tokihan se vielä ihan OK on ja pari buntu konetta pyörii diktatuurini alla  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

stay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #31 : 30.07.08 - klo:01.55 »
Vaikea sanoa mikä paras, kun en ole kaikkia kokeillut... Eikös niitä distroja ole vaikka kuinka ja paljon. Kokemuksia win95-Vista ja sitten tietenkin ubuntusta ja eiköhän se tuo ubuntu vie aika vahvasti voiton.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #32 : 30.07.08 - klo:11.30 »
Olen käyttänyt ubuntua xubuntua ja nyt vielä kubuntuakin. Äänestys ei ollut aivan rehellinen, sillä edubuntu on vielä minulle tuntematon. kaikesta huolimatta mielestäni ubuntu on kolmikon huonoin säädettävyyden vuoksi. Kubuntu ja xubuntu ovat sopivan hyvin säädettävissä mieleiseksi GUI työkaluilla. Kubuntua olen koettanut vain yhdellä läppärillä ja siihen liittyi muutamia ongelmia, joidenka vuoksi xubuntu meni johtoon. Fluxbuntu ei taida olla ihan virallinen variaatio, mutta olisihan senkin voinut kai ottaa mukaan kyselyyn.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

s0r05000

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
    • kapsi
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #33 : 30.07.08 - klo:12.04 »
Paras desktop pohdinta:

Ubuntu ja PCLOS ovat mielestäni loistavia "gateway-drug" jakeluja. Vaikka tässä tulee kolmella koneella pyöriteltyä milloin mitäkin, niin sitä kuitenkin vähän väliä lyö ubuntun takaisin. Ja tässä läppärissäni on sen verran eksoottista rautaa, että pääsen huomattavasti vähemmällä, kun pidän ubuntun tässä. Yhden koneenhan tarvii olla jatkuvasti käyttökunnossa...

Archia käytin pöytäkoneessa reilun puoli vuotta täyspainoisesti. Sen miinus on pitkässä juoksussa epävakaus. Juuri asennettuna se on kuitenkin aivan timantti. Puolessa vuodessa tapahtuu kummia jos ei vetele pacmanilla päivityksiä joka päivä. Tai vähintään joka toinen. Milloin on bash vaihtanut paikkaa, milloin man, jne... Tulevaisuudessa palaan taatusti archiin vielä joskus. Loistodistro, kunhan saavat päätettyä tärkeimpien pakettien lopulliset sijainnit. Pacman on hyvä ja nopea, kdemod vetelee originaalia kuonoon mennen tullen.. Arch tekee mitä lupaa, on kevyt ja helposti tajuttava.

Gentoota en ole jaksanut asentaa, kun pöytäkoneessa ei ole ollut riittävästi potkua. Ei nykyään jaksa odotella kolmea päivää, että gnome kääntyy... Mutta käytössä olevasta jakelusta riippumatta ohjeita tulee etsittyä gentoon wikistä. Siinä missä Ubuntu on Opel ja Arch Meercedes-Benz, niin Gentoo on Rolls-Royce. Gentoosta binääri-painos samalla muokkattavuudella, niin otan heti...

Fedora taas loistaa planet CCRMA:n ansiosta, jos vähänkin tekee kotiäänittelyä vaativampaa äänityöskentelyä. Mukavasti edellä Ubuntun studio-metapaketteja... Eikä sinihattu kovin huono ole muutenkaan. Muuta sanottavaa ei fedorasta juuri olekkaan...

OpenSolariksen suurin miinus on, ettei se ole linux. :D Olen vasta tutustumisvaiheessa OpenSolariksen kanssa, mutta ensituntumalta uskallan sanoa, ettei tämä jää kokeiluksi. Sun microsystemsin omat graafiset työkalut ajurinhallintaan yms.. ovat sen verran loistavia, että OS haukasi onnistuneesti palan sydämestäni. Välittömästi. OpenSolaris myös antaa mukavasti uutta tuulta bsd-puolelle. En laita yhtään vastaan.

Vaimon koneessa hyrrää Leopardi (OSX 10.5.***), joka on täydellinen, kun kerran työkalusta on kysymys. Helppo ylläpitää, ja kun töissä tarvitaan Adoben ohjelmistoja, niin osx on ainoa järkevä vaihtoehto. Siitä tämä on erikoinen kaupallinen käyttis, että olen nähnyt ihmisten tekevän video-editointia Avidin ohjelmilla jopa kuusi vuotta vanhan raudan kanssa. Ja vieläpä täysin sujuvasti. Macin kanssa homma ei ole koskaan tehoista kiinni, vaan siitä miten käyttis on optimoitu raudalle. Ja ainahan voi ottaa terminaalin esiin, jos ei jaksa katsella silmäkarkkeja jatkuvasti. Ja mikäs se sieltä terminaalista pilkottaakaan? No sehän on BSD!

Pelaaminen hoituu muuten Sony-merkkisellä konsolilla (paitsi wesnoth ja linux + SNES-emu + usb-joypad), joten mukavasti olen päässyt kokonaan irti W(kirosana)-käyttiksistä.

Ja palvelinmietteitä...

Debian 4.1. Piste. Saatan tulla lisäämään tähän solariksen, kunhan ymmärrän sitä paremmin. Mutta siihen saakka. Debian. En aio edes harkita muita. Piste.

Yhteenvetona voitaisiin sanoa, että mielestäni paras käyttöjärjestelmä on GNU/Linux ja/tai BSD.

