Minulla on mukava ja kätevä ZG5-mallin Acer One. Pidän siitä, että sen mukana tuli vanha kunnon WindowsXP, jota tarvitsen alustaksi historiallisille strategiapeleille kuten SPWAW. Joskus se on pelastanut tilanteen kun Ubuntu tai muu linux ei ole saanut aikaiseksi mokkulayhteyttä. Nyt toki jonkin LTS-ubuntun NTR toimii erinomaisesti.
Jo pitkään ZG5:n 160 Gb:n kovalevy on ajoittain äännellyt. Nyt se välillä tilttaa ja kone ei käynnisty, Grubin latautumisen jälkeen alkaa kuulua jatkuvaa piip-ääntä
Pitäisi vaihtaa kovalevy, mieluiten SSD:ksi. Samaan räpeltämiseen sopisi 1 Gb:n muistin laajentaminen 2 Gb:hen, onnistuin tekemään tämän hauskalle eeePC 701 - klassikolleni. Siihen taisin löytää Netistä tai jostakin mikrolehdestä ohjeet.
Mistä löytyisi opastusta Acer One ZG5-mallin uudistamiseksi
Kysyin neuvoa osoitteesta
http://gdgt.com/discuss/my-zg5-some-hardware-errors-must-get-a-new-harddisk-and-memory-chip-dwi/mutta vastausta en ole saanut.
ZG5:n alapuolella on yksi luukku tod. muistikammalle ja lukuisia pikkuruuveja. Ei muuta kun ruuvimeisseli kännyyn ja auki?
Kovalevy irti ja muistikampa vinosti yläs ja kiskaisu. Jostakin uudet tilalle.
Miten pelastaisin WindowsXP:n kovalevyltä nyt kun se vielä on ajoittain elossa?
Joku kloonaussofta, kloonaus mihin?
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja ohjeista, jolla vanhus (mikro ja/tai minä) virkistetään