Kirjoittaja Aihe: Kielenhuoltoa  (Luettu 7679 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kielenhuoltoa
« : 21.02.08 - klo:11.51 »
esiasennettuna suomenkieli.

Niin mikä?! Toivottavasti sentään suomen kieli ::)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

muntux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • http://www.facebook.com/pages/Muntux-projekti/1050
    • Profiili
    • Muntux-projekti
Kielenhuoltoa
« Vastaus #1 : 21.02.08 - klo:11.59 »
esiasennettuna suomenkieli.

Niin mikä?! Toivottavasti sentään suomen kieli ::)

Voiku pikkumaista touhua. Ihminen on erehtyväinen ja kirjoitusvirheitä varmasti tulee jokaiselle.
En tosin olettanutkaan, että täällä ymmärrettäisiin. Kiitos ajastanne! Eipä oikein innosta
tänne tulla :-) :-)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kielenhuoltoa
« Vastaus #2 : 21.02.08 - klo:13.21 »
Turha vetää palkokasveja nenään. Suomenkielisyydellä brassaileminen kadottaa hohtoaan, jos suomen kielen tuntemus on silminnähtävästi vähän heikkoa. (Kirjoitit muuten myös ”englanninkielen”, joten virhe on selvästi systemaattinen eikä pelkkä typo.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

larpa

  • Vieras
Kielenhuoltoa
« Vastaus #3 : 21.02.08 - klo:14.23 »
SuperOscar mikäs suomen kielen sana se typo on  ;)  ;D .

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #4 : 21.02.08 - klo:14.37 »
Mitä käytät pohjana tuossa? Onko pakettivarastoja jne?

Pohjana: Mandrivasta tehty USB versio.
Paketti valinnasta löytyy kaikki tarpeellinen ja olennainen, mukaan lukien Compiz Fusion
kaikkine herkkuineen. Työpöytätehosteet pelaavat hienosti.
CompizFusion ei ole mun mielestä mikään olennainen. Makuasia toki. Missä pakettivarastosi sijaitsevat?

Cronos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #5 : 21.02.08 - klo:17.20 »
Turha vetää palkokasveja nenään. Suomenkielisyydellä brassaileminen kadottaa hohtoaan, jos suomen kielen tuntemus on silminnähtävästi vähän heikkoa. (Kirjoitit muuten myös ”englanninkielen”, joten virhe on selvästi systemaattinen eikä pelkkä typo.)

Alkaa vaikuttaa samanlaiselta kuin murobbs kun kielioppivirheistä jaksat valittaa. Oikeasti mikään ei raivostuta enempää kuin joku kuka jaksaa valittaa jostain mitättömästä virheestä. Kunhan tekstistä saa selvää ja se on helppolukuista niin mitä väliä millään pilkku tai yhdyssana virheellä on.

Mitä luultavammin löydät tästä munkin viestistä paljonkin virheitä, mutta jos siitä saat kiksit niin ole hyvä  ;D

Ja takaisin asiaan, voisin piruuttani kokeillakkin tota Suntuxia.

edit:
(apua, aloitin viimeisen lauseen ja sanalla, super oscar kutsu heti supersankari aapiskirja apuun)
Anteeksi oli ihan pakko vähän avautua  ;)
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:17.29 kirjoittanut Cronos »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kielenhuoltoa
« Vastaus #6 : 21.02.08 - klo:18.03 »
Oikeasti mikään ei raivostuta enempää kuin joku kuka jaksaa valittaa jostain mitättömästä virheestä.

Se on muuten oikeasti kiinnostava psykologinen ilmiö. Jos ihmiselle huomauttaa muista virheistä, hän pokkaa ja kuittaa, mutta kieli on ilmeisesti niin lähellä omaa identiteettiä, että siihen kajoaminen vaikuttaa aina tunkeutumiselta yksityisalueelle. Joskus pitäisi ottaa asiakseen tutkia tuota...

Lainaus
Kunhan tekstistä saa selvää ja se on helppolukuista niin mitä väliä millään pilkku tai yhdyssana virheellä on.

En edes viitsi ALOITTAA, kuinka tyhmä tuo ajatus on!

Mutta joo, minä saan kyllä ihan palkkanikin ihmisten suomen kieleen puuttumisesta...
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #7 : 21.02.08 - klo:20.36 »
Pisteet modebuntulle 10 - 1!  :(
Poistuu taka vasemmalle - - -

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #8 : 21.02.08 - klo:20.43 »
Kielioppivirheitä tulee helposti jos on kansakoulun käynnistä 45 vuotta, Tarkoita itseäni.

