Kirjoittaja Aihe: Aegis virus scanneri  (Luettu 5977 kertaa)

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Aegis virus scanneri
« : 20.01.06 - klo:17.11 »
Sisältyy Ubuntuun. Löysin sen lisää ja poista sovelluksia kohdasta. Lisäsin sen ja mitäs sitten pitää tehdä että sen saisi käyttöön. Linuxille ei viruksia liiemmin kuulemma ole, mutta ajattelin kokeilu mielessä sen ottaa käyttöön. En vain tiedä miten. Komentokehoite...terminal...root... Tälläisiä kaverini sanoi että etsi. Etsin vaan en löytänyt. Ja Ubuntuni on 5.10.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #1 : 20.01.06 - klo:17.17 »
Sisältyy Ubuntuun. Löysin sen lisää ja poista sovelluksia kohdasta. Lisäsin sen ja mitäs sitten pitää tehdä että sen saisi käyttöön. Linuxille ei viruksia liiemmin kuulemma ole, mutta ajattelin kokeilu mielessä sen ottaa käyttöön.

tuo etsii melko varmasti vain windows-viruksia juuri mainitsemastasi syystä-

En vain tiedä miten. Komentokehoite...terminal...root... Tälläisiä kaverini sanoi että etsi. Etsin vaan en löytänyt. Ja Ubuntuni on 5.10.

oletettavasti avaat komentokehoitteen:
Applications -> Accessories -> Terminal ja komennat aegis-virus-scanner tai mahdollisesti sama rootin oikeuksin.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #2 : 20.01.06 - klo:17.33 »
En vain tiedä miten. Komentokehoite...terminal...root... Tälläisiä kaverini sanoi että etsi. Etsin vaan en löytänyt. Ja Ubuntuni on 5.10.

oletettavasti avaat komentokehoitteen:
Applications -> Accessories -> Terminal ja komennat aegis-virus-scanner tai mahdollisesti sama rootin oikeuksin.

saanko suomeksi samat, tämä kun on suomenkielinen Ubuntu  ;D
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #3 : 20.01.06 - klo:17.54 »
Sovellukset -> Apuohjelmat -> Pääte  Toinen keino on painaa Alt+F2 ja kirjoittaa siihen gnome-terminal (xterminal käy ihan yhtä hyvin, on vaan ruma) Tietysti voi kirjoittaa siihen Alt+F2sella saatavaan ikkunaan suoraan sen aegis-virus-scanner tai sitten rootin oikeuksilla suoritettaessa gksudo aegis-virus-scanner. Voi myös ruksata kohdan aja päätteessä niin saa ilmoitukset pääteikkunaan.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #4 : 20.01.06 - klo:18.06 »
Kiitos Kannisto! Nyt löytyi. Kokeilin myös firestarteria. Siihen tarvitaan root-oikeudet. Näin ymmärsin. Miten rootiksi kirjaudutaan? Ja onkos se tarpeen?Sellainen vielä että noinko ohjelmat saa tässä Ubuntussa käyttöön. Minulle Linux on uusi kokemus.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #5 : 20.01.06 - klo:18.11 »
Kokeilin myös firestarteria. Siihen tarvitaan root-oikeudet. Näin ymmärsin.

ymmärsit oikein.

Miten rootiksi kirjaudutaan? Ja onkos se tarpeen?

ubuntussa ei mitenkään, eikä se ole tarpeenkaan. voit käynnistää ohjelman rootin oikeuksin kirjoittamalla komennon eteen sudo, kuten aika monissa ohjeissakin näet tehtävän. pikakuvakkeissa komento on gksudo.

Sellainen vielä että noinko ohjelmat saa tässä Ubuntussa käyttöön.

en ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta ohjelmat voi siis tosiaan käynnistää komentoriviltä jos niin haluaa tehdä. niille voi myös vaihtoehtoisesti luoda pikakuvakkeen joko paneliin tai menuun, aivan kuin itse haluaa.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #6 : 20.01.06 - klo:18.17 »
en ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta ohjelmat voi siis tosiaan käynnistää komentoriviltä jos niin haluaa tehdä. niille voi myös vaihtoehtoisesti luoda pikakuvakkeen joko paneliin tai menuun, aivan kuin itse haluaa.

Kyllä sinä aikalailla oikeeseen suuntaan minua ymmärsit. Minulle noi komentorivit on vielä outoja. Olen winukan puolelta tottunut pikakuvakkeisiin työpöydällä.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #7 : 20.01.06 - klo:18.19 »
Kyllä sinä aikalailla oikeeseen suuntaan minua ymmärsit. Minulle noi komentorivit on vielä outoja. Olen winukan puolelta tottunut pikakuvakkeisiin työpöydällä.

niin joo, saa niitä kuvakkeita työpöydällekin, mutta se ei ole koskaan ollut minun suosikkini.
Janne

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #8 : 20.01.06 - klo:18.22 »
Kiitos Janne sinullekin. Tulen taas tarpeen tullen vaivaamaan  ;D
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #9 : 20.01.06 - klo:18.28 »
Yks juttu vielä. Miten pikakuvakkeet tässä värkätään? Olen siis ihan oikeasti alussa... ???
alkaa se kokemus karttua tästäkin

