Kirjoittaja Aihe: Frugalware - perhelinux?  (Luettu 16861 kertaa)

kosamiitti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #20 : 19.02.08 - klo:23.11 »
Omasta mielestäni Mandriva ei TODELLAKAAN ole mikään perhedistro.Jos haluat jotain mitä ei löydy suoraan mandrivan repoloista joudut etsimään pitkin nettiä paketin ellet käännä sorsista.Mitä mandrivan powerpackiin tulee niin tarjoaako tuo muuta mielenkiintoista kuin LIN DVD softan...?
Jos jätetään itse suosimani sorsapohjaiset linux/unix distrot rauhaan (eli lähinnä Gentoo,Arch linux,BSD) niin ikävää mutta totta olen itse huomannut että Ubuntu on omalla tavallaan vallan loistava valinta yleisskäyttöön.Tosin itse inhoan RPM-distroja ihan vain inhoamisen puolesta,jäänne jostain 5-6 vuoden takaa kun sai liikaa kikkailla....Tai sitten ihan puhdas Debian koneelle,eipähän ole pulaa softasta ja kaikki toimii....

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #21 : 21.02.08 - klo:12.40 »
Mandriva ei TODELLAKAAN ole mikään perhedistro.Jos haluat jotain mitä ei löydy suoraan mandrivan repoloista joudut etsimään pitkin nettiä paketin ellet käännä sorsista.Mitä mandrivan powerpackiin tulee niin tarjoaako tuo muuta mielenkiintoista kuin LIN DVD softan...?....
... .Tai sitten ihan puhdas Debian koneelle,eipähän ole pulaa softasta ja kaikki toimii....
Perhelinuxella tarkoitan jakelua, mikä toimii asennuksen jälkeen. Tekee sen mitä normaalikäyttäjä tarvitsee ilman monimutkaisia operaatioiota.

Ns. "Vapaa Mandriva" olisi muuten hyvä, mutta niinkin simppeli asia kuin Pikku Kakkosen sivujen näkyminen edellyttää "EasyUrpmin" sivuilla käyntiä ja mutkikasta sähläilyä. Mandrivan moneen kertaan asentaneena sen osaan, mutta muutoin suosittelisin ehdottomasti Mandriva Powerpack 2008 linuxia. Asensin sen Linux Magazinen DVD:ltä ja Ylen Pikku Kakkonen toimi ja kaikki muukin on toiminut hyvin. Linux Magazine 2008 March on lehtenäkin 14 €:n arvoinen. Parempaa lukemista kuin Iltsikat ja 7-päivät, Hesarista puhumattakaan.

PowerPack sisältää jonkin DVD-softan. Mitä ihmettä sillä tekee? Toki DVD:t kannattaa soittaa/näyttää TV:ssä dvd-laitteella eikä tiirustaa niitä kuvaputkelta. Cedega on myös PowerPackissa, osaako se pelauttaa SPWAW-peliäni, on vielä oie ehtinyt kokeilla. Mutta muuten suosittelen lämpimästi Linux Magazinen PP:tä :-*

Minulla oli Ubuntu 7.10 kovalevyllä, jonka juuri vaihdoin. Siinä ei edes Wikistä löytyneet ohjeet Flash-kaman asentamiseksi toimineet, oli jokin bugi. Perhelinuxtestissä se romahti täysin, sillä vasta monimutkaisten ohjeiden jälkeen asennus onnistui. Siis Flashien yms. asennus. Kokeilen jonkin ajan päästä Ubuntua uudelleen, jos olisi petraantunut. Kelpaa perhelinuxiksi, mikäli on tuunattavissa ukin tai mummin taidoilla.

Myöskin Frugalware linux häippäsi kovalevyn mukana. Se kuten PP selvitti Pikku Kakkonen testin kättelyssä. Debian 4 on erinomainen linux, varmempi ratkaisu kuin Ubuntu. Perhelinuxena se toimii jos perheellä on tosi taitava ukki, joka asentaakin sidux:n (Debian Unstable). Varma päivitys ja Flashien yms. asennus komentoproseduurilla. apt-get täydentää.


Joko kyllästytte "Pikku Kakkoseen"? Vaihdetaanko  "JuuTuupeen", onko parempia testisivuja?

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #22 : 21.02.08 - klo:18.56 »
Perhelinuxella tarkoitan jakelua, mikä toimii asennuksen jälkeen. Tekee sen mitä normaalikäyttäjä tarvitsee ilman monimutkaisia operaatioiota.
...
Joko kyllästytte "Pikku Kakkoseen"? Vaihdetaanko  "JuuTuupeen", onko parempia testisivuja?

