Äänestys

Kuinka monta ihmistä olet saanut houkuteltua linuxin käyttäjäksi?

1-2
11 (27.5%)
2-3
7 (17.5%)
3-4
5 (12.5%)
4-6
2 (5%)
6-8
1 (2.5%)
8-10
2 (5%)
yli 10
4 (10%)
en yhtään, vielä...
8 (20%)

Äänestäjiä yhteensä: 37

Äänestys päättynyt: 25.09.08 - klo:17.51

Kirjoittaja Aihe: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?  (Luettu 16324 kertaa)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Itsellä on 3 tyyppiä tällä hetkellä plakkarissa. Viimeisimmän tänään, pitää käydä myöhemmin säätämässä lisää.
Yksi tyyppi kyllästy wintoosan ainaiseen kaatuiluun ja kyseli multa tästä ihmekäyttiksestä ja nykyisin debian on kovassa käytössä :)
Toinen taas oli hieman siinä vaiheilla, kunnes laitoin kisan pystyyn, että on käyttämättä 2 viikkoa windowsia ja sitten sanoo tuliko ikävä. Ei tullut.
Kolmas taas nyt tahtoi kokeilla ja innostui kyllä kovasti kun Compizi pyörähti :)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #1 : 21.03.08 - klo:10.01 »
Yhdelle olen asentanut ja toinen on itse asentanut suosituksestani. Ensimmäisessä tapauksessa käyttäjällä ei ole mitään aiempaa tietokoneen käyttökokemusta ja Windowsin asentaminen olisikin tiennyt ikävyyksiä. Sitäpaitsi ei ollut lisenssiäkään käytettävissä. Periaatteessa vastustan piratismia, enkä halua varastaa edes MS:ltä.

Toinen sitten kyllästyi Vistan sekoiluun kun oli jo kerran asentanut sen uudelleen. Suosittelin Ubuntua ja nyt hän käyttääkin sitä ensisijaisesti. Kerran oli vähän säätänyt näytön asetuksia ja sitten sai koneen käynnisymään tekstitilaan. Piti sitten opastaa puhelimessa, miten näytönohjain saadaan taas henkiin  ;D

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #2 : 21.03.08 - klo:11.08 »
Tällä hetkellä 4 käännytettyä (enemmän tai vähemmän onnellista sellaista ;))

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #3 : 21.03.08 - klo:13.41 »
yhden ainakin toinen työn alla (kovaluu) susea tämä toinen alkanu ihaileen ja kyselee siitä vähän väliä joten eiköhän senki pikkuhiljaa voi laskea käännytetyksi
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #4 : 21.03.08 - klo:13.46 »
yhden ainakin toinen työn alla (kovaluu) susea tämä toinen alkanu ihaileen ja kyselee siitä vähän väliä joten eiköhän senki pikkuhiljaa voi laskea käännytetyksi

Öh... meneekö puurot ja vellit sekaisin, jos minä ryhdyn laskemaan...  ;D

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #5 : 21.03.08 - klo:14.05 »
Öh... meneekö puurot ja vellit sekaisin, jos minä ryhdyn laskemaan...  ;D

Sehän riippuu ihan siitä, että onko tullut tehtyä kytkykauppaa...

Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #6 : 21.03.08 - klo:15.59 »
Eipä ole tullu laskettua, mutta ainaki toistakymmentä + ne jotka ovat asentaneet/ asennuttaneet jonkun muun käyttiksen rinnalle. itekkin joutuu käyttämään töissä myös win ja mac, että ei muutaku munarikasta pääsiäistä kaikille tasapuolisesti  ;)  :D
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #7 : 21.03.08 - klo:17.22 »
Lasketaas.

- Isoveli suostui vapaaehtoisesti.
- Pikkuveli pakotettiin, kun kannettava on hänen huoneessaan ja siinä oli joskus Windows, koko kone kärsi.
- Isoveljen tyttöystävä... (Noh, tämä enemmän isoveljen ansiota, mutta otetaan nyt minun nimiini kun siinä samassa vähän esittelin).
- ... ja hänen veljensä (sama)
- Yksi kaveri yläasteelta (minä ja toinen kaverini hoidimme homman yhdessä)
- Yksi kaveri nykyisestä koulusta
- Eräs nettikaveri
- Toinen nettikaveri
- Kolmas nettikaveri
- Neljäs nettikaveri
- Viiden nettikaveri

Siinä nyt on varmat, eli 11 kappaletta. Mutta pidennetään listaa hieman...

- Henkilöitä, jotka tiedän siirtyneen Linuxiin heti sen jälkeen kun olen sitä itse julkisesti hehkuttanut netissä, mutta en tiedä onko minun panokseni ollut ratkaiseva tekijä, on pienen muistelun jälkeen 2 kappaletta.

- Henkilöitä, jota eivät ole VIELÄ kääntyneet Linuxiin mutta ovat luultavasti näin tekemässä lähiaikoina, on 3 kappaletta. Toisaalta näidenkin kautta Linux saattaa levitä heidän koko muuhun perheeseen...