Terveisin jori52 :D
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #9 : 21.02.08 - klo:21.05 »
Turha vetää palkokasveja nenään. Suomenkielisyydellä brassaileminen kadottaa hohtoaan, jos suomen kielen tuntemus on silminnähtävästi vähän heikkoa. (Kirjoitit muuten myös ”englanninkielen”, joten virhe on selvästi systemaattinen eikä pelkkä typo.)
Alkaa vaikuttaa samanlaiselta kuin murobbs kun kielioppivirheistä jaksat valittaa. Oikeasti mikään ei raivostuta enempää kuin joku kuka jaksaa valittaa jostain mitättömästä virheestä. Kunhan tekstistä saa selvää ja se on helppolukuista niin mitä väliä millään pilkku tai yhdyssana virheellä on.
riita poikki molemmat! SuperOscar pyytää anteeksi ja ostaa kaikille läsnäolijoille tikkarit, ja Cronos pyytää myös anteeksi ja tarjoaa muumilimut!

Hallitus hajaantuu  ;D

EDIT: pahimmat krijoitusvireet kitketty pois.
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:21.07 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

peran

  • Vieras
Kielenhuoltoa
« Vastaus #10 : 21.02.08 - klo:21.35 »
Öh, aina täällä mollataan superoscaria, vaikka hänen antamat vinkit parantavat sivustomme kielellistä tasoa.

Minusta on hienoa, että sivustoissamme on myöskin suomen kielen ammattilainen(vai sia) (meniköhän nyt oikein?), joka jaksaa muistuttaa hyvästä suomenkielestä. (Mullakin on päässyt kieliopinnot unohtumaan, ja siksi en uskalla itseäni ehdottamaan kääntäjäksikään.)

Toisaalta keskustelupalstoilla puhuminen/kirjoittaminen on jotain jukistuksen ja puheen välimaastossa, jossa pääasiallisena tarkoituksena on tulla ymmärretyksi ennemminkin kuin artikuloida korrektisti.

Ehkä minä olenkin pahempi suomen kielen tuhoaja, kun minulla ei nouse kielenkorjaamisesta tunnetaso riittävän korkealle. Jos nousisi, niin varmasti seuraavan kerran kirjoittaessa muistaisin paremmin nuhteet.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kielenhuoltoa
« Vastaus #11 : 21.02.08 - klo:22.02 »
Hei haloo...!  ::) En todellakaan ole täällä korjaillut kenenkään kieltä kuin silloin, kun siitä joko on selvää haittaa viestin ymmärtämiselle tai (kuten tässä) se osuu hupaisaan saumaan. Jos suomenkielisyyttä mainostetaan jakelun erityisenä valttina mutta ”mainoksen” kieliasu on vain sinnepäin, minua alkaa naurattaa.

Mutta olen kyllä aina yhtä huvittunut siitä, miten kieleen koskevat huomautukset otetaan vastaan. Jos ihmiset oikeasti uskoisivat – kuten väittävät –, että heille kieliasu on yhdentekevä ”kunhan viesti menee perille”, miksi huomautukset ärsyttäisivät?

Muuten – kielenhuollon perusidea on nimenomaan varmistaa viestin perillemeno. Mitään ”absoluuttisen oikeaa” kieltä ei ole, on vain sovittujen sääntöjen mukaista tai niiden vastaista kieltä. Suomessa on esim. päätetty kirjoittaa yhdyssanat yhteen, ja jos säännöstä poikkeaa, vaikuttaa vähintäänkin huolimattomalta kirjoittajalta – ja varsin usein tyhmältä tai oppimattomalta.

PS. Ai niin, jos joku oikeasti tarvitsee tikkarin lohduksi, voi Tampereen yliopiston tietämissä kuljeskellessaan poiketa Pinni B:hen minulta sitä pyytämään.
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:22.04 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #12 : 21.02.08 - klo:22.04 »
tarkoitukseni on erittäin harvoin mollata ketään henkilönä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan että täällä on joku muistuttamassa ihmisiä kieliopin ihanuuksista.

minua ei kannata ottaa kovin vakavasti (onko joku muka joskus ottanut?)
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

peran

  • Vieras
Kielenhuoltoa
« Vastaus #13 : 21.02.08 - klo:22.28 »
Hei haloo...!  ::) En todellakaan ole täällä korjaillut kenenkään kieltä kuin silloin, kun siitä joko on selvää haittaa viestin ymmärtämiselle tai (kuten tässä) se osuu hupaisaan saumaan. Jos suomenkielisyyttä mainostetaan jakelun erityisenä valttina mutta ”mainoksen” kieliasu on vain sinnepäin, minua alkaa naurattaa.