Mä en ymmärrä oikein tuota sun käsitettä:
Perhelinux = toimiva Flash?

Aika kummallinen tapa.. no kukin nimeää miten haluaa.  Nämä suljetut mömmöt (tässä tapauksessa voidaan sanoa mömmöt, sillä Flash on juurikin sitä :)) ovat juuri niitä joissa yleensä on ongelmia..

Ilmeisesti ei edes sitten ole olemassa perhewindowssiakaa? :)

tallonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #23 : 21.02.08 - klo:19.22 »
Tuo pikku kakkosen testi kyykytti meikän XP:n "Olemme uudistaneet plaaa plaaa ja vieläkerran plaa JavaScript plaa plaa Asenna Flash 8 plaa plaaa" ja kohtuullisen nuukasti tuunattu ubunutu (ei edes taustakuvaa vaihdettu) hoiti homman tyylillä.

peran

  • Vieras
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #24 : 21.02.08 - klo:19.24 »
Ilmeisesti ei edes sitten ole olemassa perhewindowssiakaa? :)

Onko joku tosissaan väittänyt sellaisen löytyvän.  ;D

Siis taisi joku väittää, että ennemmin perheessä käytetään Windowsia kuin Linuxia, mutta ei meidän perheessä.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #25 : 21.02.08 - klo:19.30 »
Ilmeisesti ei edes sitten ole olemassa perhewindowssiakaa? :)

Onko joku tosissaan väittänyt sellaisen löytyvän.  ;D

Siis taisi joku väittää, että ennemmin perheessä käytetään Windowsia kuin Linuxia, mutta ei meidän perheessä.

No ei olekaa.. mutta totesin vain, että jos määritellään käyttöjärjestelmä perhekäyttöjärjestelmäksi sen perusteella että heti käyttöjärjestelmän asennettua on heti-toimiva Flash.

Sillä periaatteella ei  siis ole myöskään perhewindowssiakaa :). Siksihän tässä vähä ihmettelen, että miksi

toimiva Flash = perhekäyttöjärjestelmä???

Tämä yhtälö on minusta lähinnä huvittava :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.08 - klo:19.38 kirjoittanut timbba »

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #26 : 21.02.08 - klo:19.44 »
Asentelin tuohon virtuaalikoneeseen Win xp:n ja koetin katsoa kalastus aiheista dvd:tä, kuinka ollakkaan eihän se näkynyt valitteli puuttuvaa koodekkia, no muutamia asenneltuani näin jo pätkän, soitin kaatui ja tuli tyypillinen lähetä virheraportti.

Epäilin virtuaalikonetta ja koetin juuri asennetussa win xp:ssä, ei toimi suoraan siinäkään taitaa vaan unohtua mitä kaikkea joutuu win xp:ssäkin tekemään jotta videot näkyy.

Terveisin jori52 :D
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #27 : 21.02.08 - klo:19.58 »
Perhelinux = toimiva Flash?
Otin nimen käyttöön sen jälkeen kun miniäni soitti, että 6 vuotias Saara ei pääse heille asentamallani linuxilla Ylen "Pikku Kakkonen" - sivuille. Minusta se on törkeää, oli vika Ylen tai linuxien. Pikku Kakkosen selailu edellyttää, että selaimeen on asennettu Flash- ja Java - liitännäiset tms. Windowssissa ne asentuvat "hiiren klikkauksella" eli selain osaa ne asentaa. Vaikka se ei Saaralta onnistu se onnistuu Saaran äiskältä. Tämä on "perhekäyttiksen" vähimmäisvaatimus.

Kunnolla valmiiksi konfattu linux on jopa parempi "perhekäyttis" kuin Windows, sillä siinä on selain valmiiksi kunnossa. Kuten Frugalwaressa.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #28 : 21.02.08 - klo:20.12 »
Asentelin tuohon virtuaalikoneeseen Win xp:n ja koetin katsoa kalastus aiheista dvd:tä
Mitä iloa on katsoa DVD:tä tietokoneella (ellei se ole kodin viihdekeskus). TV ja siihen liitetty DVD-soitin on leppoisampi ratkaisu.
Muutamia "PowerDVD" - versioita on tullut ties minkä kaman mukana. Joskus olen niitä kokeillut ja ovat toimineet, mutta viimeisimmän Windows-asennuksen yhteydessä en viitsinyt edes asentaa.