- Yksi, joka oli kääntymässä, mutta ei osannut asentaa (BIOS:ssa taisi olla kovalevy boot-devicenä ennen CD-asemaa eikä hän osannut sitä ohjeista huolimatta vaihtaa) on vain yksi kappale.

Eli yhteensä 17 periaatteessa käännytetty. Lopullisesti 11. Eikä kukaan ei tähän mennessä sanonut, että Windows olisi parempi (tai, yksi sanoi yhdessä välissä, mutta muutti sitten mielipiteensä).

Ei paha lista. ;D

Edit: Poistin aikaisemman viestini missä pohdin oliko tämmöinen topic jo olemassa. Huomasin, että topicin otsikko olikin hieman eri, joten se siitä.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #8 : 21.03.08 - klo:17.28 »
Lainaus
Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
Miksi meidän pitäisi toimia jonkinlaisina saarnamiehinä?
Ihmisillä on vapaa tahto, jonka mukaan heidän pitäisi itse haluta muutosta, ei toisen ulkoisen voiman takia.
Kuinka moni on iloinen kun jehovan todistajat tulevat saarnaamaaan ulko-ovelle?

Mutta, vastauksena kysymykseen, niin kymmenkunta, mutta heidän omasta halusta saada toimiva paketti!
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #9 : 21.03.08 - klo:17.44 »
En yhtään, asennuksia olen tehnyt aika monelle. Tuo käännyttäminen on jotenkin negatiivista, kannettu vesi ei kaivossa pysy...
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #10 : 21.03.08 - klo:18.16 »
Lainaus
Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
Miksi meidän pitäisi toimia jonkinlaisina saarnamiehinä?

Minäkin meinasin heti kysyä että mitäs Linux-jehovia täällä luuraa?

Minä vaikutan ihmisiin enemmän epäsuorasti. Tarjoan atk-tukea ainoastaan Linuxille joten jos kaipaa minun apuani tietokoneen kanssa niin käyttöjärjestelmävalinta on sillä selvä. Toinen tapa on tietysti levittää tietoa ja kertoa miten asiat toimivat Linuxin puolella.

Lainaus
Ihmisillä on vapaa tahto, jonka mukaan heidän pitäisi itse haluta muutosta, ei toisen ulkoisen voiman takia.

Samaa mieltä.

Jos joku asiallisen argumentaation jälkeenkin haluaa käyttää KDE:n sijasta Gnomea niin se on lähinnä hänen oma murheensa ;)

Lainaus
Kuinka moni on iloinen kun jehovan todistajat tulevat saarnaamaaan ulko-ovelle?

Itseäni rasittavat vielä enemmän Vapaa Ajattelijat ("Ajattelusta Vapaat") ja muut vastaavat tahot jotka toistavat "eroa kirkosta" -mantraa. Ovat huomattavasti rasittavampia kuin jehovat sillä jehovat vierailevat korkeintaan pari kertaa vuodessa. Näihin toisiin käännyttäjiin törmää netissä jatkuvasti :(

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #11 : 21.03.08 - klo:21.31 »
En osaa sanoa olenko yhtään käännyttänyt, monille olen kertonut Ubuntusta (linuxista) ja muutaman livecd:n antanut.  Itse asiassa minusta kukin käyttäköön mitä haluaa, fiksuimmat käyttävät kuitenkin avoimia ohjelmia.  ;)

Linux user #424871

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #12 : 21.03.08 - klo:21.48 »
Käännyttäminen-sanassa on tosiaan hieman epäilyjä herättävä kaiku. Mielestäni jo pelkän vaihtoehdon tarjoaminen on monesti riittävä toimenpide - varsinkin vaihtoehdon ollessa vallitsevaa käytäntöä (tässä tapauksessa käyttöjärjestelmää) monessa suhteessa parempi.  :)

En ole käännyttänyt ketään, eikä minua ole käännytetty. Kertoilen kuitenkin mielelläni tutuille, ystäville ja sukulaisille linux-kokemuksistani. Viriävää mielenkiintoa on ollut havaittavissa.  :)

Tärkeintähän on, että jokainen löytää sen omimman vaihtoehdon. Muiden kuin Microsoftin käyttöjärjestelmien kannalta nykyinen tilanne on melko ongelmallinen; harvemmin uutta konetta ostettaessa vaihtoehtoja oikeasti on yhtä enempää. Ehkä käyttöjärjestelmien esiasentaminen kielletään tulevaisuudessa, mikä lisäisi kilpailua ja varmasti myös avoimuutta tietokonemaailmassa.  :D

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #13 : 21.03.08 - klo:22.22 »
Lainaus
Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
Miksi meidän pitäisi toimia jonkinlaisina saarnamiehinä?

Evankelista on muuten nykyään ihan oikea IT-alan ammatti. Mitä muuta evankelistat tekevät kuin käännyttävät?
Sinänsä aika huvittavaa, että liike-elämä viljelee kristillisen lähetystyön sanastoa (missio, evankelista).