Jokaisessa jakelussa on jotain hyvää, eihän näin kattava tarjonta muuten pysyisi näin kattavana. Ubuntusta on hyvä aloittaa.
"a combination of bad and sad luck, and it's definitely not fair." Grace (or The Importance of being impermanent) - Armalite
HP Pavilion tx2020 & Ubuntu 8.04 mirosol.kapsi.fi

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #34 : 10.08.08 - klo:12.33 »
Ihan vilpittömästi täytyy nyt sanoa, että "joku muu". Tulin nimittäin kokeilleeksi Linux Mintiä, eikä paluuta taida olla.

Selvisin toki aivan hyvin Ubuntulla, Xubuntulla, ja niilläkin kolmella-neljällä eri W:llä, mitä tuli ajan saatossa käyteltyä, mutta Mint on kyllä lyhyen tuttavuuden perusteella selvästi paras kokonaisuus, mihin olen törmännyt. Makuasioitahan nämä lopulta ovat...

Isoimmat erot Ubuntuun ovat ne ihan tunnetut, ulkoinen olemus ja "kaikki toimii heti" -juttu. Kai tämä on hieman raskaampi kuin U, mutta hyvin pyörii minun peruskoneessakin. Yhteen huonompaan ominaisuuteenkin olen törmännyt. Mintissä oleva ohjelmien lisääminen ei ole minusta niin hyvä, kuin U:ssa oleva systeemi, joka taitaakin olla vertaansa vailla. Mutta jotain valittamistahan pitää aina olla. ;)

   

Storck

  • Vieras
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #35 : 10.08.08 - klo:14.47 »
Ihan vilpittömästi täytyy nyt sanoa, että "joku muu". Tulin nimittäin kokeilleeksi Linux Mintiä, eikä paluuta taida olla.

Selvisin toki aivan hyvin Ubuntulla, Xubuntulla, ja niilläkin kolmella-neljällä eri W:llä, mitä tuli ajan saatossa käyteltyä, mutta Mint on kyllä lyhyen tuttavuuden perusteella selvästi paras kokonaisuus, mihin olen törmännyt. Makuasioitahan nämä lopulta ovat...

Isoimmat erot Ubuntuun ovat ne ihan tunnetut, ulkoinen olemus ja "kaikki toimii heti" -juttu. Kai tämä on hieman raskaampi kuin U, mutta hyvin pyörii minun peruskoneessakin. Yhteen huonompaan ominaisuuteenkin olen törmännyt. Mintissä oleva ohjelmien lisääminen ei ole minusta niin hyvä, kuin U:ssa oleva systeemi, joka taitaakin olla vertaansa vailla. Mutta jotain valittamistahan pitää aina olla. ;)

   

Hehee, minä olin Mintin käyttäjä pari vuotta ja kokeilin 8.04 Ubua ja vaihdoin Mintin pois. Mint on toki enemmän "out of box". Kun Ubuntulle tehtiin "ubuntu-restricted-extras"-paketti niin ollaan jo melko lähellä Mintin asennusta. Icedtea javat kun heittää sekaan niin se on siinä.
Aloittelijalle kyllä rehellisyyden nimissä suosittelen Mintin asennusta. Helpompi aloittaa ilman säätämistä, toimii "suoraan" ja sama runko kuin Ubuntulla.

TomiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #36 : 10.08.08 - klo:22.11 »
Kaikkia näitä äänestyksessä olleita paitsi edubuntua on tullut kokeiltua. Pöytäkoneessa jylisee Xubuntu ja kannettavassa nyt Kubuntu. Xubuntun valitsin koska käytössä on hieman vanhempi kone ja Kubuntu kiinnosti tavattomasti, joten siihenkin piti tutustua. Ja tässä koneessa se tuntuu olevan omillaan. Kuten tässä ketjussa on jo todettu niin *buntu siinä taustalla kuitenkin pörisee, vaikka ikkunamanagerit ja käytettävät ohjelmat sen "päällä" vaihtuukin. Ja niitä on helppo asentaa niin monta lisää kuin mieli tekee. Siksi ääni Ubuntulle - "the mother of all buntu's"

Tomi

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #37 : 10.08.08 - klo:22.41 »
Erityisesti Xubuntu ja yleensäkin kaikki *buntut ja perusteluina, että:

- Pidän Linuxista
- Jakeluista jotenkin parhaiten paketoitu ja kotoisen tuntuinen.
- Jakeluista lienee parhaiten suomennettuja.
- Erinomainen päivitystenhallinta ja paketinhallinta yleensäkin.
- Laajat pakettivarastot ja paljon ohjelmia
- Lähtee yleensä laakista toimimaan (ellei sitten M$ ole rikkonut biosia tms... ;) )
- CUPS ja sen toiminta verkossa.
- Räätälöitävä, kuten tietysti kaikki Linuxit.
- jne, jne...

Tietty XP:kin on ihan toimiva, mutta jotenkin se vaan tuntuu vanhalta ja tylsältä. Erityisesti asennus ajureitten metsästys on tuskaa verrattuna Ubuntuun.

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #38 : 11.08.08 - klo:14.30 »
Pakko sanoa että Debian, vaikka nyt onkin ubuntu alla. Jos vaan sais kaikki toimimaan Debianilla (wlan, ethernet, gpu) tällä koneella, niin sillon se olisi sisalla.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Mielestäsi paras käyttöjärjestelmä
« Vastaus #39 : 11.08.08 - klo:22.34 »
Jos ihan tarkkaa mietin niin paras  on kuulakärkikynä ja lehtiö. Akun kestokin paljon parempaa kuin kannettavalla oli siinä mikä tahansa distro sisällä. Toimii almost 100% ja ei ole mulla ainakaan ollut yhteensopivuus ongelmia raudan kanssa. Ballograf tai Bic toimii aina.....