Toki olen lukenut koodekeista ja muista asiakkaiden kiusaksi keksityistä. Ne vaivaavat Windows-maailmaakin. Onneksi ne eivät minun vähäisen kokemukseni mukaan haittaa tavanmukaista surfailua Internetissä.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #29 : 21.02.08 - klo:20.39 »
Asentelin tuohon virtuaalikoneeseen Win xp:n ja koetin katsoa kalastus aiheista dvd:tä
Mitä iloa on katsoa DVD:tä tietokoneella (ellei se ole kodin viihdekeskus). TV ja siihen liitetty DVD-soitin on leppoisampi ratkaisu.
Muutamia "PowerDVD" - versioita on tullut ties minkä kaman mukana. Joskus olen niitä kokeillut ja ovat toimineet, mutta viimeisimmän Windows-asennuksen yhteydessä en viitsinyt edes asentaa.

Toki olen lukenut koodekeista ja muista asiakkaiden kiusaksi keksityistä. Ne vaivaavat Windows-maailmaakin. Onneksi ne eivät minun vähäisen kokemukseni mukaan haittaa tavanmukaista surfailua Internetissä.

Kokeilun haluhan se pistää kokeilemaan kaikenlaista, eihän ne haittaa linuksissakaan surffailua (koodekeillahan saadaan ihmiset käyttämään tiettyä versiota käyttöjärjestelmistä).

Terveisin jori52  ;)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #30 : 22.02.08 - klo:19.04 »
Vähitellen on käynyt ilmi, ettei Linux Magazinen DVD:llä ole aito Mandriva 2008 PowerPack. Vaikka DVD:llä sanotaan "RETAIL VALUE US$ 59" mikä on "price starting at 49€ ($59USD) for the download version". PowerPack sisältää "full unlimited version of Cedega ,,, and one month of database uppgrades".

Cedegan saa asennettua Mandrivan ohjelmistonhallinnasta, mutta se ei käynnisty lman tunnusta Cedegalla. Narisin asiasta Linux Magazinelle
Lainaus
Hi Heikki,

You're right, Cedega is a third party software which require
activiation. I would recommend that you inquire with them on how
you can do that and what their payment conditions are. Setting
up a PayPal is trivial.

I'm sorry, we can't help here. Linux Magazine isn't the vendor
of that piece of software. We just distribute it.

Kind regards, Hans

Maksaisin PayPalilla, mutta se on triviaalia vain jos on luottokortti. Minulla ei ole  :'(

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #31 : 23.02.08 - klo:16.43 »
Minulla varmaan sitten sellainen perhelinux kun pikkukakkosen sivut pelitti mielestäni hyvin, tosin en kehdannut katsoa kahta tuntia kauempaa kun tota ikääkin kohta 50v ja vieraat rupes vilkuileen hiukan oudoksuen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5679
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #32 : 23.02.08 - klo:16.44 »
Maksaisin PayPalilla, mutta se on triviaalia vain jos on luottokortti. Minulla ei ole  :'(
Toimii visa electronillakin useimmissa pankeissa

iec

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
  • PC LinuxOS 2007
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #33 : 08.03.08 - klo:11.11 »
fossiili:

Käyhän katsomassa allaolevasta linkistä PCLOS suomiversio-suunnitelmat:
http://pclinuxos-fi.org/keskustelu/index.php?topic=49.0

Eiköhän kohta ole jaossa siis Suomi-versio PCLOS:sta jossa on myös flash yms härpäkkeet mukana. Samassa aiheessa ohjeet myös siihen, jos haluaa tehdä remasteroinnin ihan itse kuten nimimerkki ljpp jo ehdottikin (samasta Suomi-foorumista löytyy hyvät ohjeet miten Suomipaketit asennetaan, ja flashin osannet hakea pakettivarastoista oman version tekemistä varten).

-iec

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #34 : 08.03.08 - klo:20.25 »
fossiili: Käyhän katsomassa allaolevasta linkistä PCLOS suomiversio-suunnitelmat:
http://pclinuxos-fi.org/keskustelu/index.php?topic=49.0
Näyttää hyvältä! Toki  olen aikaisemmin tiennyt, että PCLos on yhtä hyvä kuin Mandriva ja oikeastaan parempi.

zonwet

  • Vieras
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #35 : 08.03.08 - klo:21.25 »
fossiili: Käyhän katsomassa allaolevasta linkistä PCLOS suomiversio-suunnitelmat:
http://pclinuxos-fi.org/keskustelu/index.php?topic=49.0
Näyttää hyvältä! Toki  olen aikaisemmin tiennyt, että PCLos on yhtä hyvä kuin Mandriva ja oikeastaan parempi.

Viitsitkö perustella vastaustasi fossiili? Mandrivassa saa AIVAN  sata varmasti kaikki toimimaan. Mitä tulee tuohon "valmiiseen" PcLinuxOS:ään, niin onhan sekin hyvä kieltämättä, mutta kopio on aina kopio. Kertokaas toiselle "vanhukselle" miten siihen saa esim: voikon asennettua muuten kuin lähdekoodista? Jos pidetään aloittelija ystävällisenä, niin eikös toi lokalisointi olisi tärkeä kanssa? Saahan sen OSAKSI suomenkieliseksi, mutta vain OSAKSI.. Että sillä tapaa..

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #36 : 08.03.08 - klo:23.56 »
Viitsitkö perustella vastaustasi fossiili? Mandrivassa saa AIVAN  sata varmasti kaikki toimimaan. Mitä tulee tuohon "valmiiseen" PcLinuxOS:ään, niin onhan sekin hyvä kieltämättä, mutta kopio on aina kopio.

Tänään taas minulla känkkäränkkäpäivä: Sanokaas, mitä nämä PCLinuxOs- ja Mandrivakyhäelmäjutut tekevät Frugalware- otsikon alla?

Higg

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #37 : 09.03.08 - klo:13.33 »
mitä nämä PCLinuxOs- ja Mandrivakyhäelmäjutut tekevät Frugalware- otsikon alla?
Minä aiheen aloitin. Poikkeamat "frugalwaresta" liittyvät täysin teeskentelemääni termiin "perhelinux". Tämä polku on pysynyt harvinaisen hyvin aiheen harjalla.

(Kun paljon asustelee enklanninkielisillä foorumeilla tulee väkisinkin käyttäneeksi suomea kuin englantia. "Polku" lie käännökseni "trace"lle, mikä olisi lyhyt nimi puheenvuoroketjulle? Entä ilmaisu "puheenvuoroketju seurannut asian ydinaluetta"?)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #38 : 09.03.08 - klo:13.55 »
Viitsitkö perustella vastaustasi fossiili? Mandrivassa saa AIVAN  sata varmasti kaikki toimimaan.
Tällä hetkellä minulla on kolme hyvin toimivaa ja yksi jotenkutentoimiva Mandivaa:

Se jotenkuten... on pojanpoikien mikrossa. En saanut sitä tunnistamaan A-Linkin langatonta tukiasemaa, joten pakko virittää WindowsXP käyttöön. Vika on tietenkin minun. Tervetuloa näyttämään miten helposti onnistuu. Mikro on Oulussa.

Mandriva 2007 Flash USB pelasti asennukseni ehkä 3 viikkoa sitten. Hyvä ja kiva linux. Suositellaan, voin vaikka myydä halvalla niin hankin uuden version tai sitten sidux:n vastaavan.

Kotikoneessa on Mandriva 2008 Powerpack ja Mandriva 2008 Spring RC1. Molemmat toimivat erinomaisesti, joskaan Powerpackissa ei ääni toimi. Ongelmasta on pitkät ketjut Mandrivan Clubissa tms. foorumilla. Asia on korjattu RC1:ssä, joka muutenkin on toistaiseksi toiminut hyvin. Joten hyvä jakelu, mutta "aivan kaikki aivan kaikissa koneissa" - eiii."

Lievät epäilykseni Mandrivaa kohtaan johtuvat siitä, että olen monesti yrittänyt käyttää Mandrivassa 3-D työpöytää, sekä Compiz-tehosteita että Mepistä. Kummallakin kerralla KDE on melko pian seonnut. Toistaiseksi en ole uskaltanut yrittää nykyisillä asennuksilla, paitsi pojanpojilla on Compiz/Beryl tehosteet. Ikävintä on, että jos kokeilee tehosteitä ei saa KDE:ttä entiselleen. Tai minä en saa.

Joten 10/10 arvosanaa en Mandrivalle anna, ehkä 8.5

Olen kokeillut PCLosin aikaisempia versioita. Ne ovat kaikki toimineet hyvin aikakautena, jolloin kaikki Ubuntut tilttasivat masiinassani varsin pian. Tai siis minä en osannut niitä oikein konfiguroida. Odotusarvo PCLosille on minulla 10/10, ehkä se on tuntunut liian helpolta, kun en ole vielä kokeillut ;D

Nyt taisin saada tekosyyn ...

samppa636

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Frugalware - perhelinux?
« Vastaus #39 : 13.03.08 - klo:12.34 »
ompa viihdyttävää seurata narinaa ja valitusta tällä foorumilla ubuntun vaikeudesta ym. itse olen juuri tälläinen "ukki" tasoinen käyttäjä ja ilman suurempia ongelmia saanut ubuntun toimimaan juuri niinkuin haluan, siitä kiitos tämän foorumin edistyneimmille käyttäjille jotka jaksavat vastailla aloittelijoiden kysymyksiin! ei ehkä kuulu tähän viestiketjuun mutta oli pakko kommentoida!