Samoilla tavoilla meitä ihmisiä manipuloidaan, oli sitten kysymys uskonnosta, politiikasta tai liike-elämästä.

--
"Jukka Wallasvaara

Academic / Enthusiast Evangelist

Jukka Wallasvaara hoitaa yhteistyötä sekä opiskelijoiden että oppilaitosten kanssa. Sovelluskehityspuolen lisäksi Jukka tietää myös tuoreimmat ja tulevat trendit pelien, palvelujen ja laitteiden ympärillä."

http://www.microsoft.com/finland/msdn/yhteystiedot/default.mspx

--
"The Vista marketing challenge saw an interesting new development today with the announcement that Microsoft has hired Jupiter Research analyst Michael Gartenberg as Enthusiast Evangelist.  Gartenberg says in a blog post on his move that he will “find, engage and work with enthusiasts and other influencers and show them all the cool stuff that Microsoft is doing. In short, it’s our [department’s] job to act as the bridge between Microsoft and end users.”

http://www.techcrunch.com/2007/02/15/microsoft-hires-michael-gartenberg-as-new-evangelist/
--

Ja jos joku on evankelista niin RMS ;D



Vakavasti puhuen - Jos Stallman ei olisi saarnannut johdonmukaisesti neljää vapauttaan, niin meillä ei olisi Linuxia. Yksi ihminen voi muuttaa historian kulun...

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #14 : 21.03.08 - klo:22.41 »
Lainaus käyttäjältä: Asmo Koskinen
Vakavasti puhuen - Jos Stallman ei olisi saarnannut johdonmukaisesti neljää vapauttaan, niin meillä ei olisi Linuxia. Yksi ihminen voi muuttaa historian kulun...
Stallman tekee hienoa työtä, sitä en kiistä.

Mutta historian valossa, kuinka monta valloitettua/alistettua kansaa on hiljaa hyväksynyt osansa?
Jos muutos tulee sisältä, mahdollisuus sen säilyttämiseen on suurempi kuin, jonkun toisen sinun puolesta tekemä muutos.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #15 : 22.03.08 - klo:20.09 »
5 on tullut. Pari sen takia, ettei ole ollut lisenssia widowsiin ja pari sen takia, että efektit saa paremmaksi siinä kuin XP:ssa ja ilmaiseksi.
Itsekin olen sitä mieltä, ettei saa puhua käännytyksestä. puhukaa vain siirtymisestä.
Voisiko joku laittaa hyvän linkin, missä on syitä miksi vaihtaa ubuntuun?
Luin tuon viimeisimmän MikroBitin Huvi&Hyöty-rompun jutun ubuntusta, joka oli aika hyvä, mutta se on levyllä :)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #16 : 22.03.08 - klo:20.16 »
En yhtään, enkä käännytä. Velipojalle asensin linuxin ihan vaan koska veli sen itse halusi. Ei tarvinnut sitäkään käännytellä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #17 : 23.03.08 - klo:00.54 »
Joo, ei ole tarvinnut käännyttää. Olen vain antanut vaihtoehdot. Yhdessä tapauksessa olisivat sevinneet pelkillä XP- ja Office-lisenssimaksuilla, yleiisesti 98 oli finaalissa ja vaihtoehtona olisi ollut uusi kone ja lisenssit. Kaikki valitsivat Linuxin(Ubuntun) sekä kustannus, ajantasaisuus, että tietoturvasyistä, olen ymmärtänyt ;D

Käyttäjiä on viitisentoista "ansiostani", asennettuja koneita 7.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #18 : 23.03.08 - klo:01.14 »
Lainaus
Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?

Ihmisillä on vapaa tahto, jonka mukaan heidän pitäisi itse haluta muutosta, ei toisen ulkoisen voiman takia.


Niin kai pitäisi, mutt eikö M$ ole sulle sen toisin toteennäyttänyt.
Ei ihmisten pidä antaa käyttää vapaata tahtoa tai ainakaan valintaa. Siitähän saattais busineskin kärsiä...

Ja oikeesti: Ei ihminen osaa sitä valinnanmahdollisuutta edes käyttääkään. Siihen mahdollisuuteen kun pitäis käyttää omaa päätään ja sehän on monille aivan liian rasittavaa...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

idiootti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Montako ihmistä olette käännyttäneet Linuxiin?
« Vastaus #19 : 23.03.08 - klo:11.45 »
On sitä muutama ihminen tullut "käänytettyä". Tosin en millään väkipakolla. Eilen naapuri rupesi kyselemään että miten windowsin saisi vakaaksi, ja turvalliseksi, joten heitin ilmoille että kokeilisi linuxia. Aikansa se sitä pähkäili, ja kokeili läppärilläni sitä, ja hänhän ihastui siihen, joten vain asennusta vailla sen kääntyminen. Muutamalla muulakin kaverilla on ollut juuri se ongelma, etteivät he osaa hallita windowsin puolella sitä tietoturvaa, joten ubuntu on helppo vaihtoehto suositella heille. Tai itseasiassa mac koneita ennemmin niille suosittelen, jos on vaan varaa...