Joops, ainahan täällä saisi pilkkupoliisina toimia, jos jokaiseen viestiin tarttuisi. Olet varmasti huomannut, että hirveä poru tulee, kun vähän huomauttaa kielestä. Eikä taida kielessä olla niin hentoja ilmaisuja, ettei siitä voisi loukkaantua.

Mutta olen kyllä aina yhtä huvittunut siitä, miten kieleen koskevat huomautukset otetaan vastaan. Jos ihmiset oikeasti uskoisivat – kuten väittävät –, että heille kieliasu on yhdentekevä ”kunhan viesti menee perille”, miksi huomautukset ärsyttäisivät?
Viimeisin virke on aika hyvä pointti.

PS. Ai niin, jos joku oikeasti tarvitsee tikkarin lohduksi, voi Tampereen yliopiston tietämissä kuljeskellessaan poiketa Pinni B:hen minulta sitä pyytämään.

Tästä mä repesin.  ;D

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #14 : 22.02.08 - klo:00.02 »
Mutta joo, minä saan kyllä ihan palkkanikin ihmisten suomen kieleen puuttumisesta...

Ilmankos, kun näitä distrosuomennoksia haukuin, ärähti SuperOscar ;D

Mutta jos se distro muka pitää suomentaa, suomennettakoon se kunnolla! Nämä yhden ihmisen "suomidistrot" kyllä varmaankin sisältävät niitä myötähäpeää aiheuttavavia virheitä, jotka olisi helppo asiantuntijavoimin ( kuten mm SuperOscar) karsia pois...

ps. Uusin Ubuntu vaikuttaa ihan fiksulta suomennukselta, kiitos siitä...

Higg
 

larpa

  • Vieras
Kielenhuoltoa
« Vastaus #15 : 22.02.08 - klo:07.58 »
Lainaus
Se on muuten oikeasti kiinnostava psykologinen ilmiö. Jos ihmiselle huomauttaa muista virheistä, hän pokkaa ja kuittaa, mutta kieli on ilmeisesti niin lähellä omaa identiteettiä, että siihen kajoaminen vaikuttaa aina tunkeutumiselta yksityisalueelle. Joskus pitäisi ottaa asiakseen tutkia tuota...
Tosi ku vesi.
Lainaus
Muuten – kielenhuollon perusidea on nimenomaan varmistaa viestin perillemeno. Mitään ”absoluuttisen oikeaa” kieltä ei ole, on vain sovittujen sääntöjen mukaista tai niiden vastaista kieltä. Suomessa on esim. päätetty kirjoittaa yhdyssanat yhteen, ja jos säännöstä poikkeaa, vaikuttaa vähintäänkin huolimattomalta kirjoittajalta – ja varsin usein tyhmältä tai oppimattomalta.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa: Itseäni kiukuttaa se, että huomautellaan kielestä ja sen osaamattomuudesta, koska se on itselläni huonoa.
Lainaus
ja varsin usein tyhmältä tai oppimattomalta
Suosittelen jättämään ylläolevat ilmaukset pois, kaikilla ne hyvät ja huonot puolensa, napsahtaa pian omaan nilkkaan.
Onko sitten tyhmää ja oppimatonta olla osaamatta suomea hyvin?
On tosi, että paljon olisi ollut itsestäni huomautettavaa monessa asiassa sekä olisi tehnyt mieli huomautella itsekkin.
Jos kuitenkin pidetään asialinja ja turhat mölyt mahassa? Huumori on taas asia erikseen.

Täytyy kuitenkin muistuttaa:
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.  ;D  ;)
« Viimeksi muokattu: 22.02.08 - klo:08.00 kirjoittanut larpa »

Speedy G

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Kielenhuoltoa
« Vastaus #16 : 22.02.08 - klo:09.50 »
Kielioppivirheitä tulee helposti jos on kansakoulun käynnistä 45 vuotta, Tarkoita itseäni.