JPK1990

  • Vieras
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #10 : 20.01.06 - klo:18.38 »
smeg:llä >  simple menu editor löytyy apuohjelmista sitten valitset ryhmän, vaikka apuohjelmat ja sitten teet uuden  pikakuvakkeen napista new entry. komennoksi gksudo aegis-virus-scanner

huomio dapperissa se ei ole enää smeg vaan alacarte menu editor xD

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #11 : 20.01.06 - klo:18.45 »
smeg:llä >  simple menu editor löytyy apuohjelmista sitten valitset ryhmän, vaikka apuohjelmat ja sitten teet uuden  pikakuvakkeen napista new entry. komennoksi gksudo aegis-virus-scanner

huomio dapperissa se ei ole enää smeg vaan alacarte menu editor xD

juu, menuun tehdään noin, mutta paneliin ja työpöydälle apu löytyy hiiren kakkosnapin takaa.
Janne

miitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #12 : 14.03.06 - klo:22.10 »
Minulla on ongelmia tuon Aegis virus scannerin kanssa. Käynnistin ohjelman sudo komennolla eli siis root -oikeuksilla. Aegis sanoi että uusi päivitys on saatavilla. Aloin päivittämään. Ensimmäisenä Aegis kysyi että haluanko itse konfiguroida sen vai antaa Aegisin yrittää automaattista konfiguraatiota. Valitsin automaattisen konfiguroinnin. Aegis teki jotain ja sanoi että päivitys on ok. Kun käynnistin Aegisin se ilmoitti taas uudesta päivityksestä ja päivitin. Sama homma, taas uusi päivitys saatavilla, päivitän... ja tämä silmukka toistuu ja toistuu. Lopulta onnistuin saaman talteen tekstit jotka nopesti välähtävät päivityksen aikana ja huomasin ettei päivitys ole onnistunut kertaakaan. Aegis kyllä lataa tiedostoja mutta sitten kun se yrittää kääntää päivitystä tulee seuraavaa herjaa:
Checking if your kit is complete...
Looks good
Writing Makefile for File::Scan
     -- NOT OK
Running make test
    Can't test without successful make
Running make install
    make had returned bad status, install seems impossible


Osaako joku auttaa? Yritin poistaa ja uudelleen asentaa ohjelman, mutta Aegis ei enään kysy tuosta manuaalisesta konfiguraatiosta, jotta voisin kokeilla osaisinko itse konfiguroida sen paremmin. Enkä tiedä onko tämä konfiguroinnista kiinnikkään.

JPK1990

  • Vieras
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #13 : 15.03.06 - klo:17.53 »
onko build-essential asennettuna?

miitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #14 : 15.03.06 - klo:20.07 »
onko build-essential asennettuna?

Eipä ollut tuo asennettu... Olisihan tuo pitänyt itsekkin tajuta, että joku kääntäjä tarvitaan, mutta eipä sen asentaminen auttanut ongelmaan. Edelleen tulee samat herjat.

jhalmu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
    • lovetech
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #15 : 23.03.06 - klo:14.33 »
onko build-essential asennettuna?

Eipä ollut tuo asennettu... Olisihan tuo pitänyt itsekkin tajuta, että joku kääntäjä tarvitaan, mutta eipä sen asentaminen auttanut ongelmaan. Edelleen tulee samat herjat.

Sama vika
AMD64 +3500/1024Mb/Abit AN8-SLI/MSI GeForce 6600
Gutsy 32 ja MacBook2.0 (+ XP)
Skype: juhahalmu

Ruslan

  • Vieras
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #16 : 23.03.06 - klo:21.52 »
Jatketaan tähän samaan.

Mitä nämä aegis:en löytämät jutut on ei kai vaan viruksia, tuossa alla on siitä lätkästä tekstiä mikä ruudulle tulee.
Näitä samantapaisia tulee melkoinen määrä ja lähes kaikissa tuo W32/Magist.a@MM.


File is infected!

The file //media/sda1/System Volume Information/_restore{B7D6F344-A726-4C25-8016-D6541425F373}/RP84/A0008977.dll is infected with the W32/Magistr.a@MM virus!

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #17 : 23.03.06 - klo:22.57 »

Mitä nämä aegis:en löytämät jutut on ei kai vaan viruksia, tuossa alla on siitä lätkästä tekstiä mikä ruudulle tulee.
Näitä samantapaisia tulee melkoinen määrä ja lähes kaikissa tuo W32/Magist.a@MM.


File is infected!

The file //media/sda1/System Volume Information/_restore{B7D6F344-A726-4C25-8016-D6541425F373}/RP84/A0008977.dll is infected with the W32/Magistr.a@MM virus!

Testailin tuota aegista ja samanlaisia tuloksia antoi. Tuota Magistr.a viruksen saastuttamia dll filuja löytyi kymmeniä  niin Linuxin kuin Windowsinkin puolelta. Linuxissa ei taida dll-tiedostoja vakiona olla, mutta Cedegan mukana niitä näköjään tulee..

Noh, säikähdin tuota asiaa tietenkin ja ajoin XP:ssä Nortonin virustutkan ja eipä tuolta mitään löytynyt. Varmuuden varalta latasin Symantecin sivuilta kyseisen haittaohjelman poistotyökalun, joka sekään ei löytänyt mitään viruksia koneelta.

Olisiko tuo aegiksen virustietokanta vähän huonossa "säädössä" ja ohjelma kuvittelee tietyntyyppisiä kunnossa olevia tiedostoja saastuneiksi?

Olisiko kellään tietoa asiasta?

Ruslan

  • Vieras
Re: Aegis virus scanneri
« Vastaus #18 : 25.03.06 - klo:10.44 »
Kokeilin skannata uudelleen, tälläkertaa ei löytynyt yhtään "virusta".

Olisko ne edelliset olleet jotain windowsin roskaa, olen tääsä välillä siivonnut tuon XP:n rekisterin ja kaiken muun roskan pois mitä putsarit on löytäneet.