Terveisin jori52 :D

Sama tääl. Mut se ei mun slangiin vaikuta. Ja jos menee kauheen vaikeeks, ni mä teen stadin slangilla jonkun Linuxin  ;D Siinä sit bamlataan, *reps*
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Kielenhuoltoa
« Vastaus #17 : 22.02.08 - klo:10.50 »
Näyttää hienolta! Oman distron, pienen tai suuren, tekeminen on vähintäänkin opettavaista, ja voi olla sitten muillekin inspiraation lähde. Ubuntuhan on aivan yhtä suomenkielinen toki myös, mutta toki "omassa" versiossa voi tehdä sitten ihan mitä vain pieniä parannuksia.

Sympatiat suomen kielen laatua ylläpitäville kyllä myös, ja valitus pois jos kerrotaan miten jokin oikeasti kirjoitetaan :) Keskustelualueilla kielellä ei ole niin väliä, mutta on täysin huuhaata väittää ettei esim. ohjelmien käyttöliittymien suomennoksilla ole väliä - jos Ubuntun/Linuxin suosituimmat ohjelmat olisivat kauttaaltaan huonosti suomennettuja, vapaille ohjelmistoille voitaisiin lähinnä naureskella Suomessa vakavaa käyttöä ajatellen.

Distroja ajatellen suurin osa suomennoksista tulee ihan Gnomen, KDE:n jne. suomentajaryhmiltä, joten ei distron tekijän itse tarvitse miettiä niitä ellei kyse ole omista asennus/asetusohjelmistoista tai muista. Kaiken lisäksi suomennoksia voi kuka tahansa parannella myöhemminkin, harvan suomen kieli on täysin moitteetonta (ainakin itse tiedän tekeväni kaikenlaisia virheitä helposti). Ja btw, suomentaminen tapahtuu täysin vapaaehtoisvoimin ja tällä hetkellä esim. Gnomen ohjeissa olisi todella paljon tekemistä jäljellä :)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kielenhuoltoa
« Vastaus #18 : 22.02.08 - klo:12.11 »
Lainaus
ja varsin usein tyhmältä tai oppimattomalta
Suosittelen jättämään ylläolevat ilmaukset pois, kaikilla ne hyvät ja huonot puolensa, napsahtaa pian omaan nilkkaan.
Onko sitten tyhmää ja oppimatonta olla osaamatta suomea hyvin?

Keskustelualueilla kielellä ei ole niin väliä,

Asia on jo riittävän off-topic, mutta kommentti vielä näihin:

  • En väitä, että huonosti suomea kirjoittava olisi tyhmä tai oppimaton. Sanoin vain, että huonosti kirjoittava ottaa sen riskin, että vastaanottaja voi tulkita hänet kielen perusteella tyhmäksi tai oppimattomaksi. Itselläni on sen verran kokemusta esim. maahanmuuttajaoppijoista, että osaan olla erehtymättä, mutta sama ei päde kaikkiin.
  • Nimenomaan keskustelualueilla kielellä valitettavasti on väliä: täällähän ihmisestä tiedetään tasan vain se, mikä hänen kirjoitetusta kielestään välittyy. Totta kai on mahdollista sitten vakuuttaa muilla tiedoillaan, mutta se edellyttää pitempiaikaista kokemusta kirjoittajanimen tekemisistä.

Kuten joskus ennenkin olen kertonut, en itse malta olla korjailematta suomennoksia mieleisikseni omalla koneellani. Silti olen enimmäkseen vaikuttunut siitä, kuinka huolellista työtä palkatta työskentelevät suomentajat tekevät.

Itse en suomennosprojekteihin ole monesta yrityksestä huolimatta koskaan osallistunut: aina on joko pulaa ajasta tai muista resursseista: esim. käyttiksen alfa- tai beetaversion pitäminen levyllä suomennosprojektia varten on vaikuttanut liian hankalalta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Kielenhuoltoa
« Vastaus #19 : 22.02.08 - klo:17.43 »
Keskustelu lähti liukumaan aivan väärille urille, ketä tästä syyttämään?
Tärkeää on tulla ymmärretyksi, jotta ongelmat ratkeaa. Sympatia on eri asia, teestä saa siihen avun.

Itse myös "vinoilen ihmisille huonosta artikulaatiosta" ja kielioppivirheistä. Mutta eri asia vedetäänkö se pähkylähedelmä sieraimeen vai ei kun siitä itselle huomautetaan.

Kiinnittäkää huomiota juurikin siihen ymmärrettävyyteen, kysyjät ja neuvojat.
Suomi on hauska maa, sensuuri jyllää ja kritiikki kukoistaa ;)

Pahoittelen, viestissäni ei ollut paitaa eikä edes peppua.
Poistun läheiseen ravitsemusliikkeeseen... :-